Göteborgs Ekaa veistämässä

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 01 Huhti 2008 06:41

Et sitten tervannut happosen kalaraudan alta köliä ?

keelson

Viesti Kirjoittaja keelson » 01 Huhti 2008 08:08

En tervannut, sillä terva ei ole kylläste. Kun vene kyllästetään niin kalarautahan ei ole niin kiinni kölissä etteikö kylläste (pöö) imeydy köliin kalaraudan välistä/välissä. En myöskään siksi tervanut, koska vene lakataan ja lakka ei pysy tervan päällä. Lakauksen jälkeen vedetään lyijymönjä ja sen päälle primerit ja sitten myrkyt.

Northling
Viesti:

Mönjäys

Viesti Kirjoittaja Northling » 01 Huhti 2008 09:57

Moro

Tuota... minun mielestäni ei vesirajan alle kyllä pidä mennä lakkaa laittamaan.
Lyijymönjä tulee sutia suoraan kyllästetylle puulle.

t:Nortti
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

keelson

Viesti Kirjoittaja keelson » 01 Huhti 2008 10:13

Joo, ei siis lyijymönjäää lakan päälle tai päinvastoin. Vaan että tehsdään nuo työvaiheet ylimalkaa.... sorry sekaisesta esitystavasta :)

Marssijärjestys lienee se että kyllästys, lyijymönjä vedenalaisin osiin, sitten lakkaus, ja sitten kun lakattu ja sisusta maalattu tai lakattu, tehdään tuo ja pohjan myrkkymaalaus (ja enen sitä ehkä primerointi).
Viimeksi muokannut keelson, 14 Huhti 2008 14:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

jukkan

Viesti Kirjoittaja jukkan » 01 Huhti 2008 13:35

Minulla oli vahvasti mielessä perinnevene ja perinteinen tervaus ...
( manillaköydet, puupylpyrät, nahkapurje, terva, jne... rommitynnyri,,suolasilakat ja savuläski,, )

Mutta tosiaan, lienee käytössä toi lakkaus ja pohjan malaus sellainen siistimpi ja ehkä käytännöllisempi kyllä.

Tunnelmassa sitten menettää jotain.

keelson

Viesti Kirjoittaja keelson » 01 Huhti 2008 17:51

jukkan kirjoitti:Minulla oli vahvasti mielessä perinnevene ja perinteinen tervaus ...
( manillaköydet, puupylpyrät, nahkapurje, terva, jne... rommitynnyri,,suolasilakat ja savuläski,, )
Mä oon samaa mieltä - ehdottomasti - mutta mamma sanoi että lakataan, niin silloin se lakataan... Tossun alla tai ei, mutta jos tekee niin kun mamma sanoo, saapi nimittäin sitten isomman rommitynnyrin :)

Mutta manilla ja puupylpyrää tulee kuitenkin, siitä ei anneta periksi ;)

keelson

Viesti Kirjoittaja keelson » 12 Touko 2008 00:46

Taas vähän uutta päivitystä http://groups.msn.com/keelson

Viime päivityksestä on vähän aikaa, joten heitin sinne 34 kuvaa samaan päivitykseen. Kuvat ovat kokolailla pieniä kooltaan joten sivut aukee kyllä ihan hyvin.

Mutta vieläkin vähän tikuttaa tuo kyllästys joka meni reisille, mutta mitä nyt 20 ylimääräistä tuntia tekee ihmispolon elämässä? Ei mitään!

Alkaa kuulkaa jo loppusuora häämöttämään :)

Vastaa Viestiin