Kyllästän 40mm paksun saarnisen liimapuun Impregillä. Se tulee purjeveneen perämoottoritelineen laudaksi.
Olen aiemmin kyllästänyt vain pellavaöljyllä (+sinkkinaftenaatti ja tärpätti) mäntyä ja mahonkia sivelemällä. Impregin sanotaan olevan helpommin jämähtävää (polymerisoituminen) ja niin märkää märälle on sivelyssä erityisen tärkeää.
Miten saarni saisi hyvän kyllästyksen parhaiten? Panenko sen kokonaan huppeluksiin? Miten ilma pääsee pois puusta siinä tapauksessa? Vai laittaisiko niin että toinen pinta levystä jäisi kyllästeen pinnalle ja siten näkisi kun se kostuu että kylläste on varmasti mennyt läpi - vai olisiko syytä jättää syitten poikki sahattu pääty pinnalle? Levyssä on pari jatkoa sen 40*40mm rimoissa, tuossa suunnilleen keskellä:

http://xs227.xs.to/xs227/08192/saarni-sahaus994.jpg
viewtopic.php?t=1187 Pätkitty Veli-Matin viesti, kyseessä painoprosentit:
Kymmenisen painoprosenttia lienee suhteellisen hyvä kyllästyminen saarnille, koska se vaikuttaisi olevan kovaa ja painavaa puuta.Veli-Matti kirjoitti:Edgar Pälvirannan Veneenrakennuksen oppikirjaan (AKH 1988)
Kirjassa on testattu eri puulajien ominaisuuksia ja kyllästeiden imeytymistä sivelemällä ja liottamalla.
Seos jossa on 45%pellavaöljyä,45% Valttia ja 10% Oulu-tärpättiä antaa 24 h liotuksella
saarnille 10,5
Vastaavasti seos 33,3% pellavaöljyä, 33,3 % Valttia ja 33,3% Oulu-tärpätti saa 48h aikana imeytymistä seuraavasti (imeytyminen huomattavasti edellistä seosta hitaampaa) :
saarni 8
Owatrolia saatiin vastaavasti menemään 24 h ja 48h aikana seuraavasti;
saarni 9 ja 12