Wickströmin kytkin..
Wickströmin kytkin..
Tuolla aiemmin foorumissa kyselin Wikken vaihtamista jopa uuteen dieseliin mutta päädyin sitten hyvien mielipiteiden jälkeen siihen lopputulokseen että wanhassa wara parempi, warsinkin jos sen wanhan saa sähköstartilla... :) Ja kyseessähän oli W-1 ..
Tällaista säätöä täytyisi kuitenkin tälle kesälle Wanhaan Häneen tehdä: kytkin on sen verran säädöistä pielessä että pyörittää potkuria tyhjäkäynnillä vähän eteenpäin, sen verran että laiturissa mennään kuitenkin hiukka eteenpäin, vaikeuttaa kiinnittymistä, muistaakseni siellä vaihteen neliruuvisen kannen alla oli jokin vipstaaki-ruuvi jota väännettiin johonkin suuntaan? Vaihdevivun viereinen vaikutti kait herkkyyteen?
timo
Tällaista säätöä täytyisi kuitenkin tälle kesälle Wanhaan Häneen tehdä: kytkin on sen verran säädöistä pielessä että pyörittää potkuria tyhjäkäynnillä vähän eteenpäin, sen verran että laiturissa mennään kuitenkin hiukka eteenpäin, vaikeuttaa kiinnittymistä, muistaakseni siellä vaihteen neliruuvisen kannen alla oli jokin vipstaaki-ruuvi jota väännettiin johonkin suuntaan? Vaihdevivun viereinen vaikutti kait herkkyyteen?
timo
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 10 Elo 2003 12:08
- Paikkakunta: helsinki
- Viesti:
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
Itse sain wiken pakin toimimaan ok säätämällä vaihdevivun vieressä laatikon ulkopuolella olevaa ruuvia. Säätö oli hyvin herkkä!
Mulla ei pysynyt viime vuonna eteen-vaihde päällä kun vapautti kaikki 11hv:tä ja sen säätö tapahtui taas kopan sisältä...
Eli kansi auki kehällä oleva lukituslevyn pultti auki ja levy pois(varo ettei palikat putoo vaihteen pohjalle!) ja sitten kehää varovasti ruuvarilla tai vasaralla kireemälle esim. yksi tai kaksi pykälää ja lukituslevy takaisin paikoilleen.... kuulostaa vaikeelta mutta kun on kansi auki ja nämä sanat syöpyneenä takaraivoon niin homma on yksinkertainen....
Mulla ei pysynyt viime vuonna eteen-vaihde päällä kun vapautti kaikki 11hv:tä ja sen säätö tapahtui taas kopan sisältä...
Eli kansi auki kehällä oleva lukituslevyn pultti auki ja levy pois(varo ettei palikat putoo vaihteen pohjalle!) ja sitten kehää varovasti ruuvarilla tai vasaralla kireemälle esim. yksi tai kaksi pykälää ja lukituslevy takaisin paikoilleen.... kuulostaa vaikeelta mutta kun on kansi auki ja nämä sanat syöpyneenä takaraivoon niin homma on yksinkertainen....
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
Sama ruuvi vaikuttaa molempiin, eli jos säädät vapaan kovin väljäksi eli siis helpoksi löytää, niin voipi olla että pakki ei pysy päällä mutta kun säätelet aikasi niin löytyy se kultainen keskitie jolloin pakki pysyy ja vapaa löytyy.... täähän on siis vain mun konstini ja tälläi sain oman kytkimen toimimaan enkä muita ruuveja ole löytänyt.
Jos joku tietää muita konsteja niin anti tulla lisää vihjeitä....
Jos joku tietää muita konsteja niin anti tulla lisää vihjeitä....
-
- Viestit: 502
- Liittynyt: 21 Helmi 2004 09:36
- Paikkakunta: Raasepori
Kiitos tiedosta. Säätämään siis vain, niin pakki ei vain puutu.
Kuuluuko sen kepin kuitenkin olla sellainen, ettei pitämättä pysykään takaperin pyörimässä? Eteenpäin löytyy kyllä kuin normaali pykälä, klonks vain ja siinä mennään ilman käsiä :)
kojote kirjoitti: Jos joku tietää muita konsteja niin anti tulla lisää vihjeitä....
Kuuluuko sen kepin kuitenkin olla sellainen, ettei pitämättä pysykään takaperin pyörimässä? Eteenpäin löytyy kyllä kuin normaali pykälä, klonks vain ja siinä mennään ilman käsiä :)
Viimeksi muokannut Saima, 13 Elo 2004 10:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Manner
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
Sellanen käytännön vihje vielä että kun saat pakin pysymään päällä ja kaasuakin vähän lisäät niin peruuttaminen on mukavaa....mutta: pidä ruorista kiinni! mulla ainakin lyö peräsimen poikittain niin että vaijerit soi ja rissat paukahtelee kun koittaa vähän vauhdikkaammin pakittaa( eipä satamamänöövereissä tarvihe mutta joskus saaresta lähtiessä sivutuulella haluaisi päästä rannan kivikoista pois vähän "polttamalla kumia" ennen kuin tuuli kääntää kiulua...)
Juu sehän on mennyt niin, että nojataan keppiä taakse, polvella pidetään ruoria paikouillaan ja toisella kädellä kaasutellaan. Jää toinen jalka vieläpä vapaaksi! :D
Pakko huolehtia ja muistaa peräsin nyt varsinkin, kun siitä tänä kesänä puuttuu alatuenta kokonaan. roikkuu vain akselillaan ylhäältä...
Pakko huolehtia ja muistaa peräsin nyt varsinkin, kun siitä tänä kesänä puuttuu alatuenta kokonaan. roikkuu vain akselillaan ylhäältä...
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti: