Auton dieselin marinointi
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Huhti 2008 15:15
Auton dieselin marinointi
Yritän vielä selvittää, otanko itselleni riemuksi (vai riesaksi) vanhan veneen... Ja kun siinä ei ole moottoria paikallaan, saisin vanhan n. 60 heppaisen Isuzun dieselin siihen laitettavaksi.
Mitähän kaikkea tällaisen marinoinnissa pitää ottaa huomioon ja onnistuisiko homma helposti ensikertalaiselta? Ja mitähän homma tulisi maksamaan, jotta veneen saa tuolla kulkukuntoon? Mitään muita tarvikkeita - kytkintä, vaihdetta, jäähdytysschysteemejä - ei tuohon ole. Entä jos homman teettää jossain? Ja tietysti, jos jollakulla on osaamista ja intoa auttaa, niin voi tarjota palveluksiaan (Helsingin seudulla joskus toukokuun puolella) - korvauksista voidaan sopia...
Mitähän kaikkea tällaisen marinoinnissa pitää ottaa huomioon ja onnistuisiko homma helposti ensikertalaiselta? Ja mitähän homma tulisi maksamaan, jotta veneen saa tuolla kulkukuntoon? Mitään muita tarvikkeita - kytkintä, vaihdetta, jäähdytysschysteemejä - ei tuohon ole. Entä jos homman teettää jossain? Ja tietysti, jos jollakulla on osaamista ja intoa auttaa, niin voi tarjota palveluksiaan (Helsingin seudulla joskus toukokuun puolella) - korvauksista voidaan sopia...
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
En malta olla avaamatta vastauksia. Kyllähän noita moottoreita on paljon laitettu. Edullisimmin ovat päässeet ne, jotka ovat hommissa jossain konepajalla. Rukoilen, että löytäisit jonkun vanhan setin, jossa on kaikki osat. Ja päivittäisit sitä.
Luulen myös, että Izuzu tuntuu murun murulta tulevissa kustannuksissa. On luonnollista, että moottoristahan sitä jokainen lähtee. Venehommissa ehkä voisi lähteä veneen vaihdelaatikosta (kun sellaisen vain löytää) . Mutta onnea matkaan. Kyllähän kaikki järjestyy, kun aikansa harrastaa.
Luulen myös, että Izuzu tuntuu murun murulta tulevissa kustannuksissa. On luonnollista, että moottoristahan sitä jokainen lähtee. Venehommissa ehkä voisi lähteä veneen vaihdelaatikosta (kun sellaisen vain löytää) . Mutta onnea matkaan. Kyllähän kaikki järjestyy, kun aikansa harrastaa.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
Täällä kerrotaan aihesta jonkin verran ainakin aihetta sivuten. Täällä on myös asiaa tästä touhusta.
Täällä on osia ja tarvikkeita marinointiin.
Mutta jos haluat päästä edullisemmin, niin sitten viisainta olisi ehkä harkita vanhan merimoottorin ostoa ja tarvittaessa sen kunnostusta.
Täällä on osia ja tarvikkeita marinointiin.
Mutta jos haluat päästä edullisemmin, niin sitten viisainta olisi ehkä harkita vanhan merimoottorin ostoa ja tarvittaessa sen kunnostusta.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Olen veneilyurani aikana marinoinut muutaman koneen. Ensimmäisessä maksoin oppirahoja, kun tein itse kuparisen öljynjäähdyttimen, jonka menoputki murtui poikki, sen jälkeen olen käyttänyt valmiita lauhduttimia, esim. Bowmanin. Jos koneessa ei ole remontin tarvetta, ensin kannattaa vaihtaa tiivisteet, jotka ovat helpot vaihtaa tai huonot, mieluummin kaikki. Ei ole mukavaa, jos moottori tiputtaa öljyä. Merikäytössä Isuzuun riittää 5" öljyn jäähdytin, suodattimen jalkaan tulevan öljyjäähdytys kierron liitinosan tekee sorvari, kun viet hänelle suodattimen malliksi, hitsaa siihen kaksoisnipat letkuja varten. Käytä öljynjäähdyttimessä hydrauliletkuja. Suoraan Isuzuun sopiva lämmönvaihdin voi olla vaikeampi löytää, Tescon Marinelta on yleismallisia vaihtimia, jos osaa hitsata, paisunta-astian voi tehdä itse. Pakosarjan voi tehdä myös itse, käytä vahvoja materiaaleja ja asenna vesitilaan pari ruuvattavaa sinkkiä. Plaanauta kanteen tulevat pakoyhteiden pinnat jyrsinkoneella samaan tasoon. Raakavesi pumppuja on remmikäyttöisiä, 1/2" Jabsco tai Johnsson riittää, jos ei löydy valmista, sorvari tekee siivapyörän ja asennus osan. Tee pakoputken lähtöön kaksi putkea, sisämmäisestä tule pakokaasut, ulommaiseen kuminen pakoletku, ulompaan yhde, johon johdat paluuveden kumiletkua jäähdyttämään. Kannattaa käyttää konetta muutaman tunnin pukeilla, että paljastuu öljyvuodot tms. Kun (jos) hitsaat osia,joiden pitää olla vesitiiviitä, kannattaa hitsauspuikot laittaa pariksi tunniksi kuumaan uuniin ja aloitta riittävän kaukaa lopetuksesta, jota olet rälläkällä hieman avannut. Jos hitsaat Migillä, lopetuksen ylihitsauksen merkitys korostuu.
- Ansis
- Viestit: 60
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
- Paikkakunta: Helsinki
Hydrauliikkaletkut ei sitten kestä moottoriöljyjä, tai polttoaineita. Varmista aina letkuja ostaessasi sen sopivuus käytettävälle nesteelle ja pyydä siitä epävarmoissa tapauksissa dokumentti. Öljynsuodattimen alle sopivia jäähdyttimen ryöstölaippoja sekä termareita saa autourheilutarvikkeita myyvistä kaupoista, samoin letkuja. Ei ole ostohetkellä halpoja, mutta kama on osin samaa, kuin lentokoneissa käytettävä. Lisäksi asiakaspalautteista johtuen yleensä tietävät, mikä kama ei toimi lekolaatutarvikkeen kanssa.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_
-
- Viestit: 318
- Liittynyt: 20 Tammi 2006 13:24
- Paikkakunta: Kotka
- Viesti:
pakosarjan marinoinnin osalta ,ihan pakko heittää ilmaan ,seuraava vaihtoehto . itselläni oli useita vuosia ,(ilman minkäänlaisia ongelmia ) seuraavanlainen systeemi.
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)
n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.
Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.
Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".
hyviä puolia em. systeemissä
- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.
huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"
Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.
varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,
mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.
ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.
http://kuvablogi.com/blog/13437/
Pohjan läpiviennistä merivesi hihnakäyttöisellä pumpulla öljynjäähdyttimeen,
jonka jälkeen vesi haarautui kahteen 8mm kupariputkeen,jotka rinnakkain oli kierretty pakosarjan ympärille niin tiiviisti kuin mahdollista,
(kaksi putkea siksi että JOS toinen sattuisi vuotamaan ,niin toinen vielä jäähdyttää ,vuotava tietysti tukitaan)
n. 300 mm pakosarjan jälkeen vesi pakoputkeen, hieman ennen kuin kuminen pakoputkia alkaa.
Paketti oli melko tiiviissä konekopassa , minkäänlaisia ylikuumenemisia tms. ei pakosarjassa esiintynyt.
Eli ihan aina ei ole pakko irrottaa alkuperäistä pakosarjaa ja rakentaa ( ostaa) siihen koteloitua , kolmekertaa enemmän tilaa vaativaa "lootaa" että pakosarjan saa ns, "uimaan vedessä".
hyviä puolia em. systeemissä
- erittäin ja nopea helppo valmistaa
- hintaa ei ole kuin murto osa "uivaan pakosarjaan" verrattuna ,
varsinkin jos verrataan kaupan pakosarjaan.
- jos systeemiin tulee vuoto sen näkee heti ,ja se on helppo korjata
verrattuna siihen että umpikotelo vuodon sattuessa voi vuotaa jopa
pakoaukon kautta suoraan koneeseen.
huonoja puolia
- vähemmän tekemistä , siis jos tykkää katkoa miljoona pätkää
rosteriputkesta ja porata ja hioa hitsata jne jne
- joutuu suht usein selittelemään , "kyllä se toimii ,usko pois"
Em. esimerkissä koneena oli Fordson Major ,4 syl. diesel,teho, arviolta 50 hv
vene n. 3t painava meriläinen.
varmaan jonkun teho määrän jälkeen lämpöä syntyy niin paljon pakokaasuista ,että em. järjestelmä ei enää riitä lämpöä poistamaan,
mutta mikä se teho määrä ,tai muu muuttuja olisi siitä olisi kiva saada kommentteja.
ps. ratkaisu ei ole itseni keksimä ,vaan kuulin siitä tuttavalta jolla myös ko. jäähdytys oli toiminut vuosia ilman ongelmia.
http://kuvablogi.com/blog/13437/
Jussi K
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Ansis, onko sulla omakohtaisia kokemuksia hydrauliletkujen kestosta vai oletko lukenut jostain venealan julkaisuista. Mulla on omakohtaisia kokemuksia siitä, että ne kestää, ajoin edellisellä paatilla 14v. aikana 2910h ja nykyinen omistaja jatkaa jo 9. vuotta, yhä samoilla öljyletkuilla. Tästä nykyisen kestosta ei tiedä, 9 vuosi menossa ja tunteja 1489, siinäkin on hydrauliletkut, siis sellaiset, jossa on teräskudos kahden kummin välissä.
- Ansis
- Viestit: 60
- Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
- Paikkakunta: Helsinki
On kokemusta. Tavaksi on tullut avata filtterit ja katsoa mitä niistä löytyy.
Varsinkin polttoaineletkuina ei toimi, varsinkaan lekobensalla. Siis oikea letku oikeaan paikkaan, lisäksi omiin vaihdan heti oston jälkeen ja muutenkin 5 vuoden välein. Aeroquipin liittimet on onneksi monikäyttöisiä.
Lisäksi kannattaa aina oudossa dieselveneessä ennen matkaa putsata tankki ja täyttää se uudella dieselillä, monta ongelmaa on aiheuttanut polttoaineessa kasvaneet sienirihmastot.
Varsinkin polttoaineletkuina ei toimi, varsinkaan lekobensalla. Siis oikea letku oikeaan paikkaan, lisäksi omiin vaihdan heti oston jälkeen ja muutenkin 5 vuoden välein. Aeroquipin liittimet on onneksi monikäyttöisiä.
Lisäksi kannattaa aina oudossa dieselveneessä ennen matkaa putsata tankki ja täyttää se uudella dieselillä, monta ongelmaa on aiheuttanut polttoaineessa kasvaneet sienirihmastot.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Ei ole kerinnyt sienirihmastot kasvaa, kun kuluttaa 2600ltr/vuosi. Löpö(diesel)on sellainen aine että se käy letkujen päälle, olen laittanut happoputkea kaikki tankkien liitosputket ja vain 0,5m polttoaine letkua. Täyttöletkut on 2"polttoaineletkua jossa on maadoitus, pahoissa paikoissa oltava "ikuista" materiaalia, 3kertainen varmistus, kuin lentokoneessa.
-
- Viestit: 364
- Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
- Paikkakunta: Mänttä
marinointi paketti http://www.nettivene.com/viewBoat.php?i ... w=@update=
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.
-
- Viestit: 4
- Liittynyt: 21 Huhti 2008 15:15