Tietoja nopeasta Pellinkiläisestä kaivataan
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Niin no, niinhän siellä mainitaan...
Minullekin Bertta-Lotan entinen omistaja kertoi puhelimessa sen olevan "pellingesnipa" ( ei siis käyttänyt toista käytössä olevaa nimitystä östernbottnisksnipaa) mitä se ei suinkaan ole. Tarkoittipahan vaan veneen mallia.
Jos esim. tyypiltään luotolainen (siis tehty Hailuodossa) tehdään Tokion puuveneveistokoulussa niin tokihan sekin on sitten luotolainen - tätä minä ajan takaa. Kun jotakin tietynmallista tai lähes samanlaista tehdään useassa eri paikassa tai tehtaassa niin sille muodostuu helposti käyttökieleen nimitys joka muodostuu koko tyypin nimeksi vaikkapa kuten esim. mono tai heteka jne...
Minullekin Bertta-Lotan entinen omistaja kertoi puhelimessa sen olevan "pellingesnipa" ( ei siis käyttänyt toista käytössä olevaa nimitystä östernbottnisksnipaa) mitä se ei suinkaan ole. Tarkoittipahan vaan veneen mallia.
Jos esim. tyypiltään luotolainen (siis tehty Hailuodossa) tehdään Tokion puuveneveistokoulussa niin tokihan sekin on sitten luotolainen - tätä minä ajan takaa. Kun jotakin tietynmallista tai lähes samanlaista tehdään useassa eri paikassa tai tehtaassa niin sille muodostuu helposti käyttökieleen nimitys joka muodostuu koko tyypin nimeksi vaikkapa kuten esim. mono tai heteka jne...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 27
- Liittynyt: 29 Heinä 2004 08:33
- Paikkakunta: Tre
"Aito" Pellinkiläinen:
- Kapea
- kevyt
- yleensä suuri koneteho
- kanootti osuva nimitys
- helposti 15 solmun nopeus ("puoliliukuva") -> pieni märkäpinta yhdistettynä kapeuteen ja suuriin nopeuksiin = kiikkerä (joka ei tarkoita ettei olisi merikelpoinen)
vrt. perinteinen Summalainen esim. siimavene
- leveä (muhkea)
- "pyöreämmät" muodot
- "jykevämmin" tehty
- tukeva
-> suuri märkäpinta -> suuri vastus
- Kapea
- kevyt
- yleensä suuri koneteho
- kanootti osuva nimitys
- helposti 15 solmun nopeus ("puoliliukuva") -> pieni märkäpinta yhdistettynä kapeuteen ja suuriin nopeuksiin = kiikkerä (joka ei tarkoita ettei olisi merikelpoinen)
vrt. perinteinen Summalainen esim. siimavene
- leveä (muhkea)
- "pyöreämmät" muodot
- "jykevämmin" tehty
- tukeva
-> suuri märkäpinta -> suuri vastus
-
- Viestit: 11
- Liittynyt: 14 Tammi 2004 20:36
- Paikkakunta: valkeakoski
tietoa nopeasta pellinkiläisestä kaivataan
terve. on tullut katseltua pellinkiläisiä useammat vuodet kabbölessä pernajassa.veneissä ei ole mitään plaanilevyjä .jos vertaa pellinkiläistä ja perinteistä fiskaria niin ero on mallissa pellinkiläisen vesilinjan levein kohta on kolmasosa veneen keulasta fiskareissa toisin päin. pellinkiläinen on ns.puoliplaanaava.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43
Re: tietoa nopeasta pellinkiläisestä kaivataan
'kråkö kirjoitti:terve. on tullut katseltua pellinkiläisiä useammat vuodet kabbölessä pernajassa.veneissä ei ole mitään plaanilevyjä .jos vertaa pellinkiläistä ja perinteistä fiskaria niin ero on mallissa pellinkiläisen vesilinjan levein kohta on kolmasosa veneen keulasta fiskareissa toisin päin. pellinkiläinen on ns.puoliplaanaava.
No tuota nii määki siel oon ollu ja joskus oon jopa fiskarin kyytiin päässy.
Pellingin ja Gabbölen seudulla järjestettiin aikanaan nopeuskilpailuja ns kyläkisoja moottoriveneille. Joskus niissä oli myös fiskari luokka jossa nopeimmat kulki yli 40 solmua.
PELLINKILÄINEN NS FISKARI EI OLE YKSTYYPPIVENE
Pellinkiläisiä on vaikka minkälaisia. On plaanilevyillä ja ilman, se on taivahan tosi. Niitä on jopa sellaisia ihme 9m puikuloita jotka kulkee alitehoisilla moottoreilla jopa 15 solmun vauhtia :))
Laiturinaapurilla on 1970 jonkun pellinkiläisen tekemä 10m paatti jossa 6 litran yli 100 hv moottori jolla se kulkee 18 solmua. Paatissa ei ole plaanilevyjä. Jos se on puoliplaanaava niin olkoon niin.
Joku pellinkiläinen veistäjä vois panna pisteen tälle jaarittelulle , niin vois aloittaa jonkun uuden kinan :))
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Eikös se ole pellingistä lähtöisin se vanha kansansatu joka alkaa näin:
"Olipa kerran kaksi veljestä, jo aikuisia akottuneita miehiä, jotka miettivät millä sen leivän saisi jatkettua kun kalakaan ei aina verkkoo uinut. Päättivät eräänä sunnuntai aamuna alkaa veistämään veneitä, hyviä sellaisia. Kinaa tuli veneen mallista - toki koska olivathan jo veljesten vaimotkin vallan eri mallisia mutta ajoivat saman asian. Siis pitivät välillä jopa velmut veljekset herran kurissa ja nuhteessa sekä hoitivat talouden mallikkaasti. Nuoremman vaimo oli suurikokoinen ja juureva, peräpäätäkin joku kylällä vertasi siihen seitsemän leivän uuniin. Vanhemman vaimo oli siro kuin vinttikoira ja suorastaan tulinen luonnoltaan. Niinpä kinasta ei tullut loppua kun vaimot vielä sotkeentuivat siihen omalta osaltaan. Sillä molemmat olisivat halunneet näköisensä veneen halkovan Suomenlahden aaltoja ja niittävän mainetta ympäri maata. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi että molemmat veljekset alkoivat rakentaan veneitä kahdessa paikassa. Vanhempi rakensi niitä kotitalon itäpuolella ja nuorempi taas vastaavasti länsipuolellä - samalla saarella kumminkin...."
"Olipa kerran kaksi veljestä, jo aikuisia akottuneita miehiä, jotka miettivät millä sen leivän saisi jatkettua kun kalakaan ei aina verkkoo uinut. Päättivät eräänä sunnuntai aamuna alkaa veistämään veneitä, hyviä sellaisia. Kinaa tuli veneen mallista - toki koska olivathan jo veljesten vaimotkin vallan eri mallisia mutta ajoivat saman asian. Siis pitivät välillä jopa velmut veljekset herran kurissa ja nuhteessa sekä hoitivat talouden mallikkaasti. Nuoremman vaimo oli suurikokoinen ja juureva, peräpäätäkin joku kylällä vertasi siihen seitsemän leivän uuniin. Vanhemman vaimo oli siro kuin vinttikoira ja suorastaan tulinen luonnoltaan. Niinpä kinasta ei tullut loppua kun vaimot vielä sotkeentuivat siihen omalta osaltaan. Sillä molemmat olisivat halunneet näköisensä veneen halkovan Suomenlahden aaltoja ja niittävän mainetta ympäri maata. Ainoaksi vaihtoehdoksi jäi että molemmat veljekset alkoivat rakentaan veneitä kahdessa paikassa. Vanhempi rakensi niitä kotitalon itäpuolella ja nuorempi taas vastaavasti länsipuolellä - samalla saarella kumminkin...."
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Hieman kuriositeettinä...
Näkyy kelvanneen pellinkiläinen (Marsund) myös Viron ex. pressalle, Lennart Merelle:
http://www.suomenkuvalehti.fi/?id=4623
Näkyy kelvanneen pellinkiläinen (Marsund) myös Viron ex. pressalle, Lennart Merelle:
http://www.suomenkuvalehti.fi/?id=4623
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No, veneen nähneenä (ostattelin sitä jossain vaiheessa ja se oli pitkät tovit myynnissä ennen kuin kelpasi jollekin) voin sanoa että jos nuo edellä olevat määritelmät "pellinkiläisestä" ovat oikeita niin Lennartia kustiin suoraan sanottuna silmään...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Hmm...
Silmään kusemisesta en tiedä, mutta ko. Marsund 880 on käsittääkseni arvostettu vene ja "hakannut" testeissä kollegansa.
Runkohan siinä tosin on lasikuitua, mutta kyllä se on "Pellinkiläinen".
Nykyinen Marsund on kokonaan lasikuitua :-(
Pari kuvaa:
Marsund 880 (L.Merellä siis tällainen)
http://www.perko.net/marsund.htm
Uudempi 905
http://www.pellinge.net/marsund/
Silmään kusemisesta en tiedä, mutta ko. Marsund 880 on käsittääkseni arvostettu vene ja "hakannut" testeissä kollegansa.
Runkohan siinä tosin on lasikuitua, mutta kyllä se on "Pellinkiläinen".
Nykyinen Marsund on kokonaan lasikuitua :-(
Pari kuvaa:
Marsund 880 (L.Merellä siis tällainen)
http://www.perko.net/marsund.htm
Uudempi 905
http://www.pellinge.net/marsund/
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
No lähteehän se pieleen jo heti alusta: "kevyt, kapea,...
Ja sitä paitsi jos lehtiartikkelit pitävät paikkaansa eikä hommassa ole asia- ja/tai kuvavirheita niin Lennartille myyty vene oli puuvene...
Ja hitto jos minä saisin ostettua oikean Marsundin 17 donan hp:n ja tinkaamisen jälkeen niin en enää edes pieraisisi puuveneisiin ennen kuin olisin myynyt Marsundin pois vähintään 100% voitolla...
Sillähän sitten saisi uuden kymppisen mahonkifiskarin ;)
Ja sitä paitsi jos lehtiartikkelit pitävät paikkaansa eikä hommassa ole asia- ja/tai kuvavirheita niin Lennartille myyty vene oli puuvene...
Ja hitto jos minä saisin ostettua oikean Marsundin 17 donan hp:n ja tinkaamisen jälkeen niin en enää edes pieraisisi puuveneisiin ennen kuin olisin myynyt Marsundin pois vähintään 100% voitolla...
Sillähän sitten saisi uuden kymppisen mahonkifiskarin ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Kevennykseksi pellinkiläis väittelyyn, meiän Annina on peltipellinkiläinen, hehehe tosi tosi, veneen malli ja mitat on otettu paikallisesta (pellinki) silakkatroolarista ja väännetty sen jälkeen vene pellistä.
Ja kuvat löyty...
http://groups.msn.com/msAnnina/shoebox.msnw
T:jaakko
Ja kuvat löyty...
http://groups.msn.com/msAnnina/shoebox.msnw
T:jaakko
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
No niinpäs näyttää olevan, ehta pelti-pelkkari. :-)
Tosin pohjan soisi olevan vielä karvan tasaisempi ja painoa puolet pois, niin johan liikkuis...
Veli-Matille vielä tuohon Lennart Meri -aiheeseen, että kyllä se vene oli ihan ehta Marsund 880 (runko kusilaitua, muutoin puinen), joiden hinnat pytörivät "viime kaudella" 14-19 tEUR välillä. Parhaillaan niitä oli kolme kappaletta venepörssissä ja ainakin yksi oli sieltä Oulun suunnalta.
Eli nyt rupeat sitten vaan katsomaan sellaista ;-)
Tosin pohjan soisi olevan vielä karvan tasaisempi ja painoa puolet pois, niin johan liikkuis...
Veli-Matille vielä tuohon Lennart Meri -aiheeseen, että kyllä se vene oli ihan ehta Marsund 880 (runko kusilaitua, muutoin puinen), joiden hinnat pytörivät "viime kaudella" 14-19 tEUR välillä. Parhaillaan niitä oli kolme kappaletta venepörssissä ja ainakin yksi oli sieltä Oulun suunnalta.
Eli nyt rupeat sitten vaan katsomaan sellaista ;-)
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Uskotaan, uskotaan mutta yhdessä paikallislehdessä oli kuva "Lennartin uudesta veneestä" jota minäkin kävin katsomassa ja ainakin SE oli puuvene (ei missään tapuksessa Marsund) jota oli kaupattu vuosi tai kaksi 17000€ hintaan. Eli hommassahan kävi niin kuin epäilin eli lehdessä oli väärä kuva Lennart Meren veneestä. Joillekkinhan vene on vain vene ;)
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Seuraavassa Kippari-lehden "Kokemuksia veneestäni" artikkelissa on sitten Julius Liljebergin 1970 valmistunut pelkkari.
Siis tämä paatti: http://medeacom.fi/veneily/veneet_galliana.php
Siis tämä paatti: http://medeacom.fi/veneily/veneet_galliana.php
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
- Vandrock
- Viestit: 354
- Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Näin Onni Vuori, Veneilijän Tietokirja 1, WSOY 1978, s 40:
"ns. lentävä pellinkiläinen kalastajavene, jonka keula ja perä ovat huomattavan suipot, mutta jonka keskikohta on normaalia kalastajavenettä laakeampi ja siis kantavampi... Pellinkiläisen puoliliukuvan veneen etu on sen suuri nopeus verrattuna tavalliseen fiskariin. Esim. 10 m:n veneellä ja 80 hv:n koneella on jopa 20-22 solmun nopeus mahdollinen. Pellinkiläisen haittoina voidaan pitää pitkästä ja kapeasta muodosta johtuvaa tilan ahtautta sekä aallokossa ilmenevää kiikkeryyttä ja rullaavuutta." Kuva 55 samalla sivulla näyttää mistä on kyse.
Rovamo ja Lintunen pohtivat samaa aihetta teoksessa "Suomalainen puuvene", WSOY 1995, s. 156-158, kuvissa Liljebergin 8-metrinen.
Pelkkarin idea oli päästä nopeammin myymään kalaa, vaikka konetehot olivat vaatimattomat. Lisälevyjä ei käytetty.
Omaan paattiini yhdisti nauvolainen veistäjä Tor Lundström sikäläisen mallin ja pellinkiläisen ominaisuuksia. Pohjanmuoto muistuttaa pelkkaria, mutta vene on tehty paksusta mahongista ja on melkoisen leveä. Pituutta on 8,3 m. Ehkäpä se olisi raskautensa vuoksi vaatinut vähän isompaa konetehoa. Veistäjä arvioi veneen kulkevan 40 hv:n koneella 13-15 solmua, mutta eihän se mennyt kuin kymmentä. Mutta runkonopeuden (7 solmua) ylitettyään keula ei nouse eikä perä kaivaudu niin kuin normaalisti "yliteholla", vaikkei mitään levyjä olekaan.
Toisaalta vene ei juuri rullaa, eikä kallistele vaikka pari isompaakin äijää seisoisi samalla laidalla. Vasta-aallokossa leveä pohja jysähtää melkoisesti siinä missä perinteisempi köli laskeutuu pehmeästi. Ja kunnon vasta-aallossa vesi lentää! Myötäiseen vene kulkee kauniisti. Oikealla pelkkarilla en ole koskaan ajanut, mutta ihailen niitä: jotain tosi fiksua tuossa rakenteessa on. Joku voisi tuotekehitellä ideaa; kaverin Marsund oli eräänlainen muovipelkkari, mutta ei ihan vastannut sitä mitä itse veneeltä odotan.
"ns. lentävä pellinkiläinen kalastajavene, jonka keula ja perä ovat huomattavan suipot, mutta jonka keskikohta on normaalia kalastajavenettä laakeampi ja siis kantavampi... Pellinkiläisen puoliliukuvan veneen etu on sen suuri nopeus verrattuna tavalliseen fiskariin. Esim. 10 m:n veneellä ja 80 hv:n koneella on jopa 20-22 solmun nopeus mahdollinen. Pellinkiläisen haittoina voidaan pitää pitkästä ja kapeasta muodosta johtuvaa tilan ahtautta sekä aallokossa ilmenevää kiikkeryyttä ja rullaavuutta." Kuva 55 samalla sivulla näyttää mistä on kyse.
Rovamo ja Lintunen pohtivat samaa aihetta teoksessa "Suomalainen puuvene", WSOY 1995, s. 156-158, kuvissa Liljebergin 8-metrinen.
Pelkkarin idea oli päästä nopeammin myymään kalaa, vaikka konetehot olivat vaatimattomat. Lisälevyjä ei käytetty.
Omaan paattiini yhdisti nauvolainen veistäjä Tor Lundström sikäläisen mallin ja pellinkiläisen ominaisuuksia. Pohjanmuoto muistuttaa pelkkaria, mutta vene on tehty paksusta mahongista ja on melkoisen leveä. Pituutta on 8,3 m. Ehkäpä se olisi raskautensa vuoksi vaatinut vähän isompaa konetehoa. Veistäjä arvioi veneen kulkevan 40 hv:n koneella 13-15 solmua, mutta eihän se mennyt kuin kymmentä. Mutta runkonopeuden (7 solmua) ylitettyään keula ei nouse eikä perä kaivaudu niin kuin normaalisti "yliteholla", vaikkei mitään levyjä olekaan.
Toisaalta vene ei juuri rullaa, eikä kallistele vaikka pari isompaakin äijää seisoisi samalla laidalla. Vasta-aallokossa leveä pohja jysähtää melkoisesti siinä missä perinteisempi köli laskeutuu pehmeästi. Ja kunnon vasta-aallossa vesi lentää! Myötäiseen vene kulkee kauniisti. Oikealla pelkkarilla en ole koskaan ajanut, mutta ihailen niitä: jotain tosi fiksua tuossa rakenteessa on. Joku voisi tuotekehitellä ideaa; kaverin Marsund oli eräänlainen muovipelkkari, mutta ei ihan vastannut sitä mitä itse veneeltä odotan.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
- JLN
- Viestit: 266
- Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
- Paikkakunta: Porvoo
Marsuissa en ole itse ollut kyydissä, mutta muutamakin on sanonut, että ovat melko kiikkeriä vs. Liljebergien veneet.
Kaikki taitaa olla suhteellista, mutta omaan paatin laidalla voi tällä hetkelläkin ("sukset" irti) kaksi henkilöä kävellä samalla laidalla, joten ei se mikään älyttömän kiikkerä ole, mutta toki runkonopeudella keikkuu jo melko pienessäkin sivuaallokossa, jolloin mieluummin ajelee hieman lujempaa, vaikka kelien tms. puolesta olisi mukava vain "lillua".
Mun mielestä siinä Suomalaiset puuveneet kirjassa oleva Liljeberg on sama 9.4m paatti kuin 1994 Kipparissa (valittiin vuoden veneeksi).
Lisäksi siinä taisi olla kuva kun Göran viimeistelee jotain venettä.
Kaikki taitaa olla suhteellista, mutta omaan paatin laidalla voi tällä hetkelläkin ("sukset" irti) kaksi henkilöä kävellä samalla laidalla, joten ei se mikään älyttömän kiikkerä ole, mutta toki runkonopeudella keikkuu jo melko pienessäkin sivuaallokossa, jolloin mieluummin ajelee hieman lujempaa, vaikka kelien tms. puolesta olisi mukava vain "lillua".
Mun mielestä siinä Suomalaiset puuveneet kirjassa oleva Liljeberg on sama 9.4m paatti kuin 1994 Kipparissa (valittiin vuoden veneeksi).
Lisäksi siinä taisi olla kuva kun Göran viimeistelee jotain venettä.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/
http://www.flickr.com/photos/jarnol/