Veli-Matti ja kaikkea epäilyttävää...

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Vastaa Viestiin
jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja jukkan » 21 Maalis 2008 16:21

Onko siihen pirtu-paattiin jo olemassa lentokoneen moottoria ?

Siihen sopisi hienosti vaikka ne tehokkaat lentokoneen moottorit,
allison v12 tai RR-v12 moottori. Olisi sitten vääntöä ja meno muutenkin sujuvaa.
Kannatitaisi kysellä kunnon koneita , on niitä tarjolla.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 21 Maalis 2008 20:44

115hp Vulva saa riittää ja siinäkin on jo puolet liikaa tuolle rakenteelle.
Ne, muutamat harvat, lentokoneen moottorille alunperin tehdyt veneet on tosiaankin tehty rakenteeltaan semmoisiksi että ne ovat kestäneet karmeasti tehoa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja jukkan » 21 Maalis 2008 22:41

Lisää konsultaatiota kuljetusveneen kuljettajalle;
Moni mies on vulvaan liikaa luottanut ja suuntautunut !
Ei siinä varsinainen kuljetus-bisnes hoidu kun huomio on siellä.

Ajatteles nyt sitä 115 hv voimaa, kun myrskyisessä syysyössä trokaat margariini paketteja kalixista sinne peräpohjolaan. Sillo mies kyllä tarvii enemmän voimaa, ainakin 1000 hv ja yli !

Ja voi tota rakennetta vahvistaa. Teet lisäkaaret sisään ja pitkittäiset palkit teräksestä. Tarvittaessa koteloit myös ulkoa, jos laudoitus antaa liikaa myöten. Kyllä se siitä lähtee !

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 21 Maalis 2008 23:34

Hah!

Muista Jukkan toki, että yllytyskin on rikos! Meinaan että istutte äkkiä samoilla syyskäräjillä V-M:n kanssa ;=)

Ps. Jos "kuljetuspisnes" rikkaasta lännestä alkaa, niin tuokaa mulle gevalian kaffetta ja marabuuta... ei mulla ole varaa maksaa, mutta tarjoan vaihdossa pussin siemenperunaa.

Takaisin asiaan, tuo Pirtuvene on tyylikäs, ja jotenkin ymmärrän tätä lentokoneenmoottori-naljailua sen vaiheilla. Oi niitä aikoja, kun Algot Niska ajeli pitkin syyspimeää saaristoa Rolls-Roycen moottorilla, lastina läkkipeltisiä kannuja. Mitään noin ihanaa tuskin tullaan sinileväisen Itämeremme ulapoilla enää koskaan puuhailemaan.

Varokaa tullareita siellä ulkona!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 22 Maalis 2008 10:23

Ei tainnut Algothilla olla rolsseja vaan tehdasviritteisiä Wikströmmejä (aikalaisten haastattelujen mukaan) veneissään vaan nekin harvat mitä lentsikan koneita on asennettu taisi olla kuljetuskomppania Kiiskellä ja merkiltään ne olivat Junkkersseja... Ja nekin vain yhdessä ( ? ) veneessä johon oli 2 moottoria - toinen huollossa ja toinen töissä.
Ylipäätään naurattaa semmoinen käsitys tuosta pirtuajasta että kaikissa botskeissa oli vähintäänkin 200hp ja ne kulkivat viittäkymppiä.
99,9% "pirtuveneistä" on ollut ihan tavallisia fiskareita nopeudeltaan lähempänä 5 solmua kuin yli 10 solmua. Ja iso osa lasteista on kulkenut myös seileillä - Perämerellä jopa ehkä enemmistö.
Toki työveneinä oli eksoottisempiakin veneitä kuten käytöstä poistettuja U-bootteja mutta ne olivat ylemmän jakelijaportaan kamppeita eivätkä suomalaisomistuksessa...
Ei turhaan romantisoida ataririkollisuutta jonka edustajia kaikkine paheineen olivat niin Xxxxxt kuin Xxxxxxxxn...
Pirtumiehet olivat aikanaan tämän päivän huumekauppiaita ja toimintatavat sekä organisointi oli pikkudiilereistä pääpukareihin samanlainen.

Mutta asiaan; taitaa jukkan vaan koettaa hönsätä minua. Jos venettä lähtisi varustelemaan todellakin jollakin isolla, vaikkapa 300-500hp, konella niin runko pitäisi tehdä uusiksi niin sisältä kuin ulkoakin kuten esim. Ridde Martinin Fanny. Vain vedenyläpuoliset näkyvät osat jäisi jäljelle.
Itse asiassa pirtuveneen rovia on jo vahvistettu alkuperäisestä veneen läpi menevien jäykkääjien muodossa ja jotakin "pientä" on vielä tulossa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 22 Maalis 2008 22:00

Tyhymä kysymys:

laitokkonä tuon tuulilasisydeemin kiinni pelekällä remleksillä?

ei ritiikillä, vaan uteliaisuuvvella...

jukkan
Viestit: 154
Liittynyt: 19 Syys 2004 00:21
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja jukkan » 22 Maalis 2008 22:36

No hönsätä just meinasin !
Vai konsultaatioksi sitä nykyään kyllä hienosti nimitetään.

Tuo teho tuo sellaista lisäarvoa veneilyyn. Itte olen huomannut, että en aina jaksa lillua jollain uppoama-runko-nopeudella.

Ja kyllä tarvii lujan veneen tai vahvistuksia tavalliseen, kun ja jos aikoo veneellä kovaa ajella.
Kävin just tänään katsomassa pressun alta limilauta avovenettä, jolla paukuttelin viime kesänä helsingistä haminaan.
Oli liian iso moottori pikkuveneeseen ja nopeutta ja aaltojakin liikaa. Nyt se vene on kuin sellainen hapero lautakasa. Kaikki laudat-niitit-kaaret löysät. Heiluu holtittomana kun laidasta puistelee.
- meni kovalla ajolla aivan tohon kuntoon.
Täytyy kiristellä ja tehdä lisää jäykkiä kaaria.
Eli voi olla vaarallinen se liika vauhti ja teho.
Näissä normaali rakenteisissa paateissa.

Ja jousitettu penkki on oiva keksintö kovempaan vauhtiin !- jos ei
v -kulmaa ole riittämiin.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 23 Maalis 2008 00:30

Okei..

Tosiaan, Junkkersi taisi olla se ainoa lentokoneenmoottori silloin. Varmaan suurin osa salakuljetuksesta tehtiin niillä (meidän mielestä) hitailla peleillä. Historialliset faktat olkoot aiheellisesti kunniassa.

Mjooh, mutta mun mielestä ei voi vetää = -merkkiä rannikon poikien kuljetuksen ja nykyajan hume (atari) -touhujen välille. Meinaan että ei moni näistä humepojista osais ajaa noita rannikon vesiä lumisateessa...

Tämä ei sinänsä sovi tähän ketjuun mitenkään, joten pahoittelen.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 23 Maalis 2008 08:08

Kyllähän se tremflexi siellä tuulilasin ja kannen välissä toimii myös liimana mutta pääasiallisin tarkoitus sillä on tiivistäminen. Itse kiinnitys on tehty ruuveilla ja vieläpä kromatuilla messinki sellaisilla.

Kyllästys alkaa olemaan loppusuoralla kun mahonki ei enää vedä pöötä mutta runkoon ja kansirimoihin näkyi vielä menevän aamusella ainakin yksi satsi.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Huhti 2008 20:47

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/pirt ... hotoID=593

Valot ja ohjaushärpäkkeet ovat taatusti tyylin mukaiset.
Tosin ankkurivalo puuttuu mutta eiköhän sekin jostakin löydy...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 07 Huhti 2008 21:42

Se myrskylyhty voisi ollaihan ok.
Näyttäisi että tuossa teidän kaunokaisessa on pykälää pienemmät valot, nämä ovat n. 10cm lyhtyosaltaan ja halkaisija on jotain 55mm.
Kaikki kamat on käytettyjä.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Huhti 2008 20:45

Vanha palvelija sanoi sopimuksen irti ja piti ostaa uusi ja "teknisemmän" näköinen tilalle. Muuten sama kampe mutta kankainen pölypussi on muuttunut filtteriksi ja koneessa on nyt nopeudensäätö.
Huomioni kiinnittyi pakkauksen hienoihin mainoskuviin joissa mm. viimeistellään huonekaluja ja tehdään kaikkea tosi fiiniä hommaan. Tosiasiassa RaspiRoopesta ei ole kuin raspiksi kuten nimikin sanoo.

http://groups.msn.com/Bertta-Lotta/seka ... hotoID=594
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

toeevo
Viestit: 52
Liittynyt: 12 Tammi 2005 18:47
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja toeevo » 16 Huhti 2008 14:11

Veli-Matti kirjoitti:Muuten sama kampe mutta kankainen pölypussi on muuttunut filtteriksi ja koneessa on nyt nopeudensäätö.
HÖH, ei se ole mikä tahansa halpa filtteri vaan mainoksen mukaan "shaiklonik äkshiöööön".
Noin hienon kuuloisen systeemin on pakko olla hyvä. :)
Ei vesi ol hyvä gom paati al.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Huhti 2008 16:43

Kyllä tuo "shaiklonik äkshiöööön" toimii paremmin kuin se pölypussisydeemi - tosin sitäkin piti viritellä että alkoi toimimaan muutakin kuin inginöörin suunnittelupöydällä; suodatin on kiinni pelkästää kumitiivisteen avulla ja irtoaa aina kun Roopea vähänkin kolauttaa. Liimasin yksinkertaisesti koteloon tallan joka estää suodatinta pääsemään irti.
Suodattimen puhdistus on näppärää kun imaisee imurilla vaan kotelon tulopäästä.
Mutta se nopeudensäätö on aivan turha virivirihommeli...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 16 Huhti 2008 17:36

Veli-Matti kirjoitti:Mutta se nopeudensäätö on aivan turha virivirihommeli...
No valmistajan näkövinkkelistä siinä on yksi mahdollinen rikkoutuva kohta enemmän. Eli sillä säädetäänkin markkinoiden nopeutta eikä niinkään raspia.
Viinamäenmiäs

Vastaa Viestiin