Perkins 6-kone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kalamies
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Tammi 2008 16:45
Paikkakunta: tampere

Perkins 6-kone

Viesti Kirjoittaja Kalamies » 26 Tammi 2008 16:51

mulla olis tällanen perkinsin 6-kone (354u392382L). Mistä saisi halvalla osia, käytetty merivedessä joten tarvetta uusille osille olisi... Muutenkin kaikki tieto kyseisestä koneesta olisi tervetullutta. Taitaa olla jotain 160 hv.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 28 Tammi 2008 12:27

Onko sitä jäähdytetty merivedellä, onko rakennettu vai onko alkuperäinen merimoottori. Siitä on otettu montaa tehoa, puimurissa 95hv, kaverilla oli 145hv merikone, aina 240hv:n asti koneita ollut veneissä. Moottori on etukammio 354 cu" eli 5797ltr tilavuuksinen kuivaputkikone. alkuperäisissä merimoottoreissa on ollut yleensä Velvet Drive merikytkin. Moottorin osia saa hyvin varustetuista tarvikeosaliikkeistä, IKH:sta, Agrimarketista ym. paikoista, viimeksi vasta maahantuojalle, joka taitaa olla nykyisin Ekström. Yksinkertainen kone korjata, eikä mikään huono moottori.

Kalamies
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Tammi 2008 16:45
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja Kalamies » 28 Tammi 2008 20:20

kiitos tiedoista. tietääkseni alkuperäinen kaikilta osin, tullut merivartiostosta jossa ollut varakoneena, sittemmin laitettu kalastusveneeseen jonka omistajana olen nyt minä. käy ja kukkuu hyvin, pientä ryntäilyä kovemmalla kaasulla, pakosarja puhki, valuosat missä merivesi ollut syöpyneet pahasti. Saako näitä osia myös IKH? Kysyin Ekströmiltä pakosarjan hintaa, 2500 euroa... huh huh. Muuten kyllä asiallinen ja hyvä kone, vaikkaisin siinä olevan jotain 120-160 hv.

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 28 Tammi 2008 23:15

Ei niitä alkuperäis osia saa ikh:lta, ajattelin jos tarviit jotain sisäkaluja. Englannista vois kysellä suoran, Bowmannin osia Perkins on käyttänyt, pakosarjana ja lämmönvaihtimena. Kyllä pakosarjan saa tehtyä itsekin,jos on taito hyppysis ja töissä metallipajassa. Olen ostanut Englannista joskus muinoin merivarusteet 4.108 Transitin Perkinssiin, firman nimi oli Lancing Marine, näkyy olevan vieläkin pystyssä, sieltä päin postit vaan maksaa maltaita.

Kalamies
Viestit: 4
Liittynyt: 26 Tammi 2008 16:45
Paikkakunta: tampere

Viesti Kirjoittaja Kalamies » 29 Tammi 2008 12:00

ok, kiitos näistä tiedoista. koitan saada kuntoon että pääsis kesällä taas vesille!!

TeddyDiver
Viestit: 430
Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
Paikkakunta: Jäämeri

Viesti Kirjoittaja TeddyDiver » 06 Helmi 2008 23:07

http://www.tadiesels.com/parts-used.html tuolta voi koittaa onneaan.

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 17 Huhti 2009 17:44

Kalamies kirjoitti:kiitos tiedoista. tietääkseni alkuperäinen kaikilta osin, tullut merivartiostosta jossa ollut varakoneena, sittemmin laitettu kalastusveneeseen jonka omistajana olen nyt minä. käy ja kukkuu hyvin, pientä ryntäilyä kovemmalla kaasulla, pakosarja puhki, valuosat missä merivesi ollut syöpyneet pahasti. Saako näitä osia myös IKH? Kysyin Ekströmiltä pakosarjan hintaa, 2500 euroa... huh huh. Muuten kyllä asiallinen ja hyvä kone, vaikkaisin siinä olevan jotain 120-160 hv.
Minulla on tällainen moottori myös veneessäni. Papereiden mukaan kone on 90kw/120hv ja mitä ilmeisimmin 1968 tai 69 (vene tehty 69 Emäsalossa). Samat korroosio ongelmat oli minullakin. Puikkohitsausvehkeillä sai uuden pakosarjan tehtyä helposti.

Vaihdoin siihen 6v sitten kunnostetun alkuperäis dieselpumpun mutta en ollut tyytyväinen siihen. Kaksi vuotta sitten laitoin Boschin dieselpumpun niin polttoaineen kulutus putosi radikaalisti. Melko yllättävä oli kyllä, useita litroja per tunti oli muutos ja mikä positiivisinta koneen käynti muuttui huomattavasti käyttäjäystävällisemmäksi.

Mutta asiaan... onko ihmiset ahtanut näitä koneita? 120hv ei ole aivan riittävä minun veneeseen ja kaipailisin 150-180hv siitä. Ahtimena ajattelin käyttää remmiahdinta niin voima olisi heti käytössä ja pakopuoleen ei tarvisi kajota lainkaan. Veneen runko antaa mahdollisuudet huomattavasti korkeampiin nopeuksiin kuin mitä se nyt jaksaa, eli nyt 14 solmua ja liukuun päästään hitaasti.

En osaa sanoa veneen mallia... Salonkivene. Tiiskerin ja tuon "Birgit":in välimaastosta. Reilun metrin pitempi kuin tiiskerit ja lyhempi kuin "Birgit". Minula siis moottori takana, velvetti eteenpäin ja keskellä venettä 180 asteen kulmavaihde ja akseli kuten veneissä kuuluukin olla. Se yrittää liukua mutta koneen puhti ei aivan riitä kunnolliseen liukuun ja kulku on vähän raskaan oloista, puoliliukuva? Matkanopeus 14 solmua.

Peräkuva kunnostettuna
keulakuva ennen ostoa

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 17 Huhti 2009 22:03

On siitä 6.354: sta ahdettukin versio ollut venekäytössä, siinä on 185hv. Välijäähdytettyjäkin varmaan on ollut, tehosta ei mulla ole tietoa. Se on mullekin yllätys, että CAV:n jakajapumpulla ruokaili enemmän. Tuo 65hv lisäteho varmaan antaa lisäpotkua, että saa paremmin plaanaamaan, silloin voikin(ehkä) vetää kaasua pienemmälle. Voipi olla ettei ahdettu kone kuluta juurikaan enempää, vaikka vanhaviisaus pitänee tässäkin paikkansa: Minkä voimassa voittaa, sen matkassa menettää.

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 17 Huhti 2009 22:55

Onko siitä ahdetusta versiosta jotain huoltomanuaalia tms että tietäis millainen se on. Tullu vaan ahdettua bensa-autoja aikasemmin. Diesel kiinnostaa kovasti ja vene oliski hyvä treenipaikka kun ei noista katsastusjutuista nii kauheesti tarvi ihmetellä.

Tämä puoliplaanari on ollu lähinnä päiväretkihommissa, mutta on täysiverinen reissupeli. Ajettu useampaan otteeseen porvoo-tukholma väliä.

Niin... maisemamatkailua varten on toinen, 10x3,4m, perkins 75hv ja sen huiput on GPS mukaan 9 solmun luokkaa :)

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 07 Touko 2009 16:21

Tässä ainakin sivutaan aihetta, linkki.
Osta sinäkin vene, niin ei tarvi katua.

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 07 Touko 2009 21:13

Sieltähän se veneen motti löytyikin! eli on mallia 6.354. Luulin sitä vajaa 5 litraiseksi. Tuohan antaa vaikka mitä mahdollisuuksia! Kiitoskia linkistä, tuli tarpeeseen.

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 07 Touko 2009 23:31

Jes , onneks mulla on kohtalon tovereitakin.
Birgitissä on kanssa tollanen 6.354 mallia HT eli turbolla. KOne on makaavaa mallia eli kyljellään lojuu konetilan pohjalla. Aika jyhkeen näkönen ilmestys. Vuosimalli -67, ja nyt olis toive saada se irti ja uudelleen koneistukseen. Hintaahan tolle operaatiolle tulee sitten uuden koneen hinta. Mutta kun ei itekkään osaa niin voi voi. Ja onhan se sitten melki uus kone, ja samalla saisi konetilan rempattua tämän päivän tasolle.

Nyt turbon juuressa (älkää kysykö kohtaa tarkemmin) on pikkunen tip tip vuoto, joka tosin on paikattu , mutta tip tip kuitenkin.

Syyläri vuotaa ihmeellisesti tyhjäksi silloin tällöin ja se menee tod näk pilssiin. Se mistä ja miksi se vuotaa niin sitä ei kyllä osaa kukaan sanoa. Vuotaa ihan miten sattuu, aina saa olla tonkkatolkulla vettä sitä varten mukana.
Pakosarja hitsattu ite, joskus kymmenkuntavuotta sitten, turbokin muistaakseni silloin vaihdettu johonkin käytettyyn, kansi ja melkein koko kone ollu silloin auki "laituri parlamentin toimesta" eli ei missään koneistamossa. Ja tämä ei ollut vähättelyä tekijöitä kohtaan =) Pari kesää meni piloille faijalta aikanaan noitten remppojen takia, ja mä en todellakaan halua samaa kohtaloa, joten siksi haluaisin sen irti ja kuntoon.
Nyt näyttäs cavin ruiskupumpun juuresta vuotavan öljyä. Tai ei siitä pumpun juuresta, vaan siitä sen alla olevasta levystä joka siinä on. Siihen pitäisi vaihtaa varmaan tiiviste tms. Voiko sen repastä irti noin vaan, vai johtaako se johonkin jumalattomaan ajotuksen säätö ruljanssiin??? =D

Velvetti 71c on akselin päässä ja siihen löytyykin varaosat parvekkeelta MIkon jäämistöstä , kun siinä se samanlainen murheen kryyni oli =D

Sattuipa hyvin kun just tänään otin kuvia mötikästä:

http://kuvablogi.com/nayta/1897629/
http://kuvablogi.com/nayta/1897630/
http://kuvablogi.com/nayta/1897631/
http://kuvablogi.com/nayta/1897632/

Niin ja ps. Manuaalit löytyy kyllä kans, jos tarvii jotain kopsata tms.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Avatar
sergey
Viestit: 25
Liittynyt: 22 Elo 2003 01:24
Paikkakunta: Åland

Viesti Kirjoittaja sergey » 08 Touko 2009 00:34

Jos sä sen kerran täysin remppaat nii vaiha se pumppu saman tien boschiin. Siitä ei ole kuin hyötyä. paljon. Samoten uusi turbo olis varmaan poikaa... Joku modernimpi paremmin sopiva malli. tietty samalla kun dieselpumpun vaihtaa ja paremman turbon laittaa niin saisit sitten "ilmaiseksi" parikytä heppaa lisää ja vääntöä vielä enemmän. Bonuksena pienempi polttoaineen kulutus. rempan hinta säästyy siten polttoaineen kuluissa aikaa myöden.

Avatar
Notreal
Viestit: 2014
Liittynyt: 22 Huhti 2008 00:10

Viesti Kirjoittaja Notreal » 08 Touko 2009 07:53

Kejonen kirjoitti: Syyläri vuotaa ihmeellisesti tyhjäksi silloin tällöin ja se menee tod näk pilssiin. Se mistä ja miksi se vuotaa niin sitä ei kyllä osaa kukaan sanoa. Vuotaa ihan miten sattuu, aina saa olla tonkkatolkulla vettä sitä varten mukana.
Laita syylärin korkin juuresta lähtevän "ylijuoksutusletkun" päähän muovipullo.
Kadoksissa oleva ajoittainen vuoto voipi olla ettei olekkaan varsinainen vuoto,
vaan liittyy ajoittaiseen liialliseen paineen nousuun klygolipuolella?
Tai korkin "alempi" tiiviste on sökö eikä pidä lämmön noususta syntyvää painetta olenskaan?
Notreal
Veneilyä Suomessa jo ensimmäisessä sukupolvessa.
Princess OJ8834

Avatar
Kejonen
Viestit: 175
Liittynyt: 19 Kesä 2007 19:53
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kejonen » 08 Touko 2009 08:57

Pitänee kokeilla, tosin mun havaintojen mukaan se vesi sieltä katoaa vaikka lisäis kylmään koneeseen vettä , eikä ajais sillä ollenkaan, niin silti vedet katoaa. Ei tosin aina, mutta silloin tällöin. Pitää tutkia ja hutkia.

Tosiaan jos tohon suuren Perkinsin remppan mennään, niin toi ruiskupumpun vaihto bochiin ei oo paha idea, jos se kerran antaa hyviä kokemuksia.

Kovasti uutta tai siis käytettyä uutta konettakin mietiskelin. Mutta kun tuo konetila on aika matala, niin sinne ei mahdu mikään "vanhempi" pystymallin kone. Ja kun ohjaamon turkkia ei oikeen voi korottaa, niin pitää siis löytää sen alle sopiva malli.
Ihan uudet koneethan mahtuu sinne heittämällä, mutta sitten katoaa veneestä koko sydän. Ja sitäpaitsi jos tollanen 1000kg möykky otetaan pois veneen pohjalta, ja laitetaan tilalle 250kg rimpula, niin venehän on sen jälkeen ku ongen koho =D
No katellaan, voihan se olla, että toi kone saa tuolla ihan tollasenaan jos toimii.
iskänKaa ja äiskäKaa tuurinKaa tiusKaa

Vastaa Viestiin