Merivesi- / makeavesijäähdytys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
paavo9
Viestit: 1
Liittynyt: 14 Joulu 2007 08:29

Merivesi- / makeavesijäähdytys

Viesti Kirjoittaja paavo9 » 14 Joulu 2007 20:07

Moro. Voisiko joku selvittää mitä eroa näillä on? Ja onko mahdollista käyttää "väärin" :) Mitä väärinkäytöstä voi seurata ja vielä onko mahdollista muuttaa tuota jäähdytys systeemiä...? Muuttaminen riippuu varmaan koneesta?

Kaikki info tervetullutta. Kiitos.

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 14 Joulu 2007 21:10

Lyhyesti. Ns. merivesijäähdytys perustuu suoraan kiertoon l. jäähdytysvesi tulee moottoriin raakana merestä/järvestä. Ns. makeavesijäähdytys taas on suljettu kierto l. moottorissa on glykolit, niin kuin esim. autossa. Glykolit kertää lämmönvaihtimessa (syyläri), jota taas jäähdyttää "raaka" vesi. Järvikäytössä ei niin väliä, mutta merellä suola syövyttää moottoria. Tosin kaverillani Turussa on raakavesi jäähdytteinen Yanmar ollut jo parikymmentä vuotta käytössä, ilman ongelmia.
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 14 Joulu 2007 22:45

Minun Perkinsissä (vuodelta 1962) kiertää tosin makeavesipuolella ihan tavallinen hanavesi. Eipä ole kone haljennut pahimmillakaan pakkasilla. Toimisi tietysti huonosti jos lähtisi merelle talvella, mutta silloin jäätyisi kyllä kipparikin ilman vastaavaa alkoholipitoista jäänestoa. Ja koska veneily ja alkoholi eivät sovi mielestäni tippaakaan yhteen (mieluummin maistaneena rattiin kuin ruoriin), niin veneily jää kesään. Ja silloin riittää makeavesipuolella suolaton vesi.

Mutta asiaan: Makeavesijäähdytteinen toimii ihan kuin auton moottori: koneessa kiertävän nesteen jäähdyttämiseen vain käytetään jäähdytysilman sijasta käytetään merivettä. Merivesijäähdytteinen taas on kuin Kuplafolkkarin tai Rättisitikan kone: jäähdytykseen käytetään pelkästään sitä ulkopuolista viilennintä.

Mutta kaupunkilaisjärkikin sanoo, ettei rautamoottoriin kannata pumpata suolavettä, jos aikoo veneillä useamman kesän. Lämmönvaihdin ja pari pätkää kumiletkua eivät ole kohtuuttoman kallis investointi siitä, että muuttaa merivesijäähdytteisen makeasellaiseksi.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 15 Joulu 2007 10:50

[quote="Vandrock"]Minun Perkinsissä (vuodelta 1962) kiertää tosin makeavesipuolella ihan tavallinen hanavesi.


Aika outoa, jos lokissa on pelkät vedet, eikä jäätyessään riko mitään. Vai onko loki venyvää mallia... :):);)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 15 Joulu 2007 12:02

Kannattaa käyttää hanaveden sijaan jäätymätöntä purovettä. Kaikkihan tietävät vesijohtojen joskus jäätyneen.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

Avatar
ainur
Viestit: 652
Liittynyt: 29 Marras 2007 10:12
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja ainur » 15 Joulu 2007 13:37

Tuohan oli hyvä pointti . Ja on varmasti ekologisin vaihtoehto ;)
onhan se päivä vielä huomennakin...

Alkuperäinen ja uudistettu,kuvat.
http://kuvablogi.com/nayta/787758/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin