Se on Mitsun lohko. Joskus aikoinaan Swan käytti Beken genuja veneissään.TeddyDiver kirjoitti:Näyttäs olevan jostain mitsun tai nissanin lohkosta marinoitu (luulisin)
Westerbekestä
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
En edes miettisi laittaisinko westerbeken vaiko valmetin ( siis sisun), vaikka hintaero on tuonkin verran.Veli-Matti kirjoitti:Kävin kirjaston lukusalissa ja siellä käteen tietenkin sattui vene-lehden vuosinumero jossa oli mm. moottorien hinnastot. En yhtään ihmettele miksi Teddy halajaa Westerbekeä - hinta on vaihteineen apauttiarallaa kolmasosan halvempi kuin muilla vastaavilla koneilla. Jopa niin että 85hp SisuDiesel 420D maksaa ilman vaihdetta 10400€ ja vastaavan kokoinen Westerbeke vaihteella muistaakseni hiukan yli 8000€.
Myös takuilla on huima ero: Vallussa 12kk ja Bekessä 60kk...
Millaisen Beken muuten laitoit?
Suurin tällä hetkellä myytävänä oleva on 71c ja moottori on 2,5 litran kone. Nitä suurempia ei enää saa tuda kun eivät mene EU päästöistä läpi, eipä ne kyllä ole enään netissäkään ( juttelin asiasta reilu vuosi sitten ) Sisun vastaavasti pienin 85 heppainen on 420dm on 4,2 litran mylly. Vääntö ihan eri luokkaa. Samoin varaosien saanti ja hinta. Sisuun saa varaosia jokaisesta maakunnan varaosaliikkeestä. Konetta on tehty varmaan kolmekymmnetä vuotta aika lähelle samanlaisena. Sisu oli silloin jotain 8000 euron peli ilman kytkintä. Ihan haarukassa.
Onneksi löysin kumminkin ajamattoman foordin muutamalla satasella ja kokonaisprojekti tuli aika paljon edullisemmaksi.
ps. enkä edelleenkään osta Siltalalta, ellei ole ihan pakko. Myy vielä mossen vanhan koneen westerbekenä.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Vai oisko Nissanin tai Isuzun lohko - kaikilla on 2,5l peruskoneet...
En usko että varaosien saanti Bekeen on mikään ongelma, marinointiosia veneliikkeistä ja muita sitten autoliikkeistä niin tulee halvemmaksikin. Toisaalta onhan siinä se 60kk eli 5 vuoden takuu joten heti ei varmaankaan ole huolta...
Jos vertaa vaikkapa esillä olleita Sisua (tutkaveneessä on just se Valmettina) ja Bekeä niin olennaisin ero on kierroksissa 2200 vs 3600 ja kuutiotilavuudessa 4,2l vs 2,5l . Nuo ovat niitä eroja mitä näkyy paperilla mutta tiedän Beken olevan hyvän tasapainotuksensa ansiosta hemmetin nättikäyntinen kone verrattuna Sisuun joka on suoraan sanottuna traktorin kone vaikkakin se on myös tasapainotettu mutta ei yhtä onnistuneesti kuin japsit.
Toissa kesänä ajeltiin velipojan kanssa Suomenlahdella summalaisella jossa oli n. 50hp Sole jonka perusmottina on Mitsun kone. Ei siinä äänessä suoraan sanottuna ollut kauhean suurta eroa konekoppa auki ajellessa johonkin nelari lättäpäähän - käynti oli tosi nättiä - tai no joo suht nättiä...
Mitä kestävyyteen tulee niin käytettynä ottaisin mieluummin Sisun kuin jonkun japsipohjaisen ihan vaan Sisun varman perustekniikan takia.
Mutta jos kyseessä olisi tehdasuusi kone niin kallistuisin sittenkin ehkäpä sinne nousevan auringon puolelle vaikka hinta olisi sama.
Huviveneilyssä ei ole niinkään suurta merkitystä tuolla väännöllä kuin ammattikalastuskäytössä johon Bekestä ei taatusti ole - sehän joutuisi vinkumaan kuin pieni sika pikkutrooli perässä Sisun lörpötellessä tyhjä käynnillä
En usko että varaosien saanti Bekeen on mikään ongelma, marinointiosia veneliikkeistä ja muita sitten autoliikkeistä niin tulee halvemmaksikin. Toisaalta onhan siinä se 60kk eli 5 vuoden takuu joten heti ei varmaankaan ole huolta...
Jos vertaa vaikkapa esillä olleita Sisua (tutkaveneessä on just se Valmettina) ja Bekeä niin olennaisin ero on kierroksissa 2200 vs 3600 ja kuutiotilavuudessa 4,2l vs 2,5l . Nuo ovat niitä eroja mitä näkyy paperilla mutta tiedän Beken olevan hyvän tasapainotuksensa ansiosta hemmetin nättikäyntinen kone verrattuna Sisuun joka on suoraan sanottuna traktorin kone vaikkakin se on myös tasapainotettu mutta ei yhtä onnistuneesti kuin japsit.
Toissa kesänä ajeltiin velipojan kanssa Suomenlahdella summalaisella jossa oli n. 50hp Sole jonka perusmottina on Mitsun kone. Ei siinä äänessä suoraan sanottuna ollut kauhean suurta eroa konekoppa auki ajellessa johonkin nelari lättäpäähän - käynti oli tosi nättiä - tai no joo suht nättiä...
Mitä kestävyyteen tulee niin käytettynä ottaisin mieluummin Sisun kuin jonkun japsipohjaisen ihan vaan Sisun varman perustekniikan takia.
Mutta jos kyseessä olisi tehdasuusi kone niin kallistuisin sittenkin ehkäpä sinne nousevan auringon puolelle vaikka hinta olisi sama.
Huviveneilyssä ei ole niinkään suurta merkitystä tuolla väännöllä kuin ammattikalastuskäytössä johon Bekestä ei taatusti ole - sehän joutuisi vinkumaan kuin pieni sika pikkutrooli perässä Sisun lörpötellessä tyhjä käynnillä

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Sisuakin tuli harkittua, tosin käytettyä, lähinnä armeijan poisto protoo ja marinoinu ite. Varaosa ja huolto hommat ei Barentsin merellä olevanhami kirjoitti:En edes miettisi laittaisinko westerbeken vaiko valmetin ( siis sisun), vaikka hintaero on tuonkin verran.
Samoin varaosien saanti ja hinta. Sisuun saa varaosia jokaisesta maakunnan varaosaliikkeestä.
Onneksi löysin kumminkin ajamattoman foordin muutamalla satasella ja kokonaisprojekti tuli aika paljon edullisemmaksi.
Sisun paras puoli puhumattakaan kauemmista paikoista. Täältä on kuiten lyhyempi matka seilata vaikka Ranskaan kuin Suomen aluevesille (eli meniskös Portugaliin vai Perämerelle siinäpä pulma..)