Tässä kuva käsissäni olevasta puu(ha)veneprojektista. Tiedän veneen historiasta
sen verran, että se on veistetty 1952 Turun Veneveistämöllä ja toimitettu
Oulujoki Osakeyhtiölle "edustusveneeksi" Oulujärvelle eli suomeksi sillä on kuskattu
vuorineuvoksia ryyppäämään Oulujoki Oy:n huvilalle Kuoskon saarella.
Seuraavalle omistajalle ja Perämerelle vene siirtyi 1980 ja minulle viime kesänä.
"Aleksi"-nimen taustalla on Oulujoki Oy:n hankintahetkellä johtokunnan puheenjohtajana
ollut turkulainen kansanedustaja Aleksius Aaltonen.
Tiedon mukaan Aleksilla olisi seitsemän sisarta ja olisi hauska kuulla, vieläkö heitä on
hengissä ja käytössä jossain päin Suomea.

Vielä kiinnostaisi tietää hieman enemmän veneen rakenteesta ja käytetyistä puumateriaaleista.
Kuten kuvasta näkyy, vene on tasasaumainen ja rungoltaan maalattu. Alunperin kannet
ovat olleet hyttien kansia lukuunottamatta lakattua oregonmäntyä. Etu- ja takatäkin
keskellä sekä partaita kiertää uskoakseni hondurasmahonkilauta. Hytit ovat (kai) hondurasmahonkia
ja hyttien kannet oregonmäntyä päällystettynä maalatulla kankaalla.
Köli on käsittääkseni tammea, kaaret mahdollisesti saarnea ja kylkilaudoitus tuollaista 20mm
paksua lehtikuusta. Melko kapeita lautoja, kuten kuvassa näkyy.
Lehtikuusi on ollut melko onnekas valinta, koska edellinen omistaja on kuiduttanut osia
pilssistä etu- ja takahytissä sillä tuloksella, että puu on sen verran turvonnut että nyt kuidun
irrottamisen jälkeen saumat on näillä kohdin hieman auki mutta puu muuten täysin kovaa
ja tervettä. Ihmeen kaupalla myös köli ja kaaret olivat hyvin kestäneet kuidutuksen
ja vielä kuidun alle tilkkeenä käytetyn silikonin.
Kyselen joskus lisää vinkkejä kunnostuksen edetessä. Olen tähän asti edennyt sillä
periaatteella että jos on tuntunut vähän epävarmalta mitä tehdä seuraavaksi jonkun
kohteen kanssa, olen alkanut puuhata jotain muuta selkeää kohtaa. Puuhaa tuossa
piisaakin kun viimeksi tuota on isommin kunnostettu joskus kymmeniä vuosia sitten
ja sen jälkeen lähinnä maalilla paikkailtu ja ikkunoiden listat lahotettu silikonilla.
Ohjaushytin etuosan mahonkilaudat pitää myös rakennella uudestaan, kun siinä jälkeenpäin
lykättyjen peltivahvikkeiden alla oli lahovikaa. Rungon osalta toivon selviäväni
melko vähällä. Kannen yläpuoliset osat on nyt kaikki putsattu maalista
ja kertaalleen hiottu eli tuosta kuvasta on edetty jo jonkun verran. Tuo napsaistiin
ihan alkusyksystä.