Sähköö niin että piisaa
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Sähköö niin että piisaa
Semmonen Pelle Peloton juttu ois ny mielessä että:
Laittas pääkoneen kylkeen kolmivaihegeneraattorin tuottaan verkkovirtaa. Vaikkapa 70 heppasen koneeseen 8kw tuottava.
(tolla tallin nurkassa ois itseasiassa 10kW ja 6,5kW ABB:t)
Välityssuhde sopivaks että marssivauhdilla (1/2 teho) tulee speksit täyttävää sähköö.
Mitä muuta pitäs ottaa huomioon, vai onko ihan sieltä...
Laittas pääkoneen kylkeen kolmivaihegeneraattorin tuottaan verkkovirtaa. Vaikkapa 70 heppasen koneeseen 8kw tuottava.
(tolla tallin nurkassa ois itseasiassa 10kW ja 6,5kW ABB:t)
Välityssuhde sopivaks että marssivauhdilla (1/2 teho) tulee speksit täyttävää sähköö.
Mitä muuta pitäs ottaa huomioon, vai onko ihan sieltä...
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
- Paikkakunta: Vaasa
Eikai hommaan mitään estettä ole, ja onhan noita generaattoreita noin asennettukin. Ainoa ongelmahan tosiaan tulee siinä, että vaihtovirtageneraattorin pitäisi pyöriä jokseenkin 1500 tai 3000 rpm, että sähkö olisi käyttökelpoista.
Mutta kun järjestelmään rakentaa sopivasti automatiikkaa, siten että sähköä saadaan vain silloin kun kierrosalue on sopiva, niin ei tule laitevaurioita. Ja välitys tosiaan marssivauhtiin sovitettuna.
Ja jos oikein ruvetaan säätämään, niin rakennetaan sopiva kierrosluvun mukaan säätyvä välitys - esim säätyvillä kiilahihnapyörillä (variaattori) tai portaattomasti säädettävällä vaihteistolla, niin sähköä saadaan aina, tai ainakin suuremmalla kierrosalueella.
Mutta kun järjestelmään rakentaa sopivasti automatiikkaa, siten että sähköä saadaan vain silloin kun kierrosalue on sopiva, niin ei tule laitevaurioita. Ja välitys tosiaan marssivauhtiin sovitettuna.
Ja jos oikein ruvetaan säätämään, niin rakennetaan sopiva kierrosluvun mukaan säätyvä välitys - esim säätyvillä kiilahihnapyörillä (variaattori) tai portaattomasti säädettävällä vaihteistolla, niin sähköä saadaan aina, tai ainakin suuremmalla kierrosalueella.
-
- Viestit: 359
- Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23
Samaa joskus itsekin ajattelin, mutta sitten en keksinyt että mihin tarvitse 230V, koska nyt saan hyvien akkujan kanssa invertterillä myös seisonnassa 230V. Toki se kuluttaa, mutta....
Hommasin tyyppiä Claes Ohlsson invertterin ensin, koska sain sen niin halvalla niin kuin Sulo Vileeni aikoinaan, mutta en tajunnut että siitä tuleekin vain "kanttiaaltoa" ja mun läppäri ei tykännyt siitä. Meni rikki mokoma p***a ja takuukaan ei korvannut sitä.
Hommasin kunnon invertterin josta saa siistiä siniaaltoa ja myös jännitehäviö oli minimaallinen verrattuna Klasun invertteriin. Yllätys oli se, että virtaa kuluu vaikka ei sitä käytäkään, joten invertteri pitää erikseen katkaista pois päältä.
Kyllä sähkö on hienoo....
Hommasin tyyppiä Claes Ohlsson invertterin ensin, koska sain sen niin halvalla niin kuin Sulo Vileeni aikoinaan, mutta en tajunnut että siitä tuleekin vain "kanttiaaltoa" ja mun läppäri ei tykännyt siitä. Meni rikki mokoma p***a ja takuukaan ei korvannut sitä.
Hommasin kunnon invertterin josta saa siistiä siniaaltoa ja myös jännitehäviö oli minimaallinen verrattuna Klasun invertteriin. Yllätys oli se, että virtaa kuluu vaikka ei sitä käytäkään, joten invertteri pitää erikseen katkaista pois päältä.
Kyllä sähkö on hienoo....
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Eikun koneen laturilla tai muulla laittella tuotetaan tasasuunnatua sähköä akuille tai muuten ja vaihtovirtavehkeille sähkö tehdään invertterillä siitä.
Moderni ja järkevä konsti tehdä vaihtovirtavehekeille käypästä sähköä.
Jos yrittää saada koneen kierrosluvun sovitetua verkkovirran tuottamiseen, niin menee ennen hermo, ennenkuin taajuus pysyy kohdallaan vakiona.
Sitäpaitsi, missä tarvii vaihtovirtaa veneessä?
Risto

Jos yrittää saada koneen kierrosluvun sovitetua verkkovirran tuottamiseen, niin menee ennen hermo, ennenkuin taajuus pysyy kohdallaan vakiona.
Sitäpaitsi, missä tarvii vaihtovirtaa veneessä?
Risto
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
heh, olihan kerran yhdessä Charter käyttöön muutetussa hinaajassa, jossa olin kesähommissa, tuollainen systeemi.
Scanian pääkoneelta oli otettu kiilahihnalla voima generaattorille, jota pyöritettiin mossen vaihdelaatinkon kautta. Laatikko oli vielä nurin perin, jotta nosti kierroksia. Scania kun kävi niin pienillä kierroksilla. Sähköä tehtiin kaikille vehkeille. mm liedelle, valoille, televisiolle etc. Kun oli pokia mukana ja piti kokata, ajettiin rinkiä, että liettä saattoi käyttää. Okei, olihan siellä myös bensiinikäyttöinen varagenu.Ohjaamossa oli jännite ja taajuusmittari, jonka mukaan säöädettiin marssinopeus. Kippari sanoi välillä, ettävoisi ajaa lujempaa, käykää vaihtamassa vaihdetta. Sitten vaan konehuoneeseen, vaihdetta vaihtaen ja kierroksia taas lisää kunnes 220V oli saavutettu.
Volvolla on tuollainen vastaava systeemi omissa koneissaan. Genu tekee jännitettä x ja siellä on ohjausboxi joka hakkaa sitten 230 volttia riippumatta kierrosluvusta.
Scanian pääkoneelta oli otettu kiilahihnalla voima generaattorille, jota pyöritettiin mossen vaihdelaatinkon kautta. Laatikko oli vielä nurin perin, jotta nosti kierroksia. Scania kun kävi niin pienillä kierroksilla. Sähköä tehtiin kaikille vehkeille. mm liedelle, valoille, televisiolle etc. Kun oli pokia mukana ja piti kokata, ajettiin rinkiä, että liettä saattoi käyttää. Okei, olihan siellä myös bensiinikäyttöinen varagenu.Ohjaamossa oli jännite ja taajuusmittari, jonka mukaan säöädettiin marssinopeus. Kippari sanoi välillä, ettävoisi ajaa lujempaa, käykää vaihtamassa vaihdetta. Sitten vaan konehuoneeseen, vaihdetta vaihtaen ja kierroksia taas lisää kunnes 220V oli saavutettu.
Volvolla on tuollainen vastaava systeemi omissa koneissaan. Genu tekee jännitettä x ja siellä on ohjausboxi joka hakkaa sitten 230 volttia riippumatta kierrosluvusta.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
- Paikkakunta: Vaasa
Heh, ihan toimiva ja käyttökelpoinen kompromissi, joskin sähkön tuottaminen vaatii hieman viitseliäisyyttä.vanhami kirjoitti:heh, olihan kerran yhdessä Charter käyttöön muutetussa hinaajassa, jossa olin kesähommissa, tuollainen systeemi.
Scanian pääkoneelta oli otettu kiilahihnalla voima generaattorille, jota pyöritettiin mossen vaihdelaatinkon kautta. Laatikko oli vielä nurin perin, jotta nosti kierroksia. Scania kun kävi niin pienillä kierroksilla. Sähköä tehtiin kaikille vehkeille. mm liedelle, valoille, televisiolle etc. Kun oli pokia mukana ja piti kokata, ajettiin rinkiä, että liettä saattoi käyttää. Okei, olihan siellä myös bensiinikäyttöinen varagenu.Ohjaamossa oli jännite ja taajuusmittari, jonka mukaan säöädettiin marssinopeus. Kippari sanoi välillä, ettävoisi ajaa lujempaa, käykää vaihtamassa vaihdetta. Sitten vaan konehuoneeseen, vaihdetta vaihtaen ja kierroksia taas lisää kunnes 220V oli saavutettu.
Useimmat sähkölaitteet eivät loppuviimeksi ole kovin kriittisiä sähkön suhteen, esim lämmittimet ja muut vastaavat vain toimivat pienemmällä teholla jos jännite on alhainen, taajuudella ei ole väliä - ylijännitettäkin saa olla jonkin verran.
Myös joillekkin elektronisille laitteille voi kelvata hyvinkin kaukana normiarvoista oleva sähkö, joillekkin taas ei..
Muistaakseni tätä on saatavilla Volvolta ihan erillisenä pakettinakin.vanhami kirjoitti: Volvolla on tuollainen vastaava systeemi omissa koneissaan. Genu tekee jännitettä x ja siellä on ohjausboxi joka hakkaa sitten 230 volttia riippumatta kierrosluvusta.
-
- Viestit: 270
- Liittynyt: 04 Touko 2007 19:45
- Paikkakunta: Tampere
Niin..
Vaihtosähkössä on nuo kolme oleellista asiaa: Jännite ja Taajuus Ja Virta.
Virta ja jännite on kivasti hanskatavissa, mutta tuo taajuushomma saattaa olla vaikeampi hoidettava, jos järjestelmässä on kranttuja laitteita.
Jos vaihtovirtazydeemissä on vain "ei kranttuja" vehkeitä, kuten moottoreita ja sensellaista, niin silloin taajuudella ei todellakan ole niin lukua. Vaihtovirtamoottoreitten pyörimisnopeus on näes kiinni juuri taajuudesta, eikä jännitteestä. (Tasavirtavehekillä jännittellä voi säätää pyörimisnopeutta) Alijännite tekee sen, että laite yrittää ottaa lisää virtaa ja voi niin tedessään kärähtää.
Olettaisin, että jos meinaat käyttää pakastinta, jossa on moottoripumppu, niin ei muuta kuin tarpeeksi järeä generaattori vaan potkuriakseliin kiinni. Jos pakastin ei meinaa kylmetä tarpeeksi nopeasti, niin jäähdyttimen tehoa voi säätää isommalle veneen kaasukahvasta.. Aika "low tech" viritys, mutta sattais toimia.

Risto
Vaihtosähkössä on nuo kolme oleellista asiaa: Jännite ja Taajuus Ja Virta.
Virta ja jännite on kivasti hanskatavissa, mutta tuo taajuushomma saattaa olla vaikeampi hoidettava, jos järjestelmässä on kranttuja laitteita.
Jos vaihtovirtazydeemissä on vain "ei kranttuja" vehkeitä, kuten moottoreita ja sensellaista, niin silloin taajuudella ei todellakan ole niin lukua. Vaihtovirtamoottoreitten pyörimisnopeus on näes kiinni juuri taajuudesta, eikä jännitteestä. (Tasavirtavehekillä jännittellä voi säätää pyörimisnopeutta) Alijännite tekee sen, että laite yrittää ottaa lisää virtaa ja voi niin tedessään kärähtää.
Olettaisin, että jos meinaat käyttää pakastinta, jossa on moottoripumppu, niin ei muuta kuin tarpeeksi järeä generaattori vaan potkuriakseliin kiinni. Jos pakastin ei meinaa kylmetä tarpeeksi nopeasti, niin jäähdyttimen tehoa voi säätää isommalle veneen kaasukahvasta.. Aika "low tech" viritys, mutta sattais toimia.

Risto
- vanhami
- Viestit: 507
- Liittynyt: 16 Huhti 2003 14:35
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Snovat ilmastointilaitteiksi niitä.riskila kirjoitti:Pakastimen ja jääkaapinhan saa kylmenemään mekaanisella remmivetoisella kopressorilla. Tällaisia systeemeitä saa valmiinkin ja ovat teholkkaita, kun on pari työvaihetta vähemmän.
Remmiveto magneettikytkimelle, jota ohjataan termostaatilla, magneettikytkin kytkee kompuran pyörimään kun lämpötila pakkasessa nousee. Muuten kompura venailee issesseen.
Helppo juttu. Ei tarvi generaattoria.
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
http://www.mikavanhala.fi
Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/
-
- Viestit: 430
- Liittynyt: 09 Huhti 2007 15:12
- Paikkakunta: Jäämeri
Tämmönen vekotin ois yks vaihtoehto http://webedit.multitronic.fi/webed16/unipower.html . En tosin tiiä ollenkaan kuin pelaa, enkä hinnastakaan. On kuiten Etelä-Afrikasta (vissiinkin) kotosin. Kaipa aikas tarpeellinen jos poikkee pariks viikoks kalahariin...