Kölijäähdytys ja W1

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Loka 2007 16:36

Reservissä olevasta jäähdytystehosta ei ole haittaa kunhan jättää termostaatin paikoilleen jotta koneen lämmöt pysyvät vähintään 70-80 asteessa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 31 Loka 2007 17:57

Vanhan merivesijäähytteisen muuntaminen "makealle" ,vaikka kölijäähdytykselle onnistuu kyllä,mutta tarvitsee vähän omatoimisuutta,ehkä halvin kiertovesipumppu löytyy autokäytöstä,aikoinaan oli SIMCA 1000 korjaamoiden onni,siinä oli kuitenkin erillinen vesipumppu, eikun purkaamoja kohti, ei mitään sähköpumppuja.En oikein ymmärtänyt mitä edellä kaveri tarkoitti "kaapparilla", nythän on kysymys glykolin kierrättämisestä meriveden tilalla ja siihen ei todellakaan sovellu entinen merivesipumppu,kumisiipistä voi vielä ajatella mutta ei pitkäikäinen,vanhat hammasrataspumput sinällään soveltuisivat mutta niissä on tuo poksi ongelma.Sitkeällä rakentamisella kaikki toimii.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 31 Loka 2007 19:04

Pakoputken jäähdytyshän ei mitään pumppua tarvitse vaan eräänlaisella kaapparilla tosiaan vesi otetaan pakoputkeen ja ajossa vedenpaine työntää vettä putkeen. Hana kiinni ennen sammutusta ettei imaise vettä koneeseen. Itsellä on tuollainen systeemi Bernardin kanssa ja hyvin toimii.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Marras 2007 07:46

Kaappaputki on yksinkertaisimmillaan pohjan läpi menevä putki jonka pää on viistottu 45 astetta ja osittaa eteenpäin ajosuuntaan nähden. Siitä sitten vedetään letku sinne missä vettä tarvitaan.
Toisin päin tehtäessä putken nimi on sifoniputki jossa on kaksi eri suuruista putkea veneen pituussuunnassa ja sisempään putkeen on vedetty letku sisältä. Se taas sitten imee vettä sisältä veneen liikkuessa.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
jorgo
Viestit: 151
Liittynyt: 13 Elo 2007 00:25

Ruotsalainen malli

Viesti Kirjoittaja jorgo » 01 Marras 2007 10:19

Käykää katsomassa http://www.trabatsakuten.nu/ ja siellä Slutet kylsystem osastolla Tips & Trix.
Homman sydän on hajottamolta edullisesti hankittu kuorma-auton öljynlauhdutin(oljekylare från Scania), josta tulee lämmönvaihdin, toinen tärkeä on tietenkin paisuntasäiliö(exp.kärl typ Volvo), lisäksi meriveden kiertopumppu, lohkoveden kiertopumppu, veden suodatin ja termostaatti (tässä 75C).
Samoilla sivuilla on myös vinkit veden ejektoripoistoon veneen pilssistä (viimeistä pisaraa myöten) ajossa.
Hyvät sivut muuten. Monelle tutut veneilmoituksista.

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 01 Marras 2007 15:04

Jep.

Tuo Träbåtsakuten-sivusto on tosiaan selailun arvoinen. Niiden Tips&trix -osasto, ja eritysesti kuvapankki ovat erinomaiset. Vastaavat sopisivat myös puuvene.nettiin. Siellä esitelty jäähdytyssysteemi menee ehkä tästä jo hiukan ohi, sillä varsinaista lämmönvaihdinta en ala rakentelemaan, paitsi pohjan alle - ehkä. Ja vain ehkä, jos löytyy tarpeeksi halpa ja yksinkertainen systeemi. Sinänsä voisihan sinne veneeseen tehdä vaikka ydinreaktorin pulputtamaan, mutta kaikki pitäisi saada piilotettua olemassa oleviin rakenteisiin, eli konekoppaan ja trallien sekä penkin alle.

Tuo kaappari voisi kyllä ollakin kätevä värkki. Siihen kylläkin tarvitsisi laittaa jokin sihti, ettei levä tuki systeemiä. Toisaalta siinä on taas kerran sama ongelma, kuin potkuriakselivetoisessa pumpussa: Tyhjäkäynnillä ei tule vettä. Eikä myöskään pakittaessa.

Periaattessa pakoputkisto kestää kyllä aika paljon kuivana käyttöä, ja nykyisellä äänenvaimenninasennuksella se ei edes täysin tyhjene, vaikka vedentulon katkaiseekin. Laitoin viime keväänä uuden pidemmän "pakokäyrän" rautaputkesta, eli koneesta on noin metrin verran ~45 mm rautarööriä ennen kumiosaa. Ja oikeastaan rautaputki ei kuumene kovinkaan paljoa, siinä pitää kättä ympäri aika pitkään. Eli pakoputken jäähdytystarve ei ole suuren suuri. Ennemmin se vain tarvii pitää soppelin märkänä.

Akselivetoinen pumppu olisi siitä hyvä, että esim verkkoja laskiessa tai ankkurin/rantautumisen/kaljalaituriiin jonottamisen aikana voisi aina hiukan tönäistä kytkintä, jolloin pakoputki saisi taas uuden kostutuksen.

Jaajuu, toivottavasti ette ajattele huonoa, kun suhtaudun esitettyihin ideoihin ehkä hiukan kriittisestikin. Parhaimmillaan tästä ketjusta voi löytyä ideoita, jotka sopivat toisen veneeseen vaikkeivat juuri minun tai naapurin..! Mielestäni tällainen aihe on sikäli merkittävä, että jos ei polttoaine lopu maailmasta, niin vastavaletut wikströmin rautaosat kyllä ainakin loppuvat vielä joskus :=D

Vastaa Viestiin