Diesel nokeaa

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Diesel nokeaa

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 14 Loka 2007 18:07

Ajattelinpa udella ihan tavallisesta ongelmasta, eli kun "vain" 20 vuotias pikkudieseli nokeaa veneen perää aikalailla. Valkoisessa (purje)veneessä homma vähän harmittaa, ja kysynkin onko todennäköistä että venttilit hiomalla homma helpottuisi vai kannattaisiko samalla vaihtaa männänrenkaat? Vai onko tyypillistä kyseiselle koneelle jokatapauksessa? Kone on BMWd12, ja nykyinen potkuri ei ole ainakaan liian raskas - pikemminkin hiukan kevyt, jotta jaksaa pakilla kunnolla (se ¤#% outo välitys)
Voisiko joku "motor flush"-tyyppinen aine auttaa esim. irroittamalla juuttuneita männänrenkaita?
Talvella olisi mukavasti aikaa pannuhuoneessa liata käsiä, mikäli hommasta on oletettavasti hyötyä.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Loka 2007 21:32

Olikos se vika varmasti niissä männänrenkaissa? Yleensä savuttaminen johtuu ( mustaa nokivasaran nokea) johtuu kuluneista ( suottaapi olla syöpyneitäkin venekäytössä) suuttimista. Suuttimien kuluminen / vikaantuminen johtaa siihen ettei suihku tule kunnon sumuna vaan pisaroina -> teho alenee, nokeaa ja savuttaa , kulutus lisääntyy .

Harvemmin niissä männänrenkaissa vikaa on ; toki voi olla ... etenkin jos seissyt vuosia paikoillaan, tai käyny ilman öljyjä.
Mile

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 14 Loka 2007 22:53

No ainakin kone tarvitsee hehkutusta jotta lähtee käyntiin-paitsi ihan kunnolla lämmenneenä.BMW:ssä ei ole normaalisti hehkua vaan se on tähän käsittääkseni asennettu jälkeenpäin. Siitä ajattelin, että onkohan puristukset vähän löystyneet -venttiilit falskaa tai männänrenkaat.
Vaihdoin kesällä tehdaskunnostetun suuttimen jonka sain lahjaksi ystävälliseltä puuveneilijältä (en tiedä onko sinänsä uuden veroinen). Se vaikutti käyntiääntä pehmentävästi ja starttia helpottavasti, mutta edelleen hehkua tarvittiin ja nokea ilmestyi vähän veneen viereen startin jälkeen. Kannattaisko viedä suutin Tammer dieseliin tai vastaavaan pajaan testattavaksi?
Kone on ollut kyllä ajossa todennäköisesti joka kesä ja ainakin minun aikanani ollut hyvissä öljyissä. Minulla oli kansi auki kesällä muista syistä ja silloin katselin venttiilejä hieman huolestuneena mutta en ruvennut irroittelemaan kesken kauden. Ehkei tarvitsekaan.

Avatar
simo
Viestit: 561
Liittynyt: 16 Elo 2005 16:41
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja simo » 15 Loka 2007 00:25

Ota yhteyttä asiansa tuntevaan dieselhuoltoon, anna tarkistaa ruiskutuspumppu ja -suuttimet. Kun tiedät niiden olevan OK ja jos ongelma jatkuu mietitään lisää. Männänrengasongelmat ja kovettuneet/kuluneet ventiilinvarenkumit aiheuttaisivat savuttamista ja öljyn kulutusta, ei nokittamista.
Jos nuo "ihmeaineet" todella toimisivat, maailmassa tuskin olisi savuttavia ym moottoreita. Amerikan hömppää sanon minä.
Olen samaa mieltä Milen kanssa.
Tietysti jos on purjedittu 20v suurin osa "rautagenoalla" ja konetunteja on paljon, kone alkaa myös savuttaa muiden kulumisoireiden lisäksi. Mikä on paljon? mun mielestä 4000-5000h "pienillä" <2L ja 9000-10000h "isoilla">5L koneilla.
Yksi mikä myös aiheuttaa savuttamista erityisesti autoissa on tukkoinen ilmansuodatin.Tukkiutuneen polttoainesuodattimen autoissa tunnistaa kierrosten puuttumisesta ja vaaleasinisestä sauhusta jota koko maailma näyttää olevan täynnä. (Näkyy eka pakkasilla (-15C) kesälaadulla ajavien keskuudessa )
Simo,
puuveneenomistaja
Åborginal

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 15 Loka 2007 09:10

Onko nokeaminen kuinka vakavaa?
Kyllä kunnossakin oleva kone, oli kysymys bensiini tai dieselsellaisesta, savuttaa aina sen verran että sen huomaa varsinkin valkoisesta pinnasta pakarin ympärillä jos putken päätä ei ole vedetty kauas perästä tai peräti veden alle. Veneissä tämä vielä tahtoo korostua pakarin sijainnin takia eli pakokaasut tahtovat pyöriä imussa.
Koska kone on keppiveneessä niin sillä ei mahda olla niin paljon tunteja takana että kysymys olisi väljyydestä vaan tosiaankin suuttimien kunnosta tai ruiskun huollon tarpeesta.
Venttiilivauriokin/juminen on aika kaukaa haettua koska dieselissä menee tosi harvoin venttiileitä voitelevasta polttoaineesta johtuen. Samoin männänrenkaiden kiinnitarttuminen.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 15 Loka 2007 15:37

Ei se ole olleenkaan vakava ongelma - lähinnä kipparin laiskuutta kun pitäisi pestä kylki pari kertaa kaudessa. Täytyy viedä suutin huoltoon näin alkajaisiksi. Jos se on iskussa siirryn pumpun kimppuun. Kiitos ohjeista-olisin turhaa avannut koneen!

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 15 Loka 2007 16:03

Pumpun irtiotto itsekseen on sekin riskaabelia puuhaa. Jos sitä ei saa millilleen samaan asentoon takaisin, ajoitus voi mennä pieleen ja silloin vasta nokeaa.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 15 Loka 2007 21:27

Useimmiten selityksenä hyvin yksinkertainen vika,kone on liian tiukilla,koitappa ajettaessa ottaako hanat kaakossa valmistajan ilmoittaman max.kierrosluvun, vaikka itse ajattelet potkurin olevan liiankin kevyt.

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 16 Loka 2007 19:13

Minulla savutusta aiheutti liian suuri ropeli; 15x9, vaikka sopiva olisi 14x7 tai 8.

Kuitenkin tekohengityksenä toimi varovainen tehon lisääminen sekä pakoputken jatkaminen letkulla parikymmentä senttiä veden alle. Vedenpäälliseen osaan porasin kaksi 3 mm reikää, joista näkee vedenkierron toiminnan. Myös meteli väheni huomattavasti.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17 Loka 2007 06:45

Vandrock kirjoitti:Pumpun irtiotto itsekseen on sekin riskaabelia puuhaa. Jos sitä ei saa millilleen samaan asentoon takaisin, ajoitus voi mennä pieleen ja silloin vasta nokeaa.
Ylläoleva koskee koneita joissa on erillinen syöttöpumppu.
Muistaakseni noissa 1-3 syl. koneissa pumppyksikkö on lohkossa, joten ajoitus säätyy välilevyillä jotka on muistettava kaikki-eikä mitään muuta-laittaa takaisin asennettaessa pumppua paikoilleen.


Matti

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 17 Loka 2007 22:07

ok. ok.
En luultavasti ryhdy ronkkimaan pumppua.
Kone käy ja kukkuu, niin mennään nyt näin. Suuttimen silti tarkistutan.
Se ropelli on 13x10 - en usko että on millään iso.
Kiitos vinkeistä!

Vastaa Viestiin