Göteborgs Ekaa veistämässä

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Göteborgs Ekaa veistämässä

Viesti Kirjoittaja keelson » 09 Loka 2007 19:14

Tässä pieni, lyhytsanainen ja vaatimaton sivusto jossa voi seurata Göteborgs Ekan valmistumista, sellaiseen rauhalliseen tahtiin :)

http://groups.msn.com/keelson

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Loka 2007 09:14

Kärsivällisyyttä ja onnea projektiin!

Tuo yksi sanomasi vain herätti ajatuksen kommentoida ; kun kerroit että palikat tullaan sitten viimeistelemään "myöhemmin" . Ihan miten vaan, mutta siinä on sellainen pieni ansakuoppa, että se viimeistely tuppaa silloin helposti jäämään kokonaan tekemättä. Joskus kun vene alkaa edistymään, niin sitä on niin innoissaan tekemään kaikkea uutta lisää, että se tuohon väliin suunniteltu viimeistely jääkin tekemättä, ja sitte jälkikäteen onkin ehkä niin ahtaat paikat ettei se enää onnistukaan kuin 90 päivän nälkälakon jälkeen intialaiselta fakiirilta!

Koulussa puutyön ope aina paukutti päähän käyttämään puristimien alla suojalappua ettei niitä jälkiä tulisi. Kuoppaa kun ei saa pois kuin kittaamalla ilman että osa ohentuu huomattavasti, ja onhan se aika työlästäkin hioa pois muutamaa milliä joka puolelta. Ja jos ne jää korjaamatta ( itsellä jäänyt) niin sitten ne harmittaa aina jälkikäteen.

Käypä vilkaisemassa kuvasarjoja http://www.vandamwoodcraft.com/ rakennusprojekteista ; pojat kasaa veneet aika viimeistellyistä osista - tämä todennäkäisesti puhtaasti tehokkuussyistä, kun tuo yksittäisten osien viimeistely kerralla ja sitten suojaaminen on varmasti työaikatehokkaampi tapa kuin jälkikäteen paikkailu.

Nää pakinat sopii jokaiselle itserakentajalle. .. ja yritän muistaa tän itsekin kun joskus aloitan seuraavaa projektia.
Mile

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 10 Loka 2007 10:12

Moiks ja täänks kommenteista. Kärsivällisyyttä tarvitaankin :)
Mile kirjoitti: ... palikat tullaan sitten viimeistelemään "myöhemmin". Ihan miten vaan, mutta siinä on sellainen pieni ansakuoppa, että se viimeistely tuppaa silloin helposti jäämään kokonaan tekemättä.
Hengareiden/kaarien sivut ovat toki puutyön osalta viimeistelty/höylätty/hiottu, mutta yläpuoli ei. Teen tämä työvaiheen siten vasta kun hengarit ja kaaret on paikallaan ja vene on laidoissa. Tarkoitus on ottaa laivakutterilla veistokaaret ylhäältä alas, jolloin saan näkyvät pinnat todella siistiksi ja myös pienet painaumat pois kaarista.

Tuo "meidän" malli on piirretty Kuggomin Ekan mallineista, ja siellä koulussa on muistaakseni Turun Veneveistämön vanha jigi jolla kasataan vene. Mutta itselle tälläisen jigin tekeminen on kertavanettä ajatellen turha, ja siksi kovin valmiita osia ei oikein kannata tehdä koska passata kun täytyy harva se minuutti. Nimittäin piirrostyö oli osin kovin ylimalkainen :(

Eli vähän epäselvästi olin näemmä tuolla nettisivulla asian esiin tuonut. Korjaan sen sinne. Mielstäni tällainen on ihan OK tapa hoitaa nuo vesitokaaret, koska niihin tulee aina vähän 'sitä ja tätä laittoa ja korjausta'. Näin uskon välttäväni "turhan" työn, että päällipuolista/näkyvää pintaa ei tarvitse viimeistellä kuin kerran.

Ja tässä nyt ollaan vähän kokeiluasenteella, kuten tuion materialainkin kanssa (männyn ja tammen asemesta kuusta, paitsi laidoituksessa on mäntyä).

Mutta me katselemme, kuuntelemme ja kesällä -08 Raidiin. Ehkä?

jonnekar
Viestit: 30
Liittynyt: 21 Tammi 2007 10:04

Viesti Kirjoittaja jonnekar » 21 Loka 2007 23:03

Kivaa tarinaa uudisrakentamisesta. Tuo niittaamisessa käytetty hiomalaikan paperi oli kivakeksintö, mutta mitä on "kyösti" joka 20.10. päivityskessä oli?

J

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 22 Loka 2007 00:32

jonnekar kirjoitti:Kivaa tarinaa uudisrakentamisesta. Tuo niittaamisessa käytetty hiomalaikan paperi oli kivakeksintö, mutta mitä on "kyösti" joka 20.10. päivityskessä oli?
On se apuna hyvä että ei tule pallopään jälkeä puupintaan. Ammattimies sanoisi että "turhaa hommaa tollanen...", mutta antaa sanoa :)

Kyösti on Sikaa, joka tuleepi sanonnasta "sika-kyösti".

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 18 Marras 2007 14:40

Pukkasin pientä päivitystä tänään Jööttöporin Ekalle http://groups.msn.com/keelson

K

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 29 Marras 2007 05:01

Saatiin nyt trallit tehtyä. Jos "joulu" käy, saadaan kaikesta joulu- yms. hässäkästä huolimatta Eka laitoihin tämän vuoden puolella. Ehkä?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 03 Joulu 2007 08:46

Kävin katsomassa noilla sivuilla sitä trallien (skötnien, telijöjen) tekemistä ja mikäs siinä tulivat aika näpäkästi tehtyä ja varsinkin jos ne voi tehdä tuossa vaiheessa se varmasti helpottaa työtä ja "säästää" aikaa muuhun hommaan jota taatusti riittää.

Varoitteluistasi tuli mieleen tapaus vajaan 20 vuoden takaa kun poika oli jotain 6 vuoden ikäinen ja höyläilin "ohimennen" kutterilla käsivaraisesti jotakin listan pätkää ja samalla varoittelin poikaa että "tämä se on kauhia vaaralline kone, pittää aina olla huolelline ku käyttää tätä ettei vaa satu vahinkoa, jne..." Ja samalla kun kone parkaisi käyntiin niin parkaisin minäkin ja veri lensi. Oppi meni laakista perille - ei poikaa paljon puuhommat kiinnosta ;-(

Onko kutterin merkki tosiaankin KKC?
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 03 Joulu 2007 09:42

Moro, juu kutteri on tosiaankin tappoväline sormille. Toisaalta pidän vaarallisempana vannesahaa juuri sen 'vaarattomuuden' takia. Pari kertaa on hipassut kun menee vähän niin kuin 'löysin rantein' ajamaan :(

Trallit menee mukavasti noin ja tilaa on tehdä. Hieman ihmetystä oli kun kuvien mukaan trallit jää pohjatukkien alapuolelle ja näin ollen siihen jää selvä kynnys kölitukeista johon on varsin mukava potkaista varpaansa...

Koneen merkki on Bosc mutta leima KKC meinaa "Karis Kurscenter" eli on Karjaan kurssikeskuksen omaisuutta. Et ole ihan eka joka tuota kuvan perusteella kysyy :)

Tuo keula joka meille tulee on hieman poismukailtu Kuggom Skolanin keulasta josta on mallineet anno domini 2001 piirretty (heillä on siellä jigi). Se Kuggomin keula on ihan per*****n ruma, eli yli lauta on likimain täysleveä ja alimmat tikkuja. Vieterilauta enemmän kuin tikku. Tehtiin vähän modifikaatiota tuohon lautajakoon niin saadaan se näyttämään paremmalta.

jonnekar
Viestit: 30
Liittynyt: 21 Tammi 2007 10:04

Viesti Kirjoittaja jonnekar » 20 Tammi 2008 16:10

Terppa, siellä on sivuilla viimeinen päivitys joulukuun 17 päivä ja aikaisemmin on päivitystahti ollut parin viikon välein, että onko työ missä vaiheessa? Ei kai mennyt jäähän vaikka ei jäätä olekkaan :-)
Olisi kivaa tietää missä vaiheessa on tuo rojekti ja meeekö veteen kesällä?

/john karlsson

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 20 Tammi 2008 17:08

Eiiiiii, ei se jäissä ole :) Tuossa joulukuussa kun saatiin 4. lautapari tehtyä ja trallit, olikin 2 vko talvilomaa ym. hässäkkää, ja nyt sitten ollaan tehty lautoja ja niittailtu kiinni. Se on yhtä mielenkiintoista dokumentoitavaa kuin ruohon katselu takapihalla, joten ei olla päivitetty. Ei siis vielä.

Nyt on 7. lautapari kiini, ja viimeinen eli 8:tta lautaparia aletaan työstämään tulevana maanantaina. Sitten kun vene on laidoissa, noin viikon päästä, pukataan päivitystä nettiin. Eli siinä nyt on vaan ollut saman toistoa, eli lautaa laudan jälkeen napsutettu kiinni.

Mutta onhan siinä ollut ongelamakin lähinä siksi koska olimme piirtäneet/kopioineet omat mallineet Kuggomin jigin mallineista, ja se aiheutti ongelmaa. Olisi pitänyt olla se jigi kanssa, tai sitten tehdä ihan lauta kerrallaan piirtämällä. Nyt rakentaminen oli hitaampaa kun oli "valmiit" mallineet, ja tästä jotenkin johtui että ensimmäinen ja viimeinen kaari olivat epäsopivat :(

Mutta tästä enemmän kuvien kera kun päivitetään joskus runsaan viikon päästä.

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 24 Helmi 2008 11:58

Laidoissa! Vihdoinkin uutta päivitystä. Jotkut jo vähän kirjoittelivatkin että "Mitäs ihmettä on tapahtunut kun ei päivitystä ole kuulunut sitten joulukuun puolivälin......"

Palvelimelle ei saatu ensin kamaa ja sitten ei ollut aikaa..... mutta tässä nyt on taas jorinaa.

http://groups.msn.com/keelson

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 31 Maalis 2008 01:39

Ja vähän uutta päivitystä http://groups.msn.com/keelson/

Aikataulussa ollaan...

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

kommentti

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 31 Maalis 2008 14:50

Ja polviota vähän krouvimmalla tyylillä kuosiin...

kuva kuulunee sarjaan "näytän tässä miten ei saa työkalujen kanssa tehdä".

nimim. tiukkapipo jolla ihmeenkaupalla vielä kaikki sormet tallessa

Kivan näköistä hommaa, taidan omia tuolta tuon rimalaitasysteemin liimausidean.
Viinamäenmiäs

keelson
Viestit: 359
Liittynyt: 06 Syys 2007 15:23

Viesti Kirjoittaja keelson » 31 Maalis 2008 15:52

Juu, totta ion että kuvan tekstissä pitäisi lukea että "älä pers...es tee näin". Mutta...

Partaat oli liimauksessa 2,5 tuntia sen jälkeen kun otettiin lauta esiin ja alettiin fundeeraamaan sirkkelin ajosuunnitelmaa :) Nopeeta... Ekassa olisi ollut luokkasäännön mukaan 50mm x 50mm tammijöötiä, jonka valmistuminen olisi ollut tulevaisuduessa. Mutta olis se ollut kyllä komeeta, mutta ons esuomen mäntykin komeeta :)

Vastaa Viestiin