vannasputken ulkopää\\perälaakeri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

vannasputken ulkopää\perälaakeri

Viesti Kirjoittaja linkoville » 01 Loka 2007 20:44

eli veneessäni on vannasputken ulkopää menny tohjoksi(akselisinkki painanut pään lyttyy), joten
purin onnistuneesti jä nätisti kiertämällä sen irti.
mutta hieman vaikeampi homma eli mistä löydän uuden

tuntomerkkejä
-akseli 30mm
-kierteellä kiinni
-nailon tiiviste/stefa
-vaseliinivoideltu (putki veneen sisälle)
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 01 Loka 2007 21:31

Jos se perälaakeri on jostain 60-70 luvulta, niin olen saanut ymmärtää, että voi olla vaikea löytää uutta. Näkemättä veikkaisin, että sun lyttyyn menneen perälaakerin saisi korjattuakin.

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 22 Marras 2007 18:33

nostetaas asia esille ja vieläkin kiinnostaisi asia kun vois itse korjata mutta kun ei ole mitään hahmoa päässä tai kädessä joten voitteko auttaa

tässä kuva laakerista
http://irc-galleria.net/view.php?nick=^ ... d=70832611

ps:jos nyt joku tietävä olisi hereillä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 22 Marras 2007 19:16

Mun veikkaus on, että tuo perälaakeri on alunperin ollut 100mm pitkä. Helsingin Sompasaaressa olisi ainakin henkilö joka voisi antaa tuon korjauksesta arvion. Itse en osaa sanoa voisiko tuon "nysän" jatkaa jotenkin alkuperäiseen mittaansa.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 22 Marras 2007 20:21

tuo nysä ei oo perälaakeria nähnytkään. tuohan on vanha talliboksi joka on katkaistu perälaakeriksi.
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 22 Marras 2007 20:52

Pitää muuten paikkansa!
E mare libertas

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 22 Marras 2007 21:20

olenko ymmärtänyt kuitenkin oikein että akselin tiivistys tapahtuu moottorinpuoleisessa päässä
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Marras 2007 07:46

linkoville kirjoitti:olenko ymmärtänyt kuitenkin oikein että akselin tiivistys tapahtuu moottorinpuoleisessa päässä

Näin se on, taliboksi tms tulee olla siellä vannasputken sisäpäässä.
Tuo kuvassa oleva perälaakeri on "viritys".
Kun se viritys on ollut kierteellä ja lähtenyt jopa auki, niin käsittääkseni siinä vannasputkessa on ehyt kierre josta vois kuvitella, että oikea perälaakeri sopii siihen tilalle. Sen vannasputken kierreosan tulee olla ulos siitä perätievin tasopinnasta, koska perälaakerin etupää on taso josta kierreosa sisään-siis taaksepäin.
Kun sinulla on se entinen mallina, niin sen mukaan pitäisi löytyä????
kysy Esim. Veneakselisto-Mepratuote-tms
Veneakseliston vanhan hinnaston (2005) mukaan pronssinen perälaakeri 30mm maksaa 196 €, sisältää kumilaakerin.

Matti

Porilainen-62
Viestit: 14
Liittynyt: 14 Syys 2007 19:12
Paikkakunta: jyväskylä

Laakerit

Viesti Kirjoittaja Porilainen-62 » 23 Marras 2007 10:52

Asun Jyväskylässä ja laakereita löytyy niin Matti Toivolalta kuin SKF:ltä, Hytar on myös liike jossa auttavat. Jos tunnet jonkun tutun hitsarin niin vario putkenpäätä laakerille sopivaksi, se selkeyttäisi tulevaisuudessa toimimista.

Itse aloitan ensi keväänä veneeni pohjaan/vannasputkeen tutustumisen, peli on v.6? ja tietysti puuta.
Greetta-62

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 23 Marras 2007 11:46

vielä lisäkysymus että käykö tohon muu kuin kumilaakeri ja miten se vesiohjataan sinne voitelemaan
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Tiedä ymmärsinkö

Viesti Kirjoittaja Jude » 23 Marras 2007 13:52

linkoville kirjoitti:vielä lisäkysymus että käykö tohon muu kuin kumilaakeri ja miten se vesiohjataan sinne voitelemaan
Onko niin, että kiersit irti läpiviennin päästä rikkoontuneen bronssisen tai messinkisen liukulaakerin?

Jos stefa on laakeriholkin veneen puoleisessa päässä, niin laakeriholkin ja akselin väliin pääse vettä ja laakeri tulee vedellä voidelluksi. Stefan tarkoitus on pitää vaseliini vannasputkessa.

Laakeriholkin pyöräyttää äkkiä sorvissa.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 23 Marras 2007 18:02

linkoville kirjoitti:vielä lisäkysymus että käykö tohon muu kuin kumilaakeri ja miten se vesiohjataan sinne voitelemaan
Siinä tarkoittamassani perälaakerissa on ne vesikanavat valmiina valussa- katso em liikkeitten sivustoilta kuvaaaaa

Matti

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 24 Marras 2007 21:26

eiks japella ollut koko akseli myynnissä missä on laakerit ja kaikki ?
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

Avatar
Jape
Viestit: 1628
Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jape » 24 Marras 2007 21:37

Kaikki nuo meikäläisen akselit on 25 millisiä, ja laakerit sen mukasia

linkoville
Viestit: 97
Liittynyt: 30 Touko 2007 19:27
Paikkakunta: INKOO

Viesti Kirjoittaja linkoville » 25 Marras 2007 17:58

homma edennyt sen verran että se on irti ja seuraavat vaikeudet edessä

riittääkö kumilaakeririnpituudeksi 100mm vakiona 120mm(pystyykö edes katkasemaan)
ja voiteluksi riittää siis että vesi pääsee toisesta päästä laakerille (jos olen ymmärtänyt oikein)
auttakaa veneen korjauksessa ikää katos on vasta 17V
http://picasaweb.google.fi/rouhiainenville/

Vastaa Viestiin