Mahonkiveneen käsittely?
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Mahonkiveneen käsittely?
Moi. pitkästä aikaa.
Ostin viikonloppuna mahonkisen n. 5 metrisen avo perämoottoriveneen.
Se on limisaumainen(?) ja ulkonäön mukaan käsitelty jollain pellava/terva aineella joskus aikanaan? Nykyinen asu on harmahtava.
Kysymys kuuluu:
Voiko sitä puhdistaa hiomalla ja lakata?
Toivomus olisi että siitä sais esiin sen mahonkisen värin ja kiiltävän pinnan.
Yritän saada siitä myös kuvia näytettäväksi.
Kertokaa mikä on yleensä menettely tämän tyyppisissä veneissä?
Tässä olis kuva saman mallisesta veneestä mutta ilman etukantta ja tuulilasia:
http://195.149.157.9/ad_pics_new/42/420056_gbl_s.jpg
Ostin viikonloppuna mahonkisen n. 5 metrisen avo perämoottoriveneen.
Se on limisaumainen(?) ja ulkonäön mukaan käsitelty jollain pellava/terva aineella joskus aikanaan? Nykyinen asu on harmahtava.
Kysymys kuuluu:
Voiko sitä puhdistaa hiomalla ja lakata?
Toivomus olisi että siitä sais esiin sen mahonkisen värin ja kiiltävän pinnan.
Yritän saada siitä myös kuvia näytettäväksi.
Kertokaa mikä on yleensä menettely tämän tyyppisissä veneissä?
Tässä olis kuva saman mallisesta veneestä mutta ilman etukantta ja tuulilasia:
http://195.149.157.9/ad_pics_new/42/420056_gbl_s.jpg
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
-
- Viestit: 209
- Liittynyt: 10 Touko 2004 13:33
Omat kokemukseni mahongista ovat, että siinä on muutama tekijä joka vaikuttaa lopputulokseen:
- mahonkipuun laatu (mahonkia on sen seitsemän sorttia...)
- miten pahasti se on harmaantunut
Ja vaikutukset:
- hiomalla saa esiin jonkun mahongin punaisuuden. Haittapuolena se, että sitä saa hioa aika reippaasti (rakenne kärsii) jos on pitkään ja syvälle harmaantunutta. Lisäksi tasaisen värin aikaansaaminen voi olla vaikeaa.
- kyllästämällä jotkut mahongit tummuvat myös nätisti, mutta vaikutuksen kesto on vaikea arvioida.
Kivan lopputuloksen saat luultavasti sopivan hellästi hiomalla, kyllästämällä ja lakkaamalla. Mutta älä hio liikaa!
- mahonkipuun laatu (mahonkia on sen seitsemän sorttia...)
- miten pahasti se on harmaantunut
Ja vaikutukset:
- hiomalla saa esiin jonkun mahongin punaisuuden. Haittapuolena se, että sitä saa hioa aika reippaasti (rakenne kärsii) jos on pitkään ja syvälle harmaantunutta. Lisäksi tasaisen värin aikaansaaminen voi olla vaikeaa.
- kyllästämällä jotkut mahongit tummuvat myös nätisti, mutta vaikutuksen kesto on vaikea arvioida.
Kivan lopputuloksen saat luultavasti sopivan hellästi hiomalla, kyllästämällä ja lakkaamalla. Mutta älä hio liikaa!
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
Onko "perinteinen" kyllästys edelleen suositeltava?
Ts. kylmäpuristettu pellavaöljy, tärpätti ja esim. Ventti (1:1:1) kunnes ei enää ime itseensä. Sen jälkeen keitetty pellavaöljy (vernissa) päälle n. 4 kierrosta jonka päälle lakka. Mitä lakkaa siihen suosittelisitte?
Sisäpuolen käsitellään vain tervalla terästettyä kyllästettä? (=hengittää?)
Entä vesirajan alapuoli? Sama kuin yllä paitsi maalattu?
Ts. kylmäpuristettu pellavaöljy, tärpätti ja esim. Ventti (1:1:1) kunnes ei enää ime itseensä. Sen jälkeen keitetty pellavaöljy (vernissa) päälle n. 4 kierrosta jonka päälle lakka. Mitä lakkaa siihen suosittelisitte?
Sisäpuolen käsitellään vain tervalla terästettyä kyllästettä? (=hengittää?)
Entä vesirajan alapuoli? Sama kuin yllä paitsi maalattu?
- Jape
- Viestit: 1628
- Liittynyt: 02 Heinä 2003 08:56
- Paikkakunta: Joensuu
- Viesti:
Jotenkin tuntuu siltä, että tuo pellavaöljyseossysteemi toimii parhaiten näiden kotimaisten puiden kanssa ja mahonki kun on tuollaista muun maan puuta, niin siihen imeytyisi paremmin jotkut muun maailman litkut.
En tiiä, saatan olla väärässäkin, mutta ainakin itse käytän owatrolia ja hempelin impregiä mahonkiin ja hyvin menee.
En tiiä, saatan olla väärässäkin, mutta ainakin itse käytän owatrolia ja hempelin impregiä mahonkiin ja hyvin menee.
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 209
- Liittynyt: 10 Touko 2004 13:33
Impreg kuivuu nopeammin ja sitä pitää vetää märkänä märälle, ei saa kuivua välissä, muuten loppuu imu. Toisaalta sen päälle voi lakata jo sitten vuorokauden (tai kahden?) kuluttua, perinteisellä menetelmällä joudut odottamaan pari-kolme viikkoa.
Alussa Impregiä voi laimentaa liuottimella, mutta tarkoitus on kyllä ihan sellaisenaan sitä käyttää. Ainakin minulla imi varsin mukavasti heti hionnan jälkeen. Puun pitää olla kuivaa.
Alussa Impregiä voi laimentaa liuottimella, mutta tarkoitus on kyllä ihan sellaisenaan sitä käyttää. Ainakin minulla imi varsin mukavasti heti hionnan jälkeen. Puun pitää olla kuivaa.
Puuvene on puuvene, muu vene on muu vene!
-
- Viestit: 102
- Liittynyt: 30 Huhti 2003 10:53
- Paikkakunta: Helsinki
Moi
Olen kaikkea muuta kuin asiantuntija, mutta kyllä minun mahonkiveneeni imi ihan hyvin pellavaöljy-aspergol-pineenitärpätti-seosta. Sillä se on myös alusta asti hoidettu vedenalaisilta osin. Ei muuten tarvinnut laittaa edes sähköpumppua päälle, kun laskin veneen veteen 3.6., pari kertaa vedin 40-50 vetoa käsipumpulla. Kylki on sen sijaan Owatrolkäsitelty ja hyvin voi sekin.
terv. Päivi
Olen kaikkea muuta kuin asiantuntija, mutta kyllä minun mahonkiveneeni imi ihan hyvin pellavaöljy-aspergol-pineenitärpätti-seosta. Sillä se on myös alusta asti hoidettu vedenalaisilta osin. Ei muuten tarvinnut laittaa edes sähköpumppua päälle, kun laskin veneen veteen 3.6., pari kertaa vedin 40-50 vetoa käsipumpulla. Kylki on sen sijaan Owatrolkäsitelty ja hyvin voi sekin.
terv. Päivi
-
- Viestit: 130
- Liittynyt: 08 Joulu 2003 10:57
- Paikkakunta: riihimäki
- Viesti:
Kyllästeöljyn imeytyminen ?
Kyllähän se meilläkin mahonkikylki sekä pohja imi hyvin tavaraa mutta ei niin paljoa kun on kirjoiteltu kotimaisista puista valmistetuissa veneissä.
Ja suurin tekijä on että kuinka paljon puussa on jäljellä edellisestä kyllästyksestä ainetta.
Jos tietää milloin edellisen kerran paatti on kyllästetty ja millä aineilla niin sehän on ihanne tilanne, mutta aina ei ole näin.
Terv. Ollaan ajeltu jo oikein kunnon myrskyssäkin ja kaikki pelaa, myös
kuskit.
Make
Ja suurin tekijä on että kuinka paljon puussa on jäljellä edellisestä kyllästyksestä ainetta.
Jos tietää milloin edellisen kerran paatti on kyllästetty ja millä aineilla niin sehän on ihanne tilanne, mutta aina ei ole näin.
Terv. Ollaan ajeltu jo oikein kunnon myrskyssäkin ja kaikki pelaa, myös
kuskit.
Make
Saas nähdä mitä tästäkin tulee? - http://groups.msn.com/Makenvenerojekti/
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 16
- Liittynyt: 28 Touko 2003 18:16
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
-
- Viestit: 174
- Liittynyt: 05 Kesä 2003 14:41
- Paikkakunta: Valkeakoski
-
- Viestit: 47
- Liittynyt: 04 Kesä 2003 09:08
- Paikkakunta: Pietarsaari
- Viesti:
- kardinaali
- Viestit: 261
- Liittynyt: 20 Loka 2003 13:09
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Jopa oli kuvassa hieno vene! Allekirjoittaneella on tekeillä avoveneeseen (vähän samankaltaiseen ja oikeinkin samankaltaiset) etukansi ja tuulilasi. Tekemistä riittää niin, ettei pysty öitään nukkumaan, mutta jos malttaa vaan sinnikkäästi tehdä, niin olettaisin urakan kannattavan.
Signatuurissani on veneen sivun osoite, mutta kovinkaan uutta kuvamateriaalia siellä ei tällä hetkellä ole. Kannen rakenteista on jotain.
Signatuurissani on veneen sivun osoite, mutta kovinkaan uutta kuvamateriaalia siellä ei tällä hetkellä ole. Kannen rakenteista on jotain.