Syyshuolto,

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Syys 2007 07:00

Minä pidän tuota keväistä öljyvvaihtoa syksyisen päälle ihan vaan ns. "kapitalistisena hapatuksena" ;-) . Syksyllä uusilla öljyillä konetta käytetään vain sen verran että voitelukalvot uusiutuvat laakeripinnoille ja painetaan stopnappia ja annetaan koneen seistä talven yli sen kummemmin pyörittelemättä. On suorastaan rikollista luonnovarojen tuhlausta vaihtaa muutaman minuutin käytetyt öljyt taas uusiin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 20 Syys 2007 08:00

suoraa_huutoa kirjoitti:Moi,

tässä on vastaus nesteen sivuilta.

Lainaus:

Neste Jäähdytinneste sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin ja suosittelemme sen vaihtamista vuosittain. Korroosionsuojausaineet ovat tehokkaita vain siinä tapauksessa, että niitä on riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että järjestelmässä oleva neste sisältää ainakin 40 tilavuus-%:a Neste Jäähdytinnestettä. Yli 60%:a ei kuitenkaan kannata käyttää, koska tällä seostuk- sella saavutetaan jo suurin mahdollinen pakkassuojaus (n. -50 °C).

Eli tämän mukaan 100% nestekin olisi OK mutta pakkaskesto ei nouse yli 50 asteen. Toisaalta korroosio suojaaineiden määrä on varmasti 100% liuoksessa suurempi.

-Matti

Muistaakseni jäähdytyskyky heikkenee, jos aletaa liikaa vahventamaan suhdetta

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 20 Syys 2007 08:01

Veli-Matti kirjoitti:Minä pidän tuota keväistä öljyvvaihtoa syksyisen päälle ihan vaan ns. "kapitalistisena hapatuksena" ;-) . Syksyllä uusilla öljyillä konetta käytetään vain sen verran että voitelukalvot uusiutuvat laakeripinnoille ja painetaan stopnappia ja annetaan koneen seistä talven yli sen kummemmin pyörittelemättä. On suorastaan rikollista luonnovarojen tuhlausta vaihtaa muutaman minuutin käytetyt öljyt taas uusiin...
Erittäin totta,Traderi kun imee vielä 11 litraa öljyä :)

Olen kyllä sitä mieltä, ettei tuolla ylimääräisellä kevätöljyjen vaihdolla saavuteta yhtään mitään. Ei riitä yhden ihmisen elinikä toteamaan tuloksia

KS1030
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 20 Syys 2007 10:27

Kolibri kirjoitti:
Veli-Matti kirjoitti:Minä pidän tuota keväistä öljyvvaihtoa syksyisen päälle ihan vaan ns. "kapitalistisena hapatuksena" ;-) . Syksyllä uusilla öljyillä konetta käytetään vain sen verran että voitelukalvot uusiutuvat laakeripinnoille ja painetaan stopnappia ja annetaan koneen seistä talven yli sen kummemmin pyörittelemättä. On suorastaan rikollista luonnovarojen tuhlausta vaihtaa muutaman minuutin käytetyt öljyt taas uusiin...
Erittäin totta,Traderi kun imee vielä 11 litraa öljyä :)

Olen kyllä sitä mieltä, ettei tuolla ylimääräisellä kevätöljyjen vaihdolla saavuteta yhtään mitään. Ei riitä yhden ihmisen elinikä toteamaan tuloksia
samaa mieltä. en vain kehdannut ensimmäisenä haukkua kevätvaihtoa turhaksi.

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 20 Syys 2007 13:25

No jaa mä olen kyllä eri mieltä ;)
kaippa se riippuu paljonkin säilytyspaikasta ja talvesta mutta joskus tuli katottua semmosta vesi-öljypuuroa talven jäljiltä, että suosiolla maksan nyt uusien öljyjen hinnat. Se on kumminkin pieni hinta verrattuna koneremppaan :)
E mare libertas

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Syys 2007 15:53

Jos talven aikana uusista öljyistä tulee suorastaan vesiöljypuuroa niin on parempi tehdä se koneremontti heti, silloinhan sinne pitää päästä ulkopuolelta vettä ;-)

Minä en kyllä ole moiseen ilmiöön törmännyt koskaan vaan öljy on talven yli säilyttänyt ilman huomattavaa veden muodostusta. Väri on vain vaihtunut hiukan tummemmaksi koska öljyn sekaan liukenee jonkin verran väriä sisuskalujen epäpuhtauksista.

Mutta eihän kukaan ole kieltänyt vaihtamasta öljyjä vaikka tunnin välein...
Veli-Matti

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;

"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 20 Syys 2007 16:12

Veli-Matti kirjoitti:
Mutta eihän kukaan ole kieltänyt vaihtamasta öljyjä vaikka tunnin välein...
:) :)

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 20 Syys 2007 16:51

Jep kaiken varalta niinkuin vanhanpiian tissit

Ande

Viesti Kirjoittaja Ande » 20 Syys 2007 19:22

No joo mielipiteet on jokaisella niinku on ***reiätkin ;)
Ja kyllä se vaan mailma niin ihmeellinen on että sinne sitä vodaa kondensoituu... :( En tiedä sitte onko eroa riisselillä tai bensamyllyllä.
Mutta anyway kyllä mä mieluummin vaihdan öljyt turhan usein kuin liian harvoin ja sitte itkeä nyrhyytetään rempan hintaa :)
E mare libertas

Hannutah

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 20 Syys 2007 19:37

Keskustelusta puuttuu vielä se kolmas koulukunta, joka lähtee siitä että moottoriin lisätään öljyä jos tikusta katsellen se sitä kaipaa.....en tunnustaudu siihen koulukuntaan vaan enemmän tuonne Anden suuntaan. Omat tiedot alueelta on mitättömät, mutta vetoan tässä muiden kirjoituksiin, kun yleensä painetussa sanassa on jokin viisaus. Ja tämän alistan raadin ruodittavaksi. Siis lainaus vene-lehden artikkelista 10/99, jonka kaivoin esille Kolibrin aloittaman keskusteluketjun innoittamana:
"On selvää että moottoriöljy on vaihdettava syksyllä käytön päätyttyä. Öljy säilyy hyvin talven yli ominaisuuksiaan menettämättä.Talvehtineella öljyllä ei kuitenkaan pidä ajaa koko kautta. Se kannattaa vaihtaa heinäkuun puolenvälin tienoilla, jolloin saadaan irronnut korroosioaines pois koneesta".

Oikeesti kait ajomäärillä on tässä iso merkitys.

t. H
Hannu

Veli-Matti

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Syys 2007 21:47

En tiedä mitä moottorin peittäminen vaikkapa hengittävällä lakanakankaalla talveksi tekee tuolle tiivistyvälle kosteudelle mutta ei se ainakaan huononna tilannetta.
Mulle ainakin mutu sanoo että kelien vaihtuessa muutamasta lämpöasteesta pakkaselle kosteuden tiivistyminen kankaan alla on taatusti vähäisempää kuin peittämättömällä koneella. Koskaan en ole peittänyt imu- enkä pakopuolta millään eikä venttiilit ole siitä huolimatta jumittuneet tai ruostuneet puhumattakaan syöpymisestä. Tietenkin asiaan vaikuttaa maailman paras moottorikeksintö, sivuventtiilikone, jonka venttiililautaset/seetit voi suojata rakenteen vuoksi tulpanreikien kautta mikä ei taas kansiventtiilikoneissa onnistu kunnolla imu/pakosarjaa irrottamatta.
Ensimmäistä kertaa venytin 120h öljynvaihtoväliä lähestyvän syksyn vuoksi kun ajotunteja on mittarissa tälle suvelle 261,jotakin. Minusta vaan tuntuu turhauttavalta vaihtaa reilut 20h ajetut öljyt uusiin telakoinnin yhteydessä varsinkin kun olen vaihtanut jokaisen öljynvaihdon yhteydessä myös suodattimen. Ohjekirja kertoo suuressa viisaudessaan että 240h vaihtoväli riittää suodattimelle.
Veli-Matti

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 20 Syys 2007 22:14

Hannutah kirjoitti:KTalvehtineella öljyllä ei kuitenkaan pidä ajaa koko kautta. Se kannattaa vaihtaa heinäkuun puolenvälin tienoilla, jolloin saadaan irronnut korroosioaines pois koneesta".
Tässä olen samaa mieltä, vaihdan vain öljyt vasta syksyllä:), mitä sitä keskellä kesää vaihtamaan. Kuitenkin syksyllä on vaihdettava uudestaan...

Simon

Viesti Kirjoittaja Simon » 20 Syys 2007 22:29

No niin, onhan tässäkin hommassa monta koulukuntaa ja asiat voi hoitaa enemmän tai vähemmän täsmällisesti. Ei kyllä ole eteeni tullut kondessivedestä johtuvaa konerikkoa, mutta jäähdytysjärjestelmän vuodoista kylläkin.
Tuo kondenssi ilmiö näkyy kyllä koneen ulkopuolella varsinkin katetuissa veneissä, joissa kostea ilmamäärä on suuri, mutta ei se kosteus väkisin pyri sinne koneen sisätiloihin, varsinkin jos "aukot" on tukittu. Otetaanpas yksi esimerkki, kun sinne mökin kivijalkaan on unohtunut vii, eikun pullo. niin keväällä näiden oppien mukaan sen pitäisi olla puolillaan vettä.

Kolibri

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 20 Syys 2007 22:53

Simon kirjoitti:. Ei kyllä ole eteeni tullut kondessivedestä johtuvaa konerikkoa, mutta jäähdytysjärjestelmän vuodoista kylläkin.
.
Kerrotko hieman lisää?

raimå

Viesti Kirjoittaja raimå » 20 Loka 2007 22:25

Itse ihmettelen että miksi kukaan harrasteautoilija (kenet itse tunnen) ei vaihda autoonsa uusia öljyjä talvea vasten vaan vaihtavat ölyt uusiin keväällä ennen auton käyttöön ottoa. Ja samoin tehdään yleensä ajokilometrien mukaan tai seisonnan jälkeen kaikille autoille.

Miksi veneissä tehdään tyypillisesti toisin? Eli vaihdetaan seisonnan ajaksi uudet kamat ja sitten seisoneella kamalla ajetaan seuraava kesä...
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Vastaa Viestiin