Syyshuolto,

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Syyshuolto,

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 17 Syys 2007 20:36

Olen tekemässä Traderiin talvihuoltoa ja kysynkin neuvoa, menikö kaikki oikein:

- Tarkistin öljyt ja koska ne oli vaihdettu vähän aikaa sitten, en niitä lähtenyt vaihtamaan. Muuten kyllä.
- Vaihteiston hydrauliöljyt: hyvän näköiset ja riittävästi, niitä tuskin tarvitsee vuosittain vaihtaa

- Paisuntasäiliöön nestettä lisää ja pakkaskestävyyden mittaus: 25 kesto
- Moottorin jäähdytysvesiletku pohjasta irti ja toinen letku irti lämmönvaihtimen toisesta päästä
- Käytin vähän aikaa konetta, tuo pohjasta otettu letku glykoli-vesi astiassa,n iin että sinistä roiskui sieltä vaihtimelta tulevasta letkusta. Letkut kiinni takaisin.

- Akut myöhemmin käsittelyyn, pohja pesty

Unohtuiko jotain?

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 17 Syys 2007 23:01

1. Ajetaan moottori lämpimäksi ja vaihdetaan mootoriöljy sekä öljysuodatin.
2. Vaihdetaan kytkimen öljy ja suodatin.
3. Puhdistetaan/vaihdetaan polttoaineen vedenerotin.
4. Vaihdetaan polttoaineen suodatin.
5. Tarkistetaan/vaihdetaan merivesipumpun siipipyörä.
6. Tarkistetaan/vaihdetaan jäähdytysneste, tarkistetaan pakkasenkestävyys.
7. Tarkistetaan/vaihdetaan sinkkianodit.
8. Tarkistetaan/vaihdetaan hihnat.
9. Tarkistetaan ja säädetään kaukosäätölaitteiden toiminta. Voidellaan vivustot ja vaijerit.
10. Tarkistetaan moottorin toiminta sekä varolaitteiden toiminta.
11. Ajetaan jäähdytysnesteet merivesipuolelle.
12. Suljetaan pako ja ilmanottoaukot.
13. Tarkistetaan akut. Puhdistetaan vesitaso, ladataan akut.
14. Suojataan ja puhdistetaan moottori ja moottoritila.

Nää nyt alkuun

Kolibri
Viestit: 125
Liittynyt: 24 Kesä 2007 13:36

Viesti Kirjoittaja Kolibri » 17 Syys 2007 23:16

Kapu III kirjoitti:1. Ajetaan moottori lämpimäksi ja vaihdetaan mootoriöljy sekä öljysuodatin.
Mulla ei tarvetta, kun oli vaan muutaman tunnin ajettu niillä

2. Vaihdetaan kytkimen öljy ja suodatin.
Olin niin hyvän väriset, ei aihetta

3. Puhdistetaan/vaihdetaan polttoaineen vedenerotin.
Ei ollut yhtään vettä pohjalla, ei sekään antanut aihetta




5. Tarkistetaan/vaihdetaan merivesipumpun siipipyörä.
Missäköhän tuo Traderissa edes on?


6. Tarkistetaan/vaihdetaan jäähdytysneste, tarkistetaan pakkasenkestävyys.
se olikin ok
7. Tarkistetaan/vaihdetaan sinkkianodit.
Niissä ei ollut paljon tarkistamista, ei löytynyt ensimmäistäkään

12. Suljetaan pako ja ilmanottoaukot.
Miksi?

13. Tarkistetaan akut. Puhdistetaan vesitaso, ladataan akut.
Vesitaso?




[/code]

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 18 Syys 2007 14:41

Eiköhän se merivesipumpun siipipyörä löydy merivesipumpusta.

Pako ja ilmanottoaukkojen sulkemisella suojellaan kostean meri-ilman pääsy moottoriin sitä ruostuttamaan, tämä vain jos veneen talvisäiltyspaikka on lähellä merta.

Siis pitäisi lukea puhdistetaan akut ja tarkistetaan niiden vesitaso (jos se on mahdollista).

Hannutah
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Kesä 2003 13:01

Viesti Kirjoittaja Hannutah » 18 Syys 2007 16:24

Pari kommenttia vielä jotka lisäisin tuohon Kapun listaan ainakin jossain vaiheessa tehtäväksi:
- ruiskutuspumppu...onko siinä omat öljyt (mulla on minimac, jonka öljyt pitäisi joskus vaihtaa)
- se polttoaineen siirtopumppu. On siellä moottorin kyljessä yleensä ennen suodatinta. Kannattaisi joskus tarkastaa ja puhdistaa jos mahdollista´. Ainakin jos ei ole varapumppua reisussa mukana
- sit se merivesipumpun siipipyörä...jotkut antaa olla siellä kolossaan ja vaihtaa kun lämmöt alkaa ajossa nousta (kunhan on vara mukana)....jotkut vaihtaa tyynesti uuden aina keväällä.....jotkut ottaa siipipyörän talveksi pois kolostaan jolloin siipipyörän siivet ei ole niin supussa koko talvea....kuka mitenkin mutta niiden pumpun kannen pulttien kanssa kannattaa olla tarkkana. Mun pitäisi nyt talven mittaan löytää jostain uusia (tuumamitoitus kierteessä) kun yksi entinen hävisi pilssin syövereihin ja muistakin on ruuvikannat aikas kuluneet.

-
Hannu

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 18 Syys 2007 18:33

Muistelen nähneeni myynnissä merivesipumppuihin (Jabsco) siipimutterisarjaa joilla voi korvata vanhat "pultit", eikö sellaistakaan löydy mistään huolto- / veneliikkeestä

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 18 Syys 2007 19:40

Minä olen aina suorilta muuttanut suosiolla kaikista vanhoista pumpuista ruuvit suoraan M5 messinkiuppokantaruuveille joita saa jokaisesta rautakaupasta koska ne ovat lukoissa ja ikkunaheloissa käytettäviä ruuveja.
Vanha kierre porataan käsivaralta auki 4,2mm terällä ja kannesta aukaistaan senkkiä hiukan isommaksi.
Jos on poranterät ja M5 kierretappi omasta takaa tai edes kaverilla on niin kustannukset lasketaan muutamissa kymmenissä senteissä.
Ja mikä parasta ei tarvitse etsiskellä pitkin maita ja mantuja tuumaisia ruuveja jos joku sattuu tipahtamaan pilssiin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 18 Syys 2007 21:23

Kapu III kirjoitti:Eiköhän se merivesipumpun siipipyörä löydy merivesipumpusta.

Pako ja ilmanottoaukkojen sulkemisella suojellaan kostean meri-ilman pääsy moottoriin sitä ruostuttamaan, tämä vain jos veneen talvisäiltyspaikka on lähellä merta.

Siis pitäisi lukea puhdistetaan akut ja tarkistetaan niiden vesitaso (jos se on mahdollista).
Siis mitä tarkoitat, lähellä merta?, eiköhän tuo kosteus tunkeutune mainitsemistasi aukoista myös maaseudullakin ja keväisen pikitien varrella sumuisina aamuina suolapitoisuus on varmasti suurempi kuin pohjanlahden rannalla konsanaan, aikoinani pesin autonikin merivedellä, eikä jäänyt edes samanlaisia kuraisenvalkeita laikkuja ja juovia kuin normaalissa talviajossa.
Talvihuolto sinänsä on kovin tärkeä toimenpide ja edellämainitut ohjeet ovat aivan ok.
Tälläistä tälläkertaa ja hyvää syksynjatkoa.

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 18 Syys 2007 22:39

Jep kyllä se on se suolanen ilma jota ei haluta päästää venttiilikoneistoon ruostuttamaan, se kuinka paljon se eroaa esm. järvi-ilmasta niin sitä en tiedä mutta eroa kuulemma on.

Eipä niitä veneitä pikitien varrellakaan näy säilytettävän ja jos joku nyt kumminkin haluaa näin tehdä niin silloin on viisasta toimia samoin kuin merisatamassa jossa veneet on lähellä merivettä.

"ammamiehet" kuulemma laittavat vielä suoja-aineen suihkeena ilmanottoaukosta ja pakoputkesta ennekuin sulkevat kyseiset lävet.

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 18 Syys 2007 23:02

niinhän ne tekevät, suihke ja korkki, mutta ajatellaas taas?

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19 Syys 2007 13:15

Pakoputkesta jos jotain spreijaa niin vaikutus voi yltää jopa 20sentin päähän.
mullakin on pakoputki n.6m pitkä ja välissä vielä äänenvaimennin, niin tuskin suihkeet mitään auttaa. yhtä tyhjän kanssa nuo peittämiset ja spreijaukset.

mihin perustuu muuten se että puhutaan öljynvaihdon kannattavan syksyisin ja keväisin??

Kapu III
Viestit: 364
Liittynyt: 14 Huhti 2007 14:11
Paikkakunta: Mänttä

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 19 Syys 2007 14:34

Juurikin niin, jep Eli se pakoputki otetaan irti pakosarjasta ja sinne se aine suihkitaan ei pakoputken päästä.

Syksyllä on hyvä vaihtaa öljyt koska se sisältää syövyttäviä aine osia kesän ajon jälkeen ja keväällä taas vettä talven jälkeen, talviaikaan moottori ei tarvitse täyttämäärää öljyä vaan sen verran että sitä kehtaa pikkasen pyöritellä.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 19 Syys 2007 15:29

Moi,

Tämä saattaa olla hieman tyhmä kysymys, mutta tyhmiä kysymyksiähän ei ole.

Ajoin koneeseeni jo pakkasnesteet sisälle. Sekoitussuhde oli 3 osaa pakkasnestettä ja 1 osa vettä. Yhteensä viisi litraa.

Onko liialla 100% sella pakkasnessteellä jotain haitta vaikutuksia ?

Pakoputkessa ja koneessa on kuitenkin vettä jo vesillä ajelusta.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

suoraa_huutoa
Viestit: 479
Liittynyt: 26 Heinä 2006 13:09
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja suoraa_huutoa » 19 Syys 2007 15:42

Moi,

tässä on vastaus nesteen sivuilta.

Lainaus:

Neste Jäähdytinneste sopii sekä bensiini- että dieselmoottoreihin ja suosittelemme sen vaihtamista vuosittain. Korroosionsuojausaineet ovat tehokkaita vain siinä tapauksessa, että niitä on riittävästi jäähdytysjärjestelmässä. Tämän vuoksi on tärkeätä, että järjestelmässä oleva neste sisältää ainakin 40 tilavuus-%:a Neste Jäähdytinnestettä. Yli 60%:a ei kuitenkaan kannata käyttää, koska tällä seostuk- sella saavutetaan jo suurin mahdollinen pakkassuojaus (n. -50 °C).

Eli tämän mukaan 100% nestekin olisi OK mutta pakkaskesto ei nouse yli 50 asteen. Toisaalta korroosio suojaaineiden määrä on varmasti 100% liuoksessa suurempi.

-Matti
HULLU itselleen töitä ostaa.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19 Syys 2007 23:01

Kapu III kirjoitti:
Syksyllä on hyvä vaihtaa öljyt koska se sisältää syövyttäviä aine osia kesän ajon jälkeen ja keväällä taas vettä talven jälkeen, talviaikaan moottori ei tarvitse täyttämäärää öljyä vaan sen verran että sitä kehtaa pikkasen pyöritellä.
Eikös moottori huohota nuo kondessivedet pois 5:ssä minuutissa kun pitää käynnissä.

Vastaa Viestiin