Volvo MB10 Bensakone

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Volvo MB10 Bensakone

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 19 Elo 2007 10:50

Moi Volvomiehet.

Olisko tietoa MB10A koneesta.

Kyseessä on vekotin joka on ollut hiukan huonolla huollolla.
Ja kaasutin ainakin on sökö ja ruiskii ympärilleen.

Vieläkö tuollaiseen koneeseen saa kaasuttimia ja mistä kannattaisi jahdata ?

Tai sopiiko jokin Pentan Diisseli malli samoihin kiinnikkeisiin suht helpolla ?

Aleksi

HR
Viestit: 85
Liittynyt: 11 Huhti 2006 15:57
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja HR » 20 Elo 2007 08:41

Katsoppa tuolta alasvetovalikkoon merimoottori MB10A ja kieleksi voi valita joko englannin tai ruotsin mieltymysten mukaan. Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä näistä moottoreista että kunnossa ollessaan ovat kestävämpiä kuin nykyiset diisselit jotka on jo kuulemma loppu parinkymmenen vuoden ajolla. Moni voi olla toistakin mieltä ja ehkä mielipiteeseeni vaikuttaa myös uuden moottorin n 10 kertainen hinta.

http://www.volvo.com/volvopenta/finland ... rs_manual/

rafiki
Viestit: 51
Liittynyt: 19 Huhti 2005 08:26
Paikkakunta: Dar es Salaam

Viesti Kirjoittaja rafiki » 21 Elo 2007 10:11

Vaasan moottori on minulle toimittanut sen mitä olen tarvinnut. Sittenhän on Norjassa firma, joka vieläkin niitä rakentaa.
AVA = Afrikka voittaa aina

rke
Viestit: 1
Liittynyt: 03 Syys 2007 20:26

VP10

Viesti Kirjoittaja rke » 03 Syys 2007 20:42

Volvo MB10 on valmistanut Volvolle norjalainen firma, joka on nykyään Marna Motor A/S, nettisivu: marna.no. Sivulta löytyy nettikauppa ja myös tuo kaasari on saatavilla.
Itsellä on tuo sama kone, ja käydä rytkyttää edelleen...

Avatar
venealeksi
Viestit: 484
Liittynyt: 17 Huhti 2003 16:22
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja venealeksi » 04 Syys 2007 10:25

Moro.

Saatiin kone käymään vanhalla kaasarilla vaihtamalla bensat, tiivistämällä kaasari, vaihtamalla sytytys johdot, Putsaamalla bensapumppu tiivistämällä imusarja ja kansipahvi.

Mutta seuraavana päivänä ei käynyt.
Kone on vesirajan alla ja vanha omistaja sanoo putkituksen toimivan lappo periaatteella. Ja laittanut sitä varten syöttöputkeen venttiilin.

Mieleen tulee sellainen tilanne että kone seisoessaan saa pakosarjaan jäähdytys vettä tuota putkea pitkin ja sitä kautta pakoventtiilin ja imuventtiilin kautta imusarjaan ja kaasariin.

Ja vesi bensa käy huonosti.

Siispä kysymys muotoutuukin nyt siten että miten jäähdytys vesi letku tulisi reitittää tuollaisessa tapauksessa ?

Onks tiedoss muuten oikeaa sytytys ennakkoa moottorille ?

Aleksi

Fiskarsson
Viestit: 141
Liittynyt: 06 Maalis 2007 13:02
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja Fiskarsson » 04 Syys 2007 14:46

Sytytysennakko löytyy edellä mainitusta Volvon sivuilta ladattavasta ohjekirjasta sivulta 15. Ennakko riippuu virranjakajan mallista, joita on kahta mallia.

Vastaa Viestiin