Hydrauliohjauksesta

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 23 Elo 2007 13:26

Yhdyn edellisen kirjoittajan mielipiteeseen, mulla oli samanlainen sillä erolla, ettei ollut läpi menevää tunkkia, siitä johtui, että ruori oli hivenen hitaampi toiseen suuntaan. Ei ollut käytännön merkitystä. Mulla oli teräsvene jossa oli öljysäiliö pohjassa merta vasten, jäähdytys toimi hyvin.

Kapu III

Viesti Kirjoittaja Kapu III » 23 Elo 2007 22:23

Täällä hyviä periaatekuvia ja muita ohjeita

kare

Viesti Kirjoittaja kare » 23 Elo 2007 22:47

bonito kirjoitti:Yhdyn edellisen kirjoittajan mielipiteeseen, mulla oli samanlainen sillä erolla, ettei ollut läpi menevää tunkkia, siitä johtui, että ruori oli hivenen hitaampi toiseen suuntaan. Ei ollut käytännön merkitystä. Mulla oli teräsvene jossa oli öljysäiliö pohjassa merta vasten, jäähdytys toimi hyvin.
Kiitos mielipiteestä.Juu onnistuu se tavallisella kaksitoimisella tunkillakin.
Myös iskunpituus on silloin eri toisinpäin.Joskus ratkaisin sen sorvaamalla alumiinista sopivankokoisen topparin sylinterin sisälle,varren ympärille.Jotkut laittaa jopa kaksi samanlaista tunkkia. Jäähdytys on tärkeä,ainakin jos pumppu pyörii liian nopeasti.Kannatta laskea kierrokset ja tehdä halkaisijaltaan sopivan kokoinen siivapyörä,niin ei öljyt lämpene liikaa.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

bonito

Viesti Kirjoittaja bonito » 25 Elo 2007 10:14

Nyt mun täytyy olla eri mieltä Karen kanssa, iskunpituus on minkä mäntä kulkee sylinterissä, toiselle puolelle mäntää menee vain enemmän öljyä. Mutta sanoppa mistä johtuu orbitrooliohjauksessa se, että ruoripyörä liikkuu pikkuhiljaa vasemmalle. Mulla oli merkki ruoripyörässä ja kun pyörittelin ohjausta topparista toppariin, merkki siirtyi joka kerran vasemmalle, pyöriteltyäni ruoria kymmenisen kertaa laidasta laitaan, merkki siirtyi neljänneskierrosta vasemmalle. Merkki siirtyi myös pitkää suoraa ajettaessa, vaikka ei tarvinnut paljon käännellä. Johtuisko se jotenkin siitä männän eri puolien tilavuus erosta. Nykyisessä paatissani on sähköhydrauli ohjaus, eikä lainkaan ruoripyörää, vain joystick, jolla ohjataan magneettiventtiiliä.

Northling
Viesti:

hydrauli

Viesti Kirjoittaja Northling » 25 Elo 2007 11:28

Moro

Voisko se johtua siitä että tunkin mäntä vuotaa toiseen suuntaan. Tai sitten pumpun takaiskuventtiili vuotaa.

t:Aki
PS. Yllä oleva teksti on minun näkemykseni asiasta, eikä välttämättä edusta yleistä näkemystä. Sinulla on oikeus olla eri mieltä. Pidätän oikeuden muuttaa käsitystäni. Scylla Ottiliana, https://www.youtube.com/ottilianasailing

kare

Viesti Kirjoittaja kare » 27 Elo 2007 20:50

Bonito on oikeassa,mutta eikö isku ole männän pituuden verran eri,jos tunkki on keskitetty peräsimen kanssa?Olkoon miten on ,ei tosiaan merkitystä,unohdetaan koko juttu.Toisin päin ohjaus on nopeampi,koska tilavuus männänvarren verran pienempi.Jos laittaa kaksi samanlaista tunkkia vastakkain,ei ongelmaa synny.
Jos jokin tiiviste tai venttiili vuotaa,saattaa olla syynä oireeseesi.Eiköhän ruori (siis orbitrol) muuten taida antaa periksi pikkuisen,ääriasentoa päin ajettaessa?Joistikillä ei ehkä ole tuntoa.Pitääpä testata ruorilla.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Vastaa Viestiin