kone ampui taasen
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:03
- Paikkakunta: Lohja
kone ampui taasen
Uusi onnellinen puuveneen omistaja täällä taasen....
Tulppien vaihdon, tankin putsauksen ja uuden suodattimen jälkeen ajettu max pari tuntia ja tänään kun lähdin ajaelemaan niin 15 min päästä eka "ampuminen", ajelin sellaisen puoli tuntia, ja paukahteli parisen kertaa. Kauas en uskaltanut lähteä ja päästiinkin taasen onnellisesti laituriin.
Mitäs tässä nyt pitäs seuraavaksi purkaa?kaasaria ei vielä purettu, auttaisko se? Tietääkö kukaan täältä uudeltamaltaa wikström asiantuntijaa? tilaisin mielelläni yhden remonttireiskan veneelleni, parin tunnin esitelmä wikströmistä minulle ja huolto koneelle olisi kyllä nyt tarpeen :(
Tulppien vaihdon, tankin putsauksen ja uuden suodattimen jälkeen ajettu max pari tuntia ja tänään kun lähdin ajaelemaan niin 15 min päästä eka "ampuminen", ajelin sellaisen puoli tuntia, ja paukahteli parisen kertaa. Kauas en uskaltanut lähteä ja päästiinkin taasen onnellisesti laituriin.
Mitäs tässä nyt pitäs seuraavaksi purkaa?kaasaria ei vielä purettu, auttaisko se? Tietääkö kukaan täältä uudeltamaltaa wikström asiantuntijaa? tilaisin mielelläni yhden remonttireiskan veneelleni, parin tunnin esitelmä wikströmistä minulle ja huolto koneelle olisi kyllä nyt tarpeen :(
Paljoakaan en puuveneistä enkä W2 tiedä, vielä.... ;)
-
- Viestit: 172
- Liittynyt: 09 Marras 2004 07:47
- Paikkakunta: keuruu
mulla alkoi joskus ampumaan, kun kone lämpesi. Auttoi monesti, kun ajeli ilman moottori koppaa.Ilmeisesti bensa kiehahti kaasarissa tms. Mulla oli laitettu myös bensalinjaan sellanen käsipumppu, joita käytetään perämoottoreissa. Sillä pumppas muutaman kerran, ni johan loppu taas paukkuminen. Yksi ratkaisu voisi olla pikkasen paksumpi kaasuttimen ja imusarjan välinen tiiviste.? ehkä.
-Kun tietäis mistä sais paljon rahaa, olisin rikasmies!
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:03
- Paikkakunta: Lohja
Tankki kyllä putsattiin, ja tulpat tilasin vaasan moottorista, joten näistä ei pitäisi johtua...Täytyy myöntää että vähän harmittaa kun ei ole tuohon moottoriin tullut yhtään vielä luottoa, ja menee nämä hienot veneily päivät ihan harakoille kun ei uskalla laiturista lähteä.
Täytyy tsekata noi vinkit mitkä teiltä sain, jospa auttaisi.Kannen osaan jopa itse nostaa pois joten se ei tuota ongelmaa
. Ja tosiaan jos joku tietää jonkun joka on näihin w2 moottoreihin perehtynyt täällä läntisellä uudellamaalla niin palkkaan mielelläni tsekkaamaan koneen läpi.
Kiitos taasen "vika vinkeistä". Talveksi saa kyllä kone mennä täys huoltoon, joten pitäiskö suunnata katse jo ensi kesään...:(
Täytyy tsekata noi vinkit mitkä teiltä sain, jospa auttaisi.Kannen osaan jopa itse nostaa pois joten se ei tuota ongelmaa

Kiitos taasen "vika vinkeistä". Talveksi saa kyllä kone mennä täys huoltoon, joten pitäiskö suunnata katse jo ensi kesään...:(
Paljoakaan en puuveneistä enkä W2 tiedä, vielä.... ;)
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 08 Touko 2007 22:03
Niin, ja kyllähän vanha moottori joskus saattaa jonkin tahdin jättää väliin, ihan uutenakin. Saatta olla karstaakin, mikäli sillä on kovin hiljaa ajeltu. Oliko entiset tulpat kovin likaiset? Ne kertoisi seoksesta ja karstaantumisesta jotakin. Ja kyllä tuo moottoritilan lämpeneminenkin liikaa on huono juttu. Onko tuuletusta? voihan ajaa koppa auki, ja tutkia tilannetta.
Toimiiko moottori muuten normaalisti? Käynnistyy kuumana ja kylmänä hyvin? Vetää normaalisti? Aivastaako silloin, kun lisää kaasua, vai kesken tasaisen ajon?
Kaasari on luonnollisesti sellainen osa, että roskat ja hapettumat aiheuttaa siellä ongelmia. Puhdistaminen on hyvä juttu. Varsinkin kohokammion pohjalla olevat roskat pois. Seoksen säätöruuvi on myös oleellinen. Perussäätö on n. 1,5 kierrosta auki, jolla koneen kuin koneen pitäisi lähteä käyntiin. Sitten jos tuntuu voimattomalta ja haukottelee kaasua lisättäessä, ruuvia aukipäin. Jos taas pakokaasu haisee lähes bensiinille, kuumana käynnistyvyys on huonoa, (ryyppyhän sitten vaan pahentaa kuumana käynnistystä), kone meinaa tukehtua( käy epätasaisesti ja raskaasti tyhjäkäyntiä, jopa savuttaa, seon on liian rikas. Ruuvia kiiippäin, eli myötäpäivään.
Mikäli ruuvin kääntely ei tuota tulosta, eli tuntuu jotta sillä ei ole juurikaan merkitystä käymiseen, on kaasarin ja koneen välissä ilmavuoto. Tiivisteet huonot, jne. Olettaen tietysti, jotta kaasutin muutoin on puhdas ja toimiva.
Muutoinkin on ihan hyvä oppia koneensa tekniikkaa hieman, kuten esim. miten kaasarista lasketaan roskat ja vesi pois. Nimittäin juuri eilen, kun kolmen viikon seisokin jälkeen läksimme vesille.. 5 min ja kone seis. Kohokammio auki, siellä on vettä. vedet pois talouspaperilla, Porukka istumaan veneen oikealle laidalle, koska tankista tulee kaikki vesi tällöin pois, puoli litraa bensaa/vettä lirittelemällä pulloon kaasarin luota, suodattimen tyhjennys ja kaikenlisäksi akku oli tyhjä, jolloin käynnistin koneen pyörittämällä lepuuttajan narun laturin hihnapyörän ympärille.
Koko operaatiossa meni 3-4 min, ja matka jatkui.
Toimiiko moottori muuten normaalisti? Käynnistyy kuumana ja kylmänä hyvin? Vetää normaalisti? Aivastaako silloin, kun lisää kaasua, vai kesken tasaisen ajon?
Kaasari on luonnollisesti sellainen osa, että roskat ja hapettumat aiheuttaa siellä ongelmia. Puhdistaminen on hyvä juttu. Varsinkin kohokammion pohjalla olevat roskat pois. Seoksen säätöruuvi on myös oleellinen. Perussäätö on n. 1,5 kierrosta auki, jolla koneen kuin koneen pitäisi lähteä käyntiin. Sitten jos tuntuu voimattomalta ja haukottelee kaasua lisättäessä, ruuvia aukipäin. Jos taas pakokaasu haisee lähes bensiinille, kuumana käynnistyvyys on huonoa, (ryyppyhän sitten vaan pahentaa kuumana käynnistystä), kone meinaa tukehtua( käy epätasaisesti ja raskaasti tyhjäkäyntiä, jopa savuttaa, seon on liian rikas. Ruuvia kiiippäin, eli myötäpäivään.
Mikäli ruuvin kääntely ei tuota tulosta, eli tuntuu jotta sillä ei ole juurikaan merkitystä käymiseen, on kaasarin ja koneen välissä ilmavuoto. Tiivisteet huonot, jne. Olettaen tietysti, jotta kaasutin muutoin on puhdas ja toimiva.
Muutoinkin on ihan hyvä oppia koneensa tekniikkaa hieman, kuten esim. miten kaasarista lasketaan roskat ja vesi pois. Nimittäin juuri eilen, kun kolmen viikon seisokin jälkeen läksimme vesille.. 5 min ja kone seis. Kohokammio auki, siellä on vettä. vedet pois talouspaperilla, Porukka istumaan veneen oikealle laidalle, koska tankista tulee kaikki vesi tällöin pois, puoli litraa bensaa/vettä lirittelemällä pulloon kaasarin luota, suodattimen tyhjennys ja kaikenlisäksi akku oli tyhjä, jolloin käynnistin koneen pyörittämällä lepuuttajan narun laturin hihnapyörän ympärille.

-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:03
- Paikkakunta: Lohja
Kone käynnistyy kun avaimesta vääntää, eli laakista käyntiin...Tulppia on tosiaaan vaihdettu, ja se tuntui olleen edellistenkin omistajien ongelmana, koska niitä löytyi useampia.Kovin karstasia olivat. Vika lienee jossain muualla kuin tulpissa, ja niiden vaihto pelkkä ensiapu.
Aivastukset tuli ihan tasaisessa ajossa, noin 15 min lähdöstä, eli silloin kun kone rupesi olemaan lämmin. Täytyy yrittä löytää joku joka neuvoisi sen kaasarin putsaamisessa, ja näyttäisi sen kohokammion.
Aivastukset tuli ihan tasaisessa ajossa, noin 15 min lähdöstä, eli silloin kun kone rupesi olemaan lämmin. Täytyy yrittä löytää joku joka neuvoisi sen kaasarin putsaamisessa, ja näyttäisi sen kohokammion.
Paljoakaan en puuveneistä enkä W2 tiedä, vielä.... ;)
-
- Viestit: 29
- Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:38
- Paikkakunta: Vaasa
Omassa W3:ssa paukahtaa aina joskus, usein juuri n. 15 minuutin ajon jälkeen, mutta ei kuitenkaan joka ajokerta. Mitään varsinaista vikaa en ole löytänyt ja koska kone muuten käy hyvin, en ole sitä enää pahemmin murehtinut.
En nyt jättäisi kesän veneilyjä sikseen muutaman paukahduksen takia, varsikaan näillä helteillä ;)
Wickströmin ruotsinkielisessä manuaalissa lukee viasta vapaasti suomennettuna seuraavasti:
"Paukahduksia kaasuttimessa esiintyy jos kaasuseos on niin laiha että palaminen jatkuu kunnes imuventtiili aukeaa seuraavan kerran. Tällöin seos syttyy imukanavassa. Imuventtiili voi myös takerrella.
1. Liian vähän polttoainetta pääsee kaasuttimelle
1. Tarkista letkut / putket ja suodatin
2. Moottori on kylmä
2. Vika korjaantuu moottorin lämmettyä
3. Vettä polttoaineessa
3. Tyhjennä polttoainesäiliö
4. Likaa suuttimessa
4. Irroita ja puhdista suutin
5. Suutin on liian pieni
5. Vaihda suutin isompaan "
En nyt jättäisi kesän veneilyjä sikseen muutaman paukahduksen takia, varsikaan näillä helteillä ;)
Wickströmin ruotsinkielisessä manuaalissa lukee viasta vapaasti suomennettuna seuraavasti:
"Paukahduksia kaasuttimessa esiintyy jos kaasuseos on niin laiha että palaminen jatkuu kunnes imuventtiili aukeaa seuraavan kerran. Tällöin seos syttyy imukanavassa. Imuventtiili voi myös takerrella.
1. Liian vähän polttoainetta pääsee kaasuttimelle
1. Tarkista letkut / putket ja suodatin
2. Moottori on kylmä
2. Vika korjaantuu moottorin lämmettyä
3. Vettä polttoaineessa
3. Tyhjennä polttoainesäiliö
4. Likaa suuttimessa
4. Irroita ja puhdista suutin
5. Suutin on liian pieni
5. Vaihda suutin isompaan "
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:03
- Paikkakunta: Lohja
Sain tuossa lauantaina mukaani veneelle sen remppareiskan!
Käyteltiin venettä aikamme laiturissa ilman koppaa ja hyvin kävi, lähdettiin ajelemaan,ilman koppaa, kone kävi tasasen hyvin! Jossain vaiheessa laitettiin koppa ja kansi paikoilleen, eipä kestänyt kauaa kuin jo ampui. Otettiin kansi pois ja jo hetken päästä kone kävi taasen ihan hyvin eikä enään ampunut, yhteensä ajeltiin parisen tuntia eikä mitään ongelmia ollut! Kone kävi siis liian kuumana,laiturissa tutkittiin tilannetta ja todettiin että ilmanottoaukko ei ole sielä päinkään missä siitä olisi jotain hyötyä ja lisäksi aivan liian pieni...remppareiska lupasi ratkaista ongelman vetämällä ilmanottosuuttimen(sori jos on väärä nimi osalla, mutta en jaksa hakea ohjekirjaa ja katsoa mikä se on oikeasti, ja päässä lyö loman jälkeen juuri nyt tyhjää
letkulla ilmanottoaukon luokse...!
Selitys tuntui heti ihan loogiselta kun katseli osien sijoittelua ja miten ne kohtasivat, ei ollenkaan toimiva yhtälö!
Kunnes saan patentin "reiskalta", ajelen ilman kantta, ja kummasti jo tuo muutama tunti järvellä ammatti-ihmisen kanssa sai luottamuksen ja uskon palamaan että olenkin edelleen onnellinen puuveneen omistaja!
Tuli mieleeen että onkohan ne "väliomistajatkin" vaihdelleet niitä tulppia alvariinsa tän ampumisen takia, sitten luovuttaneet ja pistäneet veneen eteenpäin vielä "tyhmemmälle" ostajalle....No, olen ratkaissut ainakin yhden ongelman, ja siitä olen tosiaankin iloinen ( ja kiitollinen kokeneelle "reiskalle"
Olisin laittanut kuvan veneestä, mutta en onnistunut lisäämään....?![/img][/list]
Käyteltiin venettä aikamme laiturissa ilman koppaa ja hyvin kävi, lähdettiin ajelemaan,ilman koppaa, kone kävi tasasen hyvin! Jossain vaiheessa laitettiin koppa ja kansi paikoilleen, eipä kestänyt kauaa kuin jo ampui. Otettiin kansi pois ja jo hetken päästä kone kävi taasen ihan hyvin eikä enään ampunut, yhteensä ajeltiin parisen tuntia eikä mitään ongelmia ollut! Kone kävi siis liian kuumana,laiturissa tutkittiin tilannetta ja todettiin että ilmanottoaukko ei ole sielä päinkään missä siitä olisi jotain hyötyä ja lisäksi aivan liian pieni...remppareiska lupasi ratkaista ongelman vetämällä ilmanottosuuttimen(sori jos on väärä nimi osalla, mutta en jaksa hakea ohjekirjaa ja katsoa mikä se on oikeasti, ja päässä lyö loman jälkeen juuri nyt tyhjää

Selitys tuntui heti ihan loogiselta kun katseli osien sijoittelua ja miten ne kohtasivat, ei ollenkaan toimiva yhtälö!
Kunnes saan patentin "reiskalta", ajelen ilman kantta, ja kummasti jo tuo muutama tunti järvellä ammatti-ihmisen kanssa sai luottamuksen ja uskon palamaan että olenkin edelleen onnellinen puuveneen omistaja!
Tuli mieleeen että onkohan ne "väliomistajatkin" vaihdelleet niitä tulppia alvariinsa tän ampumisen takia, sitten luovuttaneet ja pistäneet veneen eteenpäin vielä "tyhmemmälle" ostajalle....No, olen ratkaissut ainakin yhden ongelman, ja siitä olen tosiaankin iloinen ( ja kiitollinen kokeneelle "reiskalle"
Olisin laittanut kuvan veneestä, mutta en onnistunut lisäämään....?![/img][/list]
Viimeksi muokannut Elisabeth, 14 Elo 2007 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Paljoakaan en puuveneistä enkä W2 tiedä, vielä.... ;)
-
- Viestit: 19
- Liittynyt: 23 Heinä 2007 20:03
- Paikkakunta: Lohja
Aivan mahtava tunne tää kyl on
, ja täytyy kyllä myöntää että ongelmaani tulleista viesteistä myöskin tämä vika mahdollisuus tuli käsiteltyä, ja otin siitäkin vinkistä vaarin ja kerroin kaikki mitä tiesin/ ja olin lukenut täältä, JOTEN KIITOS TAASEN KAIKILLE VINKEISTÄ! Sen lauantain ajelun jälkeen tuli kyllä sellainen tunne että jos kone rupeaa ryppyilemään, heitetään ankkuri ja katellaan mitä vois tehdä, jos omat avut ei riitä soitetaan hinaus, yhden eikä kahden paukun takia ei kannata laituriin jäädä
! Nyt pitää kiirehtiä ilmoittautumaan laivurikurssille
, onneksi sekin käy netin kautta



Paljoakaan en puuveneistä enkä W2 tiedä, vielä.... ;)
-
- Viestit: 54
- Liittynyt: 05 Maalis 2004 19:46
kone ampui taasen
Tulppavaiva ei ehkä olekkaan Wikkessä niin paha kuin oletetaan, alkuperäisiä on tietysti saatavissa ja ovat hintavia tietty, itse olen ajellut pari kesää ilman mitään vaivoja varaosaliikkeistä saatavalla Denson M17 tulpilla, varalla on myös M22 jota kokeiltu muutamia tunteja ilman ainoatakaan nikotusta. Seos pitää säätää laihemmalle niin että mustaa nokea ei muodostu tulppaan.
Ainakin minun W2 koneessa vuodelta -75 ohjekirjan mukainen suuttimen 1.5 kierrosta auki on aivan liikaa, 0,5- 3/4 kierrosta riittää hyvin jotta tulpassa on sellainen kahvinruskea väri. Suuttimen neula on tietysti kulunut ajanmyötä ja antaa liian rikkaan seoksen ohjeen mukaisella säädöllä, öljyn pääseminen palotilaan (väljyys) on tietysti eri juttu. Noki tulpassa polttaa tulpan eristeen elektrodin (kuumuus) ympärillä pilalle jolloin kipinä paineen alaisena hyppii mistä sattuu. Posliini halkeaa ja kipinä hyppiin paineessa tulpan sisällä. Oikeassa tulpassa on paljon tilaa elektrodin eristeen ympärillä jotta tuuletus toimisi hyvin, Denso M17 näyttää hyvin samanlaiselta kuin alkuperäinen Bosch ja Denso M22 tulpassa on vähän vain vähän matalampi syvyys.
Elektrodin napa eli kipinäväli ei saa tulla tulpan rungon ulkopuolelle 2-3 milliä ulommaksi.
Omassa koneessa on kaiketi petrooli/pensa kannet koska veneessa on kaksi tankkia ja vaihtohana polttoaineelle. Joo ne Nkg:t ja Champioonit on kokeiltu huonolla menestyksellä, Autoliten Bt 6 ja 8 kokeiltu, kestivät aika pitkään Bt 10 kai olisi parempi mutta sitä ei saa mistään.
Pitkä vuodatus ja perustuu ihan vain omiin kokemuksiin joten kannattaa suhtautua varauksella.
Ainakin minun W2 koneessa vuodelta -75 ohjekirjan mukainen suuttimen 1.5 kierrosta auki on aivan liikaa, 0,5- 3/4 kierrosta riittää hyvin jotta tulpassa on sellainen kahvinruskea väri. Suuttimen neula on tietysti kulunut ajanmyötä ja antaa liian rikkaan seoksen ohjeen mukaisella säädöllä, öljyn pääseminen palotilaan (väljyys) on tietysti eri juttu. Noki tulpassa polttaa tulpan eristeen elektrodin (kuumuus) ympärillä pilalle jolloin kipinä paineen alaisena hyppii mistä sattuu. Posliini halkeaa ja kipinä hyppiin paineessa tulpan sisällä. Oikeassa tulpassa on paljon tilaa elektrodin eristeen ympärillä jotta tuuletus toimisi hyvin, Denso M17 näyttää hyvin samanlaiselta kuin alkuperäinen Bosch ja Denso M22 tulpassa on vähän vain vähän matalampi syvyys.
Elektrodin napa eli kipinäväli ei saa tulla tulpan rungon ulkopuolelle 2-3 milliä ulommaksi.
Omassa koneessa on kaiketi petrooli/pensa kannet koska veneessa on kaksi tankkia ja vaihtohana polttoaineelle. Joo ne Nkg:t ja Champioonit on kokeiltu huonolla menestyksellä, Autoliten Bt 6 ja 8 kokeiltu, kestivät aika pitkään Bt 10 kai olisi parempi mutta sitä ei saa mistään.
Pitkä vuodatus ja perustuu ihan vain omiin kokemuksiin joten kannattaa suhtautua varauksella.