Hallintalaite MORSE MNT-S, standard

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Touko 2006 08:40

Hallintalaite MORSE MNT-S, standard

Viesti Kirjoittaja retkivene » 28 Heinä 2007 10:56

Kaasun ja vaihteen hallintakahva : otsikon mukainen malli. Laite toimii muutoin hyvin mekaanisen Hurt vaihteen kanssa, ainoa ongelma on siirrettäessä vaihde vapaalle ja edelleen joko eteen tai takkse kahvan jäykkyys. Varsinkin satamamanöövereissä, eteen -taakse liikuttaessa , vaatii melko riuskaa nykäisyä ennenkuin kahva viikahtaa vapaan yli. Johtuneeko mekaanisen vaihteen ominaisuudesta vaiko hallintalaite kahvan säädöistä. Onko siinä yleensäkään mitään jäykkyys säätöa ? Hankaloittaa hieman ahtaassa paikoissa kun joutuu tekemään nopeita siirtoja niin voiman käyttö aiheuttaa useinkin kahvan siirtymisen suoraan vapaan yli vastakkaiselle puolelle. Kyseessä on 160 h käytössä ollut laite joten kulumisesta ei voi olla kysymys, tuollainen se on ollut uudesta saakka, onko se ominaisuus vai vika, onko korjattavissa ?

Avatar
raimå
Viestit: 859
Liittynyt: 26 Touko 2006 01:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja raimå » 31 Heinä 2007 22:43

Oon itse hiljattain sählännyt vanhan ja kunnostetun kaukohallinnan kanssa sekä volvon ms-b vaihteen kanssa.

Mb vaihteen eteen taakse vaihdinta voi kääntää ihan sormivoimin ja pelaa kaukohallinnalla mainiosti/ilman kovaa voimaa. Jos et saa lähimainkaan sormilla käännettyä tuota vaihdevipua, on varmaan turhaa olettaa että kaukohallinta sitä kääntää ajatuksen voimalla. Ei niissä niin paljoa ole voimaa.

Muutamalla ystävällä on morsen hallinta, toisella marinoidussa traktorin koneessa ja toisella isossa perkinsissä. Molemmilla säätimillä on ikää ja varmaan vaijeritkin kanittavat. En tiedä onko tyypillistä Morselle että sitä joutuu hieman kolauttamaan jotta saa siitä vapaa klikistä vaihteelle ja takaisin.
http://fiskaritupuna.wordpress.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 01 Elo 2007 21:30

Mulla on Morsen MT-2 , siinä ainakin on muutama ohut jousiliuska,joka painaa kuulaa, joka menee koloonsa silloin kun vaihde on päällä. Jos niitä liuskoja ottaa pois, kahva liikkuu kevyemmin.

hangover
Viestit: 19
Liittynyt: 08 Touko 2007 22:03

Viesti Kirjoittaja hangover » 03 Elo 2007 14:37

Onko kaasun vaijeri säädetty liian työntäväksi? Koitappa vapaa-asennossa, onko kaasuvipu koneen päässä todella piukeesti painunut minimiasentoon? säädä, ja kokeile. Ts. kaasuvaijeri ei pääse työntymään tarpeeksi ulos morsesta, jolloin jumittaa koko vipua.

R Ruus
Viestit: 22
Liittynyt: 20 Helmi 2006 20:39
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja R Ruus » 05 Elo 2007 13:31

Tappelin juuri saman merkkisen hallintalaitteen kanssa, mallia en tosin tiedä.
ongelma ei ollutkaan säätimessä vaan huonosti liukuvassa vaihdevaijerista.
sinunkin tapauksessa vika voi olla siinä koska vaihdevaijeri liikkuu ainoastaan kuvailemassasi tilanteessa.
Ota vaihdevaijerin pää irti hallintalaitteesta ja koita toimiiko paremmin jos toimii vika voi ruveta etsimään muualta.
Viimeksi muokannut R Ruus, 07 Elo 2007 22:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Touko 2006 08:40

Viesti Kirjoittaja retkivene » 06 Elo 2007 09:11

[quote="hangover"]Onko kaasun vaijeri säädetty liian työntäväksi? Koitappa vapaa-asennossa, onko kaasuvipu koneen päässä todella piukeesti painunut minimiasentoon? säädä, ja kokeile. Ts. kaasuvaijeri ei pääse työntymään tarpeeksi ulos morsesta, jolloin jumittaa koko vipua.[/quote]



Tarkoitatko siten , että vapaalla ollessa pitäisi olla välystä siellä ruiskupumpun päässäolevalla kaapelilla ! Sehän kiinnittyy pienellä pallovivulla ruiskupumpun vipuvarteen ! Tarkastelen kiinnityksiä molemmin päin miten ne menee. Harmi kun ei ole alkuperäista manuaalia ko. laittesta siellähän ne välykset lienevät mainittu !

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 07 Elo 2007 07:13

Oisko liian jyrkkä mutka vaijerissa ja siksi jumittaa?
Etenkin se kohta mistä se tanko tulee ulos kaapelin vaipasta, tulisi olla suorassa; johan se jumittaa jos yrittää jäykkää tankoa painaa väkisin vinossa kulmassa varsinkin sisään ahtaaseen reikään.
Mile

retkivene
Viestit: 49
Liittynyt: 28 Touko 2006 08:40

Viesti Kirjoittaja retkivene » 09 Elo 2007 22:22

[quote="Mile"]Oisko liian jyrkkä mutka vaijerissa ja siksi jumittaa?
Etenkin se kohta mistä se tanko tulee ulos kaapelin vaipasta, tulisi olla suorassa; johan se jumittaa jos yrittää jäykkää tankoa painaa väkisin vinossa kulmassa varsinkin sisään ahtaaseen reikään.[/quote]

Ajatuksesi taitaa liikkua tuota kirjoittaessasi " kanki " hommissa ! Ne onkin jo eri hommia !

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 10 Elo 2007 06:54

Joo sama tuli kyllä mieleen , mutta kanki kun on kunnolla voideltu niin liukuu kyllä paremmin kuin vaihteensiirtäjän kaapeli ;-))

Itse vaan huomasin saman jumittamisen kun asensin teleflexin kaukosäätöä; jumittaa heti jos taivutusta kaapelissa on liikaa ; päädyin sitten lopulta asennukseen missä kaapelin vaippa on kiinnitetty vaihteen vipuun ja itse kaapeli kiinteästi runkoon , sillä sai kaapelin menemään pienempään tilaan, kun ei ollut enää vaihteen "jatkona" .
Mile

Vastaa Viestiin