Mikä Wickström?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Simo VI
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Heinä 2007 22:49
Paikkakunta: Jyväskylä/Vilppula

Mikä Wickström?

Viesti Kirjoittaja Simo VI » 25 Heinä 2007 22:58

Perheeseemme on tullut uusi innoituksen kohde. Tyyppikilvessä lukee Wickström Diesel Vaasa, 30-40hv no 1731TDH-R

Löytyykö laitteeseen jostain manuaalia. Suomenkielinen olisi tietysti vielä varsin mukava. Muutenkin kokemuksia tuon kokoluokan Wickstömeistä olisi hyvä kuulla.

Koneessa on käytetty aikaisemmin traktorien öljyjä. Mitä siinä kuuluisi käyttää? Tyyppikilvessä on öljysuosituksia, mutta onpahan tuo öljyteollisuus menny ehkä jo hiukkasen eteenpäin tässä viidenkymmenen vuoden aikana.

janne

Simo VI
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Heinä 2007 22:49
Paikkakunta: Jyväskylä/Vilppula

Viesti Kirjoittaja Simo VI » 31 Heinä 2007 11:31

Taitaa Wickström miehet olla vesillä?

Tuolla toisessa treadissä näytti olevan luettelo josta selvinnee että ko. koneita on valmistettu vuodet 1952-1966.

Vaasan moottorissa olivat kovin vähän tietoisia tuon sarjan vehkeistä.

Olisi kovasti hyvä homma löytää joku, kellä on kokemusta tuollaisesta. Saattaisi säästyä edes joltakin vaivalta.

Tyyppikilven öljysuositus on yksaste kaksymppistä. VAraosaliike myisi kolmekymppistä. Tuntuu vaan aika jäykältä, kun tuo ajokausi pitäs olla aika pitkä. Vaihdelaatikon (parsons) öljynlaatu kiinnostaisi myös.

janne

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 31 Heinä 2007 11:46

Nettiveneessä on myynnissä pellinkiläinen jossa on 40hp Wikströmdiesel. ID on 258335

Kysäiseppäs tämän veneen myyjältä. Ainakin täällä perämeren pohjoisosissa dieselWikströmmit ovat niin outoja kamppeita etten ole kuin nähnyt yhden koneen ja senkin museossa. Luulisin ko. veneen omistajalla olevan melkoisen paljon kokemusta dieselistä...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Simo VI
Viestit: 4
Liittynyt: 25 Heinä 2007 22:49
Paikkakunta: Jyväskylä/Vilppula

Viesti Kirjoittaja Simo VI » 01 Elo 2007 10:33

Kiitoksia Veli-Matti vinkistä.

Vihdistä löytyi asiantunteva naisihminen jolla oli kymmenen vuoden kokemus vastaavasta dieselWickströmistä. Moni kysymys sai vastauksen.

Nyt kiinnostaa vielä jos joku olisi purkaillu konetta enemmän tai olisi muuten tehny isompia huoltoja.

Yliopiston pienpainanteiden arkistosta löytyy ohjekirja nelkytluvun vehkeisiin, mutta näihin olympiavuoden jälkeisiin ei. Etsintä jatkuu.

Minkäslaista linjaa ihmiset on pitäny pohjakaivon venttiilin aukipitämisen suhteen? Suljetteko hanan pohjasta merivesipumpulle aina ajon jälkeen, vai onko hana auki läpi kesän?

janne

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Elo 2007 10:45

Eipä kestä kiitellä - hyvä että oli edes vähän apua ;-)

Mulla on vedenottoventtiili aina auki asennossa vaikka sen kohdalla on lattiassa luukku jonka kautta se olisi suljettavissa yhtä helposti kuin bensahanakin. Venttiilin toiminta tulee tarkastettua samalla kuin varapilssipumpunkin eli kerran kahdessa kolmessa viikossa...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin