Öljynkulutus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
mark
Viestit: 54
Liittynyt: 26 Huhti 2005 11:48
Paikkakunta: Vantaa

Öljynkulutus

Viesti Kirjoittaja mark » 26 Heinä 2007 09:07

Minulla on ollut muutaman vuoden fiskari ja tämän ajan kärsinyt moottorin vaihdelaatikon öljynvuodosta, VolvoPenta MD5B on kone.
Viime syksynä vein lopulta paatin Savonlinnaan oikein merkkihuoltoon, että saisin koneen kuntoon. Vaihdelaatikolle tehtiin jotain ja laskutettiinkiin kohtuullinen summa, öljyt pysyi vaihdelaatikossa Savonlinnasta Sulkavaan asti. Vedin veneen telakalle tämän operaation jälkeen ja tänä kesänä taas vesille. Öljyt tyhjeni pilssiin kolmen tunnin ajon jälkeen niin kuin ennenkin. Avasin itse vaihdelaatikon ja huomasin, että ainakin kahden lohkon välinen pahvitiiviste puuttui kokonaan, "merkkiliikkeessä" tätä ei oltu huomattu!
Laitoin pahvitiivisteen paikalle ja paksummat öljyt sisään ja näin vaihdelaatikossa öljyt pysyivät paremmin sisälle.
Tästä seuraakin kysymys: kuinka paksua öljyä uskaltaa vaihdelaatikkoon laittaa? Suositus on muistaakseni jotain SAE 20/30 luokkaa, itse laitoin kuitenkin SAE 60 laatikkoon ja hyvin toimi. Nykyöljyt tuntuvat olevan liian notkeita pysyäkseen näin vanhassa koneessa. Toimiikohan laatikko perämoottorin vaihdelaatikon mönjällä, olisikohan jotain SAE 80 luokkaa?

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 26 Heinä 2007 20:25

Täytyy muistaa että vaihdelaatikkoöljyn SAE 80 vastaa noin moottoriöljyn SAE 20:stä jäykkyydeltään. Jos paksua vaihdelaatikkoöljyä haluaa niin numeron on oltava joku 140.

Vastaa Viestiin