Pienehkön moottoriveneen mittarivarusta, mitä teillä on?
-
Pienehkön moottoriveneen mittarivarusta, mitä teillä on?
Millaisia mittarikokoonpanoja käytössä, mitä kuuluu "pakollisiin" ja mitkä muuten vaan hyödyksi..?
otetaas vaikka kokoluokka n. 50-100hv moottoriset..=)
Tuollaiset tiedot tarpeen jos nikkaroi venettä ja huomioisi kaikki kojelaudan tekovaiheessa, ei rumia irtomittareita keikkumaan.
- Nopeus
- Öljy
- Trimmi
- Kierrokset
jne?
otetaas vaikka kokoluokka n. 50-100hv moottoriset..=)
Tuollaiset tiedot tarpeen jos nikkaroi venettä ja huomioisi kaikki kojelaudan tekovaiheessa, ei rumia irtomittareita keikkumaan.
- Nopeus
- Öljy
- Trimmi
- Kierrokset
jne?
-
- Veli-Matti
Jaa-a, mitä haluaa itse katsella ja mitä kone toimiakseen itseasiassa tarvitsee...
Mulla on Bertta-Lotassa paineet vaihteelle ja koneelle, ampeeri, voltti ja lämpö ja periaatteessa kaikki aivan turhia mittareita lämpöä lukuun ottamatta koska kaikki toiminnot hoituisi samalla lailla parilla varoitusvalolla ihan täyttä päätä.
Kipein tarve mulla olisi pakokaasun lämpömittarille, imuilman virtausmittarille ja kiva olisi tietenkin seurata pitkällä legillä miten nokkakulmat muuttuvat vaikkapa 6h aikana samoilla kierroksilla
Tietenkin mittareiden tarve riippuu tekniikasta mutta en yhtään ihmettele kun nykyään veneilijät hakevat ns. "perusmosia" hienojen tietokoneohjattujen moniventtiililelujen, vähintään 16 tasapainoakselilla varustettujen moottoritekeleiden tilalle...
Ai niin, on mulla myös käyttötuntimittari mutta se vaan on elvistelyä varten että mites paljon sitä oikein ollaan merellä. Mulla on vajaat 150h näille sulille ja lähilaiturinaapurilla 0,1h mutta se onkin paljon, paljon enempi venemies kuin minä

...ainakin vaalimainoksissa ja lehdistössä....
Mulla on Bertta-Lotassa paineet vaihteelle ja koneelle, ampeeri, voltti ja lämpö ja periaatteessa kaikki aivan turhia mittareita lämpöä lukuun ottamatta koska kaikki toiminnot hoituisi samalla lailla parilla varoitusvalolla ihan täyttä päätä.
Kipein tarve mulla olisi pakokaasun lämpömittarille, imuilman virtausmittarille ja kiva olisi tietenkin seurata pitkällä legillä miten nokkakulmat muuttuvat vaikkapa 6h aikana samoilla kierroksilla

Tietenkin mittareiden tarve riippuu tekniikasta mutta en yhtään ihmettele kun nykyään veneilijät hakevat ns. "perusmosia" hienojen tietokoneohjattujen moniventtiililelujen, vähintään 16 tasapainoakselilla varustettujen moottoritekeleiden tilalle...
Ai niin, on mulla myös käyttötuntimittari mutta se vaan on elvistelyä varten että mites paljon sitä oikein ollaan merellä. Mulla on vajaat 150h näille sulille ja lähilaiturinaapurilla 0,1h mutta se onkin paljon, paljon enempi venemies kuin minä

...ainakin vaalimainoksissa ja lehdistössä....
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Masa
Polttoainemittari-näyttää väärin.
Lämpömittari-ei toimi, pitäs mulkata anturia.
Öljynpainemittari-Neula jumittaa.
Jännitemittari
Kierroslukumittari
Tuntimittari-näyttää tälle kaudelle vaivaiset 23 tuntia, pitäs jättää viikoksi virrat päälle että sais Veli-Matin tunneissa kiinni!!! ;)
Lämpömittari-ei toimi, pitäs mulkata anturia.
Öljynpainemittari-Neula jumittaa.
Jännitemittari
Kierroslukumittari
Tuntimittari-näyttää tälle kaudelle vaivaiset 23 tuntia, pitäs jättää viikoksi virrat päälle että sais Veli-Matin tunneissa kiinni!!! ;)
"Elämä on laho puuvene, mutta se on minun ikioma laho puuvene..."
-
Moi,
Latauksen merkkivalo.
Öljypaineen merkkivalo. (Mittari konehuoneessa)
Lämpömittari.
Amppeerimittari.
Loki
Käyttötuntimittari (tälläkaudella 33h taitaa tulla uus enkka vaikka ekalla loma pätkällä oltiin emännän kannsa 4 päivää samassa saaressa)
Ratio (taajuus mittari)
Latauksen merkkivalo.
Öljypaineen merkkivalo. (Mittari konehuoneessa)
Lämpömittari.
Amppeerimittari.
Loki
Käyttötuntimittari (tälläkaudella 33h taitaa tulla uus enkka vaikka ekalla loma pätkällä oltiin emännän kannsa 4 päivää samassa saaressa)
Ratio (taajuus mittari)
HULLU itselleen töitä ostaa.
-
- Vandrock
- Viesti:
Öljynpaine, jäähdytysveden lämpö ja volttimittari.
Viimeisin on nyttemmin turha, kun plotteri näyttää voltit tarkemmin. Turhia olisivat muutkin mittarit:
-Plotteri näyttää myös nopeuden, matkan, kellonajan, auringonnousun ja muut keskeiset tiedot.
-Plotteri näyttää myös kompassisuunnan
-Polttoaineen määrän näkee tarkemmin tankin seinän läpi (muovia).
-Kierrosluvun näkee kaasuhanan asennosta ja vanaveden muodosta.
-Pakokaasun liian lämmön haistaa parhaiten nenällä (koettu kerran).
-Kapteenin pulssin näkee sykemittarista
Viimeisin on nyttemmin turha, kun plotteri näyttää voltit tarkemmin. Turhia olisivat muutkin mittarit:
-Plotteri näyttää myös nopeuden, matkan, kellonajan, auringonnousun ja muut keskeiset tiedot.
-Plotteri näyttää myös kompassisuunnan
-Polttoaineen määrän näkee tarkemmin tankin seinän läpi (muovia).
-Kierrosluvun näkee kaasuhanan asennosta ja vanaveden muodosta.
-Pakokaasun liian lämmön haistaa parhaiten nenällä (koettu kerran).
-Kapteenin pulssin näkee sykemittarista
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock
- KS1030
- Viesti:
Periaatteessa muuta ei tarvitse kuin moottorin lämpömittarin ja polttoainemittarin. muut on extraa.
mulla on siunaantunut tuota extraa jonkin verran. mutta tykkään että lähes kaikesta joka on järkevään hintaan mahdollista mittaroida,mittaroidaan.
on se mukavaa kun "kapteeninpaikalta näkee kaiken".mittaritkin on suht edullisia nykyään.
Listasin tuohon mitä mittareita itseltä löytyy:
-Nopeusmittari (kaikuluotaimessa ja navigaattorissa)
-käyttötuntimittari
-2x volttimittari + kaiussa kolmas (...ja tarkin)
-ampeerimittari
-klixoneilla lämpö ja latausvalo +summerit
-peräsimen asento mittari
-kurssipoikkeama (viisari-)mittari
-sähkökompassi mittari +gps-kompassi navigaattorissa (+ perinteinen kompassi)
-syvyys- ja merivedenlämpömittari kaikuluotaimessa
-öljynpaine
-moottorin lämpömittari (tärkein mittari, mutta joka ei mulla näytä oikein)
-polttoainemittari
-veneen sivuttaiskallistusmittari (hytin yläkarmissa yksinkertainen heiluri joka näyttää kallistuksen asteina)
-tutkan näyttö, jota nyt ei mittariksi voi sanoa.
Mitä haluaisin lisäksi joskus laittaa...:
-pakoputken lämpömittari tai summeri.
-taliboxiin klixonsummeri tai mittari
-öljynpainemittari laatikolle. kiitos hyvästä ideasta kapu kolmonen!!
-polttoainemittari wallakselle
-kummallekkin akulle omat ampeerimittarit
- + jotain muuta jos täältä tulee lisää hyviä ideoita ;)
kojetaulu uudistuksessa tulevaisuudessa myös tutka,kaikuluotainloki, autopilotti ja navigaattori upotetaan kojetauluun kuten perinteiset mittarit konsanaan
mulla on siunaantunut tuota extraa jonkin verran. mutta tykkään että lähes kaikesta joka on järkevään hintaan mahdollista mittaroida,mittaroidaan.
on se mukavaa kun "kapteeninpaikalta näkee kaiken".mittaritkin on suht edullisia nykyään.
Listasin tuohon mitä mittareita itseltä löytyy:
-Nopeusmittari (kaikuluotaimessa ja navigaattorissa)
-käyttötuntimittari
-2x volttimittari + kaiussa kolmas (...ja tarkin)
-ampeerimittari
-klixoneilla lämpö ja latausvalo +summerit
-peräsimen asento mittari
-kurssipoikkeama (viisari-)mittari
-sähkökompassi mittari +gps-kompassi navigaattorissa (+ perinteinen kompassi)
-syvyys- ja merivedenlämpömittari kaikuluotaimessa
-öljynpaine
-moottorin lämpömittari (tärkein mittari, mutta joka ei mulla näytä oikein)
-polttoainemittari
-veneen sivuttaiskallistusmittari (hytin yläkarmissa yksinkertainen heiluri joka näyttää kallistuksen asteina)
-tutkan näyttö, jota nyt ei mittariksi voi sanoa.
Mitä haluaisin lisäksi joskus laittaa...:
-pakoputken lämpömittari tai summeri.
-taliboxiin klixonsummeri tai mittari
-öljynpainemittari laatikolle. kiitos hyvästä ideasta kapu kolmonen!!
-polttoainemittari wallakselle
-kummallekkin akulle omat ampeerimittarit
- + jotain muuta jos täältä tulee lisää hyviä ideoita ;)
kojetaulu uudistuksessa tulevaisuudessa myös tutka,kaikuluotainloki, autopilotti ja navigaattori upotetaan kojetauluun kuten perinteiset mittarit konsanaan
- KS1030
- Viesti:
Mulla on Velvet Drive as13-72c ja siinä on jokapuolella tulppia joissa 6-koloavaimen reikä. mututuntumalla niihin sen voisi laittaa. kkyllä se lämpömittarikin vissiin oikein näyttäisi vaikka olisi öljypinnan yläpuolella ...ainakin ajossa.Kapu III kirjoitti:Mulla on työn alla vielä vaihdelaatikon öljynlämpömittari mittari ja anturi on jo mutta mihin reikään laitan (velvet-drive 71cr)
- KS1030
- Viesti: