Bernard W110 Zenith RX 22 (18,5 mm) kaasuttimen oikut
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Bernard W110 Zenith RX 22 (18,5 mm) kaasuttimen oikut
Vanha kaasutin tekee hieman temppuja. Jos polttoainehana on auki aavistusta pikkaisen enemmän pienillä kierroksella ajossa niin moottori alkaa savuttaa eli menee rikkaalle ja sammuu. Kulutus minimikierroksilla on puolisen litraa tunnissa. Täydellä höngällä hanaa kestää pitää paremmin auki. Tällöin kulutus on pari litraa tunnissa.
Aikaisemmin kaasutin tulvi helposti jos hana oli auki ja kone ei ollut käynnissä. Tässä on ilmanottoaukko käännetty alaspäin kun putsari puuttuu. Sieltä ainetta valui reilusti. Avasin kohokammion ja totesin, että koho jumitti turvonneeseen tiivisteesen ja ei päässyt yläasentoon. Korjasin tuon vian ja tarkistin myös neulaventtiilin joka yläasennossaan vaikutti tiiviiltä. Siitä en voi olla varma miten hyvin koho nykyisellään jaksaa venttiiliä nostaa. Koho on onttoa muovia.
Minulla on varaosakoneessa W110bis 5 hp melkein samanlainen kaasutin. Se tosin on 18 mm kun tämä W110 4 hp kaasutin on 18,5 mm. Pitänee kokeilla vaihtaa, mutta saa nähdä joutuuko ojasta allikkoon.
Onkohan näihin saatavilla varaosia enää mistään. Internetistä ei tästä nimen omaisesta kaasarista löydy juttuja kuin Bernardien ja ruotsalaisen Göta-motorin yhteydessä.
Tuolla sivulla 21 (19 sivulla alkuperäisen numeroinnin mukaan) on kaasuttimen poikkileikkauskuvat.
http://nf.broach.se/motorer/goeta-motor ... imerad.pdf
Tarvetta olisi moottorien ohjekirjoille. Ranskankielinen osaluettelo oldengine.org sivuilta on ainoa jonka olen löytänyt.
Aikaisemmin kaasutin tulvi helposti jos hana oli auki ja kone ei ollut käynnissä. Tässä on ilmanottoaukko käännetty alaspäin kun putsari puuttuu. Sieltä ainetta valui reilusti. Avasin kohokammion ja totesin, että koho jumitti turvonneeseen tiivisteesen ja ei päässyt yläasentoon. Korjasin tuon vian ja tarkistin myös neulaventtiilin joka yläasennossaan vaikutti tiiviiltä. Siitä en voi olla varma miten hyvin koho nykyisellään jaksaa venttiiliä nostaa. Koho on onttoa muovia.
Minulla on varaosakoneessa W110bis 5 hp melkein samanlainen kaasutin. Se tosin on 18 mm kun tämä W110 4 hp kaasutin on 18,5 mm. Pitänee kokeilla vaihtaa, mutta saa nähdä joutuuko ojasta allikkoon.
Onkohan näihin saatavilla varaosia enää mistään. Internetistä ei tästä nimen omaisesta kaasarista löydy juttuja kuin Bernardien ja ruotsalaisen Göta-motorin yhteydessä.
Tuolla sivulla 21 (19 sivulla alkuperäisen numeroinnin mukaan) on kaasuttimen poikkileikkauskuvat.
http://nf.broach.se/motorer/goeta-motor ... imerad.pdf
Tarvetta olisi moottorien ohjekirjoille. Ranskankielinen osaluettelo oldengine.org sivuilta on ainoa jonka olen löytänyt.
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Tää oli lipsahtanut multa lukematta.
Ainakin aiemmin Bernardeihin sai varaosia jostain Turun Agri-marketista, en tosin oo melkein kymmeneen vuoteen kysynyt.
Skannasin manuaalit omasta koneestani, löytyvät
http://puuvene.net/apu/BernardW110Kayttoohje.pdf ja
http://puuvene.net/apu/BernardW110Manual.pdf
Itse vehkeen sielunelämään en paljon osaa sanoa, mulla on eri kaasutin. Ja mulla ois kyllä yksi ylimääräinen W110 kytkimellä, jos joku haluaa kartuttaa arsenaaliaan. Hankin varaosakoneeksi, mutta kun tuokin on toimiva peli niin ei siitä ole oikein hennonut ruveta osia kannibalisoimaan.
Pekka
Ainakin aiemmin Bernardeihin sai varaosia jostain Turun Agri-marketista, en tosin oo melkein kymmeneen vuoteen kysynyt.
Skannasin manuaalit omasta koneestani, löytyvät
http://puuvene.net/apu/BernardW110Kayttoohje.pdf ja
http://puuvene.net/apu/BernardW110Manual.pdf
Itse vehkeen sielunelämään en paljon osaa sanoa, mulla on eri kaasutin. Ja mulla ois kyllä yksi ylimääräinen W110 kytkimellä, jos joku haluaa kartuttaa arsenaaliaan. Hankin varaosakoneeksi, mutta kun tuokin on toimiva peli niin ei siitä ole oikein hennonut ruveta osia kannibalisoimaan.
Pekka
-
- Viestit: 183
- Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53
- Mikko Lehtikanto
- Viestit: 171
- Liittynyt: 24 Heinä 2007 11:33
- Paikkakunta: Joensuu
Reta-myynti mainittiin ja se on maahantuojienkin listassa.Pekka Huhta kirjoitti:Tää oli lipsahtanut multa lukematta.
Ainakin aiemmin Bernardeihin sai varaosia jostain Turun Agri-marketista, en tosin oo melkein kymmeneen vuoteen kysynyt.
Pekka
http://www.bernard-moteurs.com/agents.htm
valmistaja on siis yhä olemassa ei kylläkään enää Pariisissa.
Itsellä ei ole vapaakytkintä joten se kiinnostaisi. Mikäs olisi sen mukavampaa kuin antaa penun käydä sulkukanavassa seistessä. Totta puhuen kyllä sen siinä mielellään kytkimenkin kanssa sammuttaa, mutta mukavampi olisi kun sen voisi ennen vihreää pistää takaisin käyntiin.Pekka Huhta kirjoitti:
Itse vehkeen sielunelämään en paljon osaa sanoa, mulla on eri kaasutin. Ja mulla ois kyllä yksi ylimääräinen W110 kytkimellä, jos joku haluaa kartuttaa arsenaaliaan. Hankin varaosakoneeksi, mutta kun tuokin on toimiva peli niin ei siitä ole oikein hennonut ruveta osia kannibalisoimaan.
Pekka
Omassa veneessä on siivapyörä paikallaan jo jos sen jättää pois niin mielestäni vapaakytkin mahtuu väliin ilman muutoksia. Kone siis kiinnostaa minua.
-
- Viestit: 936
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 10:33
- Paikkakunta: Espoo
- Viesti:
Voi olla että voit joutua purkamaan enempikin että saat sen vapaakytkimen kiinni. Mä avasin kaksi Bernardia vapaakytkimineen kun ajattelin että kytkimen olis voinut laittaa suoraan omaan koneeseen. Eka oli uudempaa vuosimallia ja akselinpää oli erilainen, toinen oli samaa mallia kuin oma ...mutta siinä oli sama juuttaan akselinpää kuin uudemmassa.
Eli varmaan sen saa lisättyä vanhaan koneeseen, mutta voi joutua vaihtaan kampiakselin tai sorvaamaan väliholkin.
Mutta voihan sen vaihtaa vaikka koko koneen. Meillä ei isoisän moottoria haluttu hävittää niin jäi koko projekti, mutta jos haluat, niin kyllähän tuo matkahuollolla sulle liikahtaa. Ei viitisenkymmentä kiloa ole kuin kolmenkympin rahti, ja tässä on vielä puut alla niin että se kulkee ihan turvallisesti. Itse koneesta vois vaikka inua viittäkymppiä?
Jatketaanko s-postilla, pekka.huhta @ puuvene.net?
Pekka
Eli varmaan sen saa lisättyä vanhaan koneeseen, mutta voi joutua vaihtaan kampiakselin tai sorvaamaan väliholkin.
Mutta voihan sen vaihtaa vaikka koko koneen. Meillä ei isoisän moottoria haluttu hävittää niin jäi koko projekti, mutta jos haluat, niin kyllähän tuo matkahuollolla sulle liikahtaa. Ei viitisenkymmentä kiloa ole kuin kolmenkympin rahti, ja tässä on vielä puut alla niin että se kulkee ihan turvallisesti. Itse koneesta vois vaikka inua viittäkymppiä?
Jatketaanko s-postilla, pekka.huhta @ puuvene.net?
Pekka
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 10 Touko 2006 06:19
- Paikkakunta: Rauma
Selailin tätä juttua, kun itelläkin on kaasuttimen kanssa ongelmaa samanlaisessa koneessa. Minun kaasuttimeni käyttövipu tiputti bensaa eli siis kaasutin tulvi. Kun pyörittelin kohokammion neulaventtiiliä istukkaansa vasten, niin vika hävisi. Varmaankin bensasta irronnut hartsi oli aiheuttanut sen, että kohokammion neulaventtiili päästi liikaa polttoainetta läpi.
P.S.
Kiitos Pekka Huhta Bernardin räjäytyskuvista tuossa ylempänä viestiketjussa. Olen jo pitkään janonnut sellaisia.
P.S.
Kiitos Pekka Huhta Bernardin räjäytyskuvista tuossa ylempänä viestiketjussa. Olen jo pitkään janonnut sellaisia.