Minkä kokoinen/pituinen kuusesta tehty puuvene sopisi tähän teholuokan koneeseen jolla saisi parhaan mahdollisen vauhdin?
Potkuri on kooltaan 7,5" / 11".
Kone on Wickström AC 2-3hp vm 1957. Kierrosluku max 1500.
Vene tulee olemaan Bergössä tehtyä mallia.
AC 2-3hp
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Teepä vaikka 12 m pitkä , n. metrin levyinen , kevyt vene , niin kyllä se sopivasti kulkee ;-)
Eli hyvin pitkä ja kapea kanoottimainen vene kulkee nopeinta vauhtia annetulla teholla .
Vene jossa sitten on pullean paksu runko (.. toi mainitsemasi ei ole tuttu) kulkee sitten seuraavasti: vesilinjan pituus jalkoina = L , (L)^½ x 1.34 , kunhan tehoa löytyy 340 W / tonni (L)^½ tarkoittaa neliöjuurta , löytyy laskimesta sellainen V kirjaimen näköinen pitkällä kattolipalla .
Tuo on sen ns. runkonopeuden kaava , sen ylittäminen tarvitsee huomattavan paljon lisää tehoa tai nopeuden lisäämiseksi tarvittava teho kasvaa rajusti.
Kevyt ja hyvin pitkä ja kapea vene ylittää runkonopeutensa vähän vähemmällä tehon tarpeella
Eli hyvin pitkä ja kapea kanoottimainen vene kulkee nopeinta vauhtia annetulla teholla .
Vene jossa sitten on pullean paksu runko (.. toi mainitsemasi ei ole tuttu) kulkee sitten seuraavasti: vesilinjan pituus jalkoina = L , (L)^½ x 1.34 , kunhan tehoa löytyy 340 W / tonni (L)^½ tarkoittaa neliöjuurta , löytyy laskimesta sellainen V kirjaimen näköinen pitkällä kattolipalla .
Tuo on sen ns. runkonopeuden kaava , sen ylittäminen tarvitsee huomattavan paljon lisää tehoa tai nopeuden lisäämiseksi tarvittava teho kasvaa rajusti.
Kevyt ja hyvin pitkä ja kapea vene ylittää runkonopeutensa vähän vähemmällä tehon tarpeella
Mile
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Meilllä oli aikoinaan pikku-fiskari jonka pituus oli 6,3 m ja vesilinja siellä 5m huiteilla niin AC:llä se otti nätissä kelissä noin runkonopeutensa eli hiukan vajaat 5 solmua. Vene oli oikea pullukka koska se oli alun perin ollut rysävene.
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Mutta kone oli kuitenkin niin alitehoinen että kovassa vasta-aallokossa alamäessä mentiin 5 potkurin pyörähdystä eteenpäin ja aallolle noustessa 3 takaisin. Käytännön matkavauhti "hanikat kaakossa" oli silloin jossain 1,5-2 solmun tietämillä. Oulujoen suulla on saari nimeltään Kyrönkari johon jossain +15ms tuulessa mentiin joskus tuntipuolitoista eikä matka ole todellakaan pitkä 

Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."