W1:n akseleiden mittoja + neuvo vauhtipyörän irrottamiseen??

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Siganen
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Loka 2006 10:21
Paikkakunta: Vantaa / Savonlinna

W1:n akseleiden mittoja + neuvo vauhtipyörän irrottamiseen??

Viesti Kirjoittaja Siganen » 08 Kesä 2007 11:34

Hei vaan pitkästä aikaa kaikille alan miehille ja naisille!

Wicce on osina tallissa ja alkaa olla jo kiire saattaa se kasaan ja saimaan aalloille. Paatti tervattuna kuivuu suotta maalla helteessä.

No pari ongelmaa on ensin ratkaistava:

Millä saan vauhtipyörän irti, kun en tahdo löytää mistään kehälle ulottuvaa ulosvetäjää? Ne ruuvinreijät ovat kaiketi jotain kummaa tuumatavaraa, ei löydy niihin pultteja avuksi. Miten homma tehdään niin kuin se kuuluu tehdä? (kunigaspultti on auki).

Kiertokangen laakeripinnat ovat sököt ja tilaan Waasasta uudet liuskat heti kun tiedän mihin mittaan kampiakselin kaula(?) pitää sorvauttaa? Soitin jo Waasaan ja kertoivat, että löytyy +25, +50 ja +75 mitoilla luiskia, mutta tilaan vasta sitten kun sorvaus on tehty ja tiedän kuinka paljon on pitänyt ottaa. Osaako joku antaa noille ylikoille vastaavat arvot kaulalle? Olisin kovin kiitollinen.

Pytty näyttää olevan melko kiiltävä, ei näy hoonausjälkiä. Kannattaako itte ruveta hoonaushommiin vai antaa vaan olla. Uudet männänrenkaat ajattelin ostaa.
Uusi on pliisua

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 08 Kesä 2007 12:15

Kampiakselin kauloja ei sorvata vaan ne hiotaan.
Koneistamo tekee mittauksen ja ilmoittaa missä mitassa kaulat ovat hionnan jälkeen ja sitten vaan hommaat sopivat liuskat.

On varmasti vaikea löytää tarpeeksi isoa ulosvetäjää joten se pulttien hommaaminen tulee helpommaksi. Vaikka nätisti se lähtee irrotusaineen, lämmön ja moskan avullakin. Eli suihkuttele vaikka Rostoffia, WD-40, tms joksikin päiväksi mutterin juureen, lämmitä vauhtipyörää akselin ympäriltä vaikka toholla ja moskalla mutterin päähän...

Sen sylinterin hoonauksen voit tehdä itsekin jollain 80-120 öljyn kanssa paperilla siten että hiontajäljet tulevat lähes vaakasuoraan asentoon sylinterissä
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Siganen
Viestit: 13
Liittynyt: 16 Loka 2006 10:21
Paikkakunta: Vantaa / Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Siganen » 08 Kesä 2007 12:25

Ok, hiotaan sitten. Meikäläisellä ei ole termit hallussa, mutta pääasia että asia tulee selväksi. Otan siis kaulan irti ja kiikutan sen koneistamoon ja vasta sieltä tultuani alan miettiä minkä mitan liuskat ostan.

Täytyy kokeilla tota tohottamista ihan ensitöikseen, säästyisin paljolta.

Kiitti vinkeistä Veli-Matti!
Uusi on pliisua

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 08 Kesä 2007 15:49

Tervehdys.

Sen vauhtipyörän saa kyllä irti hyvinkin yksinkertaisella itsetehdyllä ulosvetäjällä. Minulla olisi kyllä kuvakin laittaa, kunhan pääsen käymään arkistolla..

Ainakin minun w1:n vauhtipyörässä niihin reikiin sai ruuvattua ihan tavallista mm-kierretankoa. Sittenähän ei tarvita enää muuta kuin sopiva teräslevy jota vasten ruuvata.

Mutta lämmittää ja liuottaa kannattaa aina, lekan kanssa kannattaa ehkä varoa enemmän. Ainakaan ei kannata rikkoa mitään...

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 09 Kesä 2007 17:50

Juu, kukas sitä nyt särkemään kun tarkoituksena on korjata ;-)

Vauhtipyörä takaapäin jännitykseen vaikka ruuvareilla tai taltoilla tms , mutteria auki puolisen kierrosta, lämmitys toholla, lattarauta tai jokin joustamaton esine kohtisuoraan vasten mutteria ja napautus moskalla akselin suuntaisesti niin kyllä lähtee.
Simppelimpi homma tehdä kuin selittää hiukan vajaalla kirjoitustaidolla...

Vaikka eipä silti, mäntienkin pitäisi lähteä reiästä käsin painamalla mutta joskus tarvitsee yli 10t hytikkapainetta avuksi...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MÖsteri
Viestit: 1239
Liittynyt: 11 Heinä 2006 23:34
Paikkakunta: Dragsfjärd

Viesti Kirjoittaja MÖsteri » 11 Kesä 2007 21:38

Moikka!

Tässä pieni kuvasarja vauthipyörän irroittamisesta.

Kuva

Ekassa kuvassa näkyy tarvittavia työkaluja. Vain puupalikka on ylimääräinen.

Kuva

Tokassa kuvassa ulosvetäjä, mallia yksinkertainen&toimiva.

Kuva

Kolmannessa kuvassa näkyy irroituksen varsinainen syy: Vuotava stefa.

Vastaa Viestiin