Mahdoinko saada dieselin särki?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Mahdoinko saada dieselin särki?

Viesti Kirjoittaja allansan » 28 Touko 2007 20:47

Kevättä,

Paatissa on OM 352, 5,7 l. mersun kutoskone, suoraruiskutteinen. Vaihdoin siihen öljyt ja kaikki suodattimet. Asensin kolmitiehanan varatankkia varten, vedin imuilman hieman kauempaa ja asensin sitten äänenvaimentajan. Se starttasi, mutta kävin muutaman sekunnin, eikä kestänyt kaasua lisätä. Kone vaan hyytyi ja sammui. Sama tapahtui kolme kertaa. Pö ainakin näytti tulevan pumpulle ja pääsuodattimelle. Viimeisellä käyntikerralla mielestäni kone kävi vajailla pytyillä. Sitten se sammui ja kuului kilahdus.

Jos se saa riittävästi pö:ä ja ilmaa, niin voisiko olla pulma sitten tuossa äänenvaimentajassa, joka itse asiassa taitaa olla huomattavasti pienempitilavuuksiselle moottorille. Koneessa on tosin kölijäähdytys, mutta pakosarja ja merivaihde saa jäähdytysveden erilliseltä pumpulta. Eli huoli on nyt se, että onkohan se täyttänyt pakoputken vedellä pakosarjaan asti ja sitten siitä eteenpäin ja jotenkin sitten "kilauttanut" koneen (ventiili? kiertokanki? männänrengas?). Vesi ei kai oikein tonne dieseliin sovi.

Kun en ole itse dieseleiden kanssa oikein koskaan pelannut, niin mitäs tuumitte? Miten tästä eteenpäin? Puristuksien mittaaminen? Edelleen ilmaamista? Riittääkö ilmaaminen pumpulla, vai täytyykö mennä suuttimiin asti? Kansi pois? Kone pois? Vene pois? Muuttaminen vuorelle? Rupeaminen munkiksi?

Tai jotain...

Allan

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 28 Touko 2007 22:28

Jos on mennyt vettä tarpeeksi moottoriin niin sehän ei pyöri ja vettä löytyy myös öljyn seasta. Kokeile varovasti pyörittää moottoria. Jos pyörii niin löysää suuttimille tulevia putkia niin näet saako todella polttoainetta kun ilmaat. Asennuksissa on voinut joku mennä pieleen ja saa ilmaa.

Avatar
Vandrock
Viestit: 354
Liittynyt: 20 Helmi 2005 21:27
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vandrock » 28 Touko 2007 22:42

Tietysti tuo äänenvaimennin ja muut tukkeet imuilman otosta kannattaa myös ottaa pois ja kokeilla, josko kone olisi vain hengästynyt. Kuulostaa kyllä enemmän siltä, että ilmaa on liikaakin, mutta väärässä paikassa eli polttoaineen joukossa.
Samalla veneellä vuodesta 1968
http://www.picturetrail.com/photos/vandrock

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 29 Touko 2007 08:10

Joo, kyllä varmaan tuosta päästä kannattaa aloittaa. Täytynee ottaa rauhalisesti ja osittain purkaa ne asennukset, jotka teki.

Kiiitos teille!

Allan

allansan
Viestit: 88
Liittynyt: 10 Loka 2003 11:28
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja allansan » 05 Kesä 2007 13:26

Eipä se mennytkään rikki. Syynä oli ns. oma tyhmyys ja tietämättömyys. Onneksi. Ilmaamisesta oli kyse.

Allan

Vastaa Viestiin