Kylmää sähköllä moottoriveneeseen
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
- Paikkakunta: Helsinki
Kylmää sähköllä moottoriveneeseen
Veneessä on kaksi 72 Ah-akkua, startti- ja hupi. Kylmälaukun hankinta edessä ja asia mietityttää sähköntarpeen kannalta.
Pelltier-systeemi taitaa tyhjentää akun nopeimmin? Waecon kompressorikäyttöisiä kylmälaukkuja on kehuttu ja niitä näkyykin olevan ainakin Marineassa. Siellä on myös vähän hinnakkaammanoloisia Indel-kylmälaitteita, joiden sähkönkulutus väitetään olevan vain kolmannes Waecon vastaavista.
Kaikkia kokemuksen ja varoituksen sanoja kuulisin mielelläni.
Kylmä-Kalleja ja styrox-viritelmiä on tullut käytettyä tähän asti mutta en enää oikein jaksaisi niiden kanssa pelata.
Pelltier-systeemi taitaa tyhjentää akun nopeimmin? Waecon kompressorikäyttöisiä kylmälaukkuja on kehuttu ja niitä näkyykin olevan ainakin Marineassa. Siellä on myös vähän hinnakkaammanoloisia Indel-kylmälaitteita, joiden sähkönkulutus väitetään olevan vain kolmannes Waecon vastaavista.
Kaikkia kokemuksen ja varoituksen sanoja kuulisin mielelläni.
Kylmä-Kalleja ja styrox-viritelmiä on tullut käytettyä tähän asti mutta en enää oikein jaksaisi niiden kanssa pelata.
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 07 Maalis 2006 21:51
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
Hommasin viime kesänä Bilteman Peltier-kylmälaukun. Jäähdytysteho on heikohko ja sähkönkulutus sitä luokkaa, että eipä sitä kannata käyttää muuten kuin koneella ajellessa. Kylmäkalleina käytän pakastettuja tuoremehutölkkejä - ehkä ne päivän, pari pidempään pysyvät jäässä Biltema-laukulla kuin ilman.
Erlandsons Bryggassa, http://www.bryggan.nu, näyttää olevan noita Isotherm/Indel-laitteita, halvimmat irtolaukut ovat 3795 SKR toukokuun loppuun saakka. Millä hinnalla mahtavat toimittaa Suomeen?
ma.
Erlandsons Bryggassa, http://www.bryggan.nu, näyttää olevan noita Isotherm/Indel-laitteita, halvimmat irtolaukut ovat 3795 SKR toukokuun loppuun saakka. Millä hinnalla mahtavat toimittaa Suomeen?
ma.
- juhahe
- Viestit: 168
- Liittynyt: 26 Elo 2003 15:56
- Paikkakunta: Kaarina
- Viesti:
Olen käyttänyt Elektroluxin peltier-pohjaista laukkua. (taitaa olla joku Kipparin tms testivoittaja) Jäähdytysteho ja eritysteho on kyllä hyvä, laukku ei ole kovin iso. Sähkönkulutus on tosiaan suurta, kytkin sille oman tupakansytytinliittimen releen kautta niin, että virtaa tulee vain koneen käydessä. Mielestäni parempi vaihtoehto kuin akkuvahti, ainakin varmempi. Käyttö edellyttää siis pitkiä päivämatkoja koneella tai sitten harkittua ja/tai akkuvahdilla suojattua jaksottaista käyttöä muulloin.
(No, kävi sitten niin, että tärinästä tai tönäisystä liittimen kosketus jäi vähän ohueksi ja lämpöä kehittyi niin, että muoviosat sulivat. Eikun liitin vaihtoon)
(No, kävi sitten niin, että tärinästä tai tönäisystä liittimen kosketus jäi vähän ohueksi ja lämpöä kehittyi niin, että muoviosat sulivat. Eikun liitin vaihtoon)
-
- Viestit: 65
- Liittynyt: 07 Maalis 2006 21:51
- Paikkakunta: Tampere
- Viesti:
- Veli-Matti
- Viestit: 7971
- Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
- Paikkakunta: Varjakka
Kyllähän se kieltämättä on ongelma kylmäntuotto pienessä veneessä, kuten Bertta-Lotta, johon ei sovi kunnollista kaasu tai sähkötoimista kompurakaappia.
Olen ratkaissut ongelman 3-4 päivän reissuilla siten että minulla on pieni peltier kylmälaukku jossa on herkemmät tarvikkeet ja toinen kylmälaukku jossa on muut tarvikkeet siten että mehut yms. nesteet jäädytetään pakastimessa etukäteen. Laitan peltier-laukun aina avaamisen jälkeen johdon nokkaan joksikin aikaa. Näillä on pärjännyt tähän asti mutta kokoajan on katselussa pienehkö kompurakoneikko josta tulisi integroidun jääkaapin sydän keulan pilssiin. Mutta joku 500€ koneikosta on aivan liian suolainen hinta hyötyyn nähden.
Sähkönkulutuksella minulle ei sinänsä ole väliä kun saan koneen käyntiin veivillä mikä virta loppuu...
Olen ratkaissut ongelman 3-4 päivän reissuilla siten että minulla on pieni peltier kylmälaukku jossa on herkemmät tarvikkeet ja toinen kylmälaukku jossa on muut tarvikkeet siten että mehut yms. nesteet jäädytetään pakastimessa etukäteen. Laitan peltier-laukun aina avaamisen jälkeen johdon nokkaan joksikin aikaa. Näillä on pärjännyt tähän asti mutta kokoajan on katselussa pienehkö kompurakoneikko josta tulisi integroidun jääkaapin sydän keulan pilssiin. Mutta joku 500€ koneikosta on aivan liian suolainen hinta hyötyyn nähden.
Sähkönkulutuksella minulle ei sinänsä ole väliä kun saan koneen käyntiin veivillä mikä virta loppuu...
Veli-Matti
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;
http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;
"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Joskus kirjoittin sfnetin puolelle tuosta peltieristä. Lyhyesti; peltier-palikan tehokkuus vaikuttaa suuresti sen hyötysuhteeseen ja hintaan. Tuollainen kylmälaukku pitää tietysti tehdä tosi halvalla joten siihen isketään pieni peltieri joka sitten huutaa sähköä heikommalla hyötysuhteella.
Noh, ei hyvälläkkään elementillä oikein kunnon kompura jääkaapin lukemiin päästä. Lisäksi peltierit ovat lämpöpumppuja, eli lämpötilaero on hyvin ratkaiseva.
Tässä muutama laskelma Melcorin elementeistä:
Kylmennysteho näissä 20 Wattia, optimijännitteellä.
1. Lämpötilaero 15 astetta (20 astetta ulkona ja 5 astetta sisällä)
elementti - tehontarve,W - COP
1x pt4-12-40 - 27.5 - 0.7
1x pt6-12-40 - 17.1 - 1.2
1x pt8-12-40 - 14.5 - 1.4
2x pt8-12-41 - 11.6 - 1.7
2. Lämpötilaero 20 astetta (25 astetta ulkona ja 5 astetta sisällä)
elementti - tehontarve,W - COP
1x pt4-12-40 - 48.0 - 0.4
1x pt6-12-40 - 23.8 - 0.8
1x pt8-12-40 - 20.5 - 1.0
2x pt8-12-41 - 17.6 - 1.1
Niin, ja tuo COP on siis hyötysuhde. Hyvillä kompura jääkaapeilla se on jossain 3-5 tienoilla.
Jotta hyviä lukemia noista peltiereistä saataisiin irti, tarvittaisiin myös jännitteensäätö, joka sekin tietysti maksaa...
Kun tullaan sinne elementin äärirajoille alkaa ottoteho kasvaa melkoisesti vaikkei siirrettävä lämpömäärä hirveästi kasvaisikaan. Kannattaa siis miettiä mihin sen jääkaapin laittaa - ottoteho voi jopa puolittua jos sen ottaa jostain suljetusta kaapista hyvin tuuletettuun tilaan.
Noh, ei hyvälläkkään elementillä oikein kunnon kompura jääkaapin lukemiin päästä. Lisäksi peltierit ovat lämpöpumppuja, eli lämpötilaero on hyvin ratkaiseva.
Tässä muutama laskelma Melcorin elementeistä:
Kylmennysteho näissä 20 Wattia, optimijännitteellä.
1. Lämpötilaero 15 astetta (20 astetta ulkona ja 5 astetta sisällä)
elementti - tehontarve,W - COP
1x pt4-12-40 - 27.5 - 0.7
1x pt6-12-40 - 17.1 - 1.2
1x pt8-12-40 - 14.5 - 1.4
2x pt8-12-41 - 11.6 - 1.7
2. Lämpötilaero 20 astetta (25 astetta ulkona ja 5 astetta sisällä)
elementti - tehontarve,W - COP
1x pt4-12-40 - 48.0 - 0.4
1x pt6-12-40 - 23.8 - 0.8
1x pt8-12-40 - 20.5 - 1.0
2x pt8-12-41 - 17.6 - 1.1
Niin, ja tuo COP on siis hyötysuhde. Hyvillä kompura jääkaapeilla se on jossain 3-5 tienoilla.
Jotta hyviä lukemia noista peltiereistä saataisiin irti, tarvittaisiin myös jännitteensäätö, joka sekin tietysti maksaa...
Kun tullaan sinne elementin äärirajoille alkaa ottoteho kasvaa melkoisesti vaikkei siirrettävä lämpömäärä hirveästi kasvaisikaan. Kannattaa siis miettiä mihin sen jääkaapin laittaa - ottoteho voi jopa puolittua jos sen ottaa jostain suljetusta kaapista hyvin tuuletettuun tilaan.
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
- Paikkakunta: Helsinki
Kun Waecon pieni kylmälaukku tarvitsee 35 W käydessään eli 3 A virtaa, ja lupailtu käyntiaika on vuorokaudesta 10-20% eli pessimistisesti noin 6 tuntia, niin se on sitten 18 Ah/vrk eli 72 Ah hupiakkuni olisi jo aika tyhjä ellei peräti pilalla 4 vuorokaudessa ja silloin olisi viimeistään käynnisteltävä konetta ettei herrasväen margariini ala valua ja kahvimaito pilaantua. Indelin laitteella pakollinen latauskäyntiväli olisi ehkä viikon luokkaa ja se olisi jo aika mainiota sinänsä.
Hinta vaan alkaa olla aika kova, 600 euroa suunnilleen, ja herää kysymys, että onko tässä enää mitään järkeä, montako päivää sitä kylmälaukkua oikeastaan kesässä tarvitsee? Realistista tarveharkintaa on vaan aika vaikea tehdä kun on harrastuksesta ja siis omasta lystinpidosta kyse.
Hinta vaan alkaa olla aika kova, 600 euroa suunnilleen, ja herää kysymys, että onko tässä enää mitään järkeä, montako päivää sitä kylmälaukkua oikeastaan kesässä tarvitsee? Realistista tarveharkintaa on vaan aika vaikea tehdä kun on harrastuksesta ja siis omasta lystinpidosta kyse.
-
- Viestit: 328
- Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
- Paikkakunta: Lpr
Lieneekö kotijääkaappi hyvä veneessä - eikös ne nesteet voi valua sinne väärälle puolelle tai jotain sellaista. Kotijääkaapeissahan käsketään aina odotella pari tuntia liikuttelun jälkeen. Tietysti jos tietäisi sopivan keinutusakselin niin voisi toimia mukavasti veneessä.
Kajakkireissulla ollaan joskus otettu käyttövesi mukaan osittain jäässä. Hellekeleilläkin makkarat on vielä mukavan kylmiä 3-4 päivän jälkeen kun lähtiessä on ollut nipussa 4*1,5l jäätä.
Yksi rakentelun paikka voisi tietysti olla veneeseen kiinteä kylmiö. Jostain 7-10cm paksusta finnfoamista saisi moninkertaisesti paremmin lämpöeristetyn boksin aikaan. Reilu jääköntti kotonta mukaan ja kylmää voisi piisata viikoksikin.
Kajakkireissulla ollaan joskus otettu käyttövesi mukaan osittain jäässä. Hellekeleilläkin makkarat on vielä mukavan kylmiä 3-4 päivän jälkeen kun lähtiessä on ollut nipussa 4*1,5l jäätä.
Yksi rakentelun paikka voisi tietysti olla veneeseen kiinteä kylmiö. Jostain 7-10cm paksusta finnfoamista saisi moninkertaisesti paremmin lämpöeristetyn boksin aikaan. Reilu jääköntti kotonta mukaan ja kylmää voisi piisata viikoksikin.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
- Paikkakunta: Jyväskylä
Onhan nuita konsteja:
Makkarat, vedet yms eialkohol-juomat, lihat summuut pakkaseen ennen reissua, hyvä kylmälaukku, joka on pakattu sillai kerroksittain ottojärjestykseen, ettei tartte auki pitää kauaa. Pakasteet kangaskassissa muovipussiin (ettei "kondenssivesi" valu). Ja sekaan muut kylmiön täytteet.
Sitten kerran kokeiltiin että laitettiin Stadin urku mustaan jätesäkkiin ja sen päälle tumma märkä pyyhe kannelle aurinkoon. Pysyivät yllättävän kylmänä, mutta se tulikin juotua porukalla saman päivän aikana...
Makkarat, vedet yms eialkohol-juomat, lihat summuut pakkaseen ennen reissua, hyvä kylmälaukku, joka on pakattu sillai kerroksittain ottojärjestykseen, ettei tartte auki pitää kauaa. Pakasteet kangaskassissa muovipussiin (ettei "kondenssivesi" valu). Ja sekaan muut kylmiön täytteet.
Sitten kerran kokeiltiin että laitettiin Stadin urku mustaan jätesäkkiin ja sen päälle tumma märkä pyyhe kannelle aurinkoon. Pysyivät yllättävän kylmänä, mutta se tulikin juotua porukalla saman päivän aikana...
-
- Viestit: 71
- Liittynyt: 14 Huhti 2003 22:23
- Paikkakunta: Helsinki
Nyt löytyisi kyllä mielenkiintoinen hybridi: Kaasuvalossa on Dometicin RC 1600 (33litrainen), joka toimii paitsi verkko- ja akkuvirralla, myös kaasulla. Kaasun kulutus n. 200 grammaa vuorokaudessa. Sähkönkulutus on tietysti hirvittävä eli sitä voisi käyttää vain ajon aikana. Hinnaksi luvattiin 309 euroa. Kuulostaa hyvin houkuttelevalta. Varmaan jollakin on kokemuksia?