Löytyiskö korjausapua Yanmarin 1GM10:n

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
petersade

Löytyiskö korjausapua Yanmarin 1GM10:n

Viesti Kirjoittaja petersade » 04 Touko 2007 16:07

Hei
Olen taistellut, tai pikemminkin kaverini, puuveneeni moottorin kanssa jo hyvän tovin saamatta konetta kuitenkaan käyntiin. Kyse on Yanmarin 1GM10 vm -94. Kone sammui syksyllä noston yhteydessä. Huomasin että tankki oli tosi täynä likaa minkä olenkin putsannut. Sen jälkeen siitä on putsattu kaikki letkut, vaihdettu suutin, avattu pytyn kansi ja vaihdettu sen tiiviste jne. Ei vain lähde käyntiin. Sain viimeksi vihjeitä että vika saataisi olla venttilin välyksissä tai pakoventtilissä mutta minun taidot ei riitä niitä säätämään. Olisko kellään aikaa ja halua tulla katsastamaan konetta. Vene on Helsingissä Lauttasaaressa. Alkaa olla kohta paniikki homman kanssa.
T. Peter
Puh. 040-5322 908
Peter

teekoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 04 Touko 2007 22:24

Tuleeko suuttimelle asti polttoainetta? Oletko ilmannut putkiston? Itse jouduin joskus ilman takia avaamaan järjestelmällisesti kaikki polttoainelinjaston liitokset suutinta kohti.

petersade

Yanmarin 1 GM 10:stä

Viesti Kirjoittaja petersade » 06 Touko 2007 09:54

Olen ainakin yrittänyt ilmata koko matkan. Olen aukonut kaikkia liitoksia ja polttoainetta tulee suuttimelle mutta tuleeko tarpeeksi, tiedä hantä.
T. Peter
Peter

teetee

Viesti Kirjoittaja teetee » 12 Touko 2007 23:06

Moi
En tiedä oletteko jo saaneet koneen käyntiin, mutta venttiilien säätöohje löytyy ainakin moottorin ohjekirjasta. Tässä osoite kyseiselle sivulle katsokaa sieltä sivu 102 ja siitä eteenpäin, imu ja pakoventtiilin välyksen säätäminen. http://www.ekstrom.fi/index.php?doc_id=11.pdf.
Jos ei onnistu niillä ohjeilla säätö kokeilkaa soittaa leeveen huoltopuolelle yhteystiedot www.leevene.fi (firma löytyy larusta ja on yanmar huoltoliike) tai pistäkää puhnro tälle foorumille niin voin soitella. Itse olen kokenut erinäisiä vastoinkäymisiä kyseisen moottorityypin kanssa.

petersade

Yanmarin moottorista vielä...

Viesti Kirjoittaja petersade » 14 Touko 2007 16:11

Yksi henkilö kävi katsomassa nuo venttilin välykset ja oli sitä mieltä että ovat kunnossa. Viimeisin neuvo viisaamilta on että syöttöpumppussa on jotain vikaa eli polttoaine ei tule suuttimeen oikealla paineella koska kone käynnistyy kun sumuttaa käynnistyskaasua ilma-aukkoon. Nyt on kaveri ottamassa irti koko puumppua ja kiikutetaan se maahantuojalle katsastettavaksi. Sanoivat Ekströmillä että kun pumpun laittaa takaisin niin sytyksen säätö pitää tehdä uudestaan. Siitä tuleekin hauskaa...No, ei ole edes varmaa että vika löytyy sieltä. Eli taistelu jatkuu ja venettä kastelaan.
Peter
Puh. 040-5322908
Peter

Naantalilainen

Viesti Kirjoittaja Naantalilainen » 27 Heinä 2007 12:42

Heippa,
mulla oli vähän samanlainen vika ja se oli tosi halpa korjata kun se loppujen lopuksi löytyi: liitos jolla tankista nouseva polttoaineletku käännetään vaakatasoon oli tukossa, tankissa on aina jotain pientä röhnää joka tukki kuparisen mutkan...

Polttoainetta tuli pikkuhiljaa koneelle mutta kun antaa enemmän kierroksia niiin sitä ei tullut tarpeeksi. Kone kävi epätasaisesti ja vaelteli varsinkin liikkeellelähtiessä mutta jos se on ihan tukossa niin ei varmaan starttaa ollenkaan.

Mulla on nyt muuten nykyisessä paatissa uudempi Yanmar ja se on aina laakin peli, olen tosi tyytyväinen. Aikaisemmin on pilattu yksi jos toinenkin kesäpäivä/ilta/yö vanhan moottorin kimpussa...
Saare 20 -99 + Yanmar -01

Vastaa Viestiin