Olympia malli K

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Olympia malli K

Viesti Kirjoittaja Simon » 29 Huhti 2007 21:43

Olympia malli K vuosimallia 1933.
Muistan kun kaasuuttajan luonnonkorkista tehty koho oli aina talvet piirongin päällä kuivumassa ja keväällä "sellakalla" pinnoiteltiin petroolin kestäväksi, mutta mikä pinnoite olisi kestävä nyt kun ajellaan eri seoksilla, kuten tärpäteillä ja valopetrooleilla ym. korvikeaineilla? Mitenkähän epoksi soveltuisi? Vai tinaanko messinkimellasta aivan uden kohon.
100 vuotiaaseen suunnittelen, kun kerta hyllyssä on, toki pienihän tuo Olympia on, mutta juhannusajelu ja pari muutakin kesäretkeä silläkin voisi nautiskella.

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 30 Huhti 2007 09:47

Sellakka käy vieläkin, jos et käytä pirtujohdannaisia (esm etanolia) tai jäänestoa polttoaineissa.
Sellakkaa saat siis siten että liuotat esm Sinoliin sellakkahiutaleita: 25-30% pilttipurkin pohjalle ja loput sinolia. Ravistele silloin tällöin, n. vrk ja siilaa kahvinsuodatin paperin läpi (tarttet useita suodattimia, koska suodattamalla poistettava vaha tukkii paperin) Sellakkahiutaleita saat askartelu&taiteilijatarvikekaupoista...

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 01 Touko 2007 18:43

Onkos vanhan aikainen tiivisteliima sellakkaa? Minä maalasin sillä samaisen kohon muutama vuosi sitten. "joku sanoi näin". - Pitää katsoa, missä kunnossa koho on.
Muuten on tuossa kohossa aikamoinen juottelu, muoto kun on melkein ympyrä.
Onks sulla noin vanha Olympia käytössä. Mulla oli samanlainen, ajelin sillä paljon; ruostui puhki. Nyt on taas melkein samanlainen, mutta uudempi. (Venttiilin nostimet suojattu)

Avatar
Simon
Viestit: 958
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:27
Paikkakunta: Kaskinen

Viesti Kirjoittaja Simon » 01 Touko 2007 19:52

No ei vielä ole käytössä, mutta koekäytetty on ja saatan videonpätkänkin tänne linkittää, kunhan opin nämä bittiyhteyksien kiemurat.
No joo tuo Olympia on ollut 25 vuotta rekvisiittana pöydälle asennettuna ja totesin kylmän tosiasian, ettei kuukauden ensipäivänä tuleva eläke riitäkkään Volvoon tai Albiniin, niin päätinkin asentaa tuon Olympian entisöidyn 100 vuotiaan voimanlähteeksi.
Konehan pitää vielä avata ja uusia kaikki tiivisteet huopa, ym. koska noinkin pitkä piirongilla pitäminen on kuivannut ja kovettanut kaikki tuon ajan "hyvät"materiaalit.
Eipä tuo kohon tinaaminen lopulta ole niinkään iso juttu, jos vain päättää, että tuon minä teen. Ihmiskäsillähän tuo korkkikin oli tehty ja siitä saa kyllä aika hyvän mallin. Vaimo harrastaa tiffanytöitä, jospa vain heppaan kiinni ja hän tinaa systeemin umpioksi.
Kiitos myös puumiolle, näinhän se vanha kevätrituaali toimi.

AaPee
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja AaPee » 01 Touko 2007 20:03

Tässäpä on toissapäivänä kuvattu video tuosta Simonin Olympiasta

Äänenlaatu on vähän kehno, ei HP:n mikrofoni näköjään kestä matalaa jyskytystä :) Livenä kuulostaa paljon kauniimmalta.

http://gamma.nic.fi/~askope/Olympia/Olympia.MPG (9.5Mt)

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Touko 2007 20:49

Äänenlaatu on tosi kehno mutta mitä "silimällä mulukasemalla" tuosta pakokaasunvirtauksesta sai selvää niin joko ilmaruuvi on aivan päin peetä tai sitten läppäakseli on hemmetin väljä. Mutta taitaa olla vasta virittelyvaiheessa...
Tai sitten video nyki ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

AaPee
Viestit: 12
Liittynyt: 22 Maalis 2007 23:19
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja AaPee » 01 Touko 2007 21:45

Veli-Matti kirjoitti:Äänenlaatu on tosi kehno mutta mitä "silimällä mulukasemalla" tuosta pakokaasunvirtauksesta sai selvää niin joko ilmaruuvi on aivan päin peetä tai sitten läppäakseli on hemmetin väljä. Mutta taitaa olla vasta virittelyvaiheessa...
Tai sitten video nyki ;-)
Tuota videoa kuvatessa kone oli juuri saatu käyntiin noin 30vuoden seisonnan jälkeen. Kone on tosiaan ollut koristeena, ja sitä on yksi sun toinen asiasta kiinnostunut varmasti ruuvaillut sieltä täältä. Eli säädöt oli tässä saatu jo niin, että kone saatiin yleensäkkin käyntiin.
Kiitokset jokatapauksessa säätövinkeistä.

Kone otetaan tässä kohtapuoliin auki ja kaikki tiivisteet ja muut vastaavat uusitaan, ennenkuin sitä ruvetaan mahdollisesti asentelemaan 100-vuotiaan woimanlähteeksi.

Tässä 100-vuotiaan entisöintiprojektissa on työnjako jakautunut niin, että moottoriasiat on osaksi toisen polven harteilla, eli allekirjoittaneella.
- Ei toki siksi, ettei Simon moottoreista ymmärtäisi, mutta ei se eläkeläinenkään kaikkea kerkeä :)

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 02 Touko 2007 19:44

Tasaisesti kuitenkin kävi, ei pomppinut. Onks teillä joku erillinen vaihdelaatikko, vai eikö se kuulu ollenkaan tähän koneeseen? Hieno esitys. Käy paremmin kuin minun kone tällä hetkellä.

Tässä on muuten malli "ämpäri-putki-kytkennöistä" sille palstalaiselle, joka kerran kysyi, miten selvittäisi koneen käynnin. Hän aikoi rempata konetta ennen koepyöritystä.

TapsaR
Viestit: 60
Liittynyt: 03 Tammi 2009 20:19

Viesti Kirjoittaja TapsaR » 26 Tammi 2009 17:27

Sellakka käy vieläkin, jos et käytä pirtujohdannaisia (esm etanolia) tai jäänestoa polttoaineissa.
Sellakkaa saat siis siten että liuotat esm Sinoliin sellakkahiutaleita: 25-30% pilttipurkin pohjalle ja loput sinolia. Ravistele silloin tällöin, n. vrk ja siilaa kahvinsuodatin paperin läpi (tarttet useita suodattimia, koska suodattamalla poistettava vaha tukkii paperin) Sellakkahiutaleita saat askartelu&taiteilijatarvikekaupoista...
Mitenkäs nykyään kun polttoaineisiin on lisätty sitä etanolia, joten toimiiko tuo sellakka vielä kohon lakkauksessa?
Kuinka nuo halvat spray lakat kestää polttoaineita?
Maamoottoreita ja venekoneita, sekä muuta tärkeää romua.

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 26 Tammi 2009 21:05

Tässä on nyt kerrankin semmoinen paikka että epoksi on ainoa oikea pinnoitusaine sille korkkikoholle. Jos ei ole liian raskasta...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Vastaa Viestiin