Ruostunut potkuriakseli
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
Ruostunut potkuriakseli
Hei,
Otin auki vuotavan talboksin, jossa talinauha oli riekaleissa. Akseli oli ruostunut kauttaaltaan ja myös talinauhan kohdalta. Akseli lienee siis tavallista terästä. Akseli on todennäköisesti vuonna 1970 rakennetun veneen alkuperinen. (Mitä akselin materiaalia näissä yleensä käytettiin ?). Ymmärtäisin (saatan olla väärässä) että rasva sekä talinauhan hiova vaikutus pitää kunnossa ollessaan laakeripinnan kirkkaana kunhan voidellaan ja talinauha on kunnossa ?
Kannattaako laakeripintaa nyt hioa veneessä tasaisemmaksi, jotta se ei kuluttaisi talinauhaa, vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi akselin irroittaminen ja vaihtaminen tai holkittaminen ?
En haluaisi enää irroittaa akselia, koska vesillelasu painaa päälle, ja akslin laipat ovat jumissa... Ellei em. korjaus onnistu rydyn tähän ensi talvena..
Ystävällisin terveisin,
Henkka
Otin auki vuotavan talboksin, jossa talinauha oli riekaleissa. Akseli oli ruostunut kauttaaltaan ja myös talinauhan kohdalta. Akseli lienee siis tavallista terästä. Akseli on todennäköisesti vuonna 1970 rakennetun veneen alkuperinen. (Mitä akselin materiaalia näissä yleensä käytettiin ?). Ymmärtäisin (saatan olla väärässä) että rasva sekä talinauhan hiova vaikutus pitää kunnossa ollessaan laakeripinnan kirkkaana kunhan voidellaan ja talinauha on kunnossa ?
Kannattaako laakeripintaa nyt hioa veneessä tasaisemmaksi, jotta se ei kuluttaisi talinauhaa, vai jääkö ainoaksi vaihtoehdoksi akselin irroittaminen ja vaihtaminen tai holkittaminen ?
En haluaisi enää irroittaa akselia, koska vesillelasu painaa päälle, ja akslin laipat ovat jumissa... Ellei em. korjaus onnistu rydyn tähän ensi talvena..
Ystävällisin terveisin,
Henkka
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
Juu, tiedän että noin se pitäisi tehdä.
Veneessä on 50 mm potkuriakseli, akselin päässä on laippa joka puristaa akselia n. 120 mm matkalta.Laipassa on 1 radiaali kierre johon kierretty 12 mm pultti, joka uppoaa n. 20 mm akselin sisään. Ei voi tietenkään olla niin että ko pultti ottaa sekä 115hv Väännön että aksiaaliset voimat vastaan. Milläköhän periaatteella ko laippa on kiinnitetty akseliin ? Hitsiä tai näkyvää kiilaa ei ole. Onkohan lämpösovitteella ? ko. laippa pitäisi saada irti akselin irroittamiseksi. Toinen vaihtoehto on akselin katkaiseminen. Ei vaan tule mieleen työkalua sahaa joka 50 mm akseliin pystyy, ja jolla voi äheltää pilssissä. Polttoleikkaamalla poltta tod. näk. koko veneen.
Veneessä on 50 mm potkuriakseli, akselin päässä on laippa joka puristaa akselia n. 120 mm matkalta.Laipassa on 1 radiaali kierre johon kierretty 12 mm pultti, joka uppoaa n. 20 mm akselin sisään. Ei voi tietenkään olla niin että ko pultti ottaa sekä 115hv Väännön että aksiaaliset voimat vastaan. Milläköhän periaatteella ko laippa on kiinnitetty akseliin ? Hitsiä tai näkyvää kiilaa ei ole. Onkohan lämpösovitteella ? ko. laippa pitäisi saada irti akselin irroittamiseksi. Toinen vaihtoehto on akselin katkaiseminen. Ei vaan tule mieleen työkalua sahaa joka 50 mm akseliin pystyy, ja jolla voi äheltää pilssissä. Polttoleikkaamalla poltta tod. näk. koko veneen.
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kuinka monta talinauharengasta siellä on ollut? Mahtuisiko sinne 1-2 rengasta lisää? Tai vaikka enemmänkin...Jos kerran ei selkeätä kaulaa ole, niin itse lähtisin ainakin lisäämään noita renkaita ennenkuin vaihtaisin akselin.
Vähän nolottaa jopa kertoa, mutta olen joskus sahannut poikki 25mm akslien rautasahan terän pätkällä. Muutama tunti siihen kyllä vierähti...Viimeksi olen pätkäissyt 25mm akselin rälläkällä, eikä siihen mennyt kuin muutama minuutti ja paljon vähemmän hikeä. Vanerilevyillä suojasin pohjan lähinnä kipinöiltä. Kyllä se 50mm:kin menee pienellä rälläkällä. Varovasti ja vähän kerrallaan ja tukeva työasento...
Vähän nolottaa jopa kertoa, mutta olen joskus sahannut poikki 25mm akslien rautasahan terän pätkällä. Muutama tunti siihen kyllä vierähti...Viimeksi olen pätkäissyt 25mm akselin rälläkällä, eikä siihen mennyt kuin muutama minuutti ja paljon vähemmän hikeä. Vanerilevyillä suojasin pohjan lähinnä kipinöiltä. Kyllä se 50mm:kin menee pienellä rälläkällä. Varovasti ja vähän kerrallaan ja tukeva työasento...
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
Hei,
Kiitokset vastauksistanne.
Potkuriakseli on tosiaankin 50 mm:n. Vene on 12,3 m:n fiskari 115 hv Valmetilla. Vene on rakennettu 1970 ammattikäyttöön (taksivene).
Akselisto on hienompia näkemiäni. Voima kulkee Velvetistä kahden nivelen kautta runkoon pultattuun isoon painelaakeriin. Sieltä 2-osainen akseli jatkuu vannasputken kautta potkurille. Laakerit ovat vannasputken molemmissa päissä rasvalla voideltavia. Voimansiirto on edelleen käytännössä värinätön.
Ongelma on siis tuo taliboksin vuotaminen, ja pelko siitä ettei uusikaan talinauha kestä rosoisella pinnalla. 5 mm talinauhaa mahtuu 5-6 kierrosta. Minusta tuntuu että viime kesämnä talinauha liukui akselin suuremmasta kitkasta johtuen mutteripesän sisäpintaa vasten, eikä akselia vasten niin kuin pitäisi.
Jos akselia sasia ehjänä irti korjausvaihtoehtoja aukeaa useampi (sorvaus, holkitus, vaihtaminen). Akselissa on kuitenkin laipat niin pahasti jumissa ettei akselia saa ehjänä irti. Jos akselista saisi pinnaltaan esim hiomalla varovaisesti riittävän hyväksi, niin talinauha ja rasva ajossa pitäisi akselin kirkkaana ?
Kiitokset vastauksistanne.
Potkuriakseli on tosiaankin 50 mm:n. Vene on 12,3 m:n fiskari 115 hv Valmetilla. Vene on rakennettu 1970 ammattikäyttöön (taksivene).
Akselisto on hienompia näkemiäni. Voima kulkee Velvetistä kahden nivelen kautta runkoon pultattuun isoon painelaakeriin. Sieltä 2-osainen akseli jatkuu vannasputken kautta potkurille. Laakerit ovat vannasputken molemmissa päissä rasvalla voideltavia. Voimansiirto on edelleen käytännössä värinätön.
Ongelma on siis tuo taliboksin vuotaminen, ja pelko siitä ettei uusikaan talinauha kestä rosoisella pinnalla. 5 mm talinauhaa mahtuu 5-6 kierrosta. Minusta tuntuu että viime kesämnä talinauha liukui akselin suuremmasta kitkasta johtuen mutteripesän sisäpintaa vasten, eikä akselia vasten niin kuin pitäisi.
Jos akselia sasia ehjänä irti korjausvaihtoehtoja aukeaa useampi (sorvaus, holkitus, vaihtaminen). Akselissa on kuitenkin laipat niin pahasti jumissa ettei akselia saa ehjänä irti. Jos akselista saisi pinnaltaan esim hiomalla varovaisesti riittävän hyväksi, niin talinauha ja rasva ajossa pitäisi akselin kirkkaana ?
-
- Viestit: 678
- Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
- Paikkakunta: Vantaa
Ymmärtääkseni akseli liikkuu peräboksista johonkin suuntaan ulos. Eikö sitä voisi sorvata (hioa) veneessä. Joku porahärveli vain akselia pyörittämään ja hyvät tuet "viilasta" tehdylle sorville ja samantapainen hionta. Ei sen akselin tarvitse kait 1000:s osa millin tarkkudella olla. Olisi sääli mennä rikkomaan noin hyvää viritystä.
-
- Viestit: 2185
- Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31
Tuota en ihan heti niele. Uskon puutetta tai/ja liian pienet työkalut!!!Henkka W kirjoitti:Hei,
Kiitokset vastauksistanne.
Akselissa on kuitenkin laipat niin pahasti jumissa ettei akselia saa ehjänä irti.
Joskus tullut irroitettua 80 mm akselista laipat ja potkuri.
Jos akselin pää on näkyvissä =laippa ei ole sokea,em homman kätevä on pullotunkki-jos mahtuu tai niitä on sellaisia "ulosvetäjiä" =2 dl jugurttipurkin kokoinen hydraulisylinteri ja erillinen pumppausyksikkö ja rakentaa siihen sopivan leuan niin johan lähtee. (kunhan vaan löytää jostain-lainaksi)
Tai sitten proosallisesti 7 kg leka jolla antaa pusuja sille laipalle päittäin sinne akselin viereen-väliin jokin sopiva akselin tumppi tms.-lämpöä mukaan.
Matti
-
- Viestit: 787
- Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
- Paikkakunta: Pori
Topruuvi ensin auki ja sitten lämmität laippaa kosanilla kunnes sylki kiehuu, hyvä olisi pyörittää samalla potkurista, että lämpiää tasaisesti. Iso kosanliekki olisi hyvä, ettei akseli ehtisi paljon lämpenemään ja sitten lekaa tai ulosvetäjää tms, niin kyllä se siitä..Mutta älä polta venettäsi, hanki sammutuspeite suojaamaan palonarkoja kohtia, kun lämmität
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kyllä mä edelleen olisin sitä mieltä, että talipoksi on vuotanut kun nauha on ollut siellä riekaleina. Samasta syystä akseli on siltä kohti ruostunut eikä pysynyt kiiltävänä. Itse laittaisin pakan täyteen uusia teflon renkaita niin paljon kun mahtuu. Muutama tippa minuutissa sieltä pitäisi vuotaakin. Ja akseli varmaan on kiiltävä jo muutaman ajon jälkeen. Ei mitään pusuja tässä vaiheessa jos selkeää vikaa ei ole.
-
- Viestit: 32
- Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:27
- Paikkakunta: Helsinki
Hei Nuts !
Hioin jo Perjantaina akselin ehdottamallasi tavalla, ja yllättävän helposti sai kiiltävää pintaa, kun kieri suikale nauhaa akselin ympäri ja veti molemmin puolin ylös-alas liikkeellä. CRC kylpy yön yli tuntui myös auttavan
Kuinka paljon itse hioit akselia ? Siihen jää joitakin ruoste "kraattereita". Toisaalta liian hiomisen myötä akseli saattaa menettää muotoaan ?.
Boksiinmahtuu 5-6 kierrosta 5 mm nauhaa. Kierrosten määrä tekee boksiin tiiviimmäksi vaikka pinta ei ole virheetön (toiveajatteluako ?)
Kiitokset,
Henkka
Hioin jo Perjantaina akselin ehdottamallasi tavalla, ja yllättävän helposti sai kiiltävää pintaa, kun kieri suikale nauhaa akselin ympäri ja veti molemmin puolin ylös-alas liikkeellä. CRC kylpy yön yli tuntui myös auttavan
Kuinka paljon itse hioit akselia ? Siihen jää joitakin ruoste "kraattereita". Toisaalta liian hiomisen myötä akseli saattaa menettää muotoaan ?.
Boksiinmahtuu 5-6 kierrosta 5 mm nauhaa. Kierrosten määrä tekee boksiin tiiviimmäksi vaikka pinta ei ole virheetön (toiveajatteluako ?)
Kiitokset,
Henkka