Nivelakseli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Nivelakseli

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 25 Maalis 2007 13:17

Kansivikaisen jankun tilalle on viimein hankittu uudempi moottori. Tässä vaiheessa kannattanee funtsia tuota melun torjuntaa kun moottori on vielä tallin lattialla.

Uuden koneen mukana tuli Vetuksen kumitassut jotka ovat todella joustavaa mallia. Kone tulee siis heilumaan tassujen varassa aika paljon, joten nivel/nivelakseli lienee pakkohankinta.

Python Drive tai Scatra olisivat varmaankin ihan paikallaan mutta jos nivelellä alkaa olemaan hintaa liki 600€, niin se on yksinkertaisesti liikaa. Jotakin muuta täytyy keksiä. Luin aikaisempia viestiketjuja ja siellä mainittiin ainakin autojen vetoakselit. Missään ei taidettu mainita näitä traktoreitten voiman ulosoton ja työkoneen väliin tarkoitettuja nivelakseleita.

Näissä nivelakseleissa olisi ristikkonivelet kummassakin päässä ja varsi on teleskooppimallia, joten sehän ottaisi vastaan myös nivelakselin suuntaisen tärinän. Aika pitkiähän nuo nivelakselit ovat mutta lyhentäminen on helppoa kun rälläkällä leikkaa sisäkkäin menevistä putkista liiat pois. Hitsattavan ura-akselin kun hitsaisi kytkimeen sopivaan laippaan ja toisen akselin päähän sopivaan laippaan niin siinäpä kiinnitys yksinkertaisuudessaan olisi. No tietenkin potkuriakselille (ennen nivelakselia) pitää asentaa painelaakeri.

Nuo nivelakselit eivät näytä olevan kalliita ja varaosiakin näyttää saavan edullisesti. Jos akselin valitsisi hieman varmanpäälle, niin luulisi sen kestävän hyvin. Ja jos haluaa lisää varmuutta, niin ostaa vararistikon varalle veneeseen. Seuraavan linkin takaa löytyy noita nivelakseleita hintoineen:

http://www.ikh.fi/ikh2003/kauppiasverko ... a_2007.pdf

Mitäs mieltä olette tuollaisesta virityksestä?. Kuulemma tuollaisia käytetään troolareissakin, niin miksei sitten 8 metrisessä fiskarissa?. Uudessa konessa on 27 hv/3000 rpm ja kytkimen välitys on 1,67:1, joten mitkään mahdottomat voimat niveleen ei kohdistune. Tuoteluettelon B105 nivelakseli voisi olla soppeli kun ei ole edes pienin malli.

MikkoM

kahveli
Viestit: 2
Liittynyt: 11 Marras 2005 15:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja kahveli » 25 Maalis 2007 17:41

Itselläni on samankaltainen systeemi: parikymmensenttinen, halkaisijaltaan potkuriakselin paksuinen akseli, jonka päissä n. 10 e/kpl (!) maksaneet nivelet. Niiden tehonkestosta ei ole mitään tietoa; ostin halvimmat, jotka sopivat koneistamatta akselin päihin. Rasvanipalla varustetut kuitenkin. Potkuriakselissa luonnollisesti painelaakeri.

Yksi murrosnivel on minullakin ollut veneessä mukana siltä varalta, että viritelmä pettää, mutta viiden kesän jälkeen ei systeemissä tunnu minkäänlaista väljyyttä, vaikka moottori ja potkuriakseli ovatkin hieman eri korkeudella (siinä syy, miksi jouduin moottoria vaihtaessani kyseiseen viritelmään turvautumaan). Moottorissa tosin on tehoa vain 15 hv. Pari kertaa kesässä olen vaseliinia niveliin painanut.

Edut: halpa, voideltavissa, helppo korjata tarvittaessa. Haitat: ?

Avatar
Ansis
Viestit: 60
Liittynyt: 02 Maalis 2006 17:09
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Ansis » 25 Maalis 2007 19:46

Traktorin nivelakselin nimellispyörimisnopeus on 540 rpm. Ravistaa muuten huolella jo siinäkin.

Tietysti hyvä valinta, jos potkuria tarvitsee pyörittää alle 300 rpm sopivalla vaihteella. Tarvitset vielä kaksisuuntaisen painelaakerin vannasputkeen.
"rautaveneilijät ne ne vasta sakkia on, puhumattakaan niiden veneistä. Kannet täynnä kaikenmoista roina. Tyhjiä ferreksipurkkeja kierii kannella ja sieltä mereen. Vatteet on reiillä hitsauskipinöistä." _Kinde_

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 25 Maalis 2007 20:15

Mulla oli joskus -70 luvulla traktorin nivelakseli viritelmä potkuriakselilla. Kyllä ne on hieman isolla toleranssilla valmistettu, tuli kulumisen seurauksena välyksiä ja tyhjäkäynti ajossa tuli kalinoita ym ääniä. Kaveri kerkis just viime viikolla myymään VW-Transportterin vetonivelistä tehdyn, Scatran näköisen nivelakselin. Jos on tuttu sorvari, niin Volkkarin nivelistä pystyy tekemään hieman paremmat nivelet, kuin nuo traksan nivelet on. Osta -90luvun Transporterin nivelet, luulisi niiden olevan halvempia.

Dolphin
Viestit: 61
Liittynyt: 25 Tammi 2007 12:23

Viesti Kirjoittaja Dolphin » 25 Maalis 2007 21:22

Kuten Ansis tuossa edellä kirjoittikin, ovat traktorikäyttöön tarkoitetut ristikkonivelakselit suunniteltu kertaluokkaa pienemmille kierrosluvuille kuin pienveneiden akselikierrokset yleensä ovat. Aiheen aloittajan mainitsemassa isossa troolarissa saattavat akselikierrokset hyvinkin olla alle tuon 540 rpm.

Väljyyksien, epätasapainon ja muiden tärinää ja melua aiheuttavien seikkojen ohella ristikkonivelakselin käyttöä haittaa sekin seikka, että siinä akselin kulmanopeus ei pysy samana, jos vaihde ja akseli eivät ole linjassa. Kulmanopeuden vaihtelu taas rasittaa akselia ja potkuria, sekä saattaa osaltaan aiheuttaa resonointia. Siksi juuri Scatrat ym. venekäyttöön tarkoitetut nivelakselit on rakennettu ns. vakiokulmanopeusnivelistä, joissa em. ongelmaa ei synny suuremmillakaan käyttökulmilla.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 25 Maalis 2007 21:44

Rakenna kuminivelet,kuten esim.vetuksella,Bilteman luettelon sivu 107 kardaanikiekko. Ristikkoniveliä käytettäessä molempien murrosten kulma oltava sama jotta kulmanopeus ei muutu,käytännössä vaikeaa varsinkaan pehmeillä tyynyillä.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 25 Maalis 2007 23:03

Dolphin kirjoitti:Kuten Ansis Väljyyksien, epätasapainon ja muiden tärinää ja melua aiheuttavien seikkojen ohella ristikkonivelakselin käyttöä haittaa sekin seikka, että siinä akselin kulmanopeus ei pysy samana, jos vaihde ja akseli eivät ole linjassa. Kulmanopeuden vaihtelu taas rasittaa akselia ja potkuria, sekä saattaa osaltaan aiheuttaa resonointia. Siksi juuri Scatrat ym. venekäyttöön tarkoitetut nivelakselit on rakennettu ns. vakiokulmanopeusnivelistä, joissa em. ongelmaa ei synny suuremmillakaan käyttökulmilla.
Tuo "vakionopeus" nivelen ja tavallisen ristikkonivelen ero oli hiukan hakusalla. Nettiä selatessa löytyi eräältä keskustelupalstalta tuo ero aika hyvin tiivistettynä.

Lainaus>>
Tavallinen ristinivel ei pyöri tasaista nopeutta, kun se asetetaan kulmaan, vaan liike on hieman nykivää. Kun kulma kasvaa tarpeeksi suureksi, niin ilmenee tuo nykiminen tärinänä. Vakionopeusnivelessä on periaatteessa kaksi ristiniveltä yhdessä paketissa(noin niinkuin karkeasti sanoen), joten ne kumoavat toistensa tärinät, kun ovat eri vaiheessa...
Lainaus<<

Jos oikein ymmärsin, niin tavallinen ristikkonivel toimisi kyllä jos kytkin ja potkuriakseli olisi koko ajan likipitäen samassa kulmassa?.

MikkoM

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 02 Huhti 2007 18:05

Tuo nivelpulma sitten ratkesi. Ostin sitten ihan oikean Scatran. Keltaisessa pörssissä kaupiteltiin käyttämätöntä Scatraa jonka ostin sitten pois kuleksimasta. Sopivat laipat pitää vielä teettää kytkimeen ja akselin päähän sekä painelaakeri. Painava kapistus se on, toivottavasti myös hyvä;D.

MikkoM

Vastaa Viestiin