Potkuriakselin paksuus

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Maalis 2004 23:36
Paikkakunta: Kuopio

Potkuriakselin paksuus

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 18 Maalis 2007 18:21

Löytyykö laskentakaavaa akselin paksuuden laskemiseksi?
Tai osaako raati sanoa suoralta kädeltä riittääkö 30 mm ruostumaton akseli 70 hv moottorin ja 1:2 kierrokset pudottavan vaihteiston perään?
Väätöä moottorissa noin 160Nm.
Tukilaakerien etäisyyskin vaikuttaa paksuuteen mutta niitä en ole vielä mitoittanut.
Jossain lähteessä niiden maksimi etäisyydeksi toisistaan on 40 x halkaisija.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 18 Maalis 2007 19:28

Löytyy esim - www.aqamet.com/index/diameters.cfm
tosin amerikan mitoilla
D=kuutiojuuri 321000x P xS.F(turvakerroin)/Stn(kiertojäykkyys lbs/in2)

P=Stn x D3xN/ 321000x 5(turvakerroin) D3= halkaisija potenssiin kolme

Tärkeä laskentatieto on moottorin kierrosluku.

Olettaen että moottori kiertää yli 2400 r/min, niin kestää JOS LASKIN OIKEIN ja akselisi vastaa 50000 lbs/in 2 jäykkyyttä, käytin turvakerrointa 5 jota em sivuilla suositellaan huviveneille (kaupalliseen ja raskaaseen käyttöön suositellaan kerrointa 10, tai oikeammin jakajaa)
Vastaavasti jos koneesi kiertää 2200r/min niin em laskennalla tehonkestoksi jää 66 hv

Auttoiko??

Matti

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Maalis 2007 06:22

Tietenkin tossa ylläolevassa laskussa on virhe, käytin D:nä 1,25-sehän on 32 mm , olisi pitänyt käyttää 1,18 jolloin tehonkesto 1200 akselikierroksella/min on 61 hv ja 1100 akskierr/min on 56 hv, pahoittelen suuresti.

Kuten aikoinaan eräs nuori rouva sanoi, nin paksuutta saisi olla enemmän. :)
Tai jos se kone kiertää esim. 3600r/min

Matti

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 19 Maalis 2007 14:55

Jos momenttisi akselilla 32kpm( olen kpm miehiä iästäni johtuen),niin kestää ,sallituksi jännitykseksi tulee 1185kp/cm2,hyväksytään, 40X akselin halk./ tukipisteiden väli on hyvä mitoitussääntö,yleensä laitetaan turhan paksu akseli.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 19 Maalis 2007 15:05

Tuli huolimattomuus virhe,mutta parempaan suuntaan ,jännitys on 590,ei paljon ,erittäin hyvin kestää,tämä laskettu härmäläisten kaavoilla.

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Maalis 2004 23:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 19 Maalis 2007 17:39

Kiitos raadille, mutta hankala on taas tapaus, siis tämä laskeminen.
Ja lisäksi linkki laskentaohjelmaan ei aukea minun koneella.
Tarkennettua tietoa kierrosluvuista:
160Nm 2500rpm.
70hv 4000rpm.
Pitää jatkaa ynnäämistä, kertomista jne

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 19 Maalis 2007 21:08

Nyt kun tuli se koneen kierrosluku-4000 r/ min, niin kestää loistavasti tuolla amerikan laskentakaavallakin- sietää reilu 100 hv

Matti

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 20 Maalis 2007 13:28

Kyllä mieluummin hieman ylimitoittaisin akselin halkaisijaa, mulla kävi kerran niin, että ajoin huomaamattani omaan keulaköyteeni, joka meni tietenkin potkuriin. Perkins 49hv, kytkimen alennus 2,57:1, akselikierroksia n. 1500 täysillä. Vääntöä oli sen verran, että 35mm:n akseli meni kieroon, eikä ollut kovin pitkästä akselista kysymys. Rosteri akseli on vetelämpää, kuin musta vedetty akseli, jota kukaan ei enää tänä päivänä laita paattiinsa.

baden2
Viestit: 184
Liittynyt: 12 Helmi 2006 19:15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja baden2 » 20 Maalis 2007 19:10

Oikea akseliaine on SIS 2324 , lujempaa kuin "hapokkaat ja rosterit",jos potkuri tavottaa johonkin ,joku paikka useimmiten pettää. Vääntömomentille heppo kaava , P(teho kpm/s) jaetaan 2x3.14x kierroksia sekunnissa.

Vastaa Viestiin