Vesiputket

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
ockelbo
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Tammi 2007 16:14

Vesiputket

Viesti Kirjoittaja ockelbo » 11 Maalis 2007 21:15

Olen asentamassa veneeseeni Dieseliä ,tulee sisäperämoottori
Mitsubishi 2,5TD, Moottoriin tulee lämmönvaihdin ja öljynlauhdutin.Vesipumpun tuotto on 107 l/min Minua mietityttää vetolaitteesta tuloveden putken koko ,sen halkaisija on vain noin 15 mm ja pumpun aukot on lähemmäs 30 mm. Pitäisikö putkea suurentaa että virtaus helpottuisi? Olenkohan hankkinut liian ison pumpun?

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 11 Maalis 2007 23:13

Eipä hätiä, se pumppu on ihan hyvän kokoinen ja mieluummin suoraan koneen päähän kiinni,kun remmivedolla.Unohda heti vetolaitteen läpi vedenotto.Liian ahdas ja voi ajan kanssa mennä tukkoon roskista ja näkinkengistä.Pohjaan läpivienti+palloventtiili->letku pumpulle (->merivesisuodatin?)->lauhduttajille->(pakosarjaan?)->pakoputkesta ulos.Moottorin jäähdytysneste kiertämään pakosarjaan,niin ei tule lämmönvaihteluita,eikä syövy.Kyllä siinä letkuviidakossa kannattaa vähän miettiä parasta järjestystä ja sijoittelua.Lauhduttimissakin tarttis veden mennä "vastavirtaan". Jos ostaa valmiin marinointisarjan pääsee helpommalla ja kalliimmalla.
Esim.Mercruiserin vetolaitteelle jotkut suosittelevat ylimääräistä vesijäähdytystä.Pistä siitä nyt pois käytöstä jäävästä letkusta läpi perälaudan vesisuihku ulos vetolaitteen yläpäähän.Toimii automaattisesti ajonaikana ja vettä riittää meressä...ja järvissä.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

JiiB
Viestit: 32
Liittynyt: 08 Elo 2005 22:50
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja JiiB » 15 Maalis 2007 20:29

Mitähän siinä Mercruiserin vetolaitteessa tarvii jäähdyttää...?

ockelbo
Viestit: 9
Liittynyt: 20 Tammi 2007 16:14

Moottorin ilmanotto

Viesti Kirjoittaja ockelbo » 15 Maalis 2007 21:01

Vesiongelman ratkaisin suurentamalla tuloaukon tuumaiseksi,joten eipä siinä pitäisi olla enää ongelmia. Miten pitäisi moottorin imuilman saanti hoitaa ja tarviiko venemoottorissa olla ilmanputsaria? Tässä veneessä on sähkömoottorilla toimiva imuri joka imee ilmaa moottoritilasta ulos,onkohan tarpeellinen dieselissä?

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 16 Maalis 2007 06:41

JiiB kirjoitti:Mitähän siinä Mercruiserin vetolaitteessa tarvii jäähdyttää...?

Luulisin, että sitä yläpäätä, koska jos vedenotto on läpi pohjan, niin silloin ei edes ottovesi jäähdytä vetolaitetta.
Luulisin, että tarve ilmenee vasta suurehkoilla tehoilla???
Ookkonä kokeillu minkä lämpöinen vetolaitteen yläpää on kun vene on ollut vaikka pari tuntia liussa, ainakin vihreän p....n valkoinen vetolaite lähes polttaa näppejä.

Matti

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 16 Maalis 2007 10:54

matti kirjoitti:
JiiB kirjoitti:Mitähän siinä Mercruiserin vetolaitteessa tarvii jäähdyttää...?

Luulisin, että sitä yläpäätä, koska jos vedenotto on läpi pohjan, niin silloin ei edes ottovesi jäähdytä vetolaitetta.
Luulisin, että tarve ilmenee vasta suurehkoilla tehoilla???
Ookkonä kokeillu minkä lämpöinen vetolaitteen yläpää on kun vene on ollut vaikka pari tuntia liussa, ainakin vihreän p....n valkoinen vetolaite lähes polttaa näppejä.

Matti
Juuri näin.Itsellä oli joskus Mercruiserin TR(se järein malli,Velvetin hydraulivaihteella) vetolaite,ja kyllä oli kuuma yläpää ilman jäähdytystä.
Harva käy tutkimassa vetolaitteen lämpöä täydessä vauhdissa.Syksyllä vesien kylmetessä siitä nousee jopa höyryä,joten lämpimänä käy,vaikka olisi normaali vetolaitteen läpi vesikierto.Jäähdytys kannattaa ehdottomasti laittaa,ei maksa paljoa ja on helppo toteuttaa ed. kuvaamallani tavalla.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Maalis 2004 23:36
Paikkakunta: Kuopio

Moottorin jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 16 Maalis 2007 20:40

Minäkin rakentelen 2,4 litran hiacen koneeseen marinointia tällä hetkellä ja samat asioita ovat ajankohtaisia.
Minulla ei ole turbo jäähdytettävänä joten hiukan on elämä helpompaa, joskin vähemmän on voimaakin.
Venemessuilla merivesipumpun esittelijä sanoin, että 3/4 tuuman lähdöt ja 50l/min ovat sopivia suuruusluokkia jos on noin 70hv kone.
Pumppujen kierrosluvut ovat myös tärkeitä, jotka pitää huomioida tuotoista puhuttaessa ja vielä tärkeimpiä ovat pumppujen suurimmat sallitut kierrosluvut.
Jos asentaa pumpun suoraan kampiakselin päähän, niin pumpun pitää kestää yllättävän suuria kierroslukuja. Kaikki pumput eivät niitä sulamatta kestä.
Perinteisen meridiisselin kierroksen pyörivät jossain 2000 kierroksen paikkeilla, mutta kun on kyseessä maantiemallin diisseli niin ollaan yli 4000 kierrosnopeuksissa.
On siis pakko mennä kauppaan kyselemään hihnapyöriä joilla kierrosnopuksia saadaan alennettua.
Ja niin kuin kare mainitsikin, niin vastavirtaan jäähdytys toimii parhaitten, vaikka jotkut ovat sitä mieltä ettei virtauksien suunnilla ole merkitystä.
Pakosarjan jäähdytys moottorin sisäisellä kierrolla olisi hyvä jos vaan lämmön saa pois koneesta lämmönvaihtimen kautta. Helpoimmalta tuntuisi johtaa hiukan muissa lämmönvaihtimissa lämmennyt raakavesi pakosarjan jäähdytykseen ja sieltä pakoputkistoa pitkin ulos. Tällöin pakosarja kuitenkin muuttuu ruosteeksi nopeammin kuin jos se jäähdytettäisiin pakkasnestettä ja sen sisältämää korroosionesto-ominaisuutta sisältävällä aineella.
Hyviä neuvoja riittää, joista voi itse kukin valita.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 17 Maalis 2007 01:26

Kyllä kyllä Hemppa,oikeassa olet.Pumpun tuotto ja sallitut kierrokset kannattaa huomioida ja ovat tärkeitä.Nopeakierroksiseen dieseliin kannatta laitta ns.high speed pumppu.
Jos koneessa on Turbo,niin se hehkuu "punaisena",joten senkin olisi hyvä olla vesijäähdytetty,muuten on konehuoneessa todella lämmintä ja jopa tulipalovaara!
Sopivan kokoisilla lauhduttimilla ja oikealla vedenkierron järjestyksellä ei tule mitään ongelmia koneen eikä öljyjen jäähdytyksessä.Erilaisia ratkaisuja taitaa olla yhtä monta,kun tekijöitäkin.Onko vene AINA käytössä meressä vai järvessä,sekin ratkaisee.
Ps.Siellä edellä olleessa ohjeellisessa vedenkierto "hässäkässäni" on yksi kohta,josta kukaan ei ole heittänyt kommenttia! Eikö kukaan ihmettele tai huomaa? Varmaankin moni tekisi toisin,annan kyllä oman meriselityksen siihenkin...kuka hoksaa?
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 17 Maalis 2007 07:57

Kare, tarkoittanet sitä, että merivesisuodatin on pumpun jälkeen???
Pidän sitä hyvänä järjestyksenä, koska murtuneen kumisen siipipyörän palaset on PALJON helpompi löytää siitä suotimesta kuin esim. välijäähdyttimen sisältä.
Ja lisäksi ne kuumenemisongelmat kun edellinen siipipyörän vaihtaja ei ole ymmärtänyt virtuaalisesti kasata sitä siipipyörää ja näin tarkastaa että kaikki "osat" on tallella.

Matti

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 18 Maalis 2007 13:25

JEES JEES,sinä hoksasit,puhumme Matti samaa kieltä.
Pitäisiköhän meidän perustaa marinointifirma? (Voisin lähettää omasta projektista hyväksymis/hylkäämis kuvat sinulle arvioitavaksi).
Järkeni sanoo,että "pienet" veden mukana tulevat paskat kyllä menee pumpusta läpi ja jäävät suodattimeen tukkimatta kuitenkaan kokonaan sitä.Samoin jäävät kumisiiven palat,mutta jos suodatin onkin ennen pumppua ja menee tukkoon? Pumppu ei saa vettä,siipi käy kuivana ja menee rikki,niiiiin...ei saa konekaan vettä...??? Vaurioiden laatu voi vaihdella konekohtaisesti ! Joka tapauksessa esim.Juhannusaattona kyseinen vika saattaa saada pikähkönkin "lisäkertoimen".
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Vastaa Viestiin