Moottorin on nyt purettu, mitä uusia osia pitäisi laittaa?

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Maalis 2004 23:36
Paikkakunta: Kuopio

Moottorin on nyt purettu, mitä uusia osia pitäisi laittaa?

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 08 Helmi 2007 20:49

Toyotan 2L, eli 2,4 dieseli on siis auki ja näyttää ihan hyvältä.
Myyjä arveli 350 000km olevan moottorilla takana ja sen voisin uskoa. Sylinterien seinämissä ei kulumisesta aiheutuvaa kynnystä juuri lainkaan, männissä hyvin pientä pitkittäistä jälkeä, mutta sylinterien seinät lasipinnalla eikä naamuja.
Missään lakerissa ei kiinnileikkautumisen jälkiä, jokunen naarmu lienee jostain roskasta syntynyt.
Ei sulamista missään osassa ja karstaa tosi vähän.
Kansi on ehjännäköinen mutta vien sen kuitenkin kokonaisena venttiileineen venttiilipajaa ja suuttimet dieselhuoltoon tarkastukseen.
Jospa vain hoonaisin sylinterit ja kaikki vanhat osat takaisin, kun ovat valmiiksi ajamalla sovitettuja.
Laakeri ovat alkuperäisillä paikoillaan eli en ole sotkenut niitä keskenään. Uusi täydellinen tiivistesarja varaosakaupasta ja kone vain kasaan. Kansi kiinni vanhoilla mutta pestyillä pulteilla. Miltäs tällainen raadista kuulostaa?

Avatar
ceebbari
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Elo 2006 21:18

Viesti Kirjoittaja ceebbari » 08 Helmi 2007 20:55

Tuntuu aika turhalta paikalta säästää aikaa ja rahaa, kun kerran on kone auki. Uudet laakerit, männänrenkaat ja tarvittavat koneistukset vähintään. Sittenhän se on kuin uusi. Mikään ei v...ta enempää, kuin että se kilahtaa ekana kesänä juuri kiinnilaitettuna.

hb-77
Viestit: 303
Liittynyt: 18 Tammi 2005 11:17
Paikkakunta: porvoo

Viesti Kirjoittaja hb-77 » 08 Helmi 2007 21:43

-männänrenkaat
- kiertokangen laakerit
ne vaihtaisin ainakin
siten kannattaa tarkistaa pitääkö kansi pultit uusia, joissakin koneissa se on ohje kun sylinterikansi irrotetaan
ei oo riemulla rajaa kun Homelitellä ajaa.
KUN VENEEN PITUUS KASVAA METRILLÄ NIIN ONGELMAT KUUTIOINA.....
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata

Idiotit pitävät yllä järjestystä, nerot hallitsevat kaaoksen!

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 09 Helmi 2007 20:45

Edellä on hyvät ohjeet,mutta...
Muista katsoa,että ylimmäisen männänrenkaan yläkulma on pois, jos ei ole, hio santapaperilaikalla kulma pois, ettei ota sylinterin olkapäähän kiinni ensi käynnistyksessä.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 10 Helmi 2007 17:48

Tässä taas kerran havaitaan,miten Japsikoneet kestää.Tuonkin avaaminen oli turhaa.Olisi riittänyt,kun pistää uudet suuttimenkärjet/säätö ja uudet hehkut. (jakohihna?) Paatissa olisi mennyt vielä pitkään.

Tietysti nyt avattuna saa ITSELLE varmuuden koneen kunnosta.
Kuvauksesi perusteella tekisin seuraavaa:

-Laita uudet alkuperäiset männänrenkaat (ei mitään ns.tehorenkaita)
putsaa tai puhalla lasikuulalla renkaiden urat,tarkista pitkittäis välys
-hoonaa sylinterit
-tarkistuta kansi ammattipajassa(halkeamat venttiilien välissä,suoruus
ym?) anna tahnata venttiilit (jos ei tarvitse uusia),kannen koeponnistus
-mahdollisesti kampiakselin kiillotus,uudet runko- ja kanken laakerit
-uusi vesipumppu
-tarkista / tai vaihda kaikki vesiletkut (älä jätä murtuneita/viallisia)
-jos siinä on jakoremmi,VAIHDA ehdottomasti uusi (km,aika???)
-uudet suuttimenkärjet/säätö ja hehkut
-diesel pumpun tarkistus ammattilaisella
jos ei itse ole alan ammattilainen,vie kaikki osat johonkin koneistamoon
tarkistettavaksi,ettei ole mitään piilevää vauriota.

Siinä tärkeimmät ja suuremmat hommat jos haluaa tehdä sen kunnolla,
saattaa rempan jälkeen kestää siinä ja vielä monessa muussakin
veneessä huollettuna paljon kauemmin kun moni ihan uusi (vihreä
p***a?).

Tietenkin kaikki osat pitää pestä hyvin.Kun kone on kasassa ,niin vielä
maalaus sopivalla maalilla,niin kelpaa esitelläkin rannassa.ÄLÄ vaan
vedä mustaksi / tummaksi ! Mieluiten vaaleahko esim. vasaralakka.
Jos tumma,niin se on "pimeä",eikä näy vuotoja yms.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

bonito
Viestit: 787
Liittynyt: 26 Joulu 2006 09:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja bonito » 11 Helmi 2007 11:54

Tuo oli hyvä, tuo vihreä p***a, se on just näin, olen pitkään ihmetellyt mistä niille on tullut se maine, että ihmiset ostaa kyseistä merkkiä. On niissä niin kallis vihreä maali.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

hmm

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Helmi 2007 15:11

Hmmm ja muutakin faktaa tuosta vihreästä (p***asta) kuin "mutu"
Minulla ei ikinä ole ollut noiden vihreiden koneiden kanssa mitään ongelmaa..
tai sitten ei ole tarpeeksi vanhaa eksynyt käyttöön...
E mare libertas

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Maalis 2004 23:36
Paikkakunta: Kuopio

Pysytäänpä asiassa. Ei värillä ole väliä kunhan on vain ...

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 11 Helmi 2007 17:15

Kiitos palautteesta.
Pitää minunkin palata takaisin ruotuun, eikä uskoa kaikkea mitä kahvipöydässä esittävät,,, vanhoja osia muka avattuun koneeseen takaisin.
Mittailin sylinterien kulumiseksi max 0,05mm mitattuna sylinterin yläpäästä ja noin 10mm alempaa, siis kulumiskynnyksen alapuolelta.
Ylimmän männänrenkaan hiominen pitää muistaa tehdä niin kuin aiemmin kerrottin, ettei männänrengas tökkää kynnykseen.
Tiivisteiteiden asentamisesta vielä raadin vinkkejä kyselen.
Tiivistesarjan mukana tulee paperisia tiivisteitä. Niin laitanko tiivisteliimaa lisäksi paperin pintaan vai jätänkö paperit kokonaan pois ja laitan pelkkää tiivisteliimaa osien väliin?
Jopa joitain kumitiivisteitä korvaavat liimoilla ja kehuvat että vuodot voi nuolla pois.

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Re: Pysytäänpä asiassa. Ei värillä ole väliä kunhan on vain

Viesti Kirjoittaja kare » 11 Helmi 2007 18:54

Ylimmän männänrenkaan hiominen pitää muistaa tehdä niin kuin aiemmin kerrottin, ettei männänrengas tökkää kynnykseen.

Santapaperilaikalla hiomista en tekisi, vaan viilaisin kulmat.

Tiivistesarjan mukana tulee paperisia tiivisteitä. Niin laitanko tiivisteliimaa lisäksi paperin pintaan vai jätänkö paperit kokonaan pois ja laitan pelkkää tiivisteliimaa osien väliin?
Jopa joitain kumitiivisteitä korvaavat liimoilla ja kehuvat että vuodot voi nuolla pois.

Paperitiivisteet kannattaa laittaa,koska vanhojen poistamisessa tulee pieniä naarmuja pintoihin.Tiivisteliimaa esim.Hylomaaria tiivisteen molempiin pintoihin ohuehko kerros,niin eiköhän pidä.
Kumitiivisteihin ei liimaa yleensä tarvitse laittaa.Venttilikopan tiivisteesen laitan kopan puolelle,ei molemmille. Siihen käy myös Bostik hyvin,niin pysyy tiiviste paikoillaan.
Pelkästään silikooni yms. liimojen käyttämiseen en uskalla ottaa kantaa,vaikka olenkin joskus siihen itsekin syyllistynyt.Joskus toimii,joskus ei.Liukasta kamaa,tulee pois välistä. Nuolemista (siis tiivisteiden)en ole harrastanut.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Hemppa
Viestit: 25
Liittynyt: 06 Maalis 2004 23:36
Paikkakunta: Kuopio

Netistä löytyi ...

Viesti Kirjoittaja Hemppa » 01 Maalis 2007 17:50

Terve
Homma etenee ja kone menee pikku hiljaa kasaan tämän porukan hyvillä ohjeilla.
Suoritin juuri paljon puhuttua pensmarkkausta muilla nettipalstoilla.
Puhuivat siellä jostain moottorin lastutuksesta, lastun vaihtamisesta tai jotain siihen suuntaan kuitenkin.
Mitäs mieltä te varsinaiset lastuasiantuntijat olette mieltä.
Millainen lastu olisi minun vanhaan hiacen koneeseen sopiva ja mihin kohtaan se laitetaan?

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Re: Netistä löytyi ...

Viesti Kirjoittaja kare » 01 Maalis 2007 18:14

Hemppa kirjoitti:Terve
Homma etenee ja kone menee pikku hiljaa kasaan tämän porukan hyvillä ohjeilla.
Suoritin juuri paljon puhuttua pensmarkkausta muilla nettipalstoilla.
Puhuivat siellä jostain moottorin lastutuksesta, lastun vaihtamisesta tai jotain siihen suuntaan kuitenkin.
Mitäs mieltä te varsinaiset lastuasiantuntijat olette mieltä.
Millainen lastu olisi minun vanhaan hiacen koneeseen sopiva ja mihin kohtaan se laitetaan?
Parempi tehdä rauhallisesti,kun hosumalla.Ei kait niin kiiruus vielä ole.
Lastuasiantuntijaksi en itseäni kehu,mutta älä usko kaikkien mukulien hömpötyksiä.Niitten nyt täytyy saada nykyään lastut ja turbot kaikkiin vanhoihin "teinicorolloihin".Sitte ihmetellään kun ei toimi kunnolla.
Vene on vähän eri asia,tuskin Hiacen koneella lentoon saa,vaikka pistäis säkillisen lastuja.Japsi on suunnitellut SEN koneen toimimaan ja kestämään alkuperäisosilla,ja niin ne myös kestää ja pelaa parhaiten.
Jos välttämättä lastuja ihannoit,niin ota puun palikka...höylää siitä tarpeeksi ja pistä sytykkeiksi torpan pesään.Se on järkevin paikka.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja kare » 01 Maalis 2007 20:11

Ande kirjoitti:Hmmm ja muutakin faktaa tuosta vihreästä (p***asta) kuin "mutu"
Minulla ei ikinä ole ollut noiden vihreiden koneiden kanssa mitään ongelmaa..
tai sitten ei ole tarpeeksi vanhaa eksynyt käyttöön...
Mitenkähän uusilla ajelet?Kyllä niissä on luvattoman paljon vaurioita ollut,niin isoissa kun pienissäkin,tosin niitä tietenkin on myös lukumääräisesti paljon maailmalla.Tiedot on faktaa,ei mutua.
Pisti silmään nettiveneessä ilmoitus id:257918
Volvo 29hv, 2005 mallinen, ajettu 50 tuntia,lohkovaurio.Kiertokanget tulleet läpi lohkon molemmin puolin.No kyllähän ne pitempään tottakai kuuluu kestää,tuossa mennyt vesi pakoputkesta sisään,starttaus ja POKS.
Toivotan kuitenkin pitkää ikää sinulle ja "vihreelle".
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 01 Maalis 2007 20:31

Minulla kun on enemmän kokemusta noista "takuulastuttomista" lättäpäistä kuin riisseleistä mutta eikös sitä voida lastuttaa monella tapaa?
Kun autokäytössä ollut moottori marinoidaan niin mitään järkeähän ei ole lisätä pelkästään tehoa haitarin yläpäähän mutta väännön lisääminen keskialueen kierroksille olisi ehkä järkevämpää.

Yks kaveri hirviporukasta lastuttaa jotakin 16venttiilistävälijäähdytysturbo4wdriisikuppiansa vähintäänkin kerran kuussa. Yksinkertaista (hauskaa ja välillä kallista) kuulemma kun on muovikassillinen tyhjiä lastuja ja tietokoneohjelma jolla lastuja pystyy "vuoleskelemaan" haluamalleen mallille.

Se on sitten aivan eri asia onko lastuamisesta mitään todellista hyötyä veneenomistajalle - lastun tekijälle kylläkin ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

kare
Viestit: 104
Liittynyt: 14 Helmi 2006 18:41
Paikkakunta: Rauma

Viesti Kirjoittaja kare » 01 Maalis 2007 21:01

Veli-Matti kirjoitti:Minulla kun on enemmän kokemusta noista "takuulastuttomista" lättäpäistä kuin riisseleistä mutta eikös sitä voida lastuttaa monella tapaa?
Kun autokäytössä ollut moottori marinoidaan niin mitään järkeähän ei ole lisätä pelkästään tehoa haitarin yläpäähän mutta väännön lisääminen keskialueen kierroksille olisi ehkä järkevämpää.

Yks kaveri hirviporukasta lastuttaa jotakin 16venttiilistävälijäähdytysturbo4wdriisikuppiansa vähintäänkin kerran kuussa. Yksinkertaista (hauskaa ja välillä kallista) kuulemma kun on muovikassillinen tyhjiä lastuja ja tietokoneohjelma jolla lastuja pystyy "vuoleskelemaan" haluamalleen mallille.

Se on sitten aivan eri asia onko lastuamisesta mitään todellista hyötyä veneenomistajalle - lastun tekijälle kylläkin ;-)
Justiinsa niin. Noista nykymoottereista varmaan saadaan vääntöä yms.muuteltua lastulla ja monesti siitä todella on hyötyä,paremminkin autokäytössä. Jos paatti kulkee 7 solmua,niin ei tarvita lastuja.
Mihkäs piruun se vanhoissa, ei tietokoneohjatuissa koneissa laitetaan? Jopa roska väärässä paikassa on usein haitaksi.
oikea vene on puuta,eikä juurikaan muuta!

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Re: hmm

Viesti Kirjoittaja matti » 01 Maalis 2007 22:34

kare kirjoitti:
Ande kirjoitti:Hmmm ja muutakin faktaa tuosta vihreästä (p***asta) kuin "mutu"
Minulla ei ikinä ole ollut noiden vihreiden koneiden kanssa mitään ongelmaa..
tai sitten ei ole tarpeeksi vanhaa eksynyt käyttöön...
Mitenkähän uusilla ajelet?Kyllä niissä on luvattoman paljon vaurioita ollut,niin isoissa kun pienissäkin,tosin niitä tietenkin on myös lukumääräisesti paljon maailmalla.Tiedot on faktaa,ei mutua.
Pisti silmään nettiveneessä ilmoitus id:257918
Volvo 29hv, 2005 mallinen, ajettu 50 tuntia,lohkovaurio.Kiertokanget tulleet läpi lohkon molemmin puolin.No kyllähän ne pitempään tottakai kuuluu kestää,tuossa mennyt vesi pakoputkesta sisään,starttaus ja POKS.
Toivotan kuitenkin pitkää ikää sinulle ja "vihreelle".
Joskus tullut noita(kin)vihreitä p... huollettua-pariasennus/5000h =10000 käyttötuntia pikkuvikoja, esim. pakoventt. ohjurit loppui yms. Vrt kun tuli "uusi" venho jossa keltainen "kissa", niin kampiakseli poikki 200 h, käytetyssä vaihtokoneessa puuttui syöttöpumpusta yksi nokka- pelkkä pumppu maksaa melkein vihreän verran. Keltaisia koneita auki kolmekin kertaa kesässä. Näin Kotkassa Veleiron pihassa vihreän veneen johon oli vaihdettu vihreitten koneitten tilalle mustat, oli ylhäällä ennen juhannusta, kone oli kestänyt alkukesän. Niitä taita olla kaikenvärisiä p...oja, pienellä kokemuksella olisin sitä mieltä, että kuitenkin ne vanhat lastuttomat vihreät on melko hyviä, keltaista en laittais omaan veneeseen vaikka saisin.

Matti

Vastaa Viestiin