Hintoja tököteille!

Yleistä keskustelua puuveneisiin liittyvistä asioista.
skarvonen

Hintoja tököteille!

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 30 Huhti 2004 23:14

Niin iänikuinen keskustelun aihe, mutta aina ajankohtainen. Syystä, että gringoa pissataan helposti silmään.

Siis kun olen nyt pellavaöljyä hankkinut edullisesti sini-pellavasta ja palvelu ja toimitus toimii, niin seuraavaksihan tarvitsen pineenitärpättiä ja tervaa. Joten minkälaista litrahintaa olette maksaneet ko. tuotteista. Täällä perämeren perukoisssa esim. tärpätti on 4 € litra ja terva 7€.

Ja vielä yksi kysymys, paljonko tervaa menee tommoiseen 8 metriseen fiskariin, ettei tule hankittua tavaraa liikaa.

Täällä vielä merellä lähes hiihtokelit...ei vesihiihto

-Sami-

kms

Viesti Kirjoittaja kms » 03 Touko 2004 09:02

Moro,

Itse jätin pineenitärpätit hankkimatta ja sekoitin pellavaöljyn Valtti-kyllästeeseen, joka Itäharjun K-raudassa maksoi "asevelihinnan" 4,3e/l (9L pönikässä).

Eilen olin Bauhausissa ja tarjoituksena oli ostaa Uulan valkoista pellavaöljymaalia kylkimaaliksi. Huomasin järkysyksekseni, että pönikän hinta oli lähes 100e! Tulisi huomattavasti halvemmaksi tehdä maali omin päin, nyt kun tuota pellavaöljyäksin on vielä kuutisen litraa jäljellä.

t:k

ripatti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ripatti » 03 Touko 2004 12:45

Uulan pellavaöljymaalien (talomaali) käyttäjille muistuttaisin, että maali kuivuu hyvin hitaasti. Helposti viikkoja. Lisäksi sitä pitää vetää hyvin ohuita kerroksia tai muuten käy niin, että se "nahoittuu" ts. pinta kuivuu syviä kerroksia nopeammin ja maali menee rumalle rypylle. Itse olen vedellyt sitä ikkunanpuitteisiin ja talon seinään. Kerrosten lukumäärä on minulla ollut enintään kaksi, joten en tiedä miten käy jos kerroksia kasvattaa. Asia kannattaa ehdottomasti tarkistaa Uulalta. Lisäksi maali liituuntuu pikkuhiljaa ja menettää siten kiiltonsa luultavasti jo ensimmäisen kesän jälkeen.

Pekka on jossain aihemmassa viestissä kertonut sekoittaneensa Tonkinoisiin väripastaa ja tehneensä näin selvästi nopeammin kuivuvaa "maalia". Tämä säilyttänee kiiltonsa paremmin vaikka luulisin, että väriaines syö kiiltoa jonkin verran.

Luultavasti Uulaltakin löytyy keinot tai toiset maalit kiillon säilyttämiseen ja ehkäpä kuivumisen nopeuttamiseen (sikkatiivit?). Ehkäpä he tilauksesta sekoittavat venelakastaan maaliversion.

Antti

vanhami
Viesti:

Re: Hintoja tököteille!

Viesti Kirjoittaja vanhami » 03 Touko 2004 14:55

skarvonen kirjoitti:Niin iänikuinen keskustelun aihe, mutta aina ajankohtainen. Syystä, että gringoa pissataan helposti silmään.

Siis kun olen nyt pellavaöljyä hankkinut edullisesti sini-pellavasta ja palvelu ja toimitus toimii, niin seuraavaksihan tarvitsen pineenitärpättiä ja tervaa. Joten minkälaista litrahintaa olette maksaneet ko. tuotteista. Täällä perämeren perukoisssa esim. tärpätti on 4 ? litra ja terva 7?.

Ja vielä yksi kysymys, paljonko tervaa menee tommoiseen 8 metriseen fiskariin, ettei tule hankittua tavaraa liikaa.

Täällä vielä merellä lähes hiihtokelit...ei vesihiihto

-Sami-
Riippu mitä hommalta haet, jos haet samaa juttua, kuin mä, että hieman väriä puuhun, niin litra riittää mainiosti. Eli vain sen verran, että puuhun tulee hiukka väriä, liraus satsiin. Jos teet liemen tärpättipohjaiseksi, niin samanverran tärpättiä, kuin pellavaakin ja sitten hieman haet rtuntumaa millaisella seoksella se uppoaa sinne puuhun. Tällöin seassa täytyy olla sinkkinftenaattia. Jos et saa pelkkää sinkkinavftenaattia sekoitettavaksi liemeen, voit käyttää esim teknoksen peruskyllästettä liemen ohenteena, tällöin tärpättiä ei tarvita

Jos haluat taas tehdä oikein kunnon ns tervakäsittelyn, määrä lienee 5-8 litraa.

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

skarvonen

Viesti Kirjoittaja skarvonen » 03 Touko 2004 22:04

Jaahans.

Kiitos neuvoista.

Olen rapailut entisiä tervoja pois (on muuten lämmintä hommaa) ja ajattelin kyllästellä veneen pellavaöljy tärpätti ja hieman tervaa seoksella, jonka jälkeen sipaisen pintaan pelkkää tervaa jossa ehkä hieman sitä pellavaöljyä.

Sitä vielä mietin tässä kyllästänkö pelkällä pellaöljyllä ja tärpätillä vai lisäänkö kemikaaleja eli kyllästysainetta sekaan?

Nämä ovat kyllä pieniä ongelmia mitä tulee muuten puuveneremontissa vastaan. Työlista pitenee ja kesä sen kun vain lähenee.

-Sami-

vartijo2

Viesti Kirjoittaja vartijo2 » 04 Touko 2004 08:32

Moi.

Laita mieluummin siihen pintakäsittelyyn pellavaöljyn sijasta vernissaa, kuivuu nopeammin kuin pellavaöljy ja siinä sivutuotteena saat myös hieman pintaa aikaiseksi. Ei tartu lika niin helposti ja kun muutamana keväänä vetelet terva/vernissa/kylläste sotkua niin saat aikaiseksi ns."roslagenin mahonkia", so veneeseen tulee lakkamainen pinta joka on erittäin helppohoitoinen, ei hiontoja vaan pölyt pois ja uutta sotkua sekaan.

Itselläni on uudessa vaneri / massivipuu paatissa ko käsittely. Vedin nyt pari viikkoa sitten kylläste/terva/vernissa sotkun pintaan ja hyvältä näyttää. Sekoitus suhteena käytin kaikkia 1 l kolmen litran kanisteriin jossa se on helppo sekoittaa. Kuivuupi noin pari viikkoa, toki ilmoista riippuen mutta venemestarin mukaan pari viikkoa on maksimi.

Onnea projektille.
Terv. Jouni Vartiainen

vanhami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja vanhami » 05 Touko 2004 11:06

Moi

Tässä täydellinen paketti veneen tervauhshuoltoon

http://www.puuvene.net/phuhta/artikkelit/tervaus.htm

Mika
Veneiden näprääminen on kivaa. Samoin saaressa siggen polttelu takakannella olutpullo kädessä. Veneilystä en niinkään perusta.

http://www.mikavanhala.fi

Yrittäjänä venetarvikekaupassa.
http://www.heater.fi/

roger

Viesti Kirjoittaja roger » 19 Touko 2004 08:18

KMS vain tiedoksi että kaverini osti troolariin Uulan pellavaöljymaalia rungon maalaukseen. maali kuivui tosi hitaasti mutta suurin murhe syntyi vasta kauden aikana kun kaverini huomasi että eihän tuo maali kestä minkäänlaista mekaanista rasitusta...tämän lisäksi maali liituuntui jossain määrin.että sellainen tapaus tällä kertaa.

Vastaa Viestiin