Hydraulikäyttöinen vene

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Hercules
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
Paikkakunta: TAMPERE

Hydraulikäyttöinen vene

Viesti Kirjoittaja Hercules » 19 Syys 2006 14:41

Onko kukaan pähkinyt tai rakentanut hydraulikäyttöistä venettä?

Tällainenkin pälkähti mieleen, kun ihmettelee hintaeroa vene- ja ei-vene tarvikkeiden välillä. Esim. 14 kW:n hydraulimoottori näytti maksavan ~250 euroa ja saman luokan pumppu samaa luokkaa. Tuohonhan vasta olisi helppoa laittaa suunnanvaihdot ja kytkimet. Vielä kun lisäisi kiinalaisen koneen käyttämään pumppua ym.

Paljonkohan hydraulisysteemi syö tehoja?

Miksi sitten en laittaisi perinteistä akselivetoa - No se edellyttäisi koneen laittoa sisälle.

- H -

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 19 Syys 2006 15:26

Tässä on jotain tietoja systeemistä
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Hercules
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja Hercules » 19 Syys 2006 15:41

Jep, tämä olikin tiedossa, mutta kun kyseessä on veneeseen tarkoitettu systeemi, niin hintakin on varmaan vastaava. Itse asiassa Vätyksen luettelossa sanotaan "hinta pyydettäessä tarjouksen mukaan", mikä tuskin viittaa edulliseen.

Lähinnä mun ajatus tuosta itse kootussa systeemissä olisi hyödyntää sitä, että noita hydraulilaitteita on markkinoilla dekadi enemmän kuin merikytkimiä ym.

- H-

isabella
Viestit: 8
Liittynyt: 14 Loka 2005 22:40
Paikkakunta: pirkkala

Viesti Kirjoittaja isabella » 19 Syys 2006 19:57

Valkeakoskella on yksi iso rautapaatti tollaisella hydrauli systeemillä toteutettu, aivan toimiva paketti. Etuna on lähinnä moottorin sijoitus vaikka pelastusveneeseen.;)

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 19 Syys 2006 21:53

Näsijärvellä Tampereella on teräsvene Petro toteutettu siten että moottori on perässä ja hydraulimoottori on keskellä josta akseliveto.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 20 Syys 2006 00:05

Ei kai noissa pitäisi olla mitään ihmeellistä muuta kuin kiinni vaan...?
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 20 Syys 2006 08:22

Kannattaa kysellä mitoitusapua sieltä hytikkakaupasta että sopii palikat yhteen. Tossa moottorikäytössä kun virtaus on jatkuvaa, tulee öljyn jäähdytykseen kiinnittää huomiota kans. Sitte kannattaa valita sellainen h.-moottori joka antaa sen tehon sopivalla kierrosluvulla ettei enää tarvita mitään alennusta tai ylennystä potkurinakselin ja h.-moottorin väliin.

Häviöt on varovaisesti hihasta ravistaen vähintään joku 10-15%. Mitä enempi mutkia putkissa ja mitä kaposemmat putket, niin sitä enemmän häviöitä.

Mutta aivan toimiva systeemi jos ei tuo tehonhukka haittaa. Toinen vaihtoehto on isommissa laivoissa käytetty dieselgeneraattori-sähkömoottoriyhdistelmä.. eli panee pienen dieselin pyörittää laturia ja sähkömoottorin sinne perään ;-) Noissa pienissä genu-moottori-systeemeissäkin jää hyötysuhde kovin alhaiseksi.
Mile

Hercules
Viestit: 56
Liittynyt: 31 Heinä 2006 13:10
Paikkakunta: TAMPERE

Viesti Kirjoittaja Hercules » 20 Syys 2006 09:25

Joo, tuota sähkökäyttöä joskus kanssa pähkäilin, mutta mä tarvitsisin 10-20 pollea potkurille ja se tarkoittaisi melkoista sähkösysteemiä. Esimerkiksi 12 kW:n aggregaatin tiedot yhden suomalaisvalmistajan listalta: h8100 eur, paino 563 kg, pituus 173 cm. Pelkkä 11 kW:n moottorikin on aika möhkäle. Lisäksi noilla on taipumus käydä vakiokierrosluvulla, eli luultavasti tarvittaisiin taajuusmuuttaja, mikä on noilla tehoilla kallis. Kokonaissystemin hyötysuhde on huono, eli noikin menisi varmaan tehoiltaan alakanttiin.

Ehkä joku 5KW:n teholuokka on (vähän) eri tilanne, kun sinne on ainakin saatavissa alle 1kiloeuron generaattoreita.

- H -

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

volvo penta md 17c hd hy

Viesti Kirjoittaja petrooli » 27 Joulu 2006 20:56

kas päivää.
juu huomasin että joku on huomannut petron porskuttamassa näsijärvellä.
niin. tekniikasta siinä on volvon valmistama hydrauli hässäkkä. itse kone on md 17 c/hd (heavy tudy) ja siinä on vaiteiston tilalla hydraulipumppu joka pyörittelee hyd moottoria joka taasen potkuria. ihan soiva peli huonoa on se että normi vehkeeseen verrattuna että kierrokset on kovemmat-->melua piisaa enemmän, ja muutenkin ääni on melko omaperäinen vollotus.hyviä puolia on taas se että veneellä voi ajaa helposti hiljaakin--->näppärä uistella.
Toki ensikesäksi olisi tarkoitus hiukan parannella äänieristyksiä( on ollut paatti työ käytössä ja eristyksiä ei nyt juuri ole.
jos kiinnostaa käydä tutustumassa paattiin pukkaa viestiä.
Ps. joulu vesillä ehkä uusi vuosikin

Matti Laurila
Viestit: 340
Liittynyt: 16 Huhti 2003 12:12
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Matti Laurila » 28 Joulu 2006 11:26

Moro!
Joo, kyllähän hydraulivoimansiirtoa on vesilläkin käytetty. Se Valkeakosken laiva on varmaan Mallasvesi, jota olen joskus itsekin ohjaillut ja siinä on hydraulinen voimansiirto. Eli moottorissa (muistaakseni reilun kokoinen Scania) pyritään pitämään vakiokierrokset parhaan hyötysuhteen alueella ja hydrauliventtiileillä säädellään vauhtia.

Mutta kuten jo aiemmin sanottu, häviöt tehonsiirrossa ovat mekaanista suuremmat, hammaspyörillä noin 5...10% ja hydrauliikalla minäkin veikkaisin ainakin sen 15%.

Käytännössä tämä tarkoittaa, että jos moottorin teho on 14 kW, lämmität öljyä reilun parin kilowatin teholla. Eli pitää miettiä öljymäärä, jotta se ei kiehahda ja jotta vene kannattaa vielä muutakin kuin sen öljysäiliön, ja miten se öljy jäähdytetään. Putket ja letkut kannattaa mitoittaa siten, ettei turhaan ahdista, paluupuoli aina isommaksi kuin painepuoli.

Hydrauliikka on ihan käypänen systeemi voimansiirtoon, mutta mekaanista kalliimpi.

t.Matti

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Viesti Kirjoittaja Jude » 28 Joulu 2006 14:00

Matti Laurila kirjoitti: pyritään pitämään vakiokierrokset parhaan hyötysuhteen alueella ja hydrauliventtiileillä säädellään vauhtia.

t.Matti

En tarkkaan tiedä, mitä Matti tarkoitti vauhdin säätelemisestä venttiileillä.

Lainauksesta juolahti kuitenkin mieleen, että säätämällä pumpun tilavuusvirtaa pääsee varmasti parempaan hyötysuhteeseen kuin kuristamalla virtausta. Säätötilavuuspumput vaan tuppaa olemaan kalliita.

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 28 Joulu 2006 15:13

Jaa petrossa lienee sit säätötilavuuspumppu? kun vaihekepistä vääntää niin toimii kuin normi kone kierrokset kasvaa ja vauhti kiihtyy suorastaan huimasti (olen harkinnut kuppiistuimen asentamista g voimien vuoksi)

petrooli
Viestit: 271
Liittynyt: 27 Joulu 2006 20:36

Viesti Kirjoittaja petrooli » 28 Joulu 2006 21:51

Hetken googlailtuani löysin mielenkiintoisen esitteen volvon versiosta.
vieläkö ymmärtäisi noista käppyröistä jotain.
http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/011D2 ... 976_en.pdf

Toni_V
Viestit: 328
Liittynyt: 19 Syys 2005 09:15
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja Toni_V » 28 Joulu 2006 23:19

Käppyröissä oli noita normitietoja moottorista; dieselinkulutusta, momenttia ja tehoa. Harmi vaan kun on tuossa ilmoitettu kampiakselin päästä - hydraulisen systeemin hyötysuhteesta ei ole mitään puhetta.

Luulisin kyllä että myös sähkömoottorilla rakennetun paatin tekeminen ei olisi mitenkään hirvittävän kallista. Sähkömoottoristahan saa generaattorin, tosin liekö hyötysuhde sitten minkälainen tuollaisella?

Puumio
Viestit: 219
Liittynyt: 20 Syys 2006 23:19
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Puumio » 29 Joulu 2006 01:29

Ninpä niin...
Itseä on kiinnostanut erlaiset järjestelmät ja jossain takana tuo luonnonsäästäminen.
Sähköveneistä on ollut juttua paljon, näilläkin palstoilla.
1) Herkutellut olen ajatuksella rakentaa härdeli, jossa agregaatti pyörittää sähkökonetta.
(ei kait kovin kokonaistaloudellinen pikkuveneessä)
2) Ja sitten semmoinenkin käynyt mielessä että jos samassa linjassa olisi polttoMkone ja sitten generaattori välissä samalla akselilla, jolloin generaattori latais akkuja, kun polttoMkone pyörii (=agregaatti). Ja joskus vois kytkeä polttoMkoneen pois ja muuttaa generaattorin akuilla käypäiseksi sähkömoottoriksi (sähköasioita tunnen senverran että tunnustan tietäväni hyvin vähän niistä). Energiahäviötähän siinä tulisi, mutta perusajatuksena olisi tasoittaa ja varata hukkaenergia akkuihin. Pari aurinkopaneelia päästäis pois kattorimoituksen paineesta ja lataisi akkuja lisää aurinkokeleillä (kun vaan joku tekis halvalla paneelimateriaalia, jonka voisi laittaa katon muotoon).

Energia ei kuulemma häviä, mutta mihinkä se kuitenkin katoaa? - kai aalloiksi; Istuttiin emännän kanssa kerran päätä myöten leppoisassa kelissä vedessä. Ohi ajoi läheltä 4heppainen pikkuvene ja keinutti meikäläistä pirusti. Mieleen tuli että jos hartioitteni leveydeltä minua keinuttava energia (n. 60cm) on nuin voimakas ja paatti menee esm 2km:n matkan: Koko alalta se heiluttais melkein seitsemää tuhatta ukkoa (aaltoja on kahta puolen). Eikö tuota sais jotenkin valjastettua vain eteenpäinviemiseen, eikä ukkojen heilutteluun?

Vastaa Viestiin