Kierroslukumittarin asentaminen
-
- Viestit: 289
- Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11
Kierroslukumittarin asentaminen
Ajattelin tässä asentaa kierroslukumittarin BMW:heni talven aikana. Mietin vaan mistä se tarvittava anturi löytyisi. Manuaalissa puhutaan "impulse transmitter:stä joka liittyy vauhtipyörään integroituun laturiin. Koneessani on asennettu vaihtovirtalaturi ja se alkuperäinen on jäähyllä. Voisiko kyseinen härveli olla sopiva anturi vai miten homma pitäisi hoitaa. Laturista sen varmaan myös saisi, mutta miten se puolestaan onnistuu kun välitys on jotakin epämääräistä ?
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Mikäli vaihtovirtalaturissasi on W napa on se tarkoitettu juuri kierroslukumittaria varten. Esim. VDO:lta löytyy siihen sitten sopiva mittari. Mittari täytyy kalibroida näyttämään oikein koska laturien hihnapyörien välitykset vaihtalee.
VDO-laitteita edustaa Kaha Oy. Kun ehdin, voin katsoa heidän luettelostaan tarkemmin.
VDO-laitteita edustaa Kaha Oy. Kun ehdin, voin katsoa heidän luettelostaan tarkemmin.
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
No joo tämmöistä.
Vaihtovirtalatureissa on (ei välttämättä kaikissa, ei vanhemmissa?) kierroslukumittaria varten napa, joka on kytketty yhteen staattorikäämin napaan, siis ennen tasasuuntausdiodeja. Siinä on moottorin pyöriessä (laturin toimiessa) sykkivä vaihtojännite n. 7 V (12 V järjestelmässä). Napa on merkitty seuraavasti:
Bosch = W
Japanilaiset = P
Lucas = STA tai 6/7V
Delco = R
Mikäli napaa ei ole tuotu laturista ulos, niin kyllä kätevä henkilö sen kaivaa sieltä diodisillasta esille ja tinaa johtimen käämiltä tulevaan päähän.
Toinen mahdollisuus on asentaa vauhtipyöräkoteloon magneettianturi (ns. pickup, "porkkana") joka laskee vauhtipyörän hampaita. Mikäli sille ei ole valmista (kierre)reikää, niin asennus vaatii jonkinverran mekaanista näppäryyttä.
VDO:n mittari 333 035 001 on 80 mm asennusaukkoon, alue 0....3000 1/min ja ohjehinta n. 120 €. Vastaava, mutta myös tuntimittarilla n. 190 €.
Esim. Biltemasta saattaa löytyä halvemmallakin... mutta ei kai veneily nyt niin halpaa muutenkaan ole?
Sitten kun mittari on hankittu (pitää tietysti olla sopiva valittuun anturiin), täytyy se kalbroida näyttämään oikein. Jos itsellä ei ole sopivaa vertailumittaria, niitä on aika halpoja jotka mittaa kosketuksettomasti esim kampiakselin päästä, niin varmaan jollain tutulla veneilijällä tai muulla moottorien rassaajalla on.
Joskus aiemmin tällä palstalla oli juttua (johon minäkin kirjoittelin) Volvo Pentan kierroslukumittarista, siinähän oli jakopäässä oma anturi (revolution counter sender) mittaria varten.
Vaihtovirtalatureissa on (ei välttämättä kaikissa, ei vanhemmissa?) kierroslukumittaria varten napa, joka on kytketty yhteen staattorikäämin napaan, siis ennen tasasuuntausdiodeja. Siinä on moottorin pyöriessä (laturin toimiessa) sykkivä vaihtojännite n. 7 V (12 V järjestelmässä). Napa on merkitty seuraavasti:
Bosch = W
Japanilaiset = P
Lucas = STA tai 6/7V
Delco = R
Mikäli napaa ei ole tuotu laturista ulos, niin kyllä kätevä henkilö sen kaivaa sieltä diodisillasta esille ja tinaa johtimen käämiltä tulevaan päähän.
Toinen mahdollisuus on asentaa vauhtipyöräkoteloon magneettianturi (ns. pickup, "porkkana") joka laskee vauhtipyörän hampaita. Mikäli sille ei ole valmista (kierre)reikää, niin asennus vaatii jonkinverran mekaanista näppäryyttä.
VDO:n mittari 333 035 001 on 80 mm asennusaukkoon, alue 0....3000 1/min ja ohjehinta n. 120 €. Vastaava, mutta myös tuntimittarilla n. 190 €.
Esim. Biltemasta saattaa löytyä halvemmallakin... mutta ei kai veneily nyt niin halpaa muutenkaan ole?
Sitten kun mittari on hankittu (pitää tietysti olla sopiva valittuun anturiin), täytyy se kalbroida näyttämään oikein. Jos itsellä ei ole sopivaa vertailumittaria, niitä on aika halpoja jotka mittaa kosketuksettomasti esim kampiakselin päästä, niin varmaan jollain tutulla veneilijällä tai muulla moottorien rassaajalla on.
Joskus aiemmin tällä palstalla oli juttua (johon minäkin kirjoittelin) Volvo Pentan kierroslukumittarista, siinähän oli jakopäässä oma anturi (revolution counter sender) mittaria varten.
- jstrang
- Viestit: 119
- Liittynyt: 27 Tammi 2006 10:36
- Paikkakunta: Kokkola
- Viesti:
TerveAmbrosio kirjoitti:OK. kiitos neuvoista!
Miten se kalibrointi oikein suoritetaan - jotakin ruuvia vääntämällä ?
Calibrointi, tai oikeastaan viritys tehdään mittarin takana olevasta trimmeristä. Biltemasta löytyy muuten sopiva mittari (diesel rpm mittari 32180) 25eur ja myös kalibrointiin sopiva optinen kierroslukumittari (15282) 39eur. Eli ei kallista puhaa sinäänsä.
Laturissa pitää olla siis W-napa, mutta senkin voi tehdä itse ottamalla ulosotto laturin käämiltä ennen tasasuuntausdiodeja. Näin tein itse.
Janne
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki