Dynastart ja lisälaturi

Puuveneiden sähkölaitteet. Sytytys- lataus- ja lisälaitteet.
Ari
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Loka 2006 23:57
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Dynastart ja lisälaturi

Viesti Kirjoittaja Ari » 24 Loka 2006 20:45

Terve!

Löytyisikö kellään kytkentäkaaviota tai ohjetta miten kytketään lisälaturi Wickström W2:seen jossa dyna?
Eli voiko lisälaturin kytkeä suoraan akkuun vai miten kannattaa tehdä?

Ja muistiko kukaan tarkempaa tyyppiä laturista joka olisi sopivin. Mielestäni kuplan 55 A laturi säätimellä olisi hyvä??



Ari

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 24 Loka 2006 20:59

Moro

Minä ainakin jättäisin tuon Dyna-startin latauspuolen kytkemättä kokonaan ja laittaisin tuon 55 Ah laturin ainoana latauslähteenä. Ongelmana on lähinnä se että kaiken maailman erotusdiodit maksavat rahaa ja sitäpaitsi Dynan latausteho on enemmän kuin kyseenalainen(11 Ah tai jotain sinne päin). Näin ratkaisin asian edellisellä koneella ja hyvin toimi. Nykyisessä 2 akkujärjestelmä jossa on automaattinen vaihtaja, eli lataa aina käynnistusakun ensiksi ja kaikki muu kulutus-sähkö on huviakun takana ja vaihtaja huolehtii siitä että starttiakun virta ei karkaa huviakkuun.

t. S

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 24 Loka 2006 21:01

Moro vielä

Homma romikselta laturi jossa on sisänrakennettu säädin, loppuu se leikki noilla ulkopuolisilla ja niiden ogelmilla kerta heitolla. Eikä muuten maksaa p.....kaan romiksella.

t. S

Ari
Viestit: 11
Liittynyt: 13 Loka 2006 23:57
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Laturista

Viesti Kirjoittaja Ari » 24 Loka 2006 21:05

Kiitos vastauksestasi, Olin ajatellut ihan samaa :)

Ja kun tuli puheeksi, löytyykö sinulla tuohon kahden akun järjestelmään kytkentäohjetta? (Ja osaluetteloa)

Ari

Ps. voi olla että kyselen tyhmiä mutta ei kysyvä tieltä eksy, sanotaan :)

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 24 Loka 2006 21:59

Moro taas taas

Taisi olla niin että ostin vaihtoreleen Tattarisuon Aditasta. Siellä henkilökunta neuvoo auliisti kytkentöjen kanssa, sekä laturinkytkennän että vaihtoreleen kanssa. Vaihtorele saattaa maksaa vähän enemmän kuin Bilteman käsivalintainen mutta jääpä pois kaikki vipujen kääntely ja vääntely.

Laturin kytkentä on itse asiassa aika simppeli, latausvirtajohto, maajohto, herätevirta esim. virtalukosta ja merkkilampun johto. Netistä kannattaa etsiä hakusanalla venesähkö.....tms.


t. s

Stefu
Viestit: 77
Liittynyt: 20 Loka 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja Stefu » 24 Loka 2006 22:02

Moro taas taas taas

tässä linkki: http://www.adita.fi/default.asp?file=56

ja tässä toinen: http://www.adita.fi/?file=133

macce
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Loka 2006 08:52
Paikkakunta: Parainen

Viesti Kirjoittaja macce » 27 Loka 2006 15:31

Itse ajattelin toteuttaa lisälaturi/2-akkujärjestelmän niin, että pieni vaihtovirtalaturi lataisi käyttöakkua, ja dynastartti käynnistysakkua. Näin saan kaksi täysin erillistä akkupiiriä (paitsi akkujen miinusnavat täytyy yhdistää) enkä tarvitse mitään ylimääräisiä (kalliita) latausreleitä ja hilavitkuttimia. Miinuspuolena tietenkin tuplamäärä akkukaapeleita moottorilta akuille...Tähän systeemiin voisi vielä lisätä "cross-over" pääkytkimen akkujen väliin jolla akut voisi yhdistää hätätapauksessa esim. jos toinen latureista simahtaa.

Jos välttämättä haluaa käyttää vain yhtä laturia voi helposti tehdä "tyhmän" latausjärjestelmän niin, että kytkee akkujen väliin tarpeeksi järeän tavallisen releen joka saa herätteensä virtalukolta. Näin ollen kun avain on ykkösasennossa (moottori käynnissä) rele yhdistää akut, ja vastaavasti kun avain nolla-asennossa rele irroittaa akut toisistaan. Tällä systeemillä akkujen pitäisi olla suht saman kokoisia,-ikäisiä ja -kuntoisia jotta homma toimisi kunnolla. Tämä on myös melko yleinen tapa venevalmistajien keskuudessa varmaankin yksinkertaisuutensa ja edullisen hintansa ansiosta.
Vahinko kiertämään, lapsi karuselliin...

ruuvari
Viestit: 84
Liittynyt: 03 Maalis 2005 15:40
Paikkakunta: Kotka

Viesti Kirjoittaja ruuvari » 11 Heinä 2007 07:57

Nostetaanpa tämä topic aktiiviseksi kun sellainen kerran on. Dynani sanoi sopimuksen irti latauspuolen osalta ja olenkin nyt yrittänyt selvittää onko mahdollista käyttää sitä ilman latausta? Varastossa olisi vaihtovirtalaturi jonka voisin kiinnittää koneseen ja dynan starttipuoli toimii ok. Onko tälläinen yhdistelmä tuhoon tuomittu? Dyna alkoi viikonloppuna vinkumaan ja sekä laakerit että akseli (?) ovan vinkkurallaan, eli siltä osin peli kai menetetty...
Mitäs me tytöt, kunhan rakennellaan...

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 11 Heinä 2007 09:49

Minulla ei ole dynastart ladannut koskaan eikä ole mitään muutakaan laturia kun en ole viitsinyt kiinnittää. Uusi laturi säätimineen maksaa 40 euroa että ei ole iso raha sekään. Kahdella akulla on hyvin pärjätty vaikka sadevesi sataa suoraan avonaiseen peräosaan mutta silti yksi akku kestää hyvin starttausta ja poistopumppua viikon pari.

Vastaa Viestiin