Tuolla vesilinjan pituudella jos se nyt sitten on rungoltaan "puhdas" uppoumavene; eli ei mitään rekenteluja jotka olis muuttaneet sitä puoliplaanariksi ( suksia pohjassa , isoja kantotasoja jne.), olisi sen taloudellisin matkanopeus 5.5 kn ja runkonopeus 7.4 kn .
Runkonopeus tarkoittaa myös sitä että uppoumarunkoisen on sitä nopeutta kovin kovin vaikea panna paremmaksi; siinä ei riitä tupla- tai triplatehotkaan kovin pitkälle, parisen solmua voisi ehkä tulla lisää mutta 11 kn matkanopeutena jäänee kyllä haaveeksi.
Tosta äkkiseltään laskeskelemalla sais nousuksi n. 13" ( ellei tullut pahaa laksuvirhettä) , että ainakin omassasi on riittävän jyrkkä. Loivempikin varmaan toimisi. Halkaisijaa en osaa ulkomuistista laskea , mutta näyttääkö että siellä olis joskus ollut isompikin ( = onko tilaa runsaasti)?
Brake hp = BHP sillä on hivenen eroa mm. DIN normin mukaan mitattuihin ; jarrupenkissä eli dynamometrissä ne moottoreiden tehot aina mitataan, mutta apulaitteiden käytössä tai jossakin niissä oli vähän eroa ... en muista.
Mistäs se hurja meteli johtuu? Ettei vaan olis ravistelua ja värähtelyjä? Ne kannattaisi laittaa kuntoon ennen kuin lähtee merta ylittämään ; eli akselin linjaus, akselin suoruus, akselin laakerivälin sopivuus, laakereiden kunto , potkurin kunto, koneen kumitassujen ym. kunto .... monta mahdollista syytä. Noilla värinöillä on joskus paha tapa lisääntyä matkan varrella, eikä varmaan innosta ajatus että paikat hajoa keskellä merta.
Joskus auttaa vaihto kolmilapaisesta nelilapaiseen , etenkin ns. high skew malliset ovat kuulemma hiljaisia.
Velvet drive ja oikea potkuri
-
- Viestit: 313
- Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
- Paikkakunta: Tomminniemi
- Viesti:
Eihän se Lumikko (KS1030) 15 solmua kulje. Optimaalisissa olosuhteissa, eli myötäisessä pääsee 11 solmuun. Matka/marssi on 7,4 solmua.
meillähän on moottorina Volvon vanha Viking ja siinä turbo. Turbon tarkoitus oli se, että alakierrosvääntöä olisi enemmän. No sitä nyt on.
KS-1030 on uppoumarunkoinen moottorivene ja rauhallinen menijä tuollaisella normaalilla moottoriteholla. Normaali moottoriteho on juuri 110 - 140hp.
Isän kierrosluku-/nopeustaulukosta kun katsoimme, niin noin 1600rpm on lasissa, kun logi näyttää 7,4kots.
Velipoika, jolla on tarkoitus ottaa vene käyttöönsä jatkossa, on ottanut puheeksi karvan alle 200hv moottorin hankinnan. Sellaisella koneella marssinopeus saavutettaisiin helposti ja tarvittaessa on löylyä niin, että mereltä ehtii tarvittaessa aavistuksen nopeammin pois.
(Merellä ei yleensä kiirettä saa pitää, mutta joskus voi joutua tilanteeseen....)
Olen vakaasti sitä mieltä, että KS-1030 ei kulje tuota etsimääsi matkanopeutta 11 - 13knot kuin 200 - 300hv moottorilla ja nelilapaisella sopivalla potkurilla.
(Nelilapaisella rusetilla saimme mekin solmun lisää ja paremman "purennan"
Isomman moottorin yhtälössä menevät sitten kaikki uusiksi. moottori, kytkin, akseli ja potkuri.
Ei ehkä vastaa tarkoitustaan...?
Kannattaa lähteä vähän aikaisemmin liikkeelle, niin ehtii määräaikaan perille.
KS-1030 on kyllä runko, jolla voi liikkua kovassakin kelissä, mutta kyllähän se nopeus on säädettävä sen kelin mukaan.
Lopuksi: Kymessä on vastaavia runkoja, mutta sillä kevyemmällä rungolla. Niissä on yli 300hv dieselit ja veneet kulkevat noin 20 solmua (huippunopeus)
Ota ilo irti veneilystä ja KS-1030:stä niin, että kuljet sitä 7-8 solmua. Jos meteli häiritsee, niin se Traderi ehkä kannattaa eristää paremmin.
meillähän on moottorina Volvon vanha Viking ja siinä turbo. Turbon tarkoitus oli se, että alakierrosvääntöä olisi enemmän. No sitä nyt on.
KS-1030 on uppoumarunkoinen moottorivene ja rauhallinen menijä tuollaisella normaalilla moottoriteholla. Normaali moottoriteho on juuri 110 - 140hp.
Isän kierrosluku-/nopeustaulukosta kun katsoimme, niin noin 1600rpm on lasissa, kun logi näyttää 7,4kots.
Velipoika, jolla on tarkoitus ottaa vene käyttöönsä jatkossa, on ottanut puheeksi karvan alle 200hv moottorin hankinnan. Sellaisella koneella marssinopeus saavutettaisiin helposti ja tarvittaessa on löylyä niin, että mereltä ehtii tarvittaessa aavistuksen nopeammin pois.
(Merellä ei yleensä kiirettä saa pitää, mutta joskus voi joutua tilanteeseen....)
Olen vakaasti sitä mieltä, että KS-1030 ei kulje tuota etsimääsi matkanopeutta 11 - 13knot kuin 200 - 300hv moottorilla ja nelilapaisella sopivalla potkurilla.
(Nelilapaisella rusetilla saimme mekin solmun lisää ja paremman "purennan"
Isomman moottorin yhtälössä menevät sitten kaikki uusiksi. moottori, kytkin, akseli ja potkuri.
Ei ehkä vastaa tarkoitustaan...?
Kannattaa lähteä vähän aikaisemmin liikkeelle, niin ehtii määräaikaan perille.
KS-1030 on kyllä runko, jolla voi liikkua kovassakin kelissä, mutta kyllähän se nopeus on säädettävä sen kelin mukaan.
Lopuksi: Kymessä on vastaavia runkoja, mutta sillä kevyemmällä rungolla. Niissä on yli 300hv dieselit ja veneet kulkevat noin 20 solmua (huippunopeus)
Ota ilo irti veneilystä ja KS-1030:stä niin, että kuljet sitä 7-8 solmua. Jos meteli häiritsee, niin se Traderi ehkä kannattaa eristää paremmin.
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"
- Lill-Klas
- Viestit: 84
- Liittynyt: 30 Maalis 2004 21:34
- Paikkakunta: Vantaa
Jos tämä on sama venetyyppi, niin näyttää kulkevan 18 solmun huippunopeutta.
http://www.espoondyykkarit.fi/cms/index.php?id=22
http://www.espoondyykkarit.fi/cms/index.php?id=22
Lill-Klas
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
-
- Viestit: 12
- Liittynyt: 08 Kesä 2013 10:53
- Paikkakunta: Vaasa
Re: Velvet drive ja oikea potkuri
Pari kertaa kytkinjumpan tehneenä ja eri välityksien kanssa kikkaileena, ynnäisin, että jos omistaisin ks1030 rungon ja haluaisin sen liikkuvan jonnekkin noin max 3000rpm/min kiertävän 120hv koneen voimin, niin käyttäisin 1,5:1 välitteistä kytkintä, millä saadaan akselin pyörintänopeudeksi vaaditut 2000rpm. Silloin on potkurin halkaisija vielä inhimillisissä mitoissa, puoliplaanaavaa runkoa ajatellen.