Akun sijoittelu veneessä
-
- Viestit: 59
- Liittynyt: 16 Helmi 2005 22:20
Akun sijoittelu veneessä
Katsastusmääräyksissä mainitaan seuraavaa:
"Akut sijoitetaan kiinteään, happoa kestävään koteloon ja kuivaan tilaan pilssivesirajan yläpuolelle niin, että ne pysyvät paikoillaan kovassakin merenkäynnissä. Akkuasennuksen tulee kestää 30 asteen kallistus irtoamatta tai vuotamatta elektrolyyttejä. Akkutilan tulisi latauksessa purkautuvan vetykaasun takia olla ulos tuulettuva. Akut eivät saa olla sijoitettuna suoraan polttoainetankin tai – suodattimen ylä- tai alapuolelle. Akku ei myöskään saisi olla samassa tilassa bensiinisäiliön tai moottorin kanssa."
Jos hytillinen vene on pieni ( tässä tapauksessa 18 jalkaa ) - sisätila on yksi yhtenäinen hytti ja sitlooran seudun lokerot kiertävät yhtenäisenä tilana, jossa on myös perämoottorin bensasäiliö, niin mihin ja miten akku kannattaisi sijoittaa?
Kuinka tähän "purkautuvaan vetykaasuun" tulisi suhtautua, kun kyseessä on 50-100 Ah:n akku ja laitteina lähinnä valoja 30-50 ampeerin edestä?
"Akut sijoitetaan kiinteään, happoa kestävään koteloon ja kuivaan tilaan pilssivesirajan yläpuolelle niin, että ne pysyvät paikoillaan kovassakin merenkäynnissä. Akkuasennuksen tulee kestää 30 asteen kallistus irtoamatta tai vuotamatta elektrolyyttejä. Akkutilan tulisi latauksessa purkautuvan vetykaasun takia olla ulos tuulettuva. Akut eivät saa olla sijoitettuna suoraan polttoainetankin tai – suodattimen ylä- tai alapuolelle. Akku ei myöskään saisi olla samassa tilassa bensiinisäiliön tai moottorin kanssa."
Jos hytillinen vene on pieni ( tässä tapauksessa 18 jalkaa ) - sisätila on yksi yhtenäinen hytti ja sitlooran seudun lokerot kiertävät yhtenäisenä tilana, jossa on myös perämoottorin bensasäiliö, niin mihin ja miten akku kannattaisi sijoittaa?
Kuinka tähän "purkautuvaan vetykaasuun" tulisi suhtautua, kun kyseessä on 50-100 Ah:n akku ja laitteina lähinnä valoja 30-50 ampeerin edestä?
JV
-
- Viestit: 1181
- Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44
Kannattaa suhtautua vakavasti.
Yksi kipinä ja vetyä= iso paukku. + bensaa = vielä isompi paukku ja leimaus = äkkilähtö ja tuhkaus samalla rahalla.
Eihän sitä vetyä siellä akussa kovin paljon normaalitilanteessa kehity, muutenhan sieltä loppuisi vesi kovin nopeasti, suurin haitta akusta esim. asuitilassa on siitä lähtevä hapon käry , ei sitäkään paljon tule, mutta sitä vähääkään ei kannata huonosti tuuletetussa nukkumatilassa hengitellä.
Bensan käryt ovat ilmaa painavampia ja laskeutuvat veneen pilssiin joka sekään ei ole hyvä akun paikaksi - kun vaarana on löystyneiden liitosten kipinöinti ; vety nousee ilmaa kevyempänä ylös , mutta on toisaalta tehokkain tunnettu räjähtävä aine ( J/kg) , ja eräs herkimpiä syttymään.
Joku akkumestari osannee kertoa milloin sitä vetyä voi kehittyä , mun muistaakseni eniten silloin kun akkua yliladataan.
Vaihtoehtona lienee joku letkulla varustettu akku, jonka käryt voi johtaa sillä letkulla ulkoilmaan , niistä oli juttua kesän Kipparilehdessä .
Hysteeriseksi noissa asioissa ei kannata alkaa, riski ei varmaan ole kovin iso missään tapauksessa , tuskin kannattaa järjestää ennakkoperintöä lapsilleen vakuutuspetoksella - voi käydä aika pitkäksi ;-))
Yksi kipinä ja vetyä= iso paukku. + bensaa = vielä isompi paukku ja leimaus = äkkilähtö ja tuhkaus samalla rahalla.
Eihän sitä vetyä siellä akussa kovin paljon normaalitilanteessa kehity, muutenhan sieltä loppuisi vesi kovin nopeasti, suurin haitta akusta esim. asuitilassa on siitä lähtevä hapon käry , ei sitäkään paljon tule, mutta sitä vähääkään ei kannata huonosti tuuletetussa nukkumatilassa hengitellä.
Bensan käryt ovat ilmaa painavampia ja laskeutuvat veneen pilssiin joka sekään ei ole hyvä akun paikaksi - kun vaarana on löystyneiden liitosten kipinöinti ; vety nousee ilmaa kevyempänä ylös , mutta on toisaalta tehokkain tunnettu räjähtävä aine ( J/kg) , ja eräs herkimpiä syttymään.
Joku akkumestari osannee kertoa milloin sitä vetyä voi kehittyä , mun muistaakseni eniten silloin kun akkua yliladataan.
Vaihtoehtona lienee joku letkulla varustettu akku, jonka käryt voi johtaa sillä letkulla ulkoilmaan , niistä oli juttua kesän Kipparilehdessä .
Hysteeriseksi noissa asioissa ei kannata alkaa, riski ei varmaan ole kovin iso missään tapauksessa , tuskin kannattaa järjestää ennakkoperintöä lapsilleen vakuutuspetoksella - voi käydä aika pitkäksi ;-))
Mile
-
- Viestit: 13
- Liittynyt: 11 Marras 2005 09:11
- Paikkakunta: Kajaani
Muotoillaan vaikka niin, että akkuja räjähtelee. Johtuen latauksen aiheuttamasta vetykaasusta.
Toisaalta myös imuri voi räjähtää, ja kuitenkin seison itsekkin imuroidessani aivan ko. aparaatin vieressä...
Itse järjestäisin akuille tuuletuksen mieluiten ulos. Kyseisenlaisessa veneessä voisi sitlooran seudun lokeroon rakentaa tai ostaa kaasutiiviin ja happoja kestävän akkukotelon. Niitä on myynnissä sellaisia muovisia, joissa on akun kiinnitys liinalla. Siitä sitten tuuletuskanava (letkua, tms...) ulos. Ei luulisi olevan ainakaan mahdoton tehtävä. Tuuletus eri tilaan kuin siihen, jossa on bensatankki, niin luulisin, että on suhteellisen turvallista.
Toisaalta myös imuri voi räjähtää, ja kuitenkin seison itsekkin imuroidessani aivan ko. aparaatin vieressä...
Itse järjestäisin akuille tuuletuksen mieluiten ulos. Kyseisenlaisessa veneessä voisi sitlooran seudun lokeroon rakentaa tai ostaa kaasutiiviin ja happoja kestävän akkukotelon. Niitä on myynnissä sellaisia muovisia, joissa on akun kiinnitys liinalla. Siitä sitten tuuletuskanava (letkua, tms...) ulos. Ei luulisi olevan ainakaan mahdoton tehtävä. Tuuletus eri tilaan kuin siihen, jossa on bensatankki, niin luulisin, että on suhteellisen turvallista.
Jari Inkeroinen
-
- Viestit: 596
- Liittynyt: 10 Maalis 2004 08:51
- Paikkakunta: Täl pual jokke
- Viesti:
Toisaalta myös imuri voi räjähtää
Ainakin Kindellä...sori mun oli ihan pakko
Mulla oli ekana autona vuoden 67 Volvo Duett jota laittelin kuntoon, ja vuorossa oli besamittarin anturin kunnostus. Kääntelin takapenkit sivuun ja poistin lattiamaton tai minkälie pahvin anturin päältä. Ruuvailin anturin ruuvit auki. anturin ympärillä oli jotain paksaa joka piti poistaa. Avuksi roskan poistoon otin emännän tuliterän kiiltelevän nilfiskin imurin. Kömmin letkun kanssa auton sisään ja aloin hommiin (imurointi). Homma kuitenkin keskeytyi alkuunsa mahottomaan pamauksen jonka jälkeen koitti täydellinen hiljaisuus. Ihmeissäni kurkkasin ulos, jolloin upouusi imurin moottori tipahti taivaalta pihalle ja levisi palasiksi. Voi vittü että peljästyin kun tajusin mitä oli käyny ja kiitin luojaa että en ollut ottanut koko imuria sisään autoon. Vaikka Nilfiskit on hyviä ei ne kuitenkaan ole kovin hyviä bensahöyryn imureita.
_________________
Kinde
On toi niiiin hauska juttu ja toisaalta taas...no hyvä et Kinde on vielä palstallamme ja toivottavasti pitkään
t. Jaakko
Ainakin Kindellä...sori mun oli ihan pakko
Mulla oli ekana autona vuoden 67 Volvo Duett jota laittelin kuntoon, ja vuorossa oli besamittarin anturin kunnostus. Kääntelin takapenkit sivuun ja poistin lattiamaton tai minkälie pahvin anturin päältä. Ruuvailin anturin ruuvit auki. anturin ympärillä oli jotain paksaa joka piti poistaa. Avuksi roskan poistoon otin emännän tuliterän kiiltelevän nilfiskin imurin. Kömmin letkun kanssa auton sisään ja aloin hommiin (imurointi). Homma kuitenkin keskeytyi alkuunsa mahottomaan pamauksen jonka jälkeen koitti täydellinen hiljaisuus. Ihmeissäni kurkkasin ulos, jolloin upouusi imurin moottori tipahti taivaalta pihalle ja levisi palasiksi. Voi vittü että peljästyin kun tajusin mitä oli käyny ja kiitin luojaa että en ollut ottanut koko imuria sisään autoon. Vaikka Nilfiskit on hyviä ei ne kuitenkaan ole kovin hyviä bensahöyryn imureita.
_________________
Kinde
On toi niiiin hauska juttu ja toisaalta taas...no hyvä et Kinde on vielä palstallamme ja toivottavasti pitkään
t. Jaakko
-
- Viestit: 184
- Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Mä harkitsin viime keväänä vakavasti hyytelö- tai kuiva-akkua. Vene kun on pieni ja keinuu paljon, niin akku josta ei vuoda mitään olisi hyvä ratkaisu. Ja muistaakseni tollaset akut eivät voi räjähtää. Mutta nuukuus kuitenkin iski ja päädyin bilteman ns. huoltovapaisiin akkuihin.
Vielä akkujen sijoituksesta, ne pitää olla siilleen että jos veneeseen alkaa tulla vettä, akut säilyy kuivana mahd. kauan.
Vielä akkujen sijoituksesta, ne pitää olla siilleen että jos veneeseen alkaa tulla vettä, akut säilyy kuivana mahd. kauan.
- KS1030
- Viestit: 692
- Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
- Paikkakunta: =VAASA=
- Viesti:
-
- Viestit: 91
- Liittynyt: 27 Touko 2005 10:25
- Paikkakunta: Helsinki
Kyllä sellainen suljettu akku voisi veneessä olla ihan hyvä. Niitähän on kahta tyyppiä, imeytettyjä (AGM) ja geeliakkuja. Imeytetyissä akuissa on elektrolyytti imeytettynä lasikuitumattoon ja geeliakuissa taas elektrolyytti on geelimuodossa. Näiden akkujen etuna on, ettei niistä (pitäisi) vuotaa elektrolyyttiä, koska sitä ei ole (ei pitäisi olla) vapaana nesteenä.
Asiantuntemattomien kauppiaiden mainostamia "lyijyhyytelö akkuja" ei ole, vaan kyseessä on väärinkäsitys, ei lyijyhyytelöä ole olemassakaan. Nämä akut sitten yleensä ovat AGM-tyyppisiä eikä geeliakkuja. Suljetuista akuista AGM-akut on yleisimpiä ja halvempia ja geeliakut taas tyypillisesti laadukkaampia.
Kaasunkehitys suljetulla akulla on pienempää (oikealla latausjännitteellä), kuin perinteisellä, koska akun sisäinen rekombinaatio palauttaa vedyksi ja hapeksi hajonneen veden takaisin vedeksi n. 95 prosenttisesti. Kyllä suljetustakin akusta kaasupäästöjä tulee ylipaineventtiilin toimiessa ja on niitä räjähtänytkin, tosin vaara on pienempi kuin perinteisissä.
Suljettu akku on tarkka oikeasta varausjännitteestä ja sen lämpötilakompensoinnista. Akun elinikä myös lyhenee puoleen aina kun sen lämpötila nousee 10 astetta, siis 40 Celsiuksessa jatkuvasti olevan akun ikä on vain 2 vuotta luvatun 8 sijasta (esim.). Yleisimmin käytetyille halpisakuille luvataan tyypillisesti 5 vuotta 20 asteessa, sekin on hyvin luvattu. Lisäksi akkujen laatuvaihtelu on suurta. Itse en ostaisi sellaista ellei myyjä suostu mittaamaan seisseen akun lepojännitettä, (tulisi olla n. 12,8 V, jos jännite on vain 12,4 V on akku jo puoliksi purkautunut ja mahdollisesti menettänyt lopullisesti osan kapasiteetistaan) ja vielä CCA-arvoakin. Kannattaa ostaa se akku samanlaisista jonka CCA-arvo on suurin.
Optimalla on (harrastelijapiireissä) kova maine, mainoskampanja on onnistunut ja siksi niistä pyydetään moninkertaista hintaa muihin nähden. Optiman erikoisuus on tosiaan tuo rakenne, jossa +levy, välierotin ja -levy on kiedottu rullalle. Tällä rakenteella saadaan aikaan pieni kennon sisäinen resistanssi ja siis hyvä starttivirran antokyky suhteessa Ah-arvoon. Sonnenschein, Exide, Varta, Panasonic tekee ihan yhtä hyviä (ja huonoja). Halvimmat akut on sitten taatusti aitoa kinuski tavaraa. Ensimmäisiä suljettuja akkuja joihin törmäsin joskus -70 luvun alussa oli Sonnenschein.
En tiedä kuinka suuria akkuja veneilijät tarvii, mutta 12 Volttisia saa tuonne 180 Ah asti ja sekin painaa jo n. 70 kg. 6 Volttisia sitten 300 Ah asti ja 2 Voltin yksittäiskennöja alkaa löytyä 400 Ah koosta aina muutamaan tuhanteen.
Asiantuntemattomien kauppiaiden mainostamia "lyijyhyytelö akkuja" ei ole, vaan kyseessä on väärinkäsitys, ei lyijyhyytelöä ole olemassakaan. Nämä akut sitten yleensä ovat AGM-tyyppisiä eikä geeliakkuja. Suljetuista akuista AGM-akut on yleisimpiä ja halvempia ja geeliakut taas tyypillisesti laadukkaampia.
Kaasunkehitys suljetulla akulla on pienempää (oikealla latausjännitteellä), kuin perinteisellä, koska akun sisäinen rekombinaatio palauttaa vedyksi ja hapeksi hajonneen veden takaisin vedeksi n. 95 prosenttisesti. Kyllä suljetustakin akusta kaasupäästöjä tulee ylipaineventtiilin toimiessa ja on niitä räjähtänytkin, tosin vaara on pienempi kuin perinteisissä.
Suljettu akku on tarkka oikeasta varausjännitteestä ja sen lämpötilakompensoinnista. Akun elinikä myös lyhenee puoleen aina kun sen lämpötila nousee 10 astetta, siis 40 Celsiuksessa jatkuvasti olevan akun ikä on vain 2 vuotta luvatun 8 sijasta (esim.). Yleisimmin käytetyille halpisakuille luvataan tyypillisesti 5 vuotta 20 asteessa, sekin on hyvin luvattu. Lisäksi akkujen laatuvaihtelu on suurta. Itse en ostaisi sellaista ellei myyjä suostu mittaamaan seisseen akun lepojännitettä, (tulisi olla n. 12,8 V, jos jännite on vain 12,4 V on akku jo puoliksi purkautunut ja mahdollisesti menettänyt lopullisesti osan kapasiteetistaan) ja vielä CCA-arvoakin. Kannattaa ostaa se akku samanlaisista jonka CCA-arvo on suurin.
Optimalla on (harrastelijapiireissä) kova maine, mainoskampanja on onnistunut ja siksi niistä pyydetään moninkertaista hintaa muihin nähden. Optiman erikoisuus on tosiaan tuo rakenne, jossa +levy, välierotin ja -levy on kiedottu rullalle. Tällä rakenteella saadaan aikaan pieni kennon sisäinen resistanssi ja siis hyvä starttivirran antokyky suhteessa Ah-arvoon. Sonnenschein, Exide, Varta, Panasonic tekee ihan yhtä hyviä (ja huonoja). Halvimmat akut on sitten taatusti aitoa kinuski tavaraa. Ensimmäisiä suljettuja akkuja joihin törmäsin joskus -70 luvun alussa oli Sonnenschein.
En tiedä kuinka suuria akkuja veneilijät tarvii, mutta 12 Volttisia saa tuonne 180 Ah asti ja sekin painaa jo n. 70 kg. 6 Volttisia sitten 300 Ah asti ja 2 Voltin yksittäiskennöja alkaa löytyä 400 Ah koosta aina muutamaan tuhanteen.