Bensatankin hengitys

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Elo 2006 08:53
Paikkakunta: Pori

Bensatankin hengitys

Viesti Kirjoittaja jpe » 04 Elo 2006 15:10

Olisi tarkoitus modifioida 150 litran merialumiinisesta löpötankista bensatankki. Tuossa on ollut nyt hengitys ihan vaan letkulla ulos, mutta kun tuon muuttaa bensalle, niin pitääkö letkuun laittaa takaiskuventtiili, jottei kama haihdu? Eli siis niin, että korvausilma pääsee sisään, mutta tankista ei pääse ilma ulos.

Mitä muuta tarvitsee ottaa huomioon? Kestääkö esim sama tankkausletku, vai tarviiko bensa omansa?

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 06 Elo 2006 22:03

Bertta-Lotassa on molemmissa tankeissa 3mm kumiletku joka yhdistyy T-haaralla yhdeksi ja nousee mahonkisarjan sisällä n. 30cm tankin yläpuolelle ilman mitä takaiskuventtiiliä. Minä en ole huomannut että polttiaine haihtuisi - kyllä se häviää sieltä pakoputken kautta...
Sama tankkausletku sopii.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Elo 2006 08:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja jpe » 07 Elo 2006 08:09

Eli voisin jättää tankin hengityksen ja tankin muutenkin ennalleen, hyvä. Siis vain perusteellinen pesu.

Edit. Onko noita tankin mittariantureita erikseen bensalle ja löpölle? Tuossa kun tuollainen anturi on paikallaan.

Alex
Viestit: 6
Liittynyt: 24 Elo 2005 09:59

Viesti Kirjoittaja Alex » 07 Elo 2006 10:09

Kyllä ilmausletkun/huohotinletkun pitää toimia molempiin suuntiin. Muuten tulee tankkauksessa ongelmia kun täyttöputkesta tankaat ja ilma ei tankista pääse mistään ulos. Lisäksi on hyvä että tankki hengittää, sillä lämpötila vaikuttaa polttoaineen tilavuuteen ja sehän onnistuu vain huohotinputken kautta, koska tankkausputkessa on korkki päällä.

Huohotusputken pää kannattaa sijoittaa siten ettei siitä pääse vettä tankkiin, esim. laittamalla putkeen mutka ylöspäin ennen kuin sen kiinnittää läpivientiin tai vastavaan.

Jos tankausletku on vanha, niin voi olla hyvä uusia se samalla.

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 08 Elo 2006 08:43

Huohotinputki saa kyllä olla reilun iso; yleensä käytetään jotain 13mm letkusta ylöspäin. Letkuun kannattaa tehdä ylimääräinen lenkki vesilukoksi ( tän mutkan jos käden ulottuvilla voi sitten ajoittain tyhjentää kääntämällä ja valuttamalla vedet ulos.

Bensatankin räjähdysvaara on aivan toista luokkaa kuin polttöljyllä , painetta kehittyy lämpimällä ilmalla varsin kohtuullisesti joten huohotin ei missään tapauksessa saa olla vain sisäänpäin hengittävä.

Tankkausliitännän ja tankin maadoituskin kannattaa selvittää; noista on ollut juttua mm. Wooden Boat lehdessä, Glen L Wittin Inboard motor installations kirjassa.
Mile

Kinde
Viestit: 793
Liittynyt: 25 Marras 2003 13:43

Viesti Kirjoittaja Kinde » 08 Elo 2006 09:09

Juu huohotinputki vaan ylös ja ulos ja hengitys molempiin suuntiin. Maadoita molemmat tankki ja täyttöaukko. Akun - (miinus) johdolla tankkiin ja tankista edelleen täyttöaukkoon.

jpe
Viestit: 19
Liittynyt: 01 Elo 2006 08:53
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja jpe » 08 Elo 2006 12:51

Tuo maadoitus onkin hyvä pointti.

Miten nuo mittarianturit, onko eroa löpöllä ja bensalla? Mittari ja anturi ovat muistaakseni VDO:n.

matti
Viestit: 2185
Liittynyt: 12 Maalis 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja matti » 08 Elo 2006 21:49

jpe kirjoitti:Tuo maadoitus onkin hyvä pointti.

Miten nuo mittarianturit, onko eroa löpöllä ja bensalla? Mittari ja anturi ovat muistaakseni VDO:n.
Ei minun tiedossa ainakaan ole, että olis erikseen.


Matti

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14

Re: Bensatankin hengitys

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 11 Joulu 2013 10:33

Tarvitsen lisätankin ja ajattelin vanhasta bensatankista muuttaa löpötankiksi, pitäis siis pestä varmaan. Millä tuollaisen pesee että bensamoskan saa pois ja ettei mahdolliset jäämät sitten vaurioita uutta diesel konetta.

Toinen juttu eli näiden kahden tankin välille siirtoputki, kestääkö kupariputki.

S

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Re: Bensatankin hengitys

Viesti Kirjoittaja Mile » 11 Joulu 2013 15:48

huljauttaa naftalla ja käyttää pois vaikka kokon sytykkeenä.

Onko iso tankki jossa bensajämää useita litroja? ellei ole kuin tippa pohjalla ja tankki muuten puhdas eikä täynnä roskia, niin mitä siinä sen ihmeempää kuin laittaa naftaa sisään ja lähtee ajamaan. Ei siinä pikkutippa bensaa kevyen polttoöljyn seassa mitään haittaa.

Talvipakkasilla muutenkin voi laittaa tipan bensaa dieselin sekaan autoissakin...
Mile

uusalmi
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Kesä 2012 16:29

Re: Bensatankin hengitys

Viesti Kirjoittaja uusalmi » 11 Joulu 2013 20:18

Sammyseilori;

Ei kestä kupari(CU), laita suosiolla haponkestävä putki. Aikanaan kun NESTE lopetti m-petroolin myynnin ja pakotti siirtymään dieselkoneeseen, ei kuparinen petroolitankki kestänyt löpöä vaan vihreä mönjä täytti suodattimet ja pakotti happotankin tekoon.

uusalmi

Avatar
sammyseilori
Viestit: 57
Liittynyt: 27 Syys 2013 10:14

Re: Bensatankin hengitys

Viesti Kirjoittaja sammyseilori » 11 Joulu 2013 20:33

Tattis vinkeistä..

Tekeekö bilteman siirtopumpuilla mitään?

S

Vastaa Viestiin