Vanerivene

Käyttäjien kotisivuja, kunnostuskertomuksia ja projektipäiväkirjoja veneistä sekä linkkivinkkejä.
Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Vanerivene

Viesti Kirjoittaja Jude » 05 Kesä 2006 19:32

Vene on maalattu sisältä. Siihen on vedetty vernissa ja sen päälle Bilteman punainen öljymaali. Naapurien kanssa käännettiin vene ympäri ja nostettiin takaisin pöydän päälle. Nyt se on hyvällä korkeudella, kun laitan pohjaan lasikuitumaton epoksilla kiinni.

Tarttuuko epoksiin öljymaali?

http://s58.photobucket.com/albums/g255/ ... anerivene/

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 14 Kesä 2006 13:13

Nätti paattihan siitä tuli. Jokos se on koeajettu?
Mile

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Puuhaa riittää

Viesti Kirjoittaja Jude » 14 Kesä 2006 17:41

Kuidutus on vielä kesken. Sitten olisi vielä maalattava pohja, tehtävä pulpetti ja asennettava ohjaus.

Nyt on loma. Viisi päivä siintä meni Laatokkaa kiertäessä. Se oli minun ensimmäinen Venäjälle suuntaunut matka. Täytyy toivoa, että vaimo ei keksi uusia reissuja.

Vene saattaa valmistua muutamassa viikossa. En viitsi hosumalla pilata sitä loppumetreillä.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Näkyyköhän?

Viesti Kirjoittaja Jude » 26 Kesä 2006 18:33

Tässä linkissä olisi "Bucket Show" veneen rakennusvaiheista.
http://s58.photobucket.com/albums/g255/ ... ucketshows

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Traileria odottelen

Viesti Kirjoittaja Jude » 01 Heinä 2006 16:50

Tein ohjauspulpetin ja asensin kaukosäätölaitteet ja ohjauksen. Tilasin pienen Heppu-venetrailerin. Harkitsin myös venetrailerin tekemistä, mutta se tulisi liian kalliiksi.

Vene on lähes valmis. Äkkiseltään puutuvista tekemisistä tulee mieleen valomaston asennus ja veneen rekistöröinti. Ne ehdin hyvin tekemään traileria odotellessa. Sillä on toimistusaikaa 2...3 viikkoa. Tässä voi nyt myös hiukan kunnostaa paikkoja kotona.

Kaukosäätölaitteen ostin vanhana. Perämoottorin vivuissa oli hiukan virittelemistä kaukosäädölle sopiviksi.

Rattiohjaus on uusi Teleflex. Moottori on niin uusi, että ohjausksen sai asennettua kippiputken läpi. Ohjaus tuntuu laadukkaalta ja oli edullinen.

http://s58.photobucket.com/albums/g255/ ... anerivene/

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Traileria odottelen edelleen

Viesti Kirjoittaja Jude » 21 Heinä 2006 17:11

Ostamani venetraileri ei kesälomien takia ole vielä ilmestynyt pihaan. Odotellessani olen tehnyt venettä eteenpäin. Taivutin alumiiniputkesta pressukaaret hankainreikiin. Pressukaaria on kolme. Nyt veneen päällä on vain kevytpeite. Täytynee joskun myöhemmin teettää siihen kunnollinen ajopressu. Veneestä taitaa sitten tulla peressut päällä hiukan hardtopparin näköinen.

Kuvassa on valomasto.

Kuva


Tässä kokeilen, miltä näyttäisi, jos keula olisi suojattu pulpettiin asti pressulla.
Kuva

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Uusiokäytössä

Viesti Kirjoittaja Jude » 23 Heinä 2006 14:22

Löysin tallista vanhan Polon puolipeitteen. Tein siintä pärskesuojan veneen eteen. Täytyy maanantaina käydä ostamassa kumiköyttä, niin saa peitteen kiinnityksen tiiviiksi ja helpoksi.

Ajattelin, että jos löydön vanhan aurinkotuolin mekanismin. niin saisin siintä ehkä tehtyä taittuvan katoksen kuskin päälle.

Kuva

Kuva

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Huomenna vesille

Viesti Kirjoittaja Jude » 08 Elo 2006 19:33

Kauan odottamani traileri saapui pihaan tänään. Huomenna menen veneellä ensimmäistä kertaa vesille.

Tällaisella trailerilla liikuttelin venettä rakennusvaiheessa.


Kuva

Nostoissa ja laskuissa pohja joutuu koville. Köliin on kiinnitetty 1,5 mm paksu pelti keulasta perää Sika Bond T2:lla.

Kuva

Tässä vene on valmiina pakettina. Sitä on tarkoitus nostaa ja laske rampista. Venettä aion säilyttää pihalla.

Kuva

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 09 Elo 2006 07:32

Koskas saadaan kuvat vesiltä ja koeajoraportti?

Oletko muuten punninnut paljonko tuli paketille painoa?
Mile

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Nyt on koeajettu

Viesti Kirjoittaja Jude » 09 Elo 2006 13:18

Vene nousee helposti liukuun ja on vakaa. Naapurin venemiehen, Krisun, kanssa kävimme koeajamassa. Krisu on minua kookkaampi. Yhteispainoa meillä oli runsaat 200 kg. Kävi niin köpelösti, että kameran pattereissa ei ollut virtaa. Krisu otti kännykällä joitakin kuvia. Saan ne joskus sähköpostilla. Suomen veneilyhistoriian kovasti liittyvästä Vatorista oli tarkoitus ottaa kuvia, mutta nyt se jäi. Ei siinä paljon kuvattavaa nykyisin kyllä ole. Rivitaloja sille tontille on nykyisin rakennettu. Vaikka kyllä Vatorkin siellä Jollaksessa vielä toimii.

Ongelmia oli kavitoinnista. Potkuri kavioi kaksi päällä noin 15 solmussa. Yksin ajaessani kavitointi alkoi noin 20 solmussa. Lasken konetta 25 mm, niin eiköhän se kavitointiongelma poistu. Uskon veneen vielä kulkevan yli kolmekymmentä solmua, kun pitoa tulee lisää.

Toinen minulle vaikea asia oli peräkärryn peruutus. Sitä ei ole tullut aiemmin juuri harrastettu. Kotipihaan on peruutettavaa nelisenkymmentä metriä.

Huomenna on viimeinen lomapäivä. Täänään, jos innostuisi laskemaan konetta, niin huomenna voisi koeajaa.

Ajettiin muuten Vartiokylän lahdesta Vartiosaaren ympäri ja käytiin myös Strömssin lahdella ja palattiin Marjaniemen uimarannan ohi Puotilan venekerhon luiskalle.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Paino

Viesti Kirjoittaja Jude » 09 Elo 2006 13:23

Mile kirjoitti:Koskas saadaan kuvat vesiltä ja koeajoraportti?

Oletko muuten punninnut paljonko tuli paketille painoa?
Ei ole tullut punnittua. Arvioin veneen varusteineen painavan noin kaksisataa kiloa. Moottorista ja täydestä bensatankista tulee ehkä 80 kg lisään. Hiukan alle 300 kg se koko paketti taitaa painaa.

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Konetta laskettu

Viesti Kirjoittaja Jude » 10 Elo 2006 16:38

Kavitaatio-ongelmaan löytyi ratkaisu.
Laskin konetta 33 mm alas päin.

Kuva

Kavitaatiolevy on nyt pohjan alimman kohdan tasolla.

Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Elo 2006 02:12

Tuota tuota niinhän tuon olisi pitänyt alunperinkin ollavai täh?
E mare libertas

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Kyllä, kyllä

Viesti Kirjoittaja Jude » 11 Elo 2006 22:22

Ande kirjoitti:Tuota tuota niinhän tuon olisi pitänyt alunperinkin ollavai täh?
Kyllä, näin se olisi pitänyt olla, kun pohja ei kaarru perässä ylös. Tästä aiheesta on kuullut monenlaista "viisasta" mielipidettä. Veneen pohja kyntää nyt minun ymmärryksen mukaan veteen vakoa. Jos pohja ei kaarru ylös ja vauhtia on roimasti, niin vako ei ehdi täyttyä vedellä ennen potkuria. Matkaa pohjasta potkuriin on vain 30 cm. Nyt, kun potkuri selvästi pohjan alapuolella, niin vaon pohja on potkurin yläpuolella ja kavitaatiota ei esiinny. Jos varman päälle haluaa pelata, niin asentaa moottorin, niin , että kavitaatiolevy on hiukan pohjan alapuolella.

Ns. kilpaveneilijät ovat väittäneet, että kavitaatiolevy voisi olla jopa 25 mm pohjan alimman kohdan yläpuolella. Ei se ainakaan minun pohjan muodolla tunnu pitävän paikkaansa. Hain parasta mahdollista vauhtia ja kokeilin pitoa. Nyt on vauhtia ja pitoa.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 11 Elo 2006 23:11

Oletko muuten yhtään laskenut mitä tuollaisen tekemiseen meni rahaa?
E mare libertas

Vastaa Viestiin