MERIMOOTTORI HALVALLA

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.

Ovatko merimoottorit mielestänne ylihinnoiteltuja?

Kyllä, ehdottomasti liian kalliita.
49
91%
Sopivan hintaisia.
4
7%
Mielestäni ne ovat edullisia.
1
2%
 
Ääniä yhteensä: 54

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 13 Heinä 2006 14:59

Taitaapa samaa moottoria löytyä myös tanskasta. Siellä kone on nimetty Dan-Catiksi. Etusivulla näkyy moottori kytkimineen ym. hilppeineen hiukan paremmin. Ihan asiallisen näköinen laitos.

http://dancat.dk/pages/produkter/dancat ... otorer.php

MikkoM

Avatar
Viinamäenmiäs
Viestit: 257
Liittynyt: 30 Joulu 2005 14:29
Paikkakunta: Sysmä - Vantaa
Viesti:

entäs intiasta

Viesti Kirjoittaja Viinamäenmiäs » 13 Heinä 2006 15:22

"perinteisemmällä" ulkonäöllä ja oikein tüv-hyväksyttyjä. http://www.fieldmarshalengine.com/p_marine.htm. Kuka ryhtyy järjestämään kimppatilausta? *<|:-)>
Viinamäenmiäs

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Heinä 2006 17:23

Nehän ovat ihan oikean moottorin näköisä ;-)
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Wille
Viestit: 38
Liittynyt: 06 Heinä 2006 07:50
Paikkakunta: Pietarsaari

Viesti Kirjoittaja Wille » 13 Heinä 2006 20:38

Kyllä on oikean näköinen, täytyy myöntää. Mutta ihmeellisellä tavalla toteutettu vaihde, kun ei ole linjassa moottorin vauhtipyörän kanssa tuo akseli... ja onpas siinä painoa 285 kg verrattuna Wickströmin 3 sylinterinen joka painaa alle 190 kg (tosin se onkin bensakone).
Onko kellään kokemuksia tuosta koneesta?

Wille
______________________________

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 13 Heinä 2006 21:12

Eihän tuossa ole mitään ihmeellistä jos vaihteessa on jokin muu kuin 1:1 välitys. Taitaa olla niin että useimmissa vaihteissa akselit eivät ole samassa linjassa. Suomessa on vain totuttu Wikströmmien ja Olympioiden "suoriin" laatikoihin...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Tilaaminen

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 15 Heinä 2006 15:28

VeikkoAntonVierola kirjoitti:Mietin vaan, että kun tilais suoraan vielä sieltä Kiinasta niin enpä usko et paljo tonnia enempää hintaa tulisi. Sitäpaitsi pitääkö muka veneen moottorista maksaa tullille jotain. Ei kai veneessäkään veroja ole (En oikei tunne asiaa). Tai sitte ei ku vaan oma maahantuonti kehiin, heh!
Jos tuollaisen moottorin ruotsista ostaisi, niin olisipa ainakin jonkinlainen takuu sitten olemassa. Takuun lisäksi tärkeä juttu on varaosien saatavuus. Kumma ettei mikään halpaketju ole tuollaista ottanut ohjelmistoonsa. Pitäisi melkein kauppiaille vihjaista, että tuossa olisi pisneksen paikka.

Ruotsissa noita siis on. Pitänee laittaa kuukkeli asialle. Luultavasti joillakin on ihan käytännön kokemuksiakin koneesta.

MikkoM

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 15 Heinä 2006 15:54

Me ollaan vähän aina jäljessä mutta varmasti tulee pian Kone-Glanssille tai vastaavalle. Paras olisi että joku ammattimainen venemyyjä ottaisi maahantuonnin hoitoonsa mutta ilman venelisää.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 15 Heinä 2006 16:13

Samoja koneita saa myös täältä:

http://www.atamarin.com/

Missähän maassa tuo lieneekään. Kielen perusteella ei ainakaan selvinnyt. Näyttäisi, että tuo firma ostaa pelkän koneen ja laittaa siihen jonkun toisen kytkimen ja muut hilppeet. Vesipumpunkin pitäsi olla Jabscon valmistama.

Kytkin on Baysan merkkinen (mekaaninen). Hintaa ei näkynyt mutta varmaan sekin selviäisi kysymällä. Isompiakin koneita tuolla näkyi olevan tarjolla.

MikkoM

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 16 Heinä 2006 22:46

Kuka h...tin tyhymä rupeaisi tuomaan venemoottoreita maahan ilman ns. venelisää?????
Homman nimi taitaa olla kinuskien kanssa se että johonkin 50kpl erään päin ei edes pieraista. Jospa olis yhteispohjoismainen maahantuoja niin jotakin mahiksia voisi olla edulliseen hintaan. Mutta tottakait ne myy vaikka 2 kpl erän hinnan ollesssa sitten sen mukainen eli ...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

VeikkoAntonVierola
Viestit: 7
Liittynyt: 11 Heinä 2006 12:05
Paikkakunta: Kotka

Niinpä, mutta...

Viesti Kirjoittaja VeikkoAntonVierola » 23 Heinä 2006 15:00

Jos ajatellaan veneliikkeiden nykyhintoja, niin on mielestäni älytöntä että reaaliarvoltaan 1500-2100 euron moottorista pyydetään 5300 euroa. venelisän pitäisi olla hieman maltillisempi ehkäpä vaikka vain 25%, kun se nyt on 100%:n luokkaa.

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 23 Heinä 2006 15:09

Yksi veneliike voisi päästä hyvinkin tarvittaviin kappalemääriin ja kun toimisi ilman kallista jälleenmyynti porrasta ja hoitaisi huollot ja varaosat itse niin maltillisilla hinnoilla voisi hyvinkin päästä kannattavaan tulokseen.

tuke
Viestit: 46
Liittynyt: 16 Maalis 2005 19:22
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja tuke » 26 Heinä 2006 11:22

Mutta miksi kukaan tyytyy 25% jos on mahdollisuus nykiä 100%. Ja mitä enemmän kappalemääräisesti kauppaa tekee esim. katteen kustannuksella, sen isommat siinä on kulut. Kaikki liiketoiminnan kasvukin sisältää jumalattomat kulut ja riski kasvaa. Ja miksikähän huolto ja osien saanti takkuaa kaikenmaailman kinkkimoottoreissa? Vastaus: koska se ei ole kannattavaa liiketoimintaa (luultavimmin). Joidenkin yksittäisten osien saanti jostain vinkuintiasta voi olla aika huonoa. Ja hinta voi olla joissain remonteissa sitä luokkaa että järkevää on vaihtaa koko pata uuteen. Ja miten on, ihan rehellisesti, jos ostat jonkun moottorin jonka nimeä ei valkoinen mies osaa lausua, luotatko siihen yhtälailla kun johonkin tunnettuun merkkiin?

dieselmoottori
Viestit: 183
Liittynyt: 05 Heinä 2006 20:53

Viesti Kirjoittaja dieselmoottori » 26 Heinä 2006 14:40

Kiinastahan ne alkaa lähes kaikki koneet ja laitteet tulemaan ja nimeksi sitten liimataan mikä tahansa penta. Kyllä tuo tietysti pitää paikkaansa mitä katteista puhuit mutta kun hinta olisi paikallaan niin saattaisi tulla uutta asiakaskuntaa ettei kaikki ajelisi vanhoilla Wikuilla ym. Kyllä maahantuojalla halvemmillakin hinnoilla katetta riittää . Jos Italiasta maakuljetuksena varaosa lähetyksen tulo tilauksesta kestää noin kuukauden niin Kiinasta kontin tulossa ei kaksi kuukautta riitä. Halvemmat varaosa hinnat tosin mahdollistavat suuremman varaston pidon.

MikkoM
Viestit: 94
Liittynyt: 04 Kesä 2006 17:33
Paikkakunta: Oulunsalo

Viesti Kirjoittaja MikkoM » 26 Heinä 2006 15:15

tuke kirjoitti:Mutta miksi kukaan tyytyy 25% jos on mahdollisuus nykiä 100%. Ja mitä enemmän kappalemääräisesti kauppaa tekee esim. katteen kustannuksella, sen isommat siinä on kulut. Kaikki liiketoiminnan kasvukin sisältää jumalattomat kulut ja riski kasvaa. Ja miksikähän huolto ja osien saanti takkuaa kaikenmaailman kinkkimoottoreissa? Vastaus: koska se ei ole kannattavaa liiketoimintaa (luultavimmin). Joidenkin yksittäisten osien saanti jostain vinkuintiasta voi olla aika huonoa. Ja hinta voi olla joissain remonteissa sitä luokkaa että järkevää on vaihtaa koko pata uuteen. Ja miten on, ihan rehellisesti, jos ostat jonkun moottorin jonka nimeä ei valkoinen mies osaa lausua, luotatko siihen yhtälailla kun johonkin tunnettuun merkkiin?
Jos haluamme, että katteet pysyvät 100% paremmalla puolella, niin Volvoa ja Yanmaria ostamaan vaan. Kyllä kiinankonettakin myytäessä voi kate olla hyvä ja siltikin se voisi olla veneilijälle ratkaisevasti edullisempi.

Kyllä tuon Yangdongin varmaan lausumaan oppii. Onhan tuota sanan etuosaa tuon Yanmarin kanssa harjoiteltu. Niin ja jos lähes vastaava moottori lähtee 1/3 "merkkikoneen" hinnasta niin siitä hyvästä voisin kyllä opetella lausumaan useammankin sanan;D.

Venemoottorit eivät ole mitään avaruusteknologiaa vaikka hinnan puolesta voisi niin luulla. En epäile, etteikö kiinassa niitä osattaisi tehdä. Merkki on tuntematon, mutta epäilyt varmaankin karisevat kun ne puksuttaisivat samalla tavalla kuin merkkikoneetkin mutta ilman merkkilisiä.

Onkos kukaan tuolta ruotsin puolelta kysellyt noista Yandongeista?

MikkoM

MS/LILLI
Viestit: 49
Liittynyt: 04 Elo 2006 22:49
Paikkakunta: Hattula

Kiinalainen moottori

Viesti Kirjoittaja MS/LILLI » 04 Elo 2006 23:46

Oli pakko tarttua aiheeseen, kun osui niin liki. Olen vasta alkava veneilijä. Ostin juuri 8,7 m pitkän kuidutetun puuveneen. Ihastuin ikihyvin veneeseen ja ainoastaan kone pelotti ensin. Siinä on -83 uutena ostettu kiinalainen 1-pyttyinen etukammiodiesel (makaava sylinteri), puolipuristimella ja hehkulla. 10hp/2000rpm. Merkki/tyyppi on S195C-06.
Oottako ikinä kuulleet. Vaihteisto on smalta valmistajalta. Manuaalit mukana. Varaosia on niin, että kaikki liikkuvat osat on 11/2 kertaisesti ja kaikki erikoistyökalut mukana myös. Manuaalissa ohjeet (kuvineen), kiinaksi ja englanniksi. Edellinen omistaja sanoi, että saat osat mukaan, kun niitä ei ole ikinä tarvittu. Jos ootte nähnyt kun telkkarissa kinkkipojat ajaa sellaisella puutarhajyrsimellä kärry perässä ja koko suku kyydissä. Tää on sama kone!! Perustuu helppoon huollettavuuteen/kestoon, ei siellä ole huoltoliikkeitä joka paikassa. Kun tutustuin aiheeseen, niin ei se konekkaan enää pelottanu, joten ens viikolla veteen!
Eli ei se haikailu niiden kinkkikoneiden perään ihan uusi harrastus ole:
Kaikki on kivaa mikä pärisee...........

Vastaa Viestiin