Potkuriakseli

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Potkuriakseli

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 19 Loka 2005 20:54

Asensin keväällä uuden koneen, ja sen myötä potkuri meni uusiksi. Luulin että minulla oli 25mm akseli ja etsin sopivan potkurin. Akseli onkin 22mm ja potkuriin kehittelin holkin rosteri pellistä. Se ei kuitenkaan -yllätys yllätys-pysy paikoillaan, ja nyt tarttis hyviä neuvoja: Onnistuuko homma jotenkin holkin kanssa- potkurin kartio on 1/10 ja ero on tosi pieni. Voisiko väliin tunkea Plastic paddingin cemical metallia tms. ?
Toki voin vaihtaa akselin 25-milliseksi se onkin vähän kiero ja täristää kovilla kierroksilla mutta tällöin menee perälaakeri , laippa ja talipoksi uusiksi.
Toinen ratkaisu on: Löytyykö joltain potkuria 22mm akseliin (13x11R)( Mepralla voin teettää toki kalliilla)

Saako muuten vähän käyrää 110cm akselia millään suoristettua jossakin?

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Akseli ja holkki

Viesti Kirjoittaja Jude » 20 Loka 2005 08:27

Akseli saa helposti oikaistuksi esim. korjaamopuristimella.

Heitottomuuden voi sitten tarkistaa kiinnitämällä akselin toisen pään sorvin pakkaan ja toisen pään keskiökärkeen. Sitten vapaalla olevaa pakkaa pyöritetään käsin. Akselin käyryys näkyy heittokellosta tai jos sellaista ei ole niin esim. rautalangasta joka on lähellä akselin pintaa.

Kun sanoit, että pellistä tekemäsi väliholkki ei pysy paikoillaan, niin tarkoititko, että se pakenee edeltä, kun kiristät potkuria kartiolle.

En oikein ymmärrä kuinka se on mahdollista. Jos lähdetään siitä, että holkki on huolella tehty ja että akselissa ja potkurissa on sama kartiokkuus, niin heppaisin holkin kiinni pikkuhitseillä akselin kartioon. Yksi heppi holkin molempiin päihin samalle linjalle. Peltiholkin on oltava kiinni akselissa heppien kohdalta. Sitten viilalla hepit matalaksi, jotta eivät kanna kiristettäessä potkuria paikoilleen. Nyt vaan kiristettään potkuri holkin päälle kiristysmutterilla.

Tuli tuo akselin oikaisu selitetty vähän turhan tarkasti. 22 mm:n ja 110 cm pitkä akseli ei ole kummonen tappi. Kyllä sen saa oikastuksi ihan tavallinen ihminen kiinnitällä toisen pään tukevasti ja vääntämällä varresta. Kyllä se taipuu. Suoruuskin taitaa selvitä silmämääräisesti.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 20 Loka 2005 15:02

Se holkki siis pysyi puoli kesää paikoillaan mutta loppukesästä alkoi kuulua kalinaa. Kuivilla huomasin että oli liukunut eteenpäin.
Se hitsaus onkin hyvä vinkki -taidan kokeilla kunhan saan suoristettua akselin ensin.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Re: Akseli ja holkki

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 27 Kesä 2006 14:44

Jude kirjoitti:Akseli saa helposti oikaistuksi esim. korjaamopuristimella.

Heitottomuuden voi sitten tarkistaa kiinnitämällä akselin toisen pään sorvin pakkaan ja toisen pään keskiökärkeen. Sitten vapaalla olevaa pakkaa pyöritetään käsin. Akselin käyryys näkyy heittokellosta tai jos sellaista ei ole niin esim. rautalangasta joka on lähellä akselin pintaa.
Mikä on korjaamopuristin? tarkoitatko että tuon voi siis tehdä kotikonstein?
mulla on 40mm akseli ja pikkusen käyrä, ensikevään vannasputkiläpivienti huollon yhteydessä voisin tuonkin oikaista jos ei ihmeempi homma ole.

tuleepa vaan mieleen että mikä saa noinkin paksun akselin vääntymään veneessä? ei luulisi kovin helposti vääntyvän.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

40 mm:n akseli

Viesti Kirjoittaja Jude » 27 Kesä 2006 18:38

Korjaamopuristin löytyy pienistä ja isommista "pajoista". Siinä on hydraulisylinteri, jota pumpataan yleensä käsin. Halvimmissa Bilteman versioissa on kehikkoon kiinitetty tavallinen pullotunkki.

Kyllä pelkällä pullotunkilla sopivaan väliin pantuna saa 40 mm:n akselin helposti taipumaan. Teräsveneen kaarevat 4 mm:n pellit tehtiin velipojan kanssa pullotunkilla puristamalla.

Ehkä helpoin tapa oikaista hiuka kaareva akseli on antaa kuumia akselin pitemmälle sivulle. Kun akselia kuumennetaan paikallisesti, niin se lämpölaajenee. Kuumaan alueeen vieressä oleva kylmä metalli estää laajenemista jolloin kuuma metalli tyssääntyy. Jäähtyessään metalli kutistuu yhtä paljon, kuin se olisi laajentunut, jos se olisi saanut laajentua vapaasti. Nyt lämmitetystä kohdasta tulee alkuperäistä lyhyempi. Kansan kielellä sanotaan metallin krymppääntyneen.

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 27 Kesä 2006 19:50

No eikös siihen kannattaisi vetää puikolla lisää tavaraa ja viedä sen jälkeen se sorvattavaksi? Näin itte joskus tein tarvii millään kiilapelleillä leikkiä...
ja muutenkin jos akseli on kiero ei sitä ihan suoraksi saa millään...
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 27 Kesä 2006 20:04

Mikä on ihan suora...? Tai mikä on riittävän suora...?
Kaikkihan riippuu ihan akselin käyttökohteesta ja suoruus lopulta mittalaitteiden tarkkuudesta ;-)
Jude on ammattimiehenä oikeassa tuon akselin oikaisun kanssa - ei se ole mitään salatiedettä ole eikä vaadi kovinkaan kummoisia metallimiehen taitoja.
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

teekoo
Viestit: 184
Liittynyt: 05 Kesä 2006 12:42
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja teekoo » 27 Kesä 2006 22:34

Sompasaaressa on Eskelisen paja (parakki melkein Itäväylän sillan alla). Sieltä voisi löytyä ratkaisu sekä akseliin että potkuriin. Eikä hinta ole paha. Eli jos lähelläkään Hesaa olet, niin suosittelen.

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 28 Kesä 2006 07:19

teekoo kirjoitti:Sompasaaressa on Eskelisen paja (parakki melkein Itäväylän sillan alla). Sieltä voisi löytyä ratkaisu sekä akseliin että potkuriin. Eikä hinta ole paha. Eli jos lähelläkään Hesaa olet, niin suosittelen.
voi olla etten aivan hesaan lähe akselin kansa mutta jos joku tietää hyvän ja edullisen akselinvääntäjän täältä vaasan seudulta niin pistä vinkkiä
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 28 Kesä 2006 09:50

No jos akselista puhutaan niin se kiertää kumminkin aika pirusti ja kyllä mä mieluusti otan suoran akselin, kuin sellaisen joka vipottaa ja pahimmassa tapauksessa katkeaa jossain vaiheessa... ja tietty pahimmassa paikassa.

Noh mikä riittää kenellekkin ;-)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Kesä 2006 12:26

Oletkos Ande koskaan vieraillut pajalla missä tehdään akseleita? Tai oikonut itse niitä sorvissa?
Joku 25mm akseli 130cm laakerivälillä ja 1000-1500 kierroksella ei ole koskaan suora vaikka se sitä olisi jossakin sorvissa tai käsin laakeroinnin välissä pyöritettäessä.
Tottakait lähtökohtana on aina suora akseli mutta on aivan eri asia jos kierroksia on 500-1500 kuin 100000 tai jopa yli...
No, pikkuisen piakkoin päättyvät kesäloman kunniaksihan minä tässä kieli poskessa kirjoittelen mutta "ei niin pientä pilaa ettei suurta osaa totta" ;-)
Siis, eikös ole niin että käyttökohteesta riippuen akseli on suora jos heittoa on 0,1mm ja toisaalla se voi olla kiero jos heittoa on 0,0001mm ;-)
Ei tarvitse kuin napata kouraan Autotekniikan käsikirja ja tekniset tiedot vaikkapa nokka-akselista. Merkistä riippuen nokka-akseli on vielä suora jos siinä on "vain" 0,25mm heitto...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Ande
Viestit: 1182
Liittynyt: 08 Elo 2003 13:35

Viesti Kirjoittaja Ande » 28 Kesä 2006 13:08

Olen ollut ja muutama zipale niitä tullut asennettuakin...
Oikonut en ole kun ei ole ollut tarvetta ;-) tukilaakerit on myös kova sana siellä välissä. Kyse taisi lähinnä olla että mitä kantsis tehdä kartiolle..
ja siinä olin sitä mieltä, että hitsaa ainetta lisää ja käy sorvauttamassa sopivaksi. No eipä löydy nyt tuollaista opusta, että voisi tarkistaa mutta sinä varmaan jo teit sen :-) Ja saahan sitä Axlea koittaa suoristella mittään menetäkkään aina se jonnekkin väpättää ;-)
E mare libertas

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 28 Kesä 2006 13:29

No en minäkään lähtisi laittamaan mellapeltiä kartiolle mutta jos sen tekee niin kyllä Jude on oikeassa että se pitää myös kiinnittää hitsaamalla. Toinen mikä tulee eteen on kiilan muuttaminen tarpeeksi korkeaksi ja sen paikallaan pysymisen varmistus.
En muuten varmistanut kirjasta tuota nokka-akseli hommaa mutta kun nössipoikana tulkkasin läpi "muskeli" Fordin Cortinan GT:n kisakonetta niin siitä vaan jäi mieleen...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

Jude
Viestit: 914
Liittynyt: 07 Maalis 2005 18:05

Vanhoja juttuja

Viesti Kirjoittaja Jude » 28 Kesä 2006 20:27

Mitehän se Ande noi innoistui viimesyksyn viesteistä? Olisi parempi kysyä nyt Ambrosiolta miten väliholkki on toiminut. Ei ne väliholkit koneenrakennuksessa ole mitään ihmeellistä. Kova poika se Ambrosio, jos on tehnyt oikeaoppisen völiholkin 1,5 mm:n pellistä. Siinä joutuu levittämään katkaistun kartion tasoon ja taivuttamaan sen sitten holkiksi. Ei katkaistun kartion levittäjiä ole kovin pitkää jonoa jokaisella bussipysäkillä.

Jos 22 mm akselin päähän lisää hitsaamalla ainetta niin, että vielä koneistamisen jälkeen ainevahvuus on 25 mm, niin ulkohalhaisijan ennen koneistusta on oltava luokkaa 28 mm. Ohkasen tapin päähän kun hitsaa niin pää lämpenee suunnastomasti. Sitä ei pysty hitsaamaan, kuin pienissä pätkissä ja on annettava jäähtyä palkojen välillä. Siinä menee aikaa ja se maksaa. Paljon edullisempaa on tehdä väliholkki tai uusi akseli 25 mm:n aineesta.

Ymmärtääkseni KS1030 kyseli miten 40 mm:n akselin saa suoraksi. Sen saa suoraksi esim. korjaamopuristimella tai kuumilla.

Ambrosio
Viestit: 289
Liittynyt: 18 Huhti 2005 14:11

Viesti Kirjoittaja Ambrosio » 29 Kesä 2006 00:21

Kyllä se holkki on ihan rosteripellistä, ja nyt se on hitsattu kiinni akseliin- kiitos vaan vinkistä. Tuntuu pelaavan hyvin ja kun akselia vähän pajalla suoristeltiin, niin hyvältä homma tuntuu. Samalla kilkutettiin nousua lisää ja nyt menee 6,5 solmua melkein täydellä kaasulla ihan laskujen mukaan.
On nää loistavat sivut !

Vastaa Viestiin