Volvo Penta MD6 sähköongelmia

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
vatorvesilla

Volvo Penta MD6 sähköongelmia

Viesti Kirjoittaja vatorvesilla » 26 Kesä 2006 21:08

Ostettiin vene. Vähän aikaa vesillelaskun jälkeen hävisi apulaitteista virta, ilmeisesti sulakkeen palamisen johdosta. Sulaketta ei juhannuksena saanut, muutama päivä köröteltiin ja nyt pimeni loputkin sähkölaitteet, mm. valot ja startti. Suoraan akulta dynastartille starttikaapelin vetämällä koneen saa käyntiin, akuissa on latausta ja tuntuu myös dyna akkua lataavan vaan sähkölaitteet ei edelleenkän toimi, pois lukien mittarit jotka toimivat joten kuten. Sen sijaan esim. mittarivalot, AMP ja öljyvalo ei toimi lainkaan. Jos laittaa esim. mittarivalot päälle, mittarit putoaa nollille.

Sähkö ei siis jostain syystä löydä tietä akusta/dynasta eteenpäin. Normi sulakkeet on nyt vaihdettu. Missä vika?
Akkuina 2x 60a akkua, joista toinen taitaa olla finaalissa.

Sähköviritelmät itse tehdyn oloisia, liekö releessä vika vai missä?

matti

Viesti Kirjoittaja matti » 26 Kesä 2006 22:26

Taisit jo itse vastata- jos toinen akku on sökö, niin eihän siinä muuta tartte olla??!!
Miten ne akut on kytketty, onko erilliset virtapiirit vai suoraan rinnan???
Mittaa mittaripaneelille tuleva jännite, josko sinne tullee siitä kypsästä akusta?

Matti

vatorvesilla

Viesti Kirjoittaja vatorvesilla » 27 Kesä 2006 00:16

Akut on erillisissä virtapiireissä. Kokeiltiin kytkeä molemmat piirit samaan akkuun, eli siihen missä virtaa riitti, mutta eipä auttanut. Aivan mykkänä startti ja muut vehkeet. Ei eres inahda.

JLN

Viesti Kirjoittaja JLN » 27 Kesä 2006 00:33

En ollenkaa varma liittyykö tähän, mutta minulla oli herätevirtapiuhan apiko huonosti kiinni ja hapettunut. Tästä syystä virtaa kyllä tuli starttiin (koneelle), mutta kaikki muu (kojetaulu, virta-avain...) olivatkin mykkänä.
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Martti J

Viesti Kirjoittaja Martti J » 27 Kesä 2006 16:12

Oireet kuulostavat siltä että kannattaa etsiä maadoitusvikaa. Eli jos sähköt on oikein tehty, niinsantusti miinus-puolelta minä vikaa hakisin. Ainakin jos sulakkeille tulee sähkö normaalisti. Tähän viittaa erityisesti toteamus siitä, että esim. mittarivalot toimivat "jotenkuten".
Martti J

Vastaa Viestiin