Olympia moottori??

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Vastaa Viestiin
puuhis
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Kesä 2006 17:52
Paikkakunta: Hollihaka

Olympia moottori??

Viesti Kirjoittaja puuhis » 09 Kesä 2006 18:12

Onko kenelläkään tietoa kaks pyttysestä sivuventtiili koneesta, oletettavasti Olympia. Vuosimalli ja tyyppi. Kuvat tulossa ku saan nettiit.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stresspill » 17 Kesä 2006 00:11

Haluaisin itsekin tietoa Olympia 2T80 moottorista, olen mahdollisesti hankkimassa kyseistä peliä, joka on ollut järvellä aiemmin ja nyt pitäisi muuttaa meripeliksi. Kannattaisi ilmeisesti rakennella makeanveden jäähdytys tuohon, eikä alkaa kierrättämään raa'asti merivettä. Myyjä kertoi myös vesipumpun vuotavan, löytyykö tuohon "uusia" kuinkakin helposti. Kone on lienee 70-luvulla tehty.

apaprika
Viestit: 20
Liittynyt: 19 Kesä 2006 14:48
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja apaprika » 19 Kesä 2006 15:00

Pirauttakaa Vetar Oy / Hki

Puh. 09-761088

hkhk
Viestit: 678
Liittynyt: 06 Maalis 2005 18:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja hkhk » 19 Kesä 2006 15:17

Olympia on monelle tuttua tavaraa. Millainen vesipumppu sulla on. Onko se tyyppiä mäntä. Jos on, sitä voi aika tavalla tiivistää "rätillä" ja vaseliinilla. Riippuu tietysti siitä, mistä vuotaa.
Kyllähän Olympia aika tavalla kestää merivettä, kun vielä syksyllä huuhtelee pakkasnesteellä. Aluksi on hyvä tarkistaa, että kanavat ovat auki.
Ellei halua koneesta museotavaraa, mielestäni sillä voi ajaa niin kauan kuin kone kestää. Museoissa on paljon Olympioita, vanhojakin.
Kyyrö

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stresspill » 19 Kesä 2006 15:31

No nyt on Olympia pihalla ja suurinpana ongelmana on kipinän puute, eli eipä lähde käyntiin. Vika on ilmeisesti magneetossa, koska tulpille tuleva virta tuntuisi olevan hyvin heikkoa. Kerran tulpalle saatiin kipinä mutta se jäi siihen kertaan se. Magneetto on mallia SEM EY-2R?? loput numeroista ovat jääneet laatassa olevan naarmun alle piiloon. Tietäisikö mitä pitäisi yleismittarilla lähinnä mittailla jotta vian saisi paikallistettua.

Jos omin keinoin ei onnistu niin pitänee etsiä pätevä korjaaja,
noita magneetonkorjajien yhteystietoja olenkin löytänyt jo useita, mutta missäs sfääreissä operaation kustannukset liikkuvat.

Onko kukaan muuttanut tämän tyyppisen moottorin sytytystä kärjettömäksi tuollaisilla ingnition tms. moduuleilla. Jos tälläisellä voisi korvata kuluneet kärjet ja saisi koneen toimintaan lisävarmuutta, voisi operaatio olla kannattava.

Vesipumppu tosiaan vuotaa. Laakeri rutisee ja akselin stefa on vaihtokunnossa, mahtaakohan löytyä varaosaliikkeestä (NOK SP 2700-05)

Moottori laitetaan näillä näkymin suoralle merivesijäähdytykselle.

Veli Piltto
Viestit: 1
Liittynyt: 20 Kesä 2006 15:48
Paikkakunta: Hollihaka

Kuvia moottorista

Viesti Kirjoittaja Veli Piltto » 20 Kesä 2006 15:53

Puuhiksen mainitsemasta moottorista löytyy mainioita kuvia, auttanevat tietäjiä tunnistuksessa, osoitteessa:
www.laatumikro.fi/jouni

Veikkauksia on esitetty seuraavista moottorimerkeistä:
Andros, Albin, Olympia (koneessa on Olympia kaasari) ja onpas joku huimapää ehdottanut ihan Wikströmmiäkin.

Mogneetto on Boschin valmistetta, ja siinä on seuraavia merkintöjä: MZ/JF 2AR5.
Veli Piltto
'Aina janottaa'

Avatar
Veli-Matti
Viestit: 7971
Liittynyt: 08 Loka 2003 21:59
Paikkakunta: Varjakka

Viesti Kirjoittaja Veli-Matti » 20 Kesä 2006 16:25

Hyvä Veli Piltto; veli Seli onkin jo soitellut minulle että tulisin auttamaan moottorin tunnistuksessa ja täytyy tunnustaa suoraan että turhaanpa minä siellä tulisin käymään...
Yhdessäkään läsirannikolla sijaitsevassa museossa (ml. Forum Marinum) en ole havainnut tuommoista konetta sillä nuo villit ja paljaskaulaiset kukkopojat olisivat kiinnittäneet huomioni ja koneellani olisi siitä valokuva mutta jotenkin mieleeni tulee "huippuventtiileistä" ja muotoilusta Andros. Ja valmistuajankohdaksi veikkaisin -20 luvun alkupuolta ennen kuin venttiilikopan kannella varustettu LS-21 tuli tuotantoon. Vai oliko se nyt KS-21...
Veli-Matti

http://www.varjaagi.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

http://kuvablogi.com/nayta/1972556/" onclick="window.open(this.href);return false;


"Aina löytyy eskimoita, jotka osaavat neuvoa kongolaiselle miten selvitä parhaiten helteessä..."

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 20 Kesä 2006 16:31

Hämärä muistikuvani on, että kyseessä voisi olla nimen omaan Andros.
laitoin kuvat eräälle tuttavalleni, jolla on moottoreita keräilevä ystävä.
Kuunnellaan.....
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Avatar
jansix
Viestit: 578
Liittynyt: 25 Joulu 2003 19:24
Paikkakunta: oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jansix » 20 Kesä 2006 17:04

ei taia olla anttoo siinä on venakoppa, on se niin nykyaikanen jo 2kytluvula ollu.

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stresspill » 20 Kesä 2006 22:15

Kannattaa tarkistaa Helsingin Yliopiston kansallisarkiston aarteista Suomen Moottoritehdas hakusanan alta löytyvät alkuperäiset manuaalit Olympia moottoreille.

suora linkki
http://digi.lib.helsinki.fi/pienpainate ... alphabet=S

stresspill
Viestit: 156
Liittynyt: 19 Touko 2006 20:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja stresspill » 22 Kesä 2006 14:03

Vian etsintä on edennyt sen verran, että konkan irrottaessa antavat tulpat kyllä kipinää varsin reippaasti. Eiköhän tämä vahvista kondensaattorin olevan risa. Nyt pitäisi keksiä vastaava tilalle, Nissan Micran konkkaa on ehdotettu, tuleeko muita arvauksia..

puuhis
Viestit: 3
Liittynyt: 09 Kesä 2006 17:52
Paikkakunta: Hollihaka

vesipumppu

Viesti Kirjoittaja puuhis » 22 Kesä 2006 17:28

Moro.

Jos oot katellu kuvia moottorista, niin näät siinä oikella heti magneeton jälkeen messinkisen vesipumpun. Tyypistä ei ole mitään tietoa ei merkkiä. vaati siemenvedet alkaakseen pumpata vettä.Nyt kaari ku pikku pojalla.

Vastaa Viestiin