Velvet drive ja oikea potkuri

Vanhat moottorit ja niihin liittyvä tekniikka, akselistot, ohjausjärjestelmät; puuveneilyn rautapuoli.
Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Velvet drive ja oikea potkuri

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 01 Huhti 2006 22:38

Törö!

onkos tuo sarjanumeron vasemmalla puolella oleva luku välitys-suhde?
yhtäkkiä kuvasta kun katsoo niin lukis 2.20.1 tai 2.40.1 tai jotain sinnepäin.
piru kun tuo kilpi on sellasessa välissä ettei sinne nää muutakuin kameralla...
kyselen siksi kun pitäisi miettiä myös uutta potkuria.

Kuva
Viimeksi muokannut KS1030, 13 Elo 2006 20:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
JLN
Viestit: 266
Liittynyt: 10 Elo 2004 17:02
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja JLN » 01 Huhti 2006 23:51

Sehän se
-- puolipuuveneilijä --
http://www.flickr.com/photos/jarnol/

Maakrapu
Viestit: 17
Liittynyt: 27 Helmi 2005 15:31

Viesti Kirjoittaja Maakrapu » 02 Huhti 2006 17:44

Näyttäisi olevan as13-72c
Siinä on käsikirjan mukaan välitys 2,10:1 eteen ja taakse 2,31:1
Asia kannatta varmistaa, muuten ei potkurin valinta onnistu

pinja
Viestit: 81
Liittynyt: 12 Tammi 2005 22:36
Paikkakunta: Perniö/Teijo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja pinja » 02 Huhti 2006 23:17


Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 14 Kesä 2006 21:51

No joo, tuntuu että potkurissa olisi varaa laittaa vähän lisää nousua (ei sillä että vene vielä vedessä olisi).
mites on, jos välitys on tuo maakravun kertoma 2,10:1 ja nykyinen rst potkuri on 22x18 kokoinen ja vesilinjaa on arviolta 9,3m... onko tuo nykyinen potkuri laskennallisesti sopiva?
koneenahan oli se ford traderin ~110hv kutonen.


cabana:mikäs rusetti siinä teidän ks1030:ssä on?
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16 Kesä 2006 09:43

Millä kaavalla tuo potkuri lasketaan??
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Avatar
ijp
Viestit: 292
Liittynyt: 02 Touko 2005 20:36
Paikkakunta: Siuntio

Viesti Kirjoittaja ijp » 16 Kesä 2006 11:07


Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16 Kesä 2006 12:42

Potkurissa luki 22x18, kumpaa Pitch tarkoittaa laskurissa??
ja mikä siihen slip %:iin pitää pistää?
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 16 Kesä 2006 13:40

cabana:mikäs rusetti siinä teidän ks1030:ssä on?

Tarvitseepa käydä katsomassa.
Minulla on hyvä taulukkolaskentaohjelma, jonka perusteella potkurin koko ja nousu voidaan laskea.
(Ohjelma laskee itse sen ja on kuulemma tarkka)

Koeta saada veneen paino selville, ellet jo tiedäkin...?
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Kesä 2006 13:43

pitch on sama kuin nousu .

halkaisija = diameter voi vaikka mitata tuumamitalla potkurin halakaisijan.

yleensä mitata kerrotaan tavalla halkaisija x nousu eli tossa tapauksessa
halkaisija olisi 22" ja nousu 18"

slip on uppoumarunkoisella n. 0.45 eli 45 % keskivertoa ( riippuu sitten paatin raskaskulkuisuudesta) ... tää on se ns. luisto
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 16 Kesä 2006 13:43

cabana kirjoitti:cabana:mikäs rusetti siinä teidän ks1030:ssä on?



Koeta saada veneen paino selville, ellet jo tiedäkin...?
No muuta tietoa ei ole kuin edellisen omistajan arvio...=>n4500-5000kg?
varmaan hyvin lähelle samaa painoluokkaa kuin se teidän(tai ehkä vähä päälle suurempien kajuuttojen vuoksi?)
paha on mennä punnitsemaan ja vertailu saman kokoisiinkin on hankalaa lähes varmasti paksumman pohjan vuoksi.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

cabana
Viestit: 313
Liittynyt: 17 Marras 2003 19:24
Paikkakunta: Tomminniemi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja cabana » 16 Kesä 2006 14:34

tuo 4500 - 5000kg on varmaankin oikea luku. Niin on isänikin veneensä painosta arvion saanut.
(Traktrorimiehet sen tietävät kun trailerin renkaiden painumisen perusteella arvionsa antavat.)
http://nietsu.spymac.com
"Sävyjen maailmassa - aistit tarkkana ja mieli herkkänä"

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Kesä 2006 14:38

Toi laskuri jossa ei ollut muita kuin halkaisiaj nousu ja luisto ... ei sillä tee juuri mitään.

Googlettamalla löysin joskus melko hyvän jossa omat laskurit uppoumarunkoisille, puoliliukuville ja liukuville veneille vaikutti aika hyvältä ... linkki löytynee noista vanhoista keskusteluista.

Mutta kerrataan noi periaatteet.
Koneen teho, ja sitä vastaava potkurinakselin kierrosluku määrää potkurin halkaisijan.

Nousu lasketaan kun tiedetään miten kovaa vene VOI kyseisellä teholla kulkea; huom. uppoumaveneet eivät juuri ylitä niiden ns. runkonopeutta järkevillä konetehoilla.

Uppoumaveneen maksimi nopeus on tavallisilla rungonmuodoilla ( runkonopeus on funktio rungon muodosta) , ( vesilinja jalkoina)^1/2 / 1.34 eli vesilinjan pituuden neliöjuuri jaetaan 1.34:llä . voi itse kukin laskea mitä se on metreissä toi kerroin , nopeus on kuitenkin solmuina

sitten vaan laskee mikä pitää olla nousun jotta siitä luiston 45% vähentäen jää jäljelle tuo runkonopeus .

Liukuvalle veneelle nopeus arvoidaan teho/painosuhteesta:
V(solmuja) = C x (P(hp)/m(t))^1/2 , missä teho P heppoina ja ja massa tonneina , niiden osamäärästä neliöjuuri , joka kerrotaan "sopivalla" kertoimella C , jonka ellei ole tiedossa voi arvioida vastaavasta tunnetusta veneestä.

Puoliliukuva on vaikeampi, siinä tarvitaan jo pohjan leveyksiä jne. ei ole tullut siihen erikseen paneuduttua koskaan.

Luisto pienenee nopeuden kasvaessa, 30 solmun alle luisto siinä 20% hujakoilla , siitä sitten putoaa jonnekin 8% kun vauhti kasvaa 50solmuun ja yli

Dave Gerr : Propeller Handbook on hyvä opus, sopivan kansantajuinen, kaikki saa ulos taulukoita (käyrästöjä) käyttämällä.

On sitten tarkempiakin menetelmiä potkurin laskemiseksi, mutta noilla em. peukalosäänöillä pärjää hyvin, kun kaivaa laskukaavat esiin. ellei löydä sitä hyvää laskuria.
Mile

Mile
Viestit: 1181
Liittynyt: 25 Helmi 2005 10:44

kämmäys äskeisessä!

Viesti Kirjoittaja Mile » 16 Kesä 2006 15:31

Runkonopeus on tietenkin 1.34 x (pituus( feet))^1/2 eikä jaettuna kuten äskeisessä väitin.

Ikä ei tule yksin ....
Mile

Avatar
KS1030
Viestit: 692
Liittynyt: 21 Tammi 2006 17:35
Paikkakunta: =VAASA=
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KS1030 » 13 Elo 2006 17:29

No nyt on vähän tarkempaa speksiä.
eli vuodelta -65 oleva hapero datasheetti kertoo "torque 1400 to 1600 rev./min 239lb. (324Nm)" ja "brake horse power 2800rev/min 102.5".
eli tuon mukaan paras vääntö olisi 1400-1600rpm:n alueella, mutta mikä on jarru hevos voima? tarkoitetaanko sillä ihan normaali heppoja?

nyt kun kattelin sillä silmällä mittareita tuossa ajossa, on maksimi kierrokset ainakin 2500rpm, ehkä olisi enemmänkin kiertänyt mutta siihen loppui pokeri, meinaan niin hirvee meteli. hepoja ainakin tuo 102,5 jonka datasheettikin kertoi,tosin on ilmeisesti porattu kun uudet männätkin on rempassa laitettu. Vesilinjan arvioisin metrin kokopituudesta eli 9,3m. Välitys 2,10:1 ja nykyinen rst potkuri on 22x18 ja 3 lapainen.
Kyseessä ~~5000kg pyöreäperseinen uppoumarunkoinen vene jossa huomattavat "nousulistat" pohjassa.

Jos joku expertti olisi ystävällinen ja laskisi tuon optimi potkurin (ettei tule virheitä)että saisi veneen kulkemaan edes runkonopeutta , nythän matka ajossa ~~1800rpm se kulkee sen 7,4solmua ja huudattamalla karvanpäälle 8,2kn.
eikös se cabanankin keihäs-salmelainen kulje 15solmua jos en väärin muista. itse olen niin noloo matikassa että melkein joka laskentakerralla tulee eri tulos.

veikkaankin että edellinen tai sitä edellinen omistaja on tirvaassut potkurin kiveen ja koska ihan uusi potkuri maksaa maltaita, on siihen laitettu lähimmäksi sopiva käytetty.......ja tässä tulos.
ei mut tosissaan jos tuohon matkanopeudeksi saisi 11-13 solmua niin olisi parempi kuin 1000jänistä, meinaan ihan siksikin että jos sinne uumajaankin lähtee niin on edes jonkun tunnin nopeampi.
_________________________
Moomba Mobius -Loaded with Ballast, Blood, Sweat & Beers , Valmet 361D -61
Kuva

Vastaa Viestiin